Gå til innhold

Hva tenker dere om dette? Gratisprinsippet i grunnskolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man legge listen så lavt, er det mye man ikke kan gjøre. Det er allerede ganske urettferdig mellom hva som gjøres på skoler i rike områder vs skoler i fattige områder.

Noen skoler kjører beinhard på gratisprinsippet. Man hadde ikke en gang lov til å samle inn selv om det var felles pot uavhengig av innsats. Det fører til at det ikke er noen turer på disse ungdomsskolene. Andre ungdomsskoler drar f.eks. med de hvite bussene eller hadde andre lærerike opplegg, men disse skolene gjør ikke det. Ofte ligger skolene som ikke gjør dette i områder med lav økonomi. 

Skal man ta bort alt som kan koste penger så er det ikke mye igjen. Det koster f.eks. penger med klær til obligatorisk svømmeopplæring. Det koster med klær til gymtimer. Det koster å kjøpe kalkulator osv. Skal man da ikke ha disse fagene? Man kunne selvsagt sagt at skolen skal dekke dette for alle slik at ingen skiller seg ut, men da hadde det vært svært kostbart. Det hadde vært sponsing av elever som kan betale selv og skolen hadde måtte ta penger fra andre, viktige områder. Det er mye bedre at skolen, kommunen og andre dekker ved behov selv om det betyr at man aktivt må spørre om hjelp.

Det er jo klart at noen mennesker lever på og under fattigdomsgrensen. Her må man jobbe på et mye større plan for å prøve å få bukt med dette. I mellomtiden finnes det ordninger. Det finnes aktivitetskort, foreninger bortfaller kontingenten ved behov, idrettslag samler inn og gir bort treningsklær og utstyr til de som ikke har råd til å kjøpe selv, frivillige organisasjoner deler ut matkasser, ved BUA og bibliotek kan man låne utstyr, Røde kors har mange aktiviteter som er gratis osv. Men man må ta kontakt. Er det slik at man ikke har råd til å lage mat den uken barna skal lage mat hjemme, så kan man kontakte noen av de som deler ut mat. Har man ikke mulighet til det kan man kontakte skolen. Vil tippe og tro at skolen ville klart og organisere noe mat elever som trenger det kunne fått med seg hjem til matlaging. Selv om man selvsagt må gjøre skolen oppmerksom på utfordringen, gjøres dette diskre slik at andre ikke får det med seg. 

Anonymkode: b8005...02d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er problematisk ja. Lekser som krever mye fra foreldrene, inkludert innkjøp og hjelp, er jeg i mot. Det kuttes og kuttes i budsjettene til skolene, og mer og mer forventes av elevene. Jeg måtte aldri lage treretters hjemme da jeg gikk op skolen på 90-tallet. Leksen det året vi hadde heimkunnskap var å lage middag hjemme en dag i uka, men det kunne være hva som helst. Vi hadde aldri treretters hjemme og vi har aldri hatt det mannen min og jeg heller. Vi har ALDRI forrett, med unntak av enkel misosuppe om vi har japansk mat, og vi har dessert kanskje 5 ganger i året.

Lekser (om de i det hele tatt skal eksistere, jeg mener ikke at barn bør ha lekser) burde kreve minst mulig av foreldrene, fordi det varierer veldig hvor stort overskudd og kapasitet foreldre har. Skoledagen bør heller være en time lenger, og at man gjør seg ferdig på skolen.

Lekser mine barn har hatt som jeg er veldig for er «husk å ta matboks og flakser ut av sekken og sett i oppvaskmaskinen» «rydd rommet ditt» og «lag matpakke».

Det er livmestring :)

Anonymkode: 43e13...7bf

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Det er neppe så mange som ikke spiser middag hver dag? Og skal alle andre la være å lage mat da, i tilfelle? Slike oppgaver er kjempefine for at ungdommen skal lære seg ting. På vår skole skal de bruke det de finner i kjøleskapet, gjerne rester.

Anonymkode: 918b1...9e3

Men 3 retter er ikke så mange som spiser hver dag

Anonymkode: 49cc5...3ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.2.2026 den 17.55):

Men det stor forskjeller på hva folk har råd til. Og de forskjellene kommer enda mer til synet her.

Det er ikke sikkert.  Det ungene oppfatter som "best" er ofte noe helt annet enn hva vi voksne tenker, enten det gjelder mat, ferie eller andre ting.  "Vi" voksne må bare sørge for å fremstå like entusiatisk og positivt uansett om de kommer med en halv bakt poteter eller hummer, for å sette det på spissen. Og man skal ikke se bort i fra at ungen(e) foretrekker den halve poteten....  

Anonymkode: 7698f...9bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men 3 retter er ikke så mange som spiser hver dag

Her trenger det ikke være tre retter til middag.

De har fri fra skolen en dag også skal de servere tre ting.

Så havregrøt til frokost, tomatsuppe til middag og frukt til kvelds er helt greit.

Anonymkode: 3c5a9...436

Skrevet

Det er viktig at ungene lærer budsjett og økonomi og matlaging og alt sånn, men neimen om hjemmet skal bidra. Blir helt oppgitt jeg. 

Anonymkode: 87340...2bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...