Anonym bruker Skrevet 15. februar #1 Skrevet 15. februar Baker dere brød selv eller kjøper dere ferdigbrød? jeg har gjort begge deler, men har nå begynt å bake selv igjen og har gjort det en stund. Ingenting slår nystekte brød, så lukter det så godt i huset. Anonymkode: 32c45...2e7
prebs Skrevet 15. februar #2 Skrevet 15. februar Baker selv. Lager deigen om kvelden, lar den heve gjennom natten og steker om morgenen. Nydelig lukt!
Anonym bruker Skrevet 15. februar #3 Skrevet 15. februar Lager selv, både surdeig og vanlig med gjær Har blitt mer og mer surdeig etterhvert som jeg har blitt flinkere til det, metter på en så god måte og mye sunnere for tarmen (har flere med irritabel tarm i familien). Anonymkode: 1af83...14d
Anonym bruker Skrevet 15. februar #4 Skrevet 15. februar Spiser skjeldent brød hjemme, så kjøper de gangene det skjer Anonymkode: 1c22b...10c
Anonym bruker Skrevet 15. februar #5 Skrevet 15. februar Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Spiser skjeldent brød hjemme, så kjøper de gangene det skjer Anonymkode: 1c22b...10c Skjeldent? https://ordbokene.no/nno/bm/sjelden Baker brød. Kjøper svært sjelden brød. Hjemmebakt er så mye bedre. Skjærer opp helt ferske brød i skiver, fryser ned, og tar opp det antall skiver jeg skal ha. Dermed har jeg (vi) alltid ferskt brød. Anonymkode: 39df5...907
amandine Skrevet 15. februar #6 Skrevet 15. februar Litt om hverandre. I det store og det hele baker jeg, det har jeg gjort i mange år, alt fra 12-14 brød i uken til 4 litt avhengig av hvor mange som har bodd her. Av og til, i perioder hvor jeg har mye jobb, kjøper jeg. Og det er alltid like deilig når jeg får hodet over vannet og begynner bakingen igjen. Jeg liker å vite hva jeg spiser, og prøver å holde meg unna ultraprosessert mat ( utenom kokt skinke og kaviar for det er to typer pålegg som står på må ha- listen min).
prekæs Skrevet 15. februar #8 Skrevet 15. februar Baker 99%. Tar meg 5 minutter å sette deig og 5 minutter å bake ut. Oftest kaldheving, da det er enklere å få til. Setter deig før jobb, baker ut når jeg kommer hjem. Enten det eller kvelden før hvis jeg har mulighet til å steke de før jobb. Baker tre brød i uka og alt blir stekt på samme brett, så fort gjort. Baker som oftest også loff, pølsebrød, hamburgerbrød og pizza. Greit å vite hva man putter i seg og vil anbefale folk å sjekke innholdsfortegnelsen på kjøpebrød.
Himmel og hav Skrevet 15. februar #9 Skrevet 15. februar Jeg baker selv. Smaker mye bedre, sparer masse penger og jeg vet hva som er i de.
Anonym bruker Skrevet 15. februar #10 Skrevet 15. februar Jeg har cøliaki, og enda ikke funnet et glutenfritt brød jeg liker. Verken hjemmelaget eller kjøpt. Men gjett om jeg har prøvd å bake selv! Bare synd resultatet blir ubrukelig 😅 Anonymkode: fc709...8ed
Optatium Skrevet 15. februar #11 Skrevet 15. februar amandine skrev (2 timer siden): Litt om hverandre. I det store og det hele baker jeg, det har jeg gjort i mange år, alt fra 12-14 brød i uken til 4 litt avhengig av hvor mange som har bodd her. Av og til, i perioder hvor jeg har mye jobb, kjøper jeg. Og det er alltid like deilig når jeg får hodet over vannet og begynner bakingen igjen. Jeg liker å vite hva jeg spiser, og prøver å holde meg unna ultraprosessert mat ( utenom kokt skinke og kaviar for det er to typer pålegg som står på må ha- listen min). Nå finnes skinke som er langt mindre prosessert, Edel skinke fra Gilde. Baker brød selv, gjort i flere år. Kjøper et brød når det kniper på tid eller logistikk, men foretrekker absolutt hjemmebakt. Baker tre brød i uka.
amandine Skrevet 16. februar #12 Skrevet 16. februar Optatium skrev (4 timer siden): Nå finnes skinke som er langt mindre prosessert, Edel skinke fra Gilde. Baker brød selv, gjort i flere år. Kjøper et brød når det kniper på tid eller logistikk, men foretrekker absolutt hjemmebakt. Baker tre brød i uka. Ja, jeg vet, men den er så «ruskete», jeg er en som blar i pakkene og finner den som er uten fett og som ser penest ut. Jeg klarer ikke å spise den edel eller den fra kolonihagen.
amandine Skrevet 16. februar #13 Skrevet 16. februar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har cøliaki, og enda ikke funnet et glutenfritt brød jeg liker. Verken hjemmelaget eller kjøpt. Men gjett om jeg har prøvd å bake selv! Bare synd resultatet blir ubrukelig 😅 Anonymkode: fc709...8ed Har du prøvd oppskriftene fra theloopywhisk på instagram? Jeg laget baguetter men hennes oppskrift, de var gode.
Optatium Skrevet 16. februar #14 Skrevet 16. februar amandine skrev (8 timer siden): Ja, jeg vet, men den er så «ruskete», jeg er en som blar i pakkene og finner den som er uten fett og som ser penest ut. Jeg klarer ikke å spise den edel eller den fra kolonihagen. Jeg syn den var veldig god, men jeg er sær på kjøtt og har full forståelse for at du ikke liker den😅
Anonym bruker Skrevet 16. februar #15 Skrevet 16. februar amandine skrev (9 timer siden): Har du prøvd oppskriftene fra theloopywhisk på instagram? Jeg laget baguetter men hennes oppskrift, de var gode. Har ikke hørt om henne engang, men skal absolutt prøve. Takk for tips Anonymkode: fc709...8ed
Anonym bruker Skrevet 16. februar #16 Skrevet 16. februar Jaja, får gå utenom flokken og meddele at jeg kjøper brød. Alltid. Har prøvd å bake, men får det ikke til, og har ikke overskudd. Liker kun hjemmelaga brød som er tatt ut av ovnen nå, ikke hvis det er bakt på morran og skal spises til kvelden Anonymkode: cd624...ac5
Anonym bruker Skrevet 16. februar #17 Skrevet 16. februar Kjøper alt av brød og rundstykker. Synes rett og slett det er dritkjedelig å bake. Anonymkode: 07a63...f77
gale damen Skrevet 18. februar #18 Skrevet 18. februar Brødbakemaskin anbefales for dere som finner det kjedelig å bake. Nybakt brød hver morgen 😊
Anonym bruker Skrevet 22. februar #19 Skrevet 22. februar Jeg baker. Surdeigsbrød. Rører sammen ingrediensene, lar stå over natt, fordeler i tre brødformer (direkte fra bakebollen), etterhever og steker. Jeg har bakt mye forskjellig av brød og rundstykker i perioder. Ovennevnte er det desidert minst arbeidskrevende. Jeg skitner kun en stor bakebolle og en slikkepott. Ingen mel og deig på benken. Ingen strekking og forming av deig. Like godt. Anonymkode: 7de01...360
Anonym bruker Skrevet 23. februar #20 Skrevet 23. februar Anonym bruker skrev (På 16.2.2026 den 15.30): Jaja, får gå utenom flokken og meddele at jeg kjøper brød. Alltid. Har prøvd å bake, men får det ikke til, og har ikke overskudd. Liker kun hjemmelaga brød som er tatt ut av ovnen nå, ikke hvis det er bakt på morran og skal spises til kvelden Anonymkode: cd624...ac5 Her og 🙋♀️ Jeg baker en gang i blant når jeg får ånden over meg, men angrer alltid fordi det tar så lang tid, og med fire barn og full jobb har jeg knapt noe som helst tid. I tillegg skjer enten en av to. Ungene kaster seg over og skjærer i brødet før det er kaldt, og som fører til sammenmost deigaktig brød, eller ingen spiser det, og det er tørt dagen etter. Men hovedsakelig har jeg ikke tid i hverdagen. Anonymkode: ba7f3...0ee
amandine Skrevet 23. februar #21 Skrevet 23. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Her og 🙋♀️ Jeg baker en gang i blant når jeg får ånden over meg, men angrer alltid fordi det tar så lang tid, og med fire barn og full jobb har jeg knapt noe som helst tid. I tillegg skjer enten en av to. Ungene kaster seg over og skjærer i brødet før det er kaldt, og som fører til sammenmost deigaktig brød, eller ingen spiser det, og det er tørt dagen etter. Men hovedsakelig har jeg ikke tid i hverdagen. Anonymkode: ba7f3...0ee Det tar ikke lang tid i arbeidstid, men du må liksom få rutinen til å passe. Derfor liker jeg å starte kvelden før. Det som tar tid er jo ventingen mens det hever eller steker. I tid hvor jeg er fysisk i kontakt med deigen er det drøyt et kvarter for fire brød, vil jeg tro. Det er jo ikke mye. Jeg bruker brødskjærer, da gjør det ingenting om noen kaster seg over et varmt nybakt brød (og jeg slipper å irritere meg over mannen som skjærer skjevt). I perioder hvor vi har vært mange i huset og hvor det kanskje er kjedelig og føles som et tiltak å bake tenker jeg på alt jeg sparer og hva jeg kan gjøre med de pengene. 16 brød i uken ville kostet enormt om jeg skulle kjøpt dem, fire brød bakt koster vel omtrent det samme som ett brød kjøpt.
Anonym bruker Skrevet 23. februar #22 Skrevet 23. februar Kjøper vanligvis, men vi spiser sjelden brød. Anonymkode: 34b2f...27c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå