Anonym bruker Skrevet 1. februar #1 Skrevet 1. februar Datteren min har fått en trivelig kjæreste (de er 16 og 17) som hun har fortalt har adhd, men fungerer fint med medisin visstnok. Jeg tenker de må bare ta hverdagen som den kommer og har ingen store erfaringer eller fordommer med/mot adhd, men det er jo en diagnose mange har og mange må jo være kjæreste og partner med noen med adhd. Lyst til å dele noen erfaringer som jeg som mor kan ha med i verktøykassa? Vet jo det er mange former for adhd, så ingen fasit men som med alt annet sikkert mange meninger. Hun er selv ganske impulsiv og energisk så kan sikkert matche han der mange ganger 😅 Anonymkode: a2771...225
Anonym bruker Skrevet 1. februar #2 Skrevet 1. februar For meg virker det nesten som om «alle» har den diagnosen i dag. Sikkert store variasjoner siden så mange kan få diagnosen satt. Anonymkode: 8ab9e...b5e
Anonym bruker Skrevet 1. februar #3 Skrevet 1. februar Høres ikke ut som noe som er et problem, dermed heller ikke behov for noen verktøykasse. Anonymkode: a5a8a...5f2
Anonym bruker Skrevet 1. februar #4 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): For meg virker det nesten som om «alle» har den diagnosen i dag. Sikkert store variasjoner siden så mange kan få diagnosen satt. Anonymkode: 8ab9e...b5e Det er 5.4 % av gutter i aldersgruppen 13-17 som tar medisiner for ADHD. Det er et lite stykke derfra til "alle." At symptomtrykk, effekt av medisiner og personlighet varierer, stemmer selvsagt. Anonymkode: a5a8a...5f2
Anonym bruker Skrevet 1. februar #5 Skrevet 1. februar Verktøykasse? Du trenger sa virkelig ikke å involvere deg så tett at du trenger din egen «verktøykasse»? Du kjenner jo åpenbart ikke denne gutten, engang? Vent litt, la dem bli kjent, la ham bli kjente med deg( og det trenger han ikke bli med en gang). Og så ser du. Anonymkode: 0f89c...747
Anonym bruker Skrevet 1. februar #6 Skrevet 1. februar De er barn og bare kjærester. Du trenger virkelig ikke mer enn "hei. går det bra? bra på skolen? er dere sultne? planer for i kveld/helga? hadet. kos dere" Anonymkode: ae4b2...42f
Anonym bruker Skrevet 1. februar #7 Skrevet 1. februar Dette trenger ikke du tenke på, ADHD er ikkenoe bog deal, og det meste du nok merker er kanskje litt mer skravling og at han er urolig i kroppen. ADHD er mer en styrke enn noe negativt. Jeg elsker ADHDen til min gutt, den tilfører mer positivt enn negativt. Anonymkode: 4a07a...7d8
Anonym bruker Skrevet 2. februar #8 Skrevet 2. februar Hvorfor trenger du en verktøykasse? Innbilder du deg at du skal behandle adhd-en hans? Tenker du bare kan omgås ham som du omgås andre, jeg… Anonymkode: fd07e...078
Anonym bruker Skrevet 2. februar #9 Skrevet 2. februar Haha for en surt forum når noen spør om erfaringer med noe de selv ikke har stor kjennskap til. Har jeg som HI sagt noe om behandling, vanvittig involvering eller annet? Nope, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Var rett og slett et «jeg bryr meg om både min egen tenåring og de som er i min nærhet», men skjønner at det ikke er mulig å få få andre enn kverulantene på banen så takk for meg. Anonymkode: a2771...225
Anonym bruker Skrevet 2. februar #10 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Haha for en surt forum når noen spør om erfaringer med noe de selv ikke har stor kjennskap til. Har jeg som HI sagt noe om behandling, vanvittig involvering eller annet? Nope, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Var rett og slett et «jeg bryr meg om både min egen tenåring og de som er i min nærhet», men skjønner at det ikke er mulig å få få andre enn kverulantene på banen så takk for meg. Anonymkode: a2771...225 Det man lurer på er hva du som ‘svigermor’ skal med en verktøykasse? Hvilke situasjoner tenker du at du skal involvere deg i hans diagnose? Jeg syns du har fått greie tilbakemeldinger, så hvorfor du blir så snurt er litt merkelig. Anonymkode: e7aa4...8b4
Anonym bruker Skrevet 2. februar #11 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (20 timer siden): For meg virker det nesten som om «alle» har den diagnosen i dag. Sikkert store variasjoner siden så mange kan få diagnosen satt. Anonymkode: 8ab9e...b5e Bare fordi du leser om ADHD i avisen betyr ikke det at hele verden har ADHD. Mediene vil at du skal tenke sånn som du gjør, men litt kildekritikk dør ingen av. Du kan jo begynne med å google hvor mange % av Norges befolkning som har ADHD. Anonymkode: 0aae4...bc4
Anonym bruker Skrevet 2. februar #12 Skrevet 2. februar Som du sier fungerer han godt på medisiner. Da tenker jeg at noen verktøykasse ikke er noe som trengs pr i dag. Om han går av medisiner derimot kan du kanskje lese deg litt opp for å forberede datteren om han blir veldig dårlig uten medisiner. Anonymkode: 11268...ed7
Anonym bruker Skrevet 2. februar #13 Skrevet 2. februar Jeg synes du får mange rare svar. Det virker nesten som om noen ser på det å ønske å vite noe mer som negativt. Som om du da skal tre inn i en rolle som behandler eller se ned på den det gjelder. Selv om man leser seg opp på noe, så vil jo det nødvendigvis ikke komme til syne annet enn ved god valg. Det er jo klart man ønsker en best mulig relasjon. Det er jo greit å vite om noen do-s and don't-s. Jeg synes du høres ut som en som engasjere deg og byr deg om andre. Synes bare det er positivt at du ønsker å vite mer. En del av hva man trenger og hva man synes er vanskeligst er individuelt, men selv om det får forskjellige utslag så er det jo noen likehetstrekk bak. Det er småting man kan gjøre for å gjøre hverdagen enklere. Blir personen stresset av å skulle huske - send med dem handlelapp når vedkommende skal handle, selv om det bare er et par småting osv. Da er blir handlingen en mye bedre opplevelse uten at det trenger å være et problem først. Blir personen stresset om vedkommende skal prøve noe nytt og det er mye, nye instrukser, kan man begynne med instruksene hjemme i forkant. Da blir det ikke så stressende når man møter opp til selve øvelsen. Det er små triks som familien vet, som nye til tema ikke vet. Jeg tror de offisielle ADHD-sidene på nettet skal være greie - som denne: https://www.helsenorge.no/sykdom/utviklingsforstyrrelser/adhd/ Anonymkode: 9b0d3...d7f
Anonym bruker Skrevet 2. februar #14 Skrevet 2. februar Takk anonymkode 9b0d3...d7f, akkurat slike tips jeg håpte på for å lære litt mer enn jeg vet, eller rettere sagt ikke vet, i dag!Takk for at du tok deg tok deg tid til å svare Anonymkode: a2771...225
Anonym bruker Skrevet 2. februar #15 Skrevet 2. februar De med adhd er like forskjellige som andre barn. Men det som er med min adhd gutt, er at når det er «tomt» så er det veldig tomt. Kan svinge en del fra veldig lykkelig til å helt tomt. Anonymkode: 1db40...802
Anonym bruker Skrevet 3. februar #16 Skrevet 3. februar Anonym bruker skrev (På 1.2.2026 den 13.17): Datteren min har fått en trivelig kjæreste (de er 16 og 17) som hun har fortalt har adhd, men fungerer fint med medisin visstnok. Jeg tenker de må bare ta hverdagen som den kommer og har ingen store erfaringer eller fordommer med/mot adhd, men det er jo en diagnose mange har og mange må jo være kjæreste og partner med noen med adhd. Lyst til å dele noen erfaringer som jeg som mor kan ha med i verktøykassa? Vet jo det er mange former for adhd, så ingen fasit men som med alt annet sikkert mange meninger. Hun er selv ganske impulsiv og energisk så kan sikkert matche han der mange ganger 😅 Anonymkode: a2771...225 Tenker at du bare er som du vanligvis er mot andre, og viss kjæresten skulle virke distre og glemme litt innimellom, så får det gå. Har selv en sønn med ADHD , men tar ikke medisiner da han heller mot ADD. Han er en grei og fin gutt, snill med alle, men kan være distre, glemme muntlige beskjeder, trenger å ta seg en time out av og til og viss han MÅ få med seg en viktig beskjed, ber jeg han gjenta den slik jeg ser at han får det med seg. Anonymkode: 8dc52...8bf
Anonym bruker Skrevet 3. februar #17 Skrevet 3. februar Så hyggelig telt av deg. Begge barna mine har adhd, en gutt og ei jente. Det er sim du sier, store forskjeller. Sønnen min er kroppslig urolig, skravlete, forteller vitser. Engasjerer seg i diskusjoner osv. Datteren min er kroppslig urolig. Stille, vender stresset innover istedenfor utover. Får angst når hun er rundt de hun ikke er 100% trygg på. Jeg aner ikke hvordan denne kjæresten er, men bare det at du har ett åpent og inkluderende sinn er supert. Så må du lære han å kjenne, og deretter finner du ut av hvilke verktøy du skal ta frem ved behov. En ting om begge mine barn syntes slitsomt, er brå endringer i planer. Sønnen min takler det helt fint, men sier han blir stresset av det. Datteren min blir skikkelig stresset,. Og kan ende opp med å bli sur. Så om dere planlegger en hytte-tur sammen eller noe lignende, så prat om det litt "tilfeldig" under middagen en gang før dere reiser. "Jeg tenkte vi kunne kjøre kl 17, da er vi fremme kl 19. Jeg kjøper inne taco og pizza. På lørdag tenkte jeg å ta en ski-tur. Kanskje spille litt på kvelden? Også kjører vi kjenner kl 15.på søndag" Bare så han får litt oversikt. Ofte er gutten de som er litt mer tullete og tøysete, så dette kan bli gøy😂 Anonymkode: 7a747...f02
Anonym bruker Skrevet 3. februar #18 Skrevet 3. februar Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så hyggelig telt av deg. Begge barna mine har adhd, en gutt og ei jente. Det er sim du sier, store forskjeller. Sønnen min er kroppslig urolig, skravlete, forteller vitser. Engasjerer seg i diskusjoner osv. Datteren min er kroppslig urolig. Stille, vender stresset innover istedenfor utover. Får angst når hun er rundt de hun ikke er 100% trygg på. Jeg aner ikke hvordan denne kjæresten er, men bare det at du har ett åpent og inkluderende sinn er supert. Så må du lære han å kjenne, og deretter finner du ut av hvilke verktøy du skal ta frem ved behov. En ting om begge mine barn syntes slitsomt, er brå endringer i planer. Sønnen min takler det helt fint, men sier han blir stresset av det. Datteren min blir skikkelig stresset,. Og kan ende opp med å bli sur. Så om dere planlegger en hytte-tur sammen eller noe lignende, så prat om det litt "tilfeldig" under middagen en gang før dere reiser. "Jeg tenkte vi kunne kjøre kl 17, da er vi fremme kl 19. Jeg kjøper inne taco og pizza. På lørdag tenkte jeg å ta en ski-tur. Kanskje spille litt på kvelden? Også kjører vi kjenner kl 15.på søndag" Bare så han får litt oversikt. Ofte er gutten de som er litt mer tullete og tøysete, så dette kan bli gøy😂 Anonymkode: 7a747...f02 Og en ting til: mange med adhd er veldig spontane! Datteren din og kjæresten er i en alder der "fest og morro" står for døren. Jeg sier IKKE at denne kjæresten kommer til å ta dårlige valg, igjen kan jeg bare sammenligne med de jeg selv har kjennskap til. Men det er ikke alltid det er positivt å være veldig spontan.... snakk med datteren din, på generelt grunnlag, og lær henne hvor viktig det er å si NEI selv om "alle andre" sier ja. Og trygg henne i at hun ALLTID OG UANSETT kan ringe deg, selv om hun allerede har tatt ett dårlig valg. Anonymkode: 7a747...f02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå