Anonym bruker Skrevet 8. februar #1 Skrevet 8. februar 12åringen min vil ikke på skolen. Det er blitt værre og værre. Vi samarbeider med lærer og helsesykepleier. Lærer følger opp nesten daglig. Barnet er flink i fag, men mistrives med mange folk, mye bråk, klikkdannelser osv. Jeg tvinger avsted, men kjenner det tærer på. Gruing hver kveld. Kvalm, vondt i magen osv hver morgen. Hørte på nyhetene forrige uke at hver fjerde elev ikke vil på skolen. Da er det jo ikke bare hos oss… Hva gjør dere andre? Anonymkode: e7b41...9e7
Anonym bruker Skrevet 8. februar #2 Skrevet 8. februar Vi gjorde mye forskjellig, men barnet mitt har såpass tunge diagnoser at det neppe er helt overførbart til deres situasjon. Uansett, og med fare for at dette utarter til en "aaalle har diagnoser nå til dags og herregud, her inne får man dem kastet etter seg"-diskusjon: en svært høy andel av barn med ufrivillig skolefravær har nevroutviklingsforstyrrelser og en svært høy andel av jenter med nevroutviklingsforstyrrelser kamuflerer disse så godt at de ikke blir diagnostisert før de er ungdom og pubertet har en tendens til å forverre fungering. Så det første jeg ville gjort var å vurdere om det er noen som helst sannsynlighet for at hun bør utredes. Årsaken til utfordringene er vesentlig for tiltakene. Anonymkode: f8aad...99c
Anonym bruker Skrevet 8. februar #3 Skrevet 8. februar Har dere vært på bup? Utrede hva dette handler om, kan det være diagnose i bunn? Dere må hvertfall få bup henvisning fort. Å komme seg på skolen er viktig, få inn ppt for å få til et opplegg der han kan ha en fast plan og avtale med lærer. Evt jobbe å grupperom eller et sted han kan trekke seg tilbake. Ikke la han isolere seg hjemme. Utelukk om det foregår mobbing eller andre ting Anonymkode: 9fadb...8d4
Anonym bruker Skrevet 8. februar #4 Skrevet 8. februar Barn med nevroutviklingsforstyrrelser øker, og de vet ikke helt hvorfor. Det er jo i utgangspunktet medfødt det å ha en hjerne som prosessererer og virker annerledes, men nå forsker de på om livsstilen vi mennesker har fått med så mye skjerm fra før man er året gammel faktisk kan være en medvirkende årsak... Jeg har selv en datter med ADHD, og særlig jenter maskerer utrolig godt, selv om det er mer alvorlige diagnoser som autismespekterforstyrrelser. Det er slett ikke sikkert barnet ditt har noen diagnoser, men friske barn som har det bra nekter ikke å gå på skolen. Alle barn kan ha lyst til å være hjemme av og til, men de blir ikke skolevegrere. Så let etter grunnen, få han utredet, få de tilretteleggingene som kreves. Barna har respekt for oss og gjør som vi sier, men det er vanskelig når man ser at de ikke har det bra. Det tærer på både liten og stor. Anonymkode: 04bb4...8ef
Anonym bruker Skrevet 8. februar #5 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Barn med nevroutviklingsforstyrrelser øker, og de vet ikke helt hvorfor. Det er jo i utgangspunktet medfødt det å ha en hjerne som prosessererer og virker annerledes, men nå forsker de på om livsstilen vi mennesker har fått med så mye skjerm fra før man er året gammel faktisk kan være en medvirkende årsak... Jeg har selv en datter med ADHD, og særlig jenter maskerer utrolig godt, selv om det er mer alvorlige diagnoser som autismespekterforstyrrelser. Det er slett ikke sikkert barnet ditt har noen diagnoser, men friske barn som har det bra nekter ikke å gå på skolen. Alle barn kan ha lyst til å være hjemme av og til, men de blir ikke skolevegrere. Så let etter grunnen, få han utredet, få de tilretteleggingene som kreves. Barna har respekt for oss og gjør som vi sier, men det er vanskelig når man ser at de ikke har det bra. Det tærer på både liten og stor. Anonymkode: 04bb4...8ef Har selv en skoleveger. Dette oppsto etter mobbing og utfrysing. Kom seg ikke tilbake til skolenhele ung skolen. Går nå på vgs men klarer ikke full uke. jævla mobbing. Anonymkode: 9fadb...8d4
Anonym bruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar Det er ingenting som heter skolevegring. Barnet vil bare ikke på skolen. Verre er det ikke. De aller fleste barn vil slippe skolen, derfor skulker mange. Jeg vil helt ikke på jobb, men kan ikke sette hjemme og sture, jeg må jobbe. Barn må på skolen. Anonymkode: 115a1...bc4
Anonym bruker Skrevet 9. februar #7 Skrevet 9. februar Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er ingenting som heter skolevegring. Barnet vil bare ikke på skolen. Verre er det ikke. De aller fleste barn vil slippe skolen, derfor skulker mange. Jeg vil helt ikke på jobb, men kan ikke sette hjemme og sture, jeg må jobbe. Barn må på skolen. Anonymkode: 115a1...bc4 Det er så rart at du skriver motsatt av hva skolevegring faktisk ER ! Typisk narcissist. Anonymkode: 39371...19e
Anonym bruker Skrevet 9. februar #8 Skrevet 9. februar Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det er så rart at du skriver motsatt av hva skolevegring faktisk ER ! Typisk narcissist. Anonymkode: 39371...19e Brukerangrep. er det eneste du klarer å komme med. Anonymkode: 8bc06...238
Sommerkroppen 2029 Skrevet 9. februar #9 Skrevet 9. februar Anonym bruker skrev (15 timer siden): Det er ingenting som heter skolevegring. Barnet vil bare ikke på skolen. Verre er det ikke. De aller fleste barn vil slippe skolen, derfor skulker mange. Jeg vil helt ikke på jobb, men kan ikke sette hjemme og sture, jeg må jobbe. Barn må på skolen. Anonymkode: 115a1...bc4 Jo det er i aller høyeste grad noe som heter skolevegring. Du bør lese deg opp på det, og ikke bare kaste ut fraser om hva du synes om det.
Anonym bruker Skrevet 9. februar #10 Skrevet 9. februar Sommerkroppen 2029 skrev (14 minutter siden): Jo det er i aller høyeste grad noe som heter skolevegring. Du bør lese deg opp på det, og ikke bare kaste ut fraser om hva du synes om det. Skolevegring kom med ettergivende foreldre. Vi som fikk ordentlig oppdragelse hadde INGEN skolevegrere. Anonymkode: 9915c...900
Anonym bruker Skrevet 9. februar #11 Skrevet 9. februar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Skolevegring kom med ettergivende foreldre. Vi som fikk ordentlig oppdragelse hadde INGEN skolevegrere. Anonymkode: 9915c...900 Det eneste du oppnår med disse kommentarene dine er å vise hvor kunnskapsløs du er. Anonymkode: b26b4...469
Anonym bruker Skrevet 9. februar #12 Skrevet 9. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Skolevegring kom med ettergivende foreldre. Vi som fikk ordentlig oppdragelse hadde INGEN skolevegrere. Anonymkode: 9915c...900 Riktig. Anonymkode: 115a1...bc4
Anonym bruker Skrevet 9. februar #13 Skrevet 9. februar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Skolevegring kom med ettergivende foreldre. Vi som fikk ordentlig oppdragelse hadde INGEN skolevegrere. Anonymkode: 9915c...900 Mulig det - men det var helt sikkert elever som kom på skolen med vondt i magen og mer til og som opplevde skolehverdagen som veldig vond og vanskelig. Uansett hva som er årsaken - og det eneste sikre med skolevegring er at det er like mange årsaker som det er er elver med skolevegring. En annen ting som er ganske sikkert, er at det i de aller fleste tilfeller lar seg gjøre noe mer, når man bare finner nøkkelen. Anonymkode: efd78...7fd
Optatium Skrevet 9. februar #14 Skrevet 9. februar Årsakene til ufrivillig skolefravær er nesten alltid svært sammensatt. Det betyr at det sjeldent er bare skolen som kan finne løsningen, og heller ikke bare hjemmet. Man må samarbeide, finne gode løsninger som passer den aktuelle, og ikke minst så må barnet selv involveres. Det kan løses, har selv vært med på å løse flere i mine år i skolen, men det krever at både skole og hjem erkjenner at de må gjøre noe annerledes.
Anonym bruker Skrevet 10. februar #15 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (17 timer siden): Skolevegring kom med ettergivende foreldre. Vi som fikk ordentlig oppdragelse hadde INGEN skolevegrere. Anonymkode: 9915c...900 Du har ikke peiling . Skolevegrere er barn som ikke har det greit på skolen. Utrygge lærere, mobbere osv. Du skylder vel på overgrepsofre også du. Du mener vel uføre skal i jobb også. Les deg opp. Du driter deg ut. Anonymkode: 39371...19e
Sommerkroppen 2029 Skrevet 10. februar #16 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (19 timer siden): Skolevegring kom med ettergivende foreldre. Vi som fikk ordentlig oppdragelse hadde INGEN skolevegrere. Anonymkode: 9915c...900 Du beviser nok en gang at du ikke vet hva du prater om.
Anonym bruker Skrevet 10. februar #17 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (19 timer siden): Skolevegring kom med ettergivende foreldre. Vi som fikk ordentlig oppdragelse hadde INGEN skolevegrere. Anonymkode: 9915c...900 Tror du virkelig på dette, eller bare prøver du å provosere? Tror du på dette er det er det jo ikke så mye å gjøre ved svaret ditt. Da er dette din mening og du tror ikke at du skader noen fordi dette bare er uoppdragne barn. Gjør du dette for å provosere så vet du bedre, eller burde vite bedre. Dette er skriftlig og blir stående lenge etter diskusjonen. Foreldre og barn googler gjerne skolevegring og får opp slike meninger. Dette kan legge sten til byrden for familier som allerede strever og prøver så godt de kan å navigere i dette og gi barna en utdanning. Det kan også være skolekamerater og andre rundt som leser dette og tror på deg. Kanskje vil deres reaksjoner også legge sten til byrden og gjøre det vanskeligere å komme tilbake. Når man skriver her inne og i andre kommentarfelt må man klare å forstå at det er virkelige mennesker, med virkelige utfordringer som leser - gjerne lenge etter. Jeg synes det er merkelig at de som skriver for å provosere, og vet bedre, likevel velger å gjøre det vanskeligere for andre, gjøre deres verden litt verre. Anonymkode: 31ee0...8b9
Anonym bruker Skrevet 10. februar #18 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (20 timer siden): Skolevegring kom med ettergivende foreldre. Vi som fikk ordentlig oppdragelse hadde INGEN skolevegrere. Anonymkode: 9915c...900 Helt feil. Forskjellen nå er at elevene tør å gi uttrykk for at de synes det er vanskelig. Det fine med det er at da kan det gjøres noe med og vi får trygge ungdommer som klarer med litt eller mye hjelp å fullføre skolen og gå ut som sterke, trygge elever klare for voksenlivet. Anonymkode: efd78...7fd
Anonym bruker Skrevet 10. februar #19 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Helt feil. Forskjellen nå er at elevene tør å gi uttrykk for at de synes det er vanskelig. Det fine med det er at da kan det gjøres noe med og vi får trygge ungdommer som klarer med litt eller mye hjelp å fullføre skolen og gå ut som sterke, trygge elever klare for voksenlivet. Anonymkode: efd78...7fd At de kommer ut som sterke trygge voksne er jeg litt usikker på. Arbeidslivet blir for tøft for mange, og det må tilrettelegges i bøtter og spann. Sykemeldinger blir hyppig brukt, og veien er kort til ufør. Anonymkode: a8d8a...3e8
Anonym bruker Skrevet 10. februar #20 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Helt feil. Forskjellen nå er at elevene tør å gi uttrykk for at de synes det er vanskelig. Det fine med det er at da kan det gjøres noe med og vi får trygge ungdommer som klarer med litt eller mye hjelp å fullføre skolen og gå ut som sterke, trygge elever klare for voksenlivet. Anonymkode: efd78...7fd Nei, forskjellen er at nå er man livredd for at barnet skal oppleve motgang og lar dem derfor slippe. Trygge og sterke er det siste de blir. Anonymkode: 9915c...900
Anonym bruker Skrevet 10. februar #21 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (58 minutter siden): At de kommer ut som sterke trygge voksne er jeg litt usikker på. Arbeidslivet blir for tøft for mange, og det må tilrettelegges i bøtter og spann. Sykemeldinger blir hyppig brukt, og veien er kort til ufør. Anonymkode: a8d8a...3e8 Unge i dag tåler ikke motgang fordi de blir sydd puter på under armene hjemme. Dillet og dallet med. Anonymkode: 115a1...bc4
Anonym bruker Skrevet 10. februar #22 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): At de kommer ut som sterke trygge voksne er jeg litt usikker på. Arbeidslivet blir for tøft for mange, og det må tilrettelegges i bøtter og spann. Sykemeldinger blir hyppig brukt, og veien er kort til ufør. Anonymkode: a8d8a...3e8 Arbeidslivet blir selvfølgelig tøft når foreldre har kostet veien for de hele livet, når de er vant til å bestemme det meste, Anonymkode: 8bc06...238
Anonym bruker Skrevet 10. februar #23 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Unge i dag tåler ikke motgang fordi de blir sydd puter på under armene hjemme. Dillet og dallet med. Anonymkode: 115a1...bc4 Jeg vil påstå at ungene / ungdommene tåler mer enn vi tror, det er verre med mange av foreldrene. Anonymkode: efd78...7fd
Anonym bruker Skrevet 10. februar #24 Skrevet 10. februar jeg skjønner at dette må være kjempefrustrerende!!! og det er jo helt forferdelig for barnet også - både å potensielt henge etter faglig og sosial kontakt med andre. Jeg tror det er viktig å ta tak så tidlig som mulig før slike frykter får sette seg til en "vane", og her er det kjempeutfordrende at BUP og PPT bruker så lang tid både med å komme til og utredning - som gjerne tar flere mnd! Har dere tenkt noe på psykolog? at barnet kan få hjelp til å sortere tankene på hvorfor det ikke vil på skolen og eventuelt noen verktøy til å håndtere stresset? Er det mulig å forhandle med barnet - feks er det enkelte fag som er triggere? Mitt barn er ikke skolevegrer, men jeg har sett noen tendenser til når hun ikke vil på skole og det har vært koblet til 1. dysfunksjonelt klassemiljø. 2.mobbing (ja dette var to separate saker) og 3.typiske fag med prestasjon som Gym, og eller om det var turdag/fremføring o.l. Er det mulig å eksempelvis forhandle med barnet om at det slipper gym og sånn sett kan gå på skolen resten av tiden? eller kan komme sent og gå tidlig for å skjifte alene i garderobe? Vi må kunne være rause med hverandre og ha forståelse for at for noen er enkelte faser av livet vanskelig og at vi kan finne løsninger til å mestre....Onsker deg masser av lykke til ❤️ Anonymkode: b688c...af4
Anonym bruker Skrevet 10. februar #25 Skrevet 10. februar Optatium skrev (22 timer siden): Årsakene til ufrivillig skolefravær er nesten alltid svært sammensatt. Det betyr at det sjeldent er bare skolen som kan finne løsningen, og heller ikke bare hjemmet. Man må samarbeide, finne gode løsninger som passer den aktuelle, og ikke minst så må barnet selv involveres. Det kan løses, har selv vært med på å løse flere i mine år i skolen, men det krever at både skole og hjem erkjenner at de må gjøre noe annerledes. Er ikke alltid det hjelper å involvere barnet,13 åringen påsto hele tiden at alt var bra på skolen å nektet helt på at noe var galt. Likevel hadde han vondt i magen hver kveld på ukedager og vondt i magen hver morgen før skolen å ikke gå. Mens i helger hadde han aldri vondt i magen. Å ingen hjelp å få av læreren hans. Heldigvis tok avdelingslederen grep å klarte å få til endringer så skolevegringen etter hvert gikk over. Anonymkode: 60af2...3e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå