Anonym bruker Skrevet 1. februar #26 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Venninnen vil jo ikke ha det som før? Vet du hvilken belastning det er? Vennskap er det jo uansett ikke, så noe tap der er det ikke. Anonymkode: bfe78...fd9 Økonomisk som før. Ja, jeg forstår at det er en belastning. Jeg tenker også at man må være rimelig sikker før man melder. Er det svindel, vet de jo om risikoen for å bli tatt. Man skal ikke ta lett på å melde og man skal ikke ha et angiversamfunn der man lusker i buskene for å se om naboen gjør noe om tenker ikke passer med diagnose. Men nå man er tett på mennesker der det er tydelig at det er svindel eller mest sannsynlig svindel, så blir det rett å melde mistanke. Om man er nær dette mennesket bør man helst ta en prat først. Om det er svindel, så kanskje vedkommende velger å slutte med det eller man kan få et annet syn på det om det er noe man har misforstått. Som noen andre her sier er det å gå tur ofte en viktig del av det å bli frisk. Det kan være en del av prosessen for å bli frisk. Det kan også koste mye og vedkommende kan være sengeliggende lenge etter, men det kan være viktig for å ivareta den psykiske helsen. Det er viktig at man er litt opplyst og kunnskapsrik før man eventuelt melder fra. Er man fortsatt overbevist bør man melde inn med tanke på alle de som er reelt syke. Politikerne snakker allerede om innføring av karensdager og man ser at antall mennesker utenfor arbeidslivet ikke er bærekraftig. Om man bare fortsetter som i dag vil systemet bryte sammen. De som styrer landet vil nok forsøke å hindre dette og da blir det strammet inn for alle ytelser. Anonymkode: 0a4f6...d4b
Anonym bruker Skrevet 1. februar #27 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor støtter du dit eget innlegg? Har du to brukere her inne og roter med kodene? Anonymkode: ad220...b84 Nå er det du som roter... sjekk igjen du... Anonymkode: bfe78...fd9
Anonym bruker Skrevet 1. februar #28 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Du er ikke så enkel? Du har ikke hørt om psykisk sykdom? Det er ikke det samme å gå tur med hunden og det å gå på jobb altså, jeg kunne greid å gå tur med hund, men likevel ikke greid å jobbe pga mine plager. Utmattet betyr ikke bare ar man ikke orker røre på seg altså. Anonymkode: bfe78...fd9 Da hadde hun ikke ttrengt taxi til jobb. Anonymkode: eca23...c98
Anonym bruker Skrevet 1. februar #29 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Da hadde hun ikke ttrengt taxi til jobb. Anonymkode: eca23...c98 Taxi til jobb har jeg aldri hørt om, så litt skeptisk til om hi er ærlig her. Men har hun fått det er det jo for en grunn, man får ikke slikt kastet etter seg altså. Er det ikke evt bedre ar hun faktisk kommer seg på jobb og får gjort litt da? Enn at hun ikke kommer seg dit? Det blir jo tydeligvis feil uansett. Og slik hi beskriver "venninna" er drt jo veldig tydelig at dette ikke er noe nært og varmt vennskap, selvsagt deler ikke denne venninna alt mulig med hi, eller snakker sant for den del, med rette. Anonymkode: bfe78...fd9
Anonym bruker Skrevet 1. februar #30 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Taxi til jobb har jeg aldri hørt om, så litt skeptisk til om hi er ærlig her. Men har hun fått det er det jo for en grunn, man får ikke slikt kastet etter seg altså. Er det ikke evt bedre ar hun faktisk kommer seg på jobb og får gjort litt da? Enn at hun ikke kommer seg dit? Det blir jo tydeligvis feil uansett. Og slik hi beskriver "venninna" er drt jo veldig tydelig at dette ikke er noe nært og varmt vennskap, selvsagt deler ikke denne venninna alt mulig med hi, eller snakker sant for den del, med rette. Anonymkode: bfe78...fd9 Det kan og jo og være at venninna til hi faktisk er en løgner og snylter, at hun forteller sannheten til hi. Skjønner ikke at folk ikke tror på at sånne folk finnes. Anonymkode: eca23...c98
Anonym bruker Skrevet 1. februar #31 Skrevet 1. februar Uten å blunke. Hadde for øvrig ALDRI vært venn med en sånn person. Anonymkode: b2278...3f3
Anonym bruker Skrevet 1. februar #32 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Taxi til jobb har jeg aldri hørt om, så litt skeptisk til om hi er ærlig her. Men har hun fått det er det jo for en grunn, man får ikke slikt kastet etter seg altså. Er det ikke evt bedre ar hun faktisk kommer seg på jobb og får gjort litt da? Enn at hun ikke kommer seg dit? Det blir jo tydeligvis feil uansett. Og slik hi beskriver "venninna" er drt jo veldig tydelig at dette ikke er noe nært og varmt vennskap, selvsagt deler ikke denne venninna alt mulig med hi, eller snakker sant for den del, med rette. Anonymkode: bfe78...fd9 Taxi til jobb er en reell ting så ikke noe å betvile Hi for. Anonymkode: ad220...b84
Anonym bruker Skrevet 1. februar #33 Skrevet 1. februar Nå henger gjerne utmattelse og depresjon tett sammen. Og min erfaring er at leger ofte (alltid?) anbefaler at man skal prøve å komme seg ut, gå en tur, bevege på kroppen. Det å være i bevegelse er utrolig viktig for den psykiske helsen. Det andre som anbefales er å prøve å være litt sosial, gjøre ting som gjør deg glad og gir deg energi. Så at hun går turer og er sosial betyr ikke nødvendigvis at hun har kapasiteten til å stå i full jobb. Å få taxi til jobb har jeg aldri hørt om, så det skal jeg ikke uttale meg noe om. Anonymkode: dc8a7...bf0
Anonym bruker Skrevet 1. februar #34 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva mener du? Hvis venninnen gråter krokodilletårer og forteller om hvor totalt utmattet hun er. At hun bruker en time på å kave seg til doen. At hun ikke orker å lage seg mat. At hun blir totalt utslitt av hver minste anstrengelse osv. Mange er veldig flinke til å snakke for seg. Hvordan mener du legen skal kunne vite om hun snakker sant? De er også bare mennesker og kan ikke lese tanker. De kan ikke ta noe blodprøve for å bekrefte at hun er sliten. Anonymkode: ad220...b84 Det tas også fysiske tester og undersøkelser Anonymkode: e43a8...6d1
Anonym bruker Skrevet 1. februar #35 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Uten å blunke. Hadde for øvrig ALDRI vært venn med en sånn person. Anonymkode: b2278...3f3 Samme her, ville aldri vært venn med en slik person som HI virker å være Anonymkode: e43a8...6d1
Anonym bruker Skrevet 1. februar #36 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nå henger gjerne utmattelse og depresjon tett sammen. Og min erfaring er at leger ofte (alltid?) anbefaler at man skal prøve å komme seg ut, gå en tur, bevege på kroppen. Det å være i bevegelse er utrolig viktig for den psykiske helsen. Det andre som anbefales er å prøve å være litt sosial, gjøre ting som gjør deg glad og gir deg energi. Så at hun går turer og er sosial betyr ikke nødvendigvis at hun har kapasiteten til å stå i full jobb. Å få taxi til jobb har jeg aldri hørt om, så det skal jeg ikke uttale meg noe om. Anonymkode: dc8a7...bf0 Taxi til jobb er ikke unormalt å få dekket hvis det fører til at man jobbe Anonymkode: e43a8...6d1
Anonym bruker Skrevet 1. februar #37 Skrevet 1. februar Det er ikke noe å melde. Jeg hadde imidlertid kuttet kontakten med "venner" jeg foraktet. Anonymkode: 9593c...341
Anonym bruker Skrevet 1. februar #38 Skrevet 1. februar Ja det ville jeg gjort. Jeg har meldt to. Anonymkode: 89832...a3d
Anonym bruker Skrevet 1. februar #39 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Taxi til jobb er ikke unormalt å få dekket hvis det fører til at man jobbe Anonymkode: e43a8...6d1 Spurte nav om de kunne dekke behandling for meg så jeg kunne stå i jobb. Mellom 500 og 1000 kroner i mnd. Det kunne de ikke, så det må vel være veldig varierende hvilket kontor man tilhører Anonymkode: 89832...a3d
Anonym bruker Skrevet 1. februar #40 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Spurte nav om de kunne dekke behandling for meg så jeg kunne stå i jobb. Mellom 500 og 1000 kroner i mnd. Det kunne de ikke, så det må vel være veldig varierende hvilket kontor man tilhører Anonymkode: 89832...a3d Det kan det fort være. Her er det flere som har fått dekket taxi ved beinbrudd som har gjort at de ikke kan kjøre Anonymkode: e43a8...6d1
Anonym bruker Skrevet 1. februar #41 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Spurte nav om de kunne dekke behandling for meg så jeg kunne stå i jobb. Mellom 500 og 1000 kroner i mnd. Det kunne de ikke, så det må vel være veldig varierende hvilket kontor man tilhører Anonymkode: 89832...a3d Kan også være at det er forskjell på "budsjetter" det går på om det er praktisk tilrettelegging eller om det er behandling Anonymkode: e43a8...6d1
Anonym bruker Skrevet 1. februar #42 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du ER en av dem ja. Null peiling på hva du snakker om. Ikke uttale deg når du ikke eier forståelse. Anonymkode: bfe78...fd9 Er jo din forståelse som mangler når du ikke skjønner at man evner å komme seg på jobb for egen maskin når man klarer å gå lange turer i fjellet. Men selvsagt, en trygdesnylter vil alltid forsvare en annen trygdesnylter. Anonymkode: ff9d4...084
Anonym bruker Skrevet 1. februar #43 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Kan også være at det er forskjell på "budsjetter" det går på om det er praktisk tilrettelegging eller om det er behandling Anonymkode: e43a8...6d1 NAV er statlig, så det skal være samme satser i alle kommuner og bydeler. Anonymkode: b2278...3f3
Anonym bruker Skrevet 1. februar #44 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Det kan det fort være. Her er det flere som har fått dekket taxi ved beinbrudd som har gjort at de ikke kan kjøre Anonymkode: e43a8...6d1 Ja, men det er kortvarig og ett billigere tiltak for arbeidplasser enn å betale 16 dager med fravær. Skjer skaden i jobb eller på vei til/fra dekkes det også av forsikringen arbeidsgiver har på den ansatte. Anonymkode: 89832...a3d
Anonym bruker Skrevet 1. februar #45 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (5 timer siden): Nei, ikke om hun går lange turer med hunden. Klarer hun det, klarer hun å gå på jobb. Anonymkode: f684f...b93 Da er du ganske så dum. Du er uviten, og mussunnelig. Anonymkode: 765c7...368
Anonym bruker Skrevet 1. februar #46 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg har en venninne som har i alle år vist at hun er arbeidssky. Går influensa og hun har snue griner hun seg til sykmelding. Går omgangssyke holder hun ungene hjemme og skylder på de er syke og bruker sykt barn dager. Nå er hun sykmeldt for utmattelse. Hun er veldig åpen med meg om alt og tror jeg støtter henne. Hun har sagt til legen at hun greier ikke engang smøre mat til seg selv og bruker en time bare på å komme seg på toalettet. Hun greier å jobbe noen få prosent men da er hun utslitt i mange dager etterpå. Dette har ført til at hun får taxi til jobb. Når taxien parkerer hjemme går hun inn, kler seg om og så går hun flere kilometer med hunden på fjellet. Dette gjør hun hver dag. Hun går på kafé, er med venner og reiser i helgene. Alt dokumenterer hun på snap til meg. «Livet er for kort til å bare jobbe» er tonen. Jeg kjenner jeg er forbanna og har sagt til henne at det er litt merkelig alt hun greier som ikke er jobb men da bare ler hun. Hadde du gjort noe? Anonymkode: 2c7d7...99a Hadde ikke kalt det der trygdesvindel, for det er meget mulig at det er mye hun ikke forteller deg, men hadde vært skeptisk. Husk at mange forsøker å opprettholde en fasade og virke tøffe utad. Folk faker sjelden sykdom, de faker at de er friske. Anonymkode: f5e12...b6e
Anonym bruker Skrevet 1. februar #47 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Er jo din forståelse som mangler når du ikke skjønner at man evner å komme seg på jobb for egen maskin når man klarer å gå lange turer i fjellet. Men selvsagt, en trygdesnylter vil alltid forsvare en annen trygdesnylter. Anonymkode: ff9d4...084 Hun får garantert ikke dekket taxi av NAV, men kanskje annet steds fra. Mulig hun har sterk angst for kollektivtransport for alt vi vet. Anonymkode: f5e12...b6e
Anonym bruker Skrevet 1. februar #48 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvorfor støtter du dit eget innlegg? Har du to brukere her inne og roter med kodene? Anonymkode: ad220...b84 Hæ? Det er to forskjellige brukere som skrev dette, har du lesevansker? Anonymkode: 75c49...b92
Anonym bruker Skrevet 1. februar #49 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Taxi til jobb har jeg aldri hørt om, så litt skeptisk til om hi er ærlig her. Men har hun fått det er det jo for en grunn, man får ikke slikt kastet etter seg altså. Er det ikke evt bedre ar hun faktisk kommer seg på jobb og får gjort litt da? Enn at hun ikke kommer seg dit? Det blir jo tydeligvis feil uansett. Og slik hi beskriver "venninna" er drt jo veldig tydelig at dette ikke er noe nært og varmt vennskap, selvsagt deler ikke denne venninna alt mulig med hi, eller snakker sant for den del, med rette. Anonymkode: bfe78...fd9 Når den grunnen er løgn, er det fortsatt greit da? Det er fellespotten til alle hun får dekket taxi på. Den er ikke utømmelig. Det som brukes på henne kan ikke brukes til noen andre. Vi har alle et ansvar for at de pengene går til de som har et reelt behov og ikke til de som lyver på seg dårlig helse. Anonymkode: 93101...b2d
Anonym bruker Skrevet 1. februar #50 Skrevet 1. februar Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Når den grunnen er løgn, er det fortsatt greit da? Det er fellespotten til alle hun får dekket taxi på. Den er ikke utømmelig. Det som brukes på henne kan ikke brukes til noen andre. Vi har alle et ansvar for at de pengene går til de som har et reelt behov og ikke til de som lyver på seg dårlig helse. Anonymkode: 93101...b2d Kanskje hun selv eller en forsikring hun har betaler for taxien? Anonymkode: f5e12...b6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå