Anonym bruker Skrevet 14. februar #1 Skrevet 14. februar Jeg har en 14 åring som ikke vil til faren så det er høylytt protest og krangling hver gang han skal der. Faren har han bare annenhver helg å vil ikke tilrettelegge for at han kan være venner. Han får heller ikke lov å ta buss og ferge for det er visst han for liten til 🤣 det er snakk om 10 minutter ferge og 10 minutter med buss,det hadde han klart utmerket. Han tar buss hos meg daglig. Faren har vært sånn i alle år,han har overhodet ikke peiling på hva en kan forvente at barnet kan. Til nå har jeg sagt hver gang det er far sin helg at han får ikke lov å avtale noe annet,å at venner kan han være med alle de andre dagene. Han vil ikke faren fordi der får han ikke vært med venner. Men hva er rett å gjøre her? Har prøvd å snakke med far men han mener at dette er noe jeg bare finner på,at sønnen vår har det så kjekt der. Så forsetter jeg å tvinge ungdommen siden det ikke er "noe god grunn"? Venner er jo veldig viktig i denne alderen,men det er veldig tydlig at dette skjønner ikke far. Han mener at sønnen vår har det like gøy hos far. Anonymkode: ef85e...c48
Anonym bruker Skrevet 15. februar #2 Skrevet 15. februar Nå har ikke tenåringen min noe i mot noen av foreldrene, men hun har langt på vei fått styre egen samværsordning siden tolvårsalderen. Jeg hadde ikke tvunget en fjortenåring i en slik situasjon du beskriver. Anonymkode: a6cf6...d05
Anonym bruker Skrevet 15. februar #3 Skrevet 15. februar Kan han ikke ta med seg en venn når han er hos far da? Anonymkode: 077dd...40f
Gladjente00 Skrevet 15. februar #4 Skrevet 15. februar Her har vi valgt å la ungdommene styre selv. Jeg tenker her må far vise litt mer forståelse for han og evt avtale at han kan være med en venn hos han også. Ønsker ikke faren å bli kjent med hans venner også?🤔
Anonym bruker Skrevet 15. februar #5 Skrevet 15. februar Min tenåring bestemmer selv, men hun må selv gi beskjed til far. Det er ganske konfliktfylt mellom oss, og det er veldig dumt hvis far tror det er jeg som holder igjen. Anonymkode: aa8cc...5aa
Anonym bruker Skrevet 16. februar #6 Skrevet 16. februar Det er ikke lov å tvinge barn til samvær. Du kan oppmuntre til samvær, samarbeide med faren og tilrettelegge for samvær, men du kan ikke og skal ikkd tvinge eller presse han. Hvis faren ikke legger til rette for at 14 åringen kan være sammen med venner, gjøre ting og være selvstendig så er det han som må tvinges til å tilpasse seg litt så gutten får lyst til å være der mer. Når de blir eldre må de få lov å tilpasse samvær og det blir mer på ungdommens premisser. Og det er ikke "mors helg" eller "fars helg", det er barna sine helger og deres barndom, og de har ikke bedt om å bli delt og sendes mellom 2 hjem så det er vi voksne som må tilpasse oss og jenke oss synes jeg. Anonymkode: 9ec3b...adf
Anonym bruker Skrevet 16. februar #7 Skrevet 16. februar Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke lov å tvinge barn til samvær. Du kan oppmuntre til samvær, samarbeide med faren og tilrettelegge for samvær, men du kan ikke og skal ikkd tvinge eller presse han. Hvis faren ikke legger til rette for at 14 åringen kan være sammen med venner, gjøre ting og være selvstendig så er det han som må tvinges til å tilpasse seg litt så gutten får lyst til å være der mer. Når de blir eldre må de få lov å tilpasse samvær og det blir mer på ungdommens premisser. Og det er ikke "mors helg" eller "fars helg", det er barna sine helger og deres barndom, og de har ikke bedt om å bli delt og sendes mellom 2 hjem så det er vi voksne som må tilpasse oss og jenke oss synes jeg. Anonymkode: 9ec3b...adf Stortsett så er de bare hjemme hos far,de finner veldig sjeldent på noe. Itellegg til at han ikke får vært med venner der. Så forrige helg når faren avlyste samvær pga han skulle noe annet,så jubler sønnen vår for han var så glad for å få være hjemme i helgen. Det sier jo litt om at han ikke har noe interesse for å være hos far. Det er absolutt ikke sånn at vi finner på noe hver helg han er hos meg heller,men her kan han hvertfall være med venner. Anonymkode: ef85e...c48
Anonym bruker Skrevet 17. februar #8 Skrevet 17. februar Tvinger ikke. Far får ta jobben med å få barna til å ville dra til ham, gjøre det attraktivt å være hos ham og følge med i bana sin utvikling slik at han forstår at i perioder av livet er venner viktigere enn mor og far. Min oppgave er å ikke nedsnakke far, ikke late som han ikke eksisterer og minne barna på både far og tid med far. Men noe mer enn det gidder jeg ikke. Anonymkode: d7bb6...f74
Anonym bruker Skrevet 19. februar #9 Skrevet 19. februar Tvinger aldri, selv om jeg holder på å bli gal av å aldri få tid alene. Har tre tenåringer. Anonymkode: 98231...370
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå