Anonym bruker Skrevet 1. februar #1 Skrevet 1. februar Kan man gå på vanlig ski der det ikke er preparerte løyper? Altså rett på ett jorde. Er det vanskelig? Jeg har ikke gått på ski siden barndommen så er helt nybegynner. Anonymkode: 5d722...a70
Anonym bruker Skrevet 1. februar #2 Skrevet 1. februar Hvor lange skal skia være? Og hvor lange staver? Anonymkode: 5d722...a70
Anonym bruker Skrevet 1. februar #3 Skrevet 1. februar Klart du kan. Om det er vanskelig vil komme helt an på føret. Anonymkode: 524b9...00e
Anonym bruker Skrevet 1. februar #4 Skrevet 1. februar Det er absolutt enklest å gå der det er preparerte spor. Som nybegynner bør du ikke ha for lange ski og staver. Kjøp deg felleski. Anonymkode: c2d14...d1e
Anonym bruker Skrevet 2. februar #5 Skrevet 2. februar Hvor lange skal skia være ut i fra høyden min ? Anonymkode: 5d722...a70
Anonym bruker Skrevet 2. februar #6 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er absolutt enklest å gå der det er preparerte spor. Som nybegynner bør du ikke ha for lange ski og staver. Kjøp deg felleski. Anonymkode: c2d14...d1e Er 40 cm lengre enn det jeg er for lange? Anonymkode: 5d722...a70
Optatium Skrevet 2. februar #7 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er 40 cm lengre enn det jeg er for lange? Anonymkode: 5d722...a70 Ja. Og dessuten skal du ta hensyn til vekt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar #8 Skrevet 2. februar Optatium skrev (43 minutter siden): Ja. Og dessuten skal du ta hensyn til vekt. Er 30 cm lengre enn det jeg er mere passelig? Anonymkode: 5d722...a70
Superdolly Skrevet 2. februar #9 Skrevet 2. februar Lengde på ski handler både om ferdighet og om smak og behag. Jeg er 167 cm og har ski på 185 cm, altså 18 cm lengre enn meg. Svigerfar syntes det var helt forferdelig og er fremdeles sikker på at jeg kommer til å gå på trynet fordi skituppene vil ta nedi sporet når jeg går fort. Jeg elsker skiene mine og synes de har perfekt lengde til meg. Kortere ski er enklere å gå fiskebein med, svinge med og ha kontroll på. Lengre ski er bedre hvis du skal gå fort i klassisk stil. Jeg anbefaler deg å få hjelp i en sportsbutikk der de kan sine ting. Angående å gå utenom løyper. Hvis du har helt vanlige smale langrennsski er det litt krøkkete og tungt å gå i løssnø. Skiene er smale og vil synke nedi. Du må også sjekke at du har lov å gå der du går. Teknisk er det mye enklere å gå i oppkjørte løyper med spor.
Optatium Skrevet 2. februar #10 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (8 timer siden): Er 30 cm lengre enn det jeg er mere passelig? Anonymkode: 5d722...a70 Jeg er 176 og har 194 lengde. Det er et kompromiss mellom vekt og lengde.
Anonym bruker Skrevet 3. februar #11 Skrevet 3. februar Anonym bruker skrev (På 1.2.2026 den 22.06): Det er absolutt enklest å gå der det er preparerte spor. Som nybegynner bør du ikke ha for lange ski og staver. Kjøp deg felleski. Anonymkode: c2d14...d1e Som dårlig skiløper syns jeg det er langt enklere å gå på f.eks. et jorde enn i preparert løype, så lenge snøen ikke er alt for myk og dyp. Løypene blir fryktelig glatte, og det er vanskelig å komme seg rundt svinger og lignende når skiene sitter nede i løypesporene. Anonymkode: e0c02...4c2
Anonym bruker Skrevet 11. februar #12 Skrevet 11. februar Jeg er 165 cm men er nybegynner og overvektig. Hvor lange bør skia være? Og hvor lange bør stavene være? Skal kjøpe brukt fordi har ikke penger nå. Anonymkode: 5d722...a70
Anonym bruker Skrevet 11. februar #13 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (På 1.2.2026 den 21.02): Kan man gå på vanlig ski der det ikke er preparerte løyper? Altså rett på ett jorde. Er det vanskelig? Jeg har ikke gått på ski siden barndommen så er helt nybegynner. Anonymkode: 5d722...a70 Null problem Anonymkode: f3f51...419
Anonym bruker Skrevet 11. februar #14 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg er 165 cm men er nybegynner og overvektig. Hvor lange bør skia være? Og hvor lange bør stavene være? Skal kjøpe brukt fordi har ikke penger nå. Anonymkode: 5d722...a70 At bindingene er montert riktig i forhold til vekt er viktigere enn lengden på skiene. Særlig felleski må ha tyngdepunktet på riktig sted. Tommelfingerregelen er at skiene skal være 10-15 cm lenger enn kroppslengde. Lengden på stavene kommer an på teknikken din, men pluss/minus skulderhøyde er vanlig. Anonymkode: c64d8...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå