Anonym bruker Skrevet 16. februar #1 Skrevet 16. februar Dere som trener i ull - hvor ofte vasker dere? (Selv trener jeg middels styrke i feks ull-singlet. Blir ikke klissvåt, men svett. Så henger jeg trøya til tørk inne og så ute til lufting. Det høres rart ut, men pga ullens egenskaper kan jeg da bruke den flere ganger uten å lukte høgg.) Anonymkode: 46e81...40a
Anonym bruker Skrevet 16. februar #2 Skrevet 16. februar Sjeldent. Gjør som deg, vasker når det faktisk lukter. Anonymkode: 9f5f5...7df
Anonym bruker Skrevet 16. februar #3 Skrevet 16. februar Sjeldent. Lufter mellom hver bruk. Lukter ikke. Anonymkode: bb0ca...9fc
Anonym bruker Skrevet 16. februar #4 Skrevet 16. februar Vasker etter hver bruk om jeg trener og svetter i. Anonymkode: 7b726...15b
Anonym bruker Skrevet 16. februar #5 Skrevet 16. februar Jeg trener ikke i ull, men mannen går på langrennski og har ull innerst. Han legger det i snøen. Tar det av og legger det ut i snøen, lar det ligge et par timer, rister det og henger det på vaskerommet. Lukter friskt til neste tur, ikke noe svettestank, så det brukes flere ganger før det vaskes. Anonymkode: 2c71c...534
Anonym bruker Skrevet 16. februar #6 Skrevet 16. februar Anonym bruker skrev (8 timer siden): Vasker etter hver bruk om jeg trener og svetter i. Anonymkode: 7b726...15b Helt unødvendig. Det eneste du oppnår med det er å slite i stykker ullplaggene. Heng det til lufting isteden. Anonymkode: ff821...85d
Anonym bruker Skrevet 16. februar #7 Skrevet 16. februar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Helt unødvendig. Det eneste du oppnår med det er å slite i stykker ullplaggene. Heng det til lufting isteden. Anonymkode: ff821...85d Nei, det er bare så ekkelt. Har man svettet i klær vasker man det, punktum. Lufter du bare kroppen din etterpå også? Svetten og bakteriene blir ikke bare magisk borte altså. Og det å legge det i snø. Æsj, enda eklere. Anonymkode: 7b726...15b
Anonym bruker Skrevet 16. februar #8 Skrevet 16. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Helt unødvendig. Det eneste du oppnår med det er å slite i stykker ullplaggene. Heng det til lufting isteden. Anonymkode: ff821...85d Det må helt åpenbart skylles godt i vann før det henges til tørk. Da blir du kvitt svetten, og ingenting slites. Anonymkode: 37753...9dd
Anonym bruker Skrevet 17. februar #9 Skrevet 17. februar Anonym bruker skrev (16 timer siden): Nei, det er bare så ekkelt. Har man svettet i klær vasker man det, punktum. Lufter du bare kroppen din etterpå også? Svetten og bakteriene blir ikke bare magisk borte altså. Og det å legge det i snø. Æsj, enda eklere. Anonymkode: 7b726...15b Hadde jeg vært en sau så hadde jeg nok bare lufta kroppen, men det er jeg ikke, så jeg dusjer. Ull lufter jeg, og jeg har god støtte blant de som har greie på sånt: https://www.nrk.no/nyttig/dropp-ullvasken-_-lufting-holder-1.13376936 Ull er smussavstøtende og antibakteriell og det er bedre for både miljø og lommebok å ikke vaske ull etter hver gang du har brukt det. Prøv en gang, bare for moro skyld, å henge ei ulltrøye opp til tørk og lufting etter trening og stikk nesa godt ned i den neste dag. Anonymkode: ff821...85d
Anonym bruker Skrevet 17. februar #10 Skrevet 17. februar Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Hadde jeg vært en sau så hadde jeg nok bare lufta kroppen, men det er jeg ikke, så jeg dusjer. Ull lufter jeg, og jeg har god støtte blant de som har greie på sånt: https://www.nrk.no/nyttig/dropp-ullvasken-_-lufting-holder-1.13376936 Ull er smussavstøtende og antibakteriell og det er bedre for både miljø og lommebok å ikke vaske ull etter hver gang du har brukt det. Prøv en gang, bare for moro skyld, å henge ei ulltrøye opp til tørk og lufting etter trening og stikk nesa godt ned i den neste dag. Anonymkode: ff821...85d Greit nok at det ikke lukter så mye, men ren er den langt i fra. Anonymkode: c60a6...0b3
Anonym bruker Skrevet 17. februar #11 Skrevet 17. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Hadde jeg vært en sau så hadde jeg nok bare lufta kroppen, men det er jeg ikke, så jeg dusjer. Ull lufter jeg, og jeg har god støtte blant de som har greie på sånt: https://www.nrk.no/nyttig/dropp-ullvasken-_-lufting-holder-1.13376936 Ull er smussavstøtende og antibakteriell og det er bedre for både miljø og lommebok å ikke vaske ull etter hver gang du har brukt det. Prøv en gang, bare for moro skyld, å henge ei ulltrøye opp til tørk og lufting etter trening og stikk nesa godt ned i den neste dag. Anonymkode: ff821...85d Hvorfor skulle jeg det? Null interesse av å marinere meg i gammel svette og døde bakterier. Det er jo ikke lukt som er problemet? Jeg stinker ikke etter trening uansett. Men svetten er jo der likevel. Jeg er ikke så fattig at jeg ikke har råd til å vaske svette klær. Anonymkode: 7b726...15b
Anonym bruker Skrevet 17. februar #12 Skrevet 17. februar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Greit nok at det ikke lukter så mye, men ren er den langt i fra. Anonymkode: c60a6...0b3 Ulltøy er veldig selvrensende. Det skal vaskes mye mindre enn de fleste andre klær. Anonymkode: 5d7ac...f43
Anonym bruker Skrevet 18. februar #13 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (På 16.2.2026 den 23.06): Nei, det er bare så ekkelt. Har man svettet i klær vasker man det, punktum. Lufter du bare kroppen din etterpå også? Svetten og bakteriene blir ikke bare magisk borte altså. Og det å legge det i snø. Æsj, enda eklere. Anonymkode: 7b726...15b Du tenker at hud og ullplagg oppfører seg helt likt…? Anonymkode: d5da6...32b
Anonym bruker Skrevet 18. februar #14 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Du tenker at hud og ullplagg oppfører seg helt likt…? Anonymkode: d5da6...32b Du tenker at ull er magisk? Har du sett levende sauer? Ser den spesielt selvrensende og ren ut den ulla? Anonymkode: 7b726...15b
Anonym bruker Skrevet 18. februar #15 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (16 timer siden): Hvorfor skulle jeg det? Null interesse av å marinere meg i gammel svette og døde bakterier. Det er jo ikke lukt som er problemet? Jeg stinker ikke etter trening uansett. Men svetten er jo der likevel. Jeg er ikke så fattig at jeg ikke har råd til å vaske svette klær. Anonymkode: 7b726...15b Fattig? Anonymkode: 60b4c...6bf
Anonym bruker Skrevet 18. februar #16 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Fattig? Anonymkode: 60b4c...6bf Ja, det ble jo brukt bra for lommebok som argument for ikke å vaske... Anonymkode: 7b726...15b
Anonym bruker Skrevet 18. februar #17 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, det ble jo brukt bra for lommebok som argument for ikke å vaske... Anonymkode: 7b726...15b Og da er man automatisk fattig i ditt hode? Så begrenset. Anonymkode: 60b4c...6bf
Anonym bruker Skrevet 18. februar #18 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Ja, det ble jo brukt bra for lommebok som argument for ikke å vaske... Anonymkode: 7b726...15b Det er et godt argument det at det er bra for lommeboka, uansett om man har lite eller mye penger. Men et enda bedre argument er at det er bra for miljøet. Friske, normale mennesker trenger ikke å vaske tøyet sitt etter en gangs bruk, bortsett fra undertøy og treningstøy om man svetter mye. Men selv det kan ofte enten luftes godt eller "vaskes" i snøen. Her i huset er vi tydeligvis noen skikkelige griser, for her vaskes tøy kun når det er skittent, ikke bare fordi det har vært brukt. Anonymkode: ed18c...fac
Anonym bruker Skrevet 18. februar #19 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Du tenker at ull er magisk? Har du sett levende sauer? Ser den spesielt selvrensende og ren ut den ulla? Anonymkode: 7b726...15b Nei jeg tror ikk ull er magisk. Jeg tror ull er selvrensende og at det ikke utvikler seg bakterier i den, og at plagg av ull derfor ikke trenger å vaskes like ofte som plagg i syntetiske stoffer. Jeg tror heller ikke ullplagg har de samme egenskapene som menneskehud, da det er to helt forskjellige ting. Jeg tror også det er forskjell på ullplagg og ull som sitter fast på en sau som går rundt og beiter. Det ville være veldig merkelig om jeg trodde ull var magisk. Ull er en ganske konkret ting. Ikke så mystisk. https://www.devoldfabrikken.no/opplevelser/vare-aktiviteter/ull-er-selvrensende/ Anonymkode: d5da6...32b
Anonym bruker Skrevet 18. februar #20 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (17 timer siden): Hvorfor skulle jeg det? Null interesse av å marinere meg i gammel svette og døde bakterier. Det er jo ikke lukt som er problemet? Jeg stinker ikke etter trening uansett. Men svetten er jo der likevel. Jeg er ikke så fattig at jeg ikke har råd til å vaske svette klær. Anonymkode: 7b726...15b Bra for deg at du ikke er fattig på penger. Kunnskap, derimot, der mangler du nok dessverre en god del. Anonymkode: 62e99...06f
Anonym bruker Skrevet 18. februar #21 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Det er et godt argument det at det er bra for lommeboka, uansett om man har lite eller mye penger. Men et enda bedre argument er at det er bra for miljøet. Friske, normale mennesker trenger ikke å vaske tøyet sitt etter en gangs bruk, bortsett fra undertøy og treningstøy om man svetter mye. Men selv det kan ofte enten luftes godt eller "vaskes" i snøen. Her i huset er vi tydeligvis noen skikkelige griser, for her vaskes tøy kun når det er skittent, ikke bare fordi det har vært brukt. Anonymkode: ed18c...fac Ja, da er dere griser for da kan det neppe vaskes ofte. Voksne folk greier da ikke skitne til klær?? De vaskes fordi de er brukt. Svette, hudtester, fett og hudbakterier må bort faktisk. Tydeligvis mange som tror noe er rent om det ikke ser skittent ut. Du vasker ikke vannflaske etter bruk heller da? Eller håndklær? For man er jo ren når man har vasket seg? 😆 Anonymkode: 7b726...15b
Anonym bruker Skrevet 18. februar #22 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Bra for deg at du ikke er fattig på penger. Kunnskap, derimot, der mangler du nok dessverre en god del. Anonymkode: 62e99...06f Ikke på dette området her hvertfall. Mange andre, helt sikkert. Anonymkode: 7b726...15b
Anonym bruker Skrevet 18. februar #23 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke på dette området her hvertfall. Mange andre, helt sikkert. Anonymkode: 7b726...15b Å jo, nettopp på dette området mangler du rimelig grunnleggende kunnskap. Anonymkode: 62e99...06f
Anonym bruker Skrevet 18. februar #24 Skrevet 18. februar Ull skal ikke og trenger ikke å vaskes ofte. Anonymkode: 9f5f5...7df
Anonym bruker Skrevet 18. februar #25 Skrevet 18. februar Anonym bruker skrev (På 16.2.2026 den 11.31): Vasker etter hver bruk om jeg trener og svetter i. Anonymkode: 7b726...15b Jeg også, tar ikke på meg skittent tøy. Anonymkode: 568f6...dd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå