Anonym bruker Skrevet 7. februar #1 Skrevet 7. februar Jeg blander rugmel og hvetemel instarten og den bobler og dobler seg. Problemet blir når jeg skal bruke den. Deigen blir for kompakt selv med riktig oppskrift. Jeg har brukt vanlig hvetemel, men har bestilt økologisk mel som jeg venter på. Bruker så lang tid på starteren så går det rett til helvete når jeg setter deigen. Den blir så hard at det ikke er mulig å tøye den Anonymkode: 0ac68...306
Anonym bruker Skrevet 7. februar #3 Skrevet 7. februar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Mer væske? Anonymkode: 90b3a...fcc Ja, men skal det ikke være i prosent? Er det starteren som er feil? Noen blander 1.1.1 mens andre 1.2.2 kan det påvirke deigen? Altså hvor mye mel vann forholdet? Har økologisk mel eller ikke alt å si? Anonymkode: 0ac68...306
Anonym bruker Skrevet 7. februar #4 Skrevet 7. februar Det har mye å si hva slags mel du bruker, mer bakterier i økologisk mel. Starteren tripler seg nesten når du bruker "sterkt" mel. Så er temperatur på deigen viktig, den må aldri over 26 grader, da ødelegger du bakteriene. Spesielt viktig om du elter i maskin. Så må du la deigen hvile lenge nok. Nå på vinteren kan det gå både 8 og 10 timer i romtemperatur før du setter den i kjøleskapet. Anonymkode: 98e26...7ef
Anonym bruker Skrevet 7. februar #5 Skrevet 7. februar Jeg bruker helt vanlig hvetemel i starteren min. Og i brøddeigen. Baker med 70% væske og 3% salt, hiver oppi en klatt av starteren, rundt 100g, uavhengig av størrelse på deigen. Det tørre består som regel av halvparten havregryn og ulike frø korn, og halvparten hvetemel. Hever på benken over natt, former og steker. Veldig enkelt og greit, alltid godt resultat. Anonymkode: 899a9...f26
Anonym bruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (23 timer siden): Jeg bruker helt vanlig hvetemel i starteren min. Og i brøddeigen. Baker med 70% væske og 3% salt, hiver oppi en klatt av starteren, rundt 100g, uavhengig av størrelse på deigen. Det tørre består som regel av halvparten havregryn og ulike frø korn, og halvparten hvetemel. Hever på benken over natt, former og steker. Veldig enkelt og greit, alltid godt resultat. Anonymkode: 899a9...f26 I dag tok jeg mel og vann 37 grader og blandet godt. Lot det stå under plastfolie 25 min. Da var den klissete. Tilførte deretter 100 g starter og saltet. deigen ble helt perfekt. Den var løs og lufting med masse bobler inni, samtidig smidig. første gang jeg har fått det til. Såg et tips med å blande mel og vann først og la den stå 25 min. Anonymkode: 0ac68...306
Anonym bruker Skrevet 8. februar #7 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): I dag tok jeg mel og vann 37 grader og blandet godt. Lot det stå under plastfolie 25 min. Da var den klissete. Tilførte deretter 100 g starter og saltet. deigen ble helt perfekt. Den var løs og lufting med masse bobler inni, samtidig smidig. første gang jeg har fått det til. Såg et tips med å blande mel og vann først og la den stå 25 min. Anonymkode: 0ac68...306 👍🏻 Det du beskrev over her, fikk meg til å tenke på denne; Anonymkode: 6cd20...921
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå