Gå til innhold

Bruk parklys når dere stopper og venter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ingen som bruker parklys? Sto på en parkeringsplass i stad og ventet på noen, og jeg var den eneste som skrudde over på parklys. Samtlige andre som også ventet sto med full flombelysning på bilene sine, selv hun rett overfor meg. Utrolig irriterende og plagsomt. Ser dere ikke at dere blender andre, eller gir dere bare beng?

Anonymkode: 32d88...35c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det store spørsmålet er vel siden du sto på en parkeringsplass, hvorfor stoppet du ikke bilen og skrudde av lysene helt? 

Anonymkode: a609d...544

Skrevet

Folk er helt elendig på å bruke parklys. Kanskje de ikke lærer det på kjøreskolene lengre. 

Anonymkode: a2329...f0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det store spørsmålet er vel siden du sto på en parkeringsplass, hvorfor stoppet du ikke bilen og skrudde av lysene helt? 

Det er derfor det heter parklys! Man kan fint sitte i bilen med motoren på, på en parkeringsplass. Man signaliserer at man står parkert, med PARKLYS. 

Skrevet

Det jeg irriterer meg over er de som står inntil siden av veien, på motsatt side, med nærlysene på mens de venter på noen. De står da med fronten mot møtende biler og blender disse. Dette kan skape farlige situasjoner og de endrer det ikke selv om man setter langlysene i dem.  Synes også det er en uting de som står med motoren i gang på diesel- eller bensinbiler rett ved lekeplasser. Nå som det er så kaldt og vindstille driver ikke eksosen bort og de forgifter jo alle på lekeplassen. 

Anonymkode: bea55...ef9

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er derfor det heter parklys! Man kan fint sitte i bilen med motoren på, på en parkeringsplass. Man signaliserer at man står parkert, med PARKLYS. 

Da har du vel el-bil? Motoren i gang på bensin og diesel er jo ikke lov. Jeg skjønner ikke greia med å ha på parklys når man har parkert på en parkeringsplass. Jeg ser behovet for og bruker det om jeg må stoppe ved siden av veien eller et sted der det ikke er parkeringsplass slik at andre biler og fotgjengere skal se at jeg er der, men på en parkeringsplass, i en parkeringsluke er det jo ingen som bør bli overrasket over at det står en bil selv i mørket. Det er jo ingen som parkerer bilen og går og handler om lar den stå med parklysene på. Derfor trenger man ikke signalisere at man har parkert på en parkeringsplass med PARKLYS (vet ikke hvorfor vi skal skrive dette med store bokstaver, men jeg følger ditt eksempel.)

Skrevet

"Parkeringslys skal du bruke når du står inntil veikanten, parkert". Hilsen NAF.

Skrevet

Jeg er blitt så gammel og trassen at når det skjer så setter jeg på fjernlysa og at de på helt til vedkommende tar hintet og setter på parklyset eller slår lyset helt av. 

Anonymkode: 4a8d5...5b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke lov å stå parkert på tomgang. Da skal motor skrus av. 

Anonymkode: f8a7e...dcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Google weaponized incompetence. Når folk later som de er dumme er det som regel fordi de er smarte nok til å kunne spille dumme.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke lov å stå parkert på tomgang. Da skal motor skrus av. 

Hvis du hadde hatt sertifikat og kjørt bil hadde du brydd deg langt mindre om noen som sto parkert på siden av veien med parklys på på tomgang enn om noen hadde stått parkert på siden av veien med motoren av men med fullt fjernlys på total blending.

Anonymkode: bada7...942

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg har elbil. Jeg stod med bilen på fordi det var -10 og jeg ville ha litt varme.
Det er uansett ikke poenget med tråden, den handler om at majoriteten ikke skrur over til parklys, men i stedet står og blender andre - både kjørende, de som er parkert, og gående.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har elbil. Jeg stod med bilen på fordi det var -10 og jeg ville ha litt varme.
Det er uansett ikke poenget med tråden, den handler om at majoriteten ikke skrur over til parklys, men i stedet står og blender andre - både kjørende, de som er parkert, og gående.

Hi

Men du skal ikke bruke parklys når du står på en parkeringsplass? For da skal bilen være av. Og da selvfølgelig også lysene. 

Anonymkode: d1eb2...eaf

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men du skal ikke bruke parklys når du står på en parkeringsplass? For da skal bilen være av. Og da selvfølgelig også lysene. 

Anonymkode: d1eb2...eaf

Tøys. Selvfølgelig kan man stå med tenningen på på en elbil og ha varmeapparatet i gang på en parkeringsplass. Det forurenser ikke og er helt lovlig. Jeg skrur alltid over til parklys da.

Hvorfor skulle det vært ulovlig?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Google weaponized incompetence. Når folk later som de er dumme er det som regel fordi de er smarte nok til å kunne spille dumme.

Hvis du hadde hatt sertifikat og kjørt bil hadde du brydd deg langt mindre om noen som sto parkert på siden av veien med parklys på på tomgang enn om noen hadde stått parkert på siden av veien med motoren av men med fullt fjernlys på total blending.

Er det plutselig fjernlys du snakker om nå. Bestem deg? 

Har aldri opplevd dette jeg at biler står rundt omkring og går og blender? Hvor er det du ferdes?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

På mange elbiler går det ikke.

For eksempel på vår slås det først av når bilen registrerer at vi går ut av den.

Men over til HI sitt spørsmål, det har jeg faktisk aldri tenkt over

Anonymkode: 3139f...be2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

På mange elbiler går det ikke.

For eksempel på vår slås det først av når bilen registrerer at vi går ut av den.

Men over til HI sitt spørsmål, det har jeg faktisk aldri tenkt over

Anonymkode: 3139f...be2

Alle biler har parklys. Hvilken bil kjører du?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle biler har parklys. Hvilken bil kjører du?

Hi

Det er ikke det hun svarer på da.

Anonymkode: 90c30...ed7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det plutselig fjernlys du snakker om nå. Bestem deg? 

Har aldri opplevd dette jeg at biler står rundt omkring og går og blender? Hvor er det du ferdes?

Har jeg skrevet noen kommentar før i tråden før den du svarte på nå? Nei. Så nei, det er ikke plutselig, det er det jeg har snakket om hele den ene gangen jeg har skrevet i tråden. Jeg brukte det som eksempel for jeg har sett folk stoppe ved siden av veien i motgående kjøreretning med fjernlys på. Jeg ferdes på veien når jeg kjører bil. Hvor er det du ferdes når du kjører bil?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Har jeg skrevet noen kommentar før i tråden før den du svarte på nå? Nei. Så nei, det er ikke plutselig, det er det jeg har snakket om hele den ene gangen jeg har skrevet i tråden. Jeg brukte det som eksempel for jeg har sett folk stoppe ved siden av veien i motgående kjøreretning med fjernlys på. Jeg ferdes på veien når jeg kjører bil. Hvor er det du ferdes når du kjører bil?

Og du opplever hele tiden at biler stopper med fjernlys på langs veien? Alle blender jo fjernlys når de møter biler til og med. Dette høres ut som en oppkobstruert "problemstilling". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Og du opplever hele tiden at biler stopper med fjernlys på langs veien? Alle blender jo fjernlys når de møter biler til og med. Dette høres ut som en oppkobstruert "problemstilling". 

Ikke meg du spør. Fjernlys høres litt voldsomt ut om det skjer flere ganger, men nærlys er også veldig sterke. I de senere årene har de blitt enda sterkere enn tidligere. Kanskje det er disse lysene denne anonym ser og tror er fjernlys ettersom de er så sterke? Her jeg bor er det en plass der det er populært å stoppe når man skal hente noen. Det er langs veien og mange stopper mot kjøreretningen. Disse stopper bare inntil siden står de med motor i gang og med nærlys på. Noen ganger står de lenge. Vi som kommer i mot blir blendet.  

Anonymkode: bea55...ef9

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja det er en oppkonstruert problemstilling. Og den konstruksjonen står du helt alene for. Jeg har ikke skrevet noe om "hele tiden". Det var det du som gjorde. Den dagen du får deg sertifikat og begynner å ferdes på veien, der det er normalt å ferdes når man kjører bil, så vil du oppdage at det er irriterende når noen står parkert langs veien med annet enn parklys på. Det er det denne tråden handler om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er en oppkonstruert problemstilling. Og den konstruksjonen står du helt alene for. Jeg har ikke skrevet noe om "hele tiden". Det var det du som gjorde. Den dagen du får deg sertifikat og begynner å ferdes på veien, der det er normalt å ferdes når man kjører bil, så vil du oppdage at det er irriterende når noen står parkert langs veien med annet enn parklys på. Det er det denne tråden handler om.

Hvorfor bruker du nedlatende hersketeknikk? Har du ingen gode argumenter så du må ty til personangrep? 

Det er da slett ikke vanlig at biler står parkert langs veien med lys på i det hele tatt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor bruker du nedlatende hersketeknikk? Har du ingen gode argumenter så du må ty til personangrep? 

Det er da slett ikke vanlig at biler står parkert langs veien med lys på i det hele tatt?

Det er ganske vanlig jo. Så langt har du lært deg at det er vanlig å ferdes langs veien når man kjører bil. Det er sjelden å irritere seg over at andre står parkert på tomgang når man kjører bil. Derimot er det vanlig å irritere seg over av noen står parkert på siden av veien med annet enn parklys på. Når noen står parkert i motgående kjørebane med fjernlys på er ikke tomgang det man irriterer seg over. Generellt er dette ting du vil oppdage den dagen du får deg sertifikat. Hadde du noen argumenter for at folk skal stå parkert med fjernlys eller kjørelys på? Nei?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Har du ingen gode argumenter så du må ty til personangrep?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke sagt noe om deg som person jeg har bare svart deg i samme tone. At du mener at det er å mange argument forteller oss jo at du ikke er her i tråden for å diskutere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ganske vanlig jo. Så langt har du lært deg at det er vanlig å ferdes langs veien når man kjører bil. Det er sjelden å irritere seg over at andre står parkert på tomgang når man kjører bil. Derimot er det vanlig å irritere seg over av noen står parkert på siden av veien med annet enn parklys på. Når noen står parkert i motgående kjørebane med fjernlys på er ikke tomgang det man irriterer seg over. Generellt er dette ting du vil oppdage den dagen du får deg sertifikat. Hadde du noen argumenter for at folk skal stå parkert med fjernlys eller kjørelys på? Nei?

Jeg har ikke sagt noe om deg som person jeg har bare svart deg i samme tone. At du mener at det er å mange argument forteller oss jo at du ikke er her i tråden for å diskutere.

Du er trollet ja. God bedring!

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jesus, for en oppførsel på deg hi. 

Anonymkode: 90c30...ed7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...