Anonym bruker Skrevet 10. februar #1 Skrevet 10. februar Og når begynte du med det? I min barndom på 90-tallet sa vi sang. Jeg er ikke spesielt interessert i musikk, men observerer at det er låt folk på TV-en sier. låt er litt hipt og kult. Passer ikke å si for meg. Bor i Trøndelag. Er i 40-årene for referanse. Anonymkode: 5374c...4b3
Anonym bruker Skrevet 10. februar #2 Skrevet 10. februar Det er svensk. Svenskene kan ikke si at det høres bra ut, de sier at det låter bra ut. Det er et merkelig ord egentlig for det betyr tillater. Jeg låter deg gå på buticken, sier svensken for jeg lar deg gå på butikken. Men når noe høres godt ut så låter det bra. Jeg kan en del svensk så. Anonymkode: 8273f...788
Anonym bruker Skrevet 10. februar #5 Skrevet 10. februar De er ikke helt synonymer i mitt hodet. Sang inneholder vokal, men kan være a cappella. Låt inneholder instrumenter, men trenger ikke inneholde vokal. Når det inneholder både vokal og instrumenter pleier jeg å kalle det sang fordi det er sangen som er mest fremtredende for meg. Når noen øver på et instrument pleier jeg å kalle det låt fordi det da er instrumentet som er i fokus. Er det snakk om f.eks. rock der instrumentene er mye mer fremtredende enn vokalen kaller jeg det gjerne for låt. Anonymkode: eaf70...392
Anonym bruker Skrevet 10. februar #6 Skrevet 10. februar En sang er en sang, en låt er en låt. Så det kommer helt an på hva det er vi snakker om. Synes det blir for dumt å snakke om en sang hvis det er en låt uten vokal, og synes også det er feil å kalle det sang hvis det er for det meste rapping, skriking eller brøling. Sang er et substantiv; lyrikk skrevet for å fremføres melodisk med stemmen, samt et verb; en melodisk måte å benytte stemmen. En rappelåt kan derfor inneholde sang, uten å være en sang. Anonymkode: ace6a...f04
Elizabeth Skrevet 10. februar #7 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (4 timer siden): En sang er en sang, en låt er en låt. Så det kommer helt an på hva det er vi snakker om. Er egentlig enig med deg. Men synes det likevel er rart å si låt. Blir "låd" på min dialekt... Så sier ofte sang. "Skal ta på/høre på en sang".
Anonym bruker Skrevet 10. februar #8 Skrevet 10. februar Sang. Alltid sagt. Låt bruker jeg aldri. Kan ev. si melodi hvis det er uten vokal. Er i slutten av 30-årene. Bergen. Anonymkode: 8fcc7...e23
Anonym bruker Skrevet 11. februar #10 Skrevet 11. februar Sier sang. Aldri låt eller melodi. 45 år. Men alle sier sang her jeg bor. Er vel dialekten kanskje. Anonymkode: a08af...7b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå