Gå til innhold

Forsove seg? Sovne på sofaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nok bedre kontroll over søvn og våkenhet enn andre og i dag fortalte en kollega at hun sovnet på sofaen i går kveld, og sov til i dag. Jeg ville følt meg så ekkel hvis jeg sov hele natta i vanlige klær, og ville vært stiv i rygg og nakke. Skjønner at det går fint an å dusje på morgenen og være klar for jobb uansett og hun virka ikke groggy og halvsyk som jeg ville følt meg.  Den samme dama kan også forsove seg til jobb, det er også utenkelig for meg.

Jeg sklir ikke umerkelig over fra våken til søvn. Å sovne på sofaen er et bevisst valg. «Nå legger jeg meg ned og lukker øynene, det er greit at jeg sovner». Tilsvarende hvis jeg ikke står opp når klokka ringer, jeg velger det og det skjer ikke som et uhell. Dere som er som kollegaen min - hvor bevisst er det å sovne på sofaen eller snu dere og sove videre etter at vekkerklokken har ringt? 

Anonymkode: f8e0a...e48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjer ofte at jeg sovner på sofaen uten at det er planlagt. Som oftest så våkner jeg i løpet av natta å setter på alarm og legger meg i sengen. Men har skjedd at jeg ikke har satt på alarm og sovnet på sofaen og forsovet meg ja

Anonymkode: 2ae6c...2c3

Skrevet

Tillegg: Skjønner ikke hvorfor du mener hun burde vært groggy å halvsyk av å sovne på soafen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tillegg: Skjønner ikke hvorfor du mener hun burde vært groggy å halvsyk av å sovne på soafen?

Fordi sånn ville jeg følt meg hvis jeg våkna i gårsdagens klær på sofaen. Tror jeg da for det har aldri skjedd. Har sovna på sofaen om ettermiddagen og da føler jeg meg sånn når vekkerklokka ringer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Skjer ofte at jeg sovner på sofaen uten at det er planlagt. Som oftest så våkner jeg i løpet av natta å setter på alarm og legger meg i sengen. Men har skjedd at jeg ikke har satt på alarm og sovnet på sofaen og forsovet meg ja

Men er det sånn at søvnen bare treffer deg uten at du merker det? Ingen øyeblikk der du tenker at nå kan det hende jeg sovner og det er greit? Det skjønner ikke jeg, for både å sovne og å stå opp når klokka ringer handler om å ta et valg for meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hun har tydligvis ikke barn :P

Når sønnen min var liten så hadde jeg store planer for fredagen når jeg hadde hadde barnefri,jeg skulle lage ekstra god middag,jeg hadde bestillt billetter til standup osv. Å endte det opp med at jeg sovnet ca 17.30 på sofaen,å sov til neste dag. Våknet midt på natten å bare flyttet meg over til sengen da,å sov videre til neste dag i strekk 🙈

Anonymkode: f1852...b80

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har nok bedre kontroll over søvn og våkenhet enn andre og i dag fortalte en kollega at hun sovnet på sofaen i går kveld, og sov til i dag. Jeg ville følt meg så ekkel hvis jeg sov hele natta i vanlige klær, og ville vært stiv i rygg og nakke. Skjønner at det går fint an å dusje på morgenen og være klar for jobb uansett og hun virka ikke groggy og halvsyk som jeg ville følt meg.  Den samme dama kan også forsove seg til jobb, det er også utenkelig for meg.

Jeg sklir ikke umerkelig over fra våken til søvn. Å sovne på sofaen er et bevisst valg. «Nå legger jeg meg ned og lukker øynene, det er greit at jeg sovner». Tilsvarende hvis jeg ikke står opp når klokka ringer, jeg velger det og det skjer ikke som et uhell. Dere som er som kollegaen min - hvor bevisst er det å sovne på sofaen eller snu dere og sove videre etter at vekkerklokken har ringt? 

Jeg har heldigvis en mann som passer på.

Jeg er nok generelt utslitt og har vært i noen år nå. Bare siste uke i sommerferien har jeg normal søvn og er uthvilt. 

Jeg kan sovne sittende ved spisebordet midt i middagen og sove rundt. 

Jeg kan også sovne sittende foran TV selv om jeg i utgangspunktet ikke var trøtt. 

Jeg sover også gjennom brannalarmen. 

Anonymkode: 88724...112

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men er det sånn at søvnen bare treffer deg uten at du merker det? Ingen øyeblikk der du tenker at nå kan det hende jeg sovner og det er greit? Det skjønner ikke jeg, for både å sovne og å stå opp når klokka ringer handler om å ta et valg for meg. 

Var ikke meg du spør,men ja her treffer bare søvnen uten at jeg merker det. Satt å så på en utrolig bra og spennende film,likevel har jeg plutselig sovnet en halvtime. 

Skrevet

Jeg har alltid vært så misunnelig på de som har det sånn som deg HI, at det å sove er noe man bare bestemmer seg for å gjøre. Mannen min kan også sove på kommando. 
Jeg derimot, sliter skikkelig med å sovne, og forsover meg ofte hvis jeg har ligget våken til 4-5 tiden på morran.

Anonymkode: 2c180...ef4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun har tydligvis ikke barn :P

Når sønnen min var liten så hadde jeg store planer for fredagen når jeg hadde hadde barnefri,jeg skulle lage ekstra god middag,jeg hadde bestillt billetter til standup osv. Å endte det opp med at jeg sovnet ca 17.30 på sofaen,å sov til neste dag. Våknet midt på natten å bare flyttet meg over til sengen da,å sov videre til neste dag i strekk 🙈

Hva har det med saken å gjøre? Jeg har fire barn og husker veldig godt hvor trøtt jeg var i perioder. Skjedde allikevel ikke at jeg sovna på sofaen og sov til neste dag. Den aktuelle kollegaen har også store barn, tenåringer hvis det er relevant. 

Skrevet

Å forsove meg har jeg også klart en del ganger. Jeg har slått av vekkerklokken i søvne å vet overhodet ikke at jeg har gjort det. Da har jeg gjerne bråvåknet rundt 8.30-9. Andre ganger har jeg våknet av alarmen å slått den av,også var det bare meningen å scrolle litt på mobilen før jeg står opp for å våkne litt gradvis. Mens noen ganger har jeg sovnet mens jeg scroller,å bråvåkner plutselig etter en god stund. 

Skrevet

Hvorfor i alle dager ville du «følt deg ekkel»?

Anonymkode: 1966a...15e

Skrevet
13 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja det skjer ofte, ene øyblikket ser jeg på noe på tv og neste så sover jeg

Skrevet

Jeg kan sovne midt i en film eller serie selv om jeg ikke følte meg veldig trøtt i utgangspunktet, men om jeg legger meg ned eller lener meg tilbake og tar på meg pledd, så kan det være bare et blunk eller to og så er jeg borte. Mannen sier det også at jeg sovner så fort noen ganger at han tror jeg tuller. Sovner jeg skikkelig godt på sofaen så våkner jeg gjerne i 3-tida, pusser tenner, kler av meg og legger meg i senga. Det går helt strålende. Med vekkerklokke om morgenen er jeg temmelig disiplinert, men det har skjedd noen få ganger at jeg har slått den av i søvne. Når den da ringer igjen etter en stund så har jeg ingen minner om at jeg har slått den av. 

Skrevet

Sovner glatt på sofaen, men har nok aldri skjedd at jeg har sovet natten i gjennom der. 

Å forsove meg har aldri skjedd, selv med bare et par timer søvn. 

Jeg spretter opp ved første ring. 

Anonymkode: ea373...8ca

Skrevet

Jeg er såpass bevisst at dersom jeg skal noe så setter jeg på alarmen på f. eks. 30 min. i tilfelle jeg sovner. Sliter med søvn og trenger ofte en liten cowboystrekk før jeg går ut på kvelden. Derfor er det heller ingenting fare for at jeg sover rundt, så lenge sover jeg aldri 😄 Setter uansett på vekkerklokke for morgenen etter sånn i tilfelle, om jeg er småtrøtt foran tv’n.

Har kanskje forsovet meg 2-3 ganger de siste 15 årene. Har mye hjemmekontor + fleksitid så har teknisk sett ikke forsovet meg så lenge jeg er pålogget før kl 9. Våkner som regel av meg selv etter 5-6 timer uansett. Har jeg vært på byen og kommer kjempesent hjem våkner jeg fortsatt etter 5-6 timer. 

Datteren min er motsatt, hun kan sove hvor som helst og når som helst, sover gjennom alarmer, både klokke, brann og test av flyalarmer, og har forsovet seg noen ganger. Kan sove rundt 12 timer i strekk. Nå jobber hun heldigvis et sted de starter tidligst kl 10.

Anonymkode: 464c5...38c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å sovne på sofaen er et bevisst valg for min del, å sovne på kino er det ikke. Å sove forbi vekkerklokken er det ikke. Har slitt i perioder med det. Satte en gang vekkerklokka innerst under senga for å være sikker på å våkne. Da jeg våknet fant jeg vekkerklokka knust ved siden av senga. Husket ingenting. 

Anonymkode: 924cb...d6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fordi sånn ville jeg følt meg hvis jeg våkna i gårsdagens klær på sofaen. Tror jeg da for det har aldri skjedd. Har sovna på sofaen om ettermiddagen og da føler jeg meg sånn når vekkerklokka ringer. 

Det hadde ikke plaget meg så lenge jeg fikk en dusj og bytte av klær

Skrevet

Hvis noen forsovner seg så tenker jeg det har noe med maten de spiser eller næringsinntaket deres å gjøre?

Anonymkode: 3883e...0bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis noen forsovner seg så tenker jeg det har noe med maten de spiser eller næringsinntaket deres å gjøre?

Anonymkode: 3883e...0bc

Det er rene fordommer. 

Skrevet

Har ikke forsovet meg selv på over ett år. 

Skrevet

Ser noen komenterer at dette skjer når de har små barn, sovner på sofaen på litt sen ettermiddag og sover til morgen, da tenker jeg, hvor er barnet ditt imens da?

Vet hvor trøtt en kan bli av å ha småbarn, men da var det powernap på 5-10 min på gulvet mens barnet lekte…. Kommer meg fint i seng, går heller å legger meg kl 20 viss det trengs, isteden for å ta en kvil på sofaen.

Er en så dårlig til å tenke hva en bør gjøre, bør en hvertfall ikke si det….

Anonymkode: 4bf7f...86b

Skrevet

Jeg har aldri noensinne sovnet under en film, mens jeg leser en bok eller noe annet av den sorten. Jeg evner likevel å forstå at andre mennesker virker på en annen måte. At du innbiller deg at du ville vært støl, groggy og «ekkel» betyr vel bare at hun har en langt bedre sofa enn deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser noen komenterer at dette skjer når de har små barn, sovner på sofaen på litt sen ettermiddag og sover til morgen, da tenker jeg, hvor er barnet ditt imens da?

Vet hvor trøtt en kan bli av å ha småbarn, men da var det powernap på 5-10 min på gulvet mens barnet lekte…. Kommer meg fint i seng, går heller å legger meg kl 20 viss det trengs, isteden for å ta en kvil på sofaen.

Er en så dårlig til å tenke hva en bør gjøre, bør en hvertfall ikke si det….

Anonymkode: 4bf7f...86b

Sikkert i senga. Mange små barn legger seg da kl 19.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Så bra at du er så perfekt da. Og aldri noensinne har slitt med å sove eller være trøtt. 

Anonymkode: ee26d...944

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...