Gå til innhold

Noen med en god brødoppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg tenkte jeg skulle begynne å bake brød selv, men når jeg søker opp oppskrifter på brød får jeg enormt mange, og det er umulig for meg å vite hvem som er god, og hvem som ikke er det.

Noen med link til en oppskrift dere syns er god?

Dersom det har noe å si, ungene foretrekker Julius-brødet når det kommer til butikk-brød.

Anonymkode: 9c951...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få min. Jeg har store brødformer, så dette blir to brød på litt over 900g. Passe grove brød som ikke smuler. 

Kvelden før jeg skal bake veier jeg opp

70 g frømiks

70 g steelcut havre

70 g grovmalt rug

Så koker jeg opp 5 dl vann og rører dette sammen, setter på lokk og lar det stå til neste morgen.

Da tømmer jeg dette i bakebollen og tilsetter:

390 g sammalt hvete/spelt (blander litt fin og grov ettersom hva jeg har)

400 g sikta hvetemel

12 g flaksalt 

1 ts tørrgjær (sånn ca)

2 ss olivelolje

3,5 dl romtemperert vann.

Kjør dette i ca 20 min i maskinen, tilsett mer vann eller mel om deigen ikke er passe.

Hev til dobbel deig.

Bak ut, etterhev og stek på 250 grader i 5 minutter. Jeg slenger inn et par dl vann når jeg setter dem inn i ovnen. Det gir god skorpe. Lukk opp ovnsdøra og slipp ut litt varme i 10 sek og skru ovnen ned til 220 og stek i ca 30 min til. 

Skrevet

https://mills.no/soft-flora/oppskrift/eltefritt-havrebrod/

Jeg bruker denne oppskriften som base, men bruker helt tilfeldig av hva jeg måtte ha av mel.

Det er 600 gram mel, og du kan velge akkurat det melet du vil.

Det perfekte er at de bare rører sammen deigen på kvelden og steker neste dag. Med såpass lite gjær og lang hevetid uten elting er det enkelt å lage samtidig som du slipper "prompebrød" som magen må jobbe så veldig med 😅

Med unger som er vant til juliusbrød ville jeg begynt veldig forsiktig med grovheten og servert de lunket hjemmelaget brød med godt pålegg for å venne de til et sunnere brød, også gradvis økt grovheten.

Bland siktet hvetemel, spelt og grovbakstmel f.eks og bruk mest hvetemel. Om du tar havregrynene litt i foodprosseseren får du et havremel de knapt merker.

Jeg smører skorpen med litt smør med en gang jeg tar det ut av ovnen, det gir en kjempegod skorpe.

Anonymkode: 94afe...dcc

Skrevet

Jeg baker brød hver uke, og slumper mye. Men jeg har alltid 1,5 liter væske som base. Stort sett h melk, av og til kefir eller litt vann. Har jeg havregrøtrester bruker jeg de. 
Bruker grovt mel, men maks 1/3 av melmengden, ellers syns jeg det hever dårlig og blir for kompakt. 
Bruker ofte frø, stort sett det jeg har. 
Viktig med nok salt, jeg bruker tre teskjeer salt (sånn treskje til saltkrukke). 
Deigen må eltes en stund, gjerne 7-10 minutter. God heving (det går raskere om du varmer væska til fingervarme). Og ikke minst god etterheving. 

Får gode og saftige brød som holder en stund. Ungene er fornøyd. 
H melk gir fett og fett gir saftige brød, salt binder, og eltingen hjelper glutenet. Derfor er disse punktene viktig for meg 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...