Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:57 #1 Skrevet tirsdag kl 16:57 Har noen av dere erfaring med å få hjelp fra Arbeidstilsynet? I så fall med hva? Og hvor godt fornøyd var du? Anonymkode: 1a4c4...233
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:06 #2 Skrevet tirsdag kl 17:06 Vi fikk null hjelp. De ville ikke hjelpe siden folk ikke var organisert. Men det er endel år siden nå. Anonymkode: a6e40...22c
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:26 #3 Skrevet tirsdag kl 17:26 HI her. Jeg spør, fordi jeg har snakket med Arbeidstilsynet ved flere anledninger nå. Erfaringen er ulik, avhengig av hvem jeg snakker med. Noen av de svarer som de bryr seg og kan noe. Men jevnt over høres de jeg snakker med ut som de har vært tjue år for lenge i stillingen og er utbrent og ikke orker legge noen godvilje til. Sammenlignet med samtalene med Likestillings- og diskrimineringsombudet er slående. På Likestillings- og diskrimineringsombudet vet de knapt hva godt de kan gjøre for meg og virker nesten helt sørgmodige over at deres mandat ikke dekker min sak. Jeg vet jo at måten jeg legger frem saken på, kan ha en del å si. Jeg vet bare ikke hva det er som skal til for at jeg knekker koden. Anonymkode: 1a4c4...233
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:36 #4 Skrevet tirsdag kl 18:36 1 hour ago, Anonym bruker said: Vi fikk null hjelp. De ville ikke hjelpe siden folk ikke var organisert. Men det er endel år siden nå. Anonymkode: a6e40...22c Arbeidstilsynet har da ikke nie med om folk er fagorganisert eller ikke Anonymkode: 8d6e4...b79
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:42 #5 Skrevet tirsdag kl 18:42 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Arbeidstilsynet har da ikke nie med om folk er fagorganisert eller ikke Anonymkode: 8d6e4...b79 Det var uansett grunnen de ga. Anonymkode: a6e40...22c
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:48 #6 Skrevet tirsdag kl 20:48 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var uansett grunnen de ga. Anonymkode: a6e40...22c HI her. Forundrer meg ikke. Jeg fikk omlag en halvtimes foredrag i dag om at de ansatte også hadde et ansvar for å ha det bra på jobb. Da hun omsider hørte på det jeg hadde å si, ble hun stresset fordi da hadde det gått så lang tid. Hun hadde andre som ringte også, kanskje vi kunne avtale å snakke en annen dag, det gikk an nemlig. Men da hadde jo jeg mistet motet, fordi jeg var blitt lekset opp for, med samme innstilling som gjorde at jeg oppsøkte Arbeidstilsynet i første omgang. Og, om hun hadde latt meg slippe til med en gang, da ville det jo gått raskere, og hun hadde ikke hatt dårlig tid. Har vært borti noen med peiling også altså, men det er jo et sjansespill hvem man treffer på. Anonymkode: 1a4c4...233
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:16 #7 Skrevet tirsdag kl 22:16 Anonym bruker skrev (1 time siden): HI her. Forundrer meg ikke. Jeg fikk omlag en halvtimes foredrag i dag om at de ansatte også hadde et ansvar for å ha det bra på jobb. Da hun omsider hørte på det jeg hadde å si, ble hun stresset fordi da hadde det gått så lang tid. Hun hadde andre som ringte også, kanskje vi kunne avtale å snakke en annen dag, det gikk an nemlig. Men da hadde jo jeg mistet motet, fordi jeg var blitt lekset opp for, med samme innstilling som gjorde at jeg oppsøkte Arbeidstilsynet i første omgang. Og, om hun hadde latt meg slippe til med en gang, da ville det jo gått raskere, og hun hadde ikke hatt dårlig tid. Har vært borti noen med peiling også altså, men det er jo et sjansespill hvem man treffer på. Anonymkode: 1a4c4...233 Men det kan jo hende at din/deres opplevelse av problemet ikke er noe Arbeidstilsynet skal bruke tid på. Anonymkode: da478...6cd
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:42 #8 Skrevet tirsdag kl 22:42 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Men det kan jo hende at din/deres opplevelse av problemet ikke er noe Arbeidstilsynet skal bruke tid på. Anonymkode: da478...6cd HI her. Det er akkurat dette jeg også tenker! De er en offentlig etat med stor pågang og man forventer da at de har gode og profesjonelle rutiner for å effektivt og nøyaktig kunne svare brukerne i stedet for å sitte og bruke tiden sin på helt unyttige ting. Har gjentatte ganger blitt henvist feil fra Arbeidstilsynet og så har jeg fått beskjed av de andre instansene å gå tilbake til Arbeidstilsynet og hilse fra de og vise til ting som står på de ulike etatene sine egne sider om fordeling av oppgaver og mandat. Alle andre fungerer. NAV fungerer. Likestillings- og diskrimineringsombudet fungerer. Fastlegen fungerer. Arbeidstilsynet? Kan ikke si jeg opplever det… Anonymkode: 1a4c4...233
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 23:04 #9 Skrevet tirsdag kl 23:04 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): HI her. Det er akkurat dette jeg også tenker! De er en offentlig etat med stor pågang og man forventer da at de har gode og profesjonelle rutiner for å effektivt og nøyaktig kunne svare brukerne i stedet for å sitte og bruke tiden sin på helt unyttige ting. Har gjentatte ganger blitt henvist feil fra Arbeidstilsynet og så har jeg fått beskjed av de andre instansene å gå tilbake til Arbeidstilsynet og hilse fra de og vise til ting som står på de ulike etatene sine egne sider om fordeling av oppgaver og mandat. Alle andre fungerer. NAV fungerer. Likestillings- og diskrimineringsombudet fungerer. Fastlegen fungerer. Arbeidstilsynet? Kan ikke si jeg opplever det… Anonymkode: 1a4c4...233 Du er tydeligvis storforbruker av de forskjelligste tjenester. Tenkt på muligheten av at det er du som er problematisk? Anonymkode: 827f5...f69
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 23:37 #10 Skrevet tirsdag kl 23:37 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Du er tydeligvis storforbruker av de forskjelligste tjenester. Tenkt på muligheten av at det er du som er problematisk? Anonymkode: 827f5...f69 Alvorlig talt! Skjerp deg. Anonymkode: afd5d...749
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:29 #11 Skrevet onsdag kl 06:29 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Du er tydeligvis storforbruker av de forskjelligste tjenester. Tenkt på muligheten av at det er du som er problematisk? Anonymkode: 827f5...f69 Undrer meg over det samme. Og ansatte har faktisk et ansvar, og det er større nå enn før, til å bidra til et godt psykososialt arbeidsmiljø. Arbeidstilsynet har rett der Anonymkode: 32990...c0d
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:45 #12 Skrevet onsdag kl 06:45 Anonym bruker skrev (8 timer siden): HI her. Det er akkurat dette jeg også tenker! De er en offentlig etat med stor pågang og man forventer da at de har gode og profesjonelle rutiner for å effektivt og nøyaktig kunne svare brukerne i stedet for å sitte og bruke tiden sin på helt unyttige ting. Har gjentatte ganger blitt henvist feil fra Arbeidstilsynet og så har jeg fått beskjed av de andre instansene å gå tilbake til Arbeidstilsynet og hilse fra de og vise til ting som står på de ulike etatene sine egne sider om fordeling av oppgaver og mandat. Alle andre fungerer. NAV fungerer. Likestillings- og diskrimineringsombudet fungerer. Fastlegen fungerer. Arbeidstilsynet? Kan ikke si jeg opplever det… Anonymkode: 1a4c4...233 Du vet da ikke hva Arbeidstilsynet bruker tiden sin på? Du virker litt som en Karen, som faktisk innbilder deg at du har tilstrekkelig innsyn til å kunne bedømme et helt tilsyn med alle deres ansatte. Anonymkode: da478...6cd
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 09:51 #13 Skrevet onsdag kl 09:51 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Alvorlig talt! Skjerp deg. Anonymkode: afd5d...749 Takk 💛 Er nok en del som føler seg truffet her inne, så mitt spørsmål går egentlig kun til de som har reell erfaring. Jeg ringte igjen i dag, opplevde at han som tok telefonen svarte feil rent faktuelt og at han i tillegg gjentok en opplysning tre ganger. Jeg måtte til slutt bare innse at det ikke gikk denne gangen heller. Dersom noen av dere mener det å svare feil og gjenta ting man allerede har sagt, er god bruk av tid, så gå bare i gang. Arbeidstilsynet har for øvrig selv en leder som gikk av (to år siden) etter at de ansatte varslet om fryktkultur. Så de bør muligens tenke seg om litt før de anbefaler ansatte i andre bedrifter om å gå i seg selv. Burde ikke de også bare ha bidratt litt mer? Anonymkode: 1a4c4...233
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 10:08 #14 Skrevet onsdag kl 10:08 Jeg jobber innenfor helsesektoren, en sektor som er som luft for Arbeidstilsynet. De lukker øyne og ører for helt åpenbare lovbrudd. Kan bli konspiratorisk av mindre. Anonymkode: 6cf41...1fd
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 11:03 #15 Skrevet onsdag kl 11:03 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk 💛 Er nok en del som føler seg truffet her inne, så mitt spørsmål går egentlig kun til de som har reell erfaring. Jeg ringte igjen i dag, opplevde at han som tok telefonen svarte feil rent faktuelt og at han i tillegg gjentok en opplysning tre ganger. Jeg måtte til slutt bare innse at det ikke gikk denne gangen heller. Dersom noen av dere mener det å svare feil og gjenta ting man allerede har sagt, er god bruk av tid, så gå bare i gang. Arbeidstilsynet har for øvrig selv en leder som gikk av (to år siden) etter at de ansatte varslet om fryktkultur. Så de bør muligens tenke seg om litt før de anbefaler ansatte i andre bedrifter om å gå i seg selv. Burde ikke de også bare ha bidratt litt mer? Anonymkode: 1a4c4...233 Hvorfor skulle noen føle seg truffet? Hvis du alltid møter de som gir det et snev av motstand på en så umoden måte, så forstår jeg jo at du kommer i konflikter med både folk og etater. Anonymkode: da478...6cd
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 12:35 #16 Skrevet onsdag kl 12:35 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Du er tydeligvis storforbruker av de forskjelligste tjenester. Tenkt på muligheten av at det er du som er problematisk? Anonymkode: 827f5...f69 Jeg blir helt matt. Hvordan kan et voksent menneske ikke skjønne at det finnes situasjoner hvor man er i kontakt med flere offentlige organer pga en og samme sak? Hvordan klarer dere å fungere i samfunnet når alt dere har fokus på er å ta andre heller enn å forsøke å skjønne ting? Anonymkode: e5dee...765
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 13:19 #17 Skrevet onsdag kl 13:19 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Jeg blir helt matt. Hvordan kan et voksent menneske ikke skjønne at det finnes situasjoner hvor man er i kontakt med flere offentlige organer pga en og samme sak? Hvordan klarer dere å fungere i samfunnet når alt dere har fokus på er å ta andre heller enn å forsøke å skjønne ting? Anonymkode: e5dee...765 Men hva er det å skjønne? Hva er det du vil frem til? Ønsker du å omvende forumet til å mene at alle som jobber i Arbeidstilsynet er evneveike, eller hva er greia? VI kan jo ikke vurdere om Arbeidstilsynet er flinke eller evneveike i akkurat DIN sak. Som alle andre etater/bedrifter/tilsyn/whatever vil noen ha gode erfaringer, andre ha dårlige erfaringer. Det som er greia er at selv om noen mener noen på Arbeidstilsynet har gjort en dårlig jobb, så trenger ikke det å bety at vedkommende faktisk har gjort en dårlig jobb. Det kan være brukeren som ikke skjønner hva som faktisk er oppgavene til Arbeidstilsynet, det kan være misforståelser, ansvarsfraskrivelse hos brukeren, det kan være brukeren som ikke evner å formulere seg på en forståelig måte osv osv. Jeg skjønner at du har et behov for å fortelle hvor teite Arbeidstilsynet er, og gjerne få med deg folk på dette, men det er altså umulig for oss å si noe om din sak uten å ha detaljene. Anonymkode: da478...6cd
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 13:21 #18 Skrevet onsdag kl 13:21 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men hva er det å skjønne? Hva er det du vil frem til? Ønsker du å omvende forumet til å mene at alle som jobber i Arbeidstilsynet er evneveike, eller hva er greia? VI kan jo ikke vurdere om Arbeidstilsynet er flinke eller evneveike i akkurat DIN sak. Som alle andre etater/bedrifter/tilsyn/whatever vil noen ha gode erfaringer, andre ha dårlige erfaringer. Det som er greia er at selv om noen mener noen på Arbeidstilsynet har gjort en dårlig jobb, så trenger ikke det å bety at vedkommende faktisk har gjort en dårlig jobb. Det kan være brukeren som ikke skjønner hva som faktisk er oppgavene til Arbeidstilsynet, det kan være misforståelser, ansvarsfraskrivelse hos brukeren, det kan være brukeren som ikke evner å formulere seg på en forståelig måte osv osv. Jeg skjønner at du har et behov for å fortelle hvor teite Arbeidstilsynet er, og gjerne få med deg folk på dette, men det er altså umulig for oss å si noe om din sak uten å ha detaljene. Anonymkode: da478...6cd Jeg er ikke hi. Anonymkode: e5dee...765
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 13:41 #19 Skrevet onsdag kl 13:41 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Men hva er det å skjønne? Hva er det du vil frem til? Ønsker du å omvende forumet til å mene at alle som jobber i Arbeidstilsynet er evneveike, eller hva er greia? VI kan jo ikke vurdere om Arbeidstilsynet er flinke eller evneveike i akkurat DIN sak. Som alle andre etater/bedrifter/tilsyn/whatever vil noen ha gode erfaringer, andre ha dårlige erfaringer. Det som er greia er at selv om noen mener noen på Arbeidstilsynet har gjort en dårlig jobb, så trenger ikke det å bety at vedkommende faktisk har gjort en dårlig jobb. Det kan være brukeren som ikke skjønner hva som faktisk er oppgavene til Arbeidstilsynet, det kan være misforståelser, ansvarsfraskrivelse hos brukeren, det kan være brukeren som ikke evner å formulere seg på en forståelig måte osv osv. Jeg skjønner at du har et behov for å fortelle hvor teite Arbeidstilsynet er, og gjerne få med deg folk på dette, men det er altså umulig for oss å si noe om din sak uten å ha detaljene. Anonymkode: da478...6cd Dette her er bare pinlig av deg. Anonymkode: a6e40...22c
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 15:40 #20 Skrevet onsdag kl 15:40 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hva er det å skjønne? Hva er det du vil frem til? Ønsker du å omvende forumet til å mene at alle som jobber i Arbeidstilsynet er evneveike, eller hva er greia? VI kan jo ikke vurdere om Arbeidstilsynet er flinke eller evneveike i akkurat DIN sak. Som alle andre etater/bedrifter/tilsyn/whatever vil noen ha gode erfaringer, andre ha dårlige erfaringer. Det som er greia er at selv om noen mener noen på Arbeidstilsynet har gjort en dårlig jobb, så trenger ikke det å bety at vedkommende faktisk har gjort en dårlig jobb. Det kan være brukeren som ikke skjønner hva som faktisk er oppgavene til Arbeidstilsynet, det kan være misforståelser, ansvarsfraskrivelse hos brukeren, det kan være brukeren som ikke evner å formulere seg på en forståelig måte osv osv. Jeg skjønner at du har et behov for å fortelle hvor teite Arbeidstilsynet er, og gjerne få med deg folk på dette, men det er altså umulig for oss å si noe om din sak uten å ha detaljene. Anonymkode: da478...6cd Nettopp. Dette er en bruker som framstår med langt fremskreden kverulant paranoia og lukter slitsom på langt avstand. Anonymkode: 827f5...f69
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 15:59 #21 Skrevet onsdag kl 15:59 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette her er bare pinlig av deg. Anonymkode: a6e40...22c Og dette er veldig forutsigbart av deg, frøken «spammer alle tråder med ‘dette var bare pinlig’ og ‘du har ingen kunnskaper om dette’». Anonymkode: da478...6cd
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 18:00 #22 Skrevet onsdag kl 18:00 HI her, med en oppdatering; Da jeg ringte tidligere i dag, spurte jeg om han kunne sjekke hvem som var telefonvakt en bestemt dag. Ånei, det visste han ikke, de var visstnok så mange på jobb samtidig. Javel, tenkte jeg, det var nyttig å vite, det betyr jo at jeg kan ringe igjen om litt, og få snakke med en helt annen. Som sagt, så gjort, og den neste jeg snakket med var både oppegående, kunnskapsrik og hyggelig. I løpet av kort tid hadde jeg funnet ut av alt jeg lurte på og mere til. Femten minutter brukte jeg på samtalen, og det var inkludert ventetid i telefonkø. De aller fleste steder har mennesker som er mer eller mindre flinke og hvor de mest udugelige kollegaene medfører merarbeid for de andre. Likevel, jeg har som sagt ikke vært borti noe sted hvor så mange vet så lite. Husker da jeg ringte Likestillings- og diskrimineringsombudet, og fikk tydelig beskjed om å ringe tilbake til Arbeidstilsynet og vise til en lenke på nett. Fikk inntrykk da at dette slett ikke var første gang man hadde henvist feil og måtte ringe opp igjen. Har man stort press og mange som ringer så sier det seg selv at det ville vært nyttig å kunne svare raskt og effektivt og slippe unna med én samtale per bruker, i motsetning til at brukerne ringer støtt fordi de ikke får svar, og blir sittende lenge i samtaler fordi rådgiveren ikke klarer å fange opp spørsmålet. Anonymkode: 1a4c4...233
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 18:34 #23 Skrevet onsdag kl 18:34 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg jobber innenfor helsesektoren, en sektor som er som luft for Arbeidstilsynet. De lukker øyne og ører for helt åpenbare lovbrudd. Kan bli konspiratorisk av mindre. Anonymkode: 6cf41...1fd HI her, som du vil se på min oppdatering over her, så er det stor forskjell på rådgivere i svartjenesten. Jeg kan bare anbefale deg å ringe om og om igjen til du finner noen som høres oppegående og vettug ut. Gjør de ikke det, så si bare «ånei, det er oversvømmelse her, jeg må legge på!» og ring litt senere 😉 Til deres forsvar så ser jeg for meg at de har minst like mye å ta tak i som politiet. Det er nok lovbrudd de fleste steder i arbeidslivet og mye å ta tak i. Som han jeg snakker med i dag sa; Du kan ha rett på hjelp i prinsippet, men i praksis så har vi begrenset med ressurser. De som profiterer på at Arbeidstilsynet er underbemannet, er arbeidsgiver. Varsler du, så kan du risikere å bli presset ut, uten noen form for støtte. Verken bedriftshelsetjenesten, vernetjenesten eller fagforeningen har noen reell makt over arbeidsgiver. Er man alene som varsler så stiller man svakt, helt uavhengig hvor rett man har. I verste fall risikerer man å havne i samme situasjon som Allan Henriksen. Kan bare anbefale alle som ønsker å varsle om å lære noe av det som skjedde med han. Er man flere på en arbeidsplass som varsler om det samme, eller har man støtte i fastlege, NAV, Arbeidstilsynet, så stiller man brått radikalt sterkere. NAV har til en viss grad makt, all den tid de betaler sykepenger og varsling svært ofte handler om sykefravær og risiko for liv og helse. Arbeidstilsynet har makt i den forstand at de kan tvinge arbeidsgiver til å rydde opp. Og til slutt, mediene har en del makt. De som slutter et sted, har omtrent all makt. Har selv arbeidet i helsesektoren. Det er en sektor som tiltrekker seg en del småpsykopater, det er tunge løft og underbemannet. Fordelen, slik jeg opplevde det, var at det gikk langt raskere å erstatte en dårlig leder, dersom man sa fra hvorfor de sluttet, fordi de hadde ikke råd til at mange sluttet. Nåvel, selv om jeg ikke jobber i helsevesenet lengre, så var det likevel en artikkel fra Sykepleien jeg kjente meg godt igjen i; «Fagforeningen støtter ofte arbeidsgiver mer enn den ansatte/medlemmer. Du betaler for medlemskapet, men når du trenger dem, får du beskjed om å «svelge kameler»/gå stille i gangene/ikke varsle mer, fordi ellers får du det verre på arbeidsplassen. Det var det betalte rådet og støtten jeg fikk.» https://sykepleien.no/2025/12/rekordrespons-pa-debattinnlegg-om-varsling-hva-sier-nsf Jeg forstår stadig mer av hvor slike råd kommer fra. Jeg de likevel ikke enig. I stedet for å be de ansatte sitte stille i båten, burde fagforeningene henvise flere til Arbeidstilsynet og Arbeidstilsynet få flere ressurser. (Da får de gjerne også bedre rutiner 😌) Anonymkode: 1a4c4...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå