Gå til innhold

De som jobber i sånne rettsaker som Marius sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og følger halvt med på rettsaken til Marius nå. Det jeg lurer på, de som jobber med dette, når de starter en slik sak som dette har de liksom alt klart for dagene/ukene som kommer eller må de hver kveld etter rettsaken sitte å forberede nytt til dagen etter?

Nå er de vel så drevne at mye kan tas "på sparket" av det de skal lese opp bare de har dokumenter i orden, men for meg så ser dette bare ut som en ENORM jobb. Alt må jo være riktig, alt må henge på greip, og det må legges fram korrekt og forståelig.

Noen som har noen erfaring med sånn type jobb? Har de feks en periode pause etter en slik rettsak? De tjener vel mye på en sak kanskje?

Anonymkode: 8b647...22e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forberedes veldig ofte på kveldene etter rettssaken ja. Man må basert på det som har fremkommet i løpet av dagen, for eksempel spisse/endre spørsmålene til vitnene neste dag. I tillegg må advokatene skrive prosedyren basert på det som kommer frem i løpet av hele rettssaken, så det blir mye tilpassinger som gjøres kveldstid. Blant annet. 

Anonymkode: 22eca...1be

Skrevet

Nå er det mange "de" her, og det er selvsagt mer å gjøre for noen aktører i retten enn andre. 

Påtalemyndigheten, forsvarerteamet og i noen grad rettens administrator jobber mye kveld i slike saker. Forsvarerne har privat praksis og kan ta downtime i etterkant om de ønsker, de andre er offentlig ansatte med vanlige vilkår. Forsvarerne tjener godt, resterende greit nok (det er på ingen måte eksepsjonelt godt betalt å være tingrettsdommer f.eks).

Anonymkode: 090bd...27e

Skrevet

Advokatene jobber jo på spreng etter hvert som vitner er inne og informasjonen kommer opp. Dommerne sier svært lite og skal lytte. Ofte kan de selv stille spm om noe er uklart. 
De skal vurdere om det er skjedd straffbare forhold, ikke hva som er moralsk forkastende 

Anonymkode: e3a25...fff

Skrevet

Det er enorm jobb. Begge mine foreldre er advokater og jobber med strafferett. Det er som de sier over her, mye jobb på kveldene.

Anonymkode: cd13a...7eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er enorm jobb. Begge mine foreldre er advokater og jobber med strafferett. Det er som de sier over her, mye jobb på kveldene.

Anonymkode: cd13a...7eb

Litt som lærere altså. Forskjellen er at de får lønn bare de tenker på saken.

Anonymkode: d48fc...3a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Litt som lærere altså. Forskjellen er at de får lønn bare de tenker på saken.

Anonymkode: d48fc...3a5

Er det rart at folk blir lei av sytete lærere med sånne kommentarer som dette.

Anonymkode: 2801e...ae9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...