Anonym bruker Skrevet 11. februar #1 Skrevet 11. februar Jeg har en ungdom som går i 9 kl og nå har de fått i oppgave å lage en 3 rettes middag hjemme. For oss er det ikke noe problem, men det er dyrtid, vi bor i en bydel hvor mange har dårlig råd, det er rett etter jul og i prinsippet skal grunnskolen være gratis og alle skal ha like muligheter! Jeg tenker at denne oppgaven burde vært gjort på skolen og ikke hjemme! Hva tenker dere? Anonymkode: a9e65...b58
Anonym bruker Skrevet 11. februar #2 Skrevet 11. februar Kan han velge selv hva han vil lage? Anonymkode: 63a27...93e
Anonym bruker Skrevet 11. februar #3 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Kan han velge selv hva han vil lage? Anonymkode: 63a27...93e Ja Anonymkode: a9e65...b58
Anonym bruker Skrevet 11. februar #4 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja Anonymkode: a9e65...b58 Da burde det vel være problemfritt. Man lager noe etter egen lommebok, mat må jo alle ha uansett, Anonymkode: 63a27...93e
Anonym bruker Skrevet 11. februar #5 Skrevet 11. februar Dette følger jo gratisprinsippet. Han lager middag (som dere uansett har kjøpt inn og skal spise). Så hvor er ekstrakostnadene du regner med? Anonymkode: adf08...fe7
Anonym bruker Skrevet 11. februar #6 Skrevet 11. februar En treretters middag trenger absolutt ikke være verken dyr eller luksuriøs. Det kan til og med være en fin måte å få brukt opp rester på. Anonymkode: 7698f...9bd
Anonym bruker Skrevet 11. februar #7 Skrevet 11. februar Tre retters trenger ikke være synonymt med dyrt og flott da. En sånn oppgave kan jo også være en fin anledning til å lage bra, men billig. Har man dårlig råd bør man jo også være litt kreativ og utnytte det man har på best mulig måte Datteren min hadde samme oppgave. Vi har selv et matbudsjett som ikke innbyr til så store utskeielser, men det hun laget i oppgaven ble både rimelig, variert og godt. Brukte for det meste det vi allerede hadde hjemme, men noe måtte vi kjøpe til, og da sånt som vi uansett ville få brukt opp til andre ting Anonymkode: a257b...9b3
Anonym bruker Skrevet 11. februar #8 Skrevet 11. februar Mat må man jo ha, og dette kan være en gylden anledning til både å tenke rimelige råvarer og bruk av rester. Jeg er enig i at gratisprinsippet alltid blir overholdt, men i denne situasjonen har skolen sitt på det tørre. Anonymkode: 7007f...eed
Anonym bruker Skrevet 11. februar #9 Skrevet 11. februar Det er jo ikke meningen de skal lage hummer liksom, de skal lage vanlig hverdagsmat. Så å handle inn det dere normalt ville spist er helt greit Mine unger har hatt samme oppgaven, og har valgt å lage noe bakt, en middag og en dessert. Hjemmebakt brød er billigere enn kjøpebrød... Her har de laget ting som brød, rundstykker, kjøttkaker, gryterett, hjemmelaget is, brownies o.l. (har tre barn over 16 år). Ingenting har vært spesielt dyrt. Anonymkode: 3c5a9...436
Anonym bruker Skrevet 11. februar #10 Skrevet 11. februar Er litt som de andre her sier, men skal jo lage middag uansett. Riktignok så pleien man ikke å ha en 3-retter til vanlig, men forrett og dessert trenger ikke være dyrt. For eksempel dersom man har ris til hovedretten kan man lage ekstra ris, blande ris-rester med litt melk, vaniljesukker og syltetøy så har man en dessert. Til forrett kan man ha noe enkelt å billig som litt ovnsbakte poteter med grillkrydder på og litt revet ost på toppen Anonymkode: 46077...92a
Anonym bruker Skrevet 11. februar #11 Skrevet 11. februar Luftsuppe og venteboller. Og Potetskrellfromasj til dessert. Anonymkode: 77531...b40
Anonym bruker Skrevet 11. februar #12 Skrevet 11. februar Er enig med deg HI, dette er ikke innafor av skolen Anonymkode: 49cc5...3ea
Anonym bruker Skrevet 11. februar #13 Skrevet 11. februar Jeg mener du lager problemer av ingenting. Anonymkode: c9129...bed
Anonym bruker Skrevet 11. februar #14 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Er enig med deg HI, dette er ikke innafor av skolen Anonymkode: 49cc5...3ea Kan du forklare den tanken? For jeg skjønner ikke problemet, de aller fleste spiser middag. Anonymkode: 7007f...eed
Anonym bruker Skrevet 11. februar #15 Skrevet 11. februar 53 minutes ago, Anonym bruker said: Kan du forklare den tanken? For jeg skjønner ikke problemet, de aller fleste spiser middag. Anonymkode: 7007f...eed Men det stor forskjeller på hva folk har råd til. Og de forskjellene kommer enda mer til synet her. Anonymkode: 49cc5...3ea
Anonym bruker Skrevet 11. februar #16 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har en ungdom som går i 9 kl og nå har de fått i oppgave å lage en 3 rettes middag hjemme. For oss er det ikke noe problem, men det er dyrtid, vi bor i en bydel hvor mange har dårlig råd, det er rett etter jul og i prinsippet skal grunnskolen være gratis og alle skal ha like muligheter! Jeg tenker at denne oppgaven burde vært gjort på skolen og ikke hjemme! Hva tenker dere? Anonymkode: a9e65...b58 De skal jo spise middag uansett?? Ser ikke problemet jeg altså, dette blir jo ikke nødvendigvis noe i tillegg, bare at ungdommen er kokk. Anonymkode: 918b1...9e3
Anonym bruker Skrevet 11. februar #17 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Men det stor forskjeller på hva folk har råd til. Og de forskjellene kommer enda mer til synet her. Anonymkode: 49cc5...3ea Ungdommene er mer opptatt av hva som er lettest å lage en̈n hva ingrediensene koster altså. Jeg har som sagt tre barn som har vært gjennom dette, og aldri har jeg hørt noen snakke om prisen. Eneste som har blitt nevnt er at han eller hun var kjempesmart som kom på å lage ditt eller datt som var veldig enkelt... Anonymkode: 3c5a9...436
Anonym bruker Skrevet 11. februar #18 Skrevet 11. februar Kan lage spagetthi og kjøttdeg/pølse til middag, eller en tomatsuppe. Kan ha noe salat til forrett og noen skjeer is til dessert. Men trenger jo ikke LAGE forrett og dessert, kan jo bare skrive det opp. Tror mine barn bare laga selve middagen, skolen ha jo ikke så mye å gjøre med hvordan det løses Anonymkode: 5d843...3a6
Anonym bruker Skrevet 11. februar #19 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det stor forskjeller på hva folk har råd til. Og de forskjellene kommer enda mer til synet her. Anonymkode: 49cc5...3ea Er er av vurderingskriteriene å lage dyrest mat som mulig, tror du? Anonymkode: 8ab07...37b
Anonym bruker Skrevet 11. februar #20 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det stor forskjeller på hva folk har råd til. Og de forskjellene kommer enda mer til synet her. Anonymkode: 49cc5...3ea Hvordan kommer det mer til syne? Det er jo ikke noe som skal fremføres på noe som hest måte. Anonymkode: 63a27...93e
Anonym bruker Skrevet 12. februar #21 Skrevet 12. februar Jeg er lærer i mat og helse, kan forsvare dette prosjektet. For det første hadde jeg gitt god info både til hjemmet og til elevene. Her hadde jeg IKKE tenkt dyre kjøttretter, hummer etc, men hverdagsmat ut av rester, hva man allerede har i kjøleskapet, kreativitet. Hva man kan lage av grønnsaker man har liggende, av ulike tørrvarer etc. Jeg ville som sagt informert om at de ikke skal ut å kjøpe indrefilet til familien og salmalaks til forrett eller retter med dyre ingredienser. Kreativitetcav det man allerede har i fryser/kjølesksp etc Anonymkode: dd6ca...6b7
Anonym bruker Skrevet 12. februar #22 Skrevet 12. februar Anonym bruker skrev (21 timer siden): Men det stor forskjeller på hva folk har råd til. Og de forskjellene kommer enda mer til synet her. Anonymkode: 49cc5...3ea Ingen ser hva de andre lager, så til syne bokstavelig kommer det ikke. Men ungdommene snakker jo sammen, og min erfaring er at de snakker om hvor vanskelig og tidkrevende ting er, ikke hva det koster. I klassene til mine barn har flere laget veldig enkle retter, og det har blitt sett på som positivt av de andre. Det er ikke sånn at 15 åringene vil gjøre det så vanskelig som mulig for seg selv altså. Så hjemmelaget tomatsuppe, nachos o.l. enkle og billige middager ble rost opp i skyene av de andre. Da sønnen min gikk i 9.klasse hadde en gutt i klassen laget pastaform, div grønnsaker fra kjøleskap og fryser, to middagspølser, makaroni med egg og melk over og litt revet ost på toppen. Koster ikke stort, men likevel den retten som ble dratt frem som sunn, næringsrik, enkel og god hverdagsmat. Skjønner ikke hvorfor noen tolker denne oppgaven som at de skal lage dyrere mat enn man gjør vanligvis. Anonymkode: 3c5a9...436
Anonym bruker Skrevet 12. februar #23 Skrevet 12. februar Jeg må si at jeg er skuffet over svarene jeg har fått i denne tråden! 😢 Att det ikke er større forståelse for at det er litt under 100.000 barn i Norge som lever i fattigdom (1-3 elever i hver klasse)og at dere ikke vet at det er barn og ungdom som legger seg sulten 😢 For disse barna er det ikke en selvfølge å legge seg mette. Om de er heldige så får de middag 3-4 ganger i uka! Det er en enorm belastning for disse familiene å måtte få denne utgiften, det å måtte ut med 50-100 kr ekstra kan tippe hele mnd budsjettet.. Sykt og absurd å tenke på for oss som har råd til dette.., De som har dårlig råd gjør som regel alt for skjule dette , både foreldre og barn, da dette er ekstremt skamfullt! Anonymkode: a9e65...b58
Anonym bruker Skrevet 13. februar #24 Skrevet 13. februar Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg må si at jeg er skuffet over svarene jeg har fått i denne tråden! 😢 Att det ikke er større forståelse for at det er litt under 100.000 barn i Norge som lever i fattigdom (1-3 elever i hver klasse)og at dere ikke vet at det er barn og ungdom som legger seg sulten 😢 For disse barna er det ikke en selvfølge å legge seg mette. Om de er heldige så får de middag 3-4 ganger i uka! Det er en enorm belastning for disse familiene å måtte få denne utgiften, det å måtte ut med 50-100 kr ekstra kan tippe hele mnd budsjettet.. Sykt og absurd å tenke på for oss som har råd til dette.., De som har dårlig råd gjør som regel alt for skjule dette , både foreldre og barn, da dette er ekstremt skamfullt! Anonymkode: a9e65...b58 Jeg er helt enig i at vi skal jobbe for å hjelpe de som sliter med sånn fattigdom, men å nekte alle barn ting i solidaritet med dem blir jo helt feil. Da må man heller jobbe for at disse familiene på andre måter kan få hjelp så de har råd til mat. Anonymkode: 3c5a9...436
Anonym bruker Skrevet 13. februar #25 Skrevet 13. februar Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg må si at jeg er skuffet over svarene jeg har fått i denne tråden! 😢 Att det ikke er større forståelse for at det er litt under 100.000 barn i Norge som lever i fattigdom (1-3 elever i hver klasse)og at dere ikke vet at det er barn og ungdom som legger seg sulten 😢 For disse barna er det ikke en selvfølge å legge seg mette. Om de er heldige så får de middag 3-4 ganger i uka! Det er en enorm belastning for disse familiene å måtte få denne utgiften, det å måtte ut med 50-100 kr ekstra kan tippe hele mnd budsjettet.. Sykt og absurd å tenke på for oss som har råd til dette.., De som har dårlig råd gjør som regel alt for skjule dette , både foreldre og barn, da dette er ekstremt skamfullt! Anonymkode: a9e65...b58 Det er neppe så mange som ikke spiser middag hver dag? Og skal alle andre la være å lage mat da, i tilfelle? Slike oppgaver er kjempefine for at ungdommen skal lære seg ting. På vår skole skal de bruke det de finner i kjøleskapet, gjerne rester. Anonymkode: 918b1...9e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå