Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men da har du kanskje ikke opplevd å være veldig overvektig tidligere for så å gå ned i vekt. Det at folk plutselig skal kommentere fordi man «plutselig» er så fin er ikke greit. 

Anonymkode: c8928...760

Jo, det har jeg og jeg synes det var fint at folk la merke til at jeg hadde gått ned 22kilo jeg. Det var bare koselig med bekreftelser på at det så bra ut!

Anonymkode: 65de5...43d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men da har du kanskje ikke opplevd å være veldig overvektig tidligere for så å gå ned i vekt. Det at folk plutselig skal kommentere fordi man «plutselig» er så fin er ikke greit. 

Det er ikke meg du siterer.

Jeg veier nå under halvparten av det jeg gjorde på mitt største. Jeg synes likevel det er kjekt med positive kommentarer, og tenker ikke et øyeblikk at positive kommentarer egentlig er en skjult måte å fortelle meg at jeg var stygg tidligere. Jeg skjønner at du opplever det slik, me din opplevelse er ikke fasiten på hvordan det oppleves av alle andre i samme situasjon. 

Anonymkode: d65de...69b

Skrevet

Jeg synes du overreagerte, kommentaren du ga de var egentlig bare slem.

Anonymkode: 70b36...aab

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke meg du siterer.

Jeg veier nå under halvparten av det jeg gjorde på mitt største. Jeg synes likevel det er kjekt med positive kommentarer, og tenker ikke et øyeblikk at positive kommentarer egentlig er en skjult måte å fortelle meg at jeg var stygg tidligere. Jeg skjønner at du opplever det slik, me din opplevelse er ikke fasiten på hvordan det oppleves av alle andre i samme situasjon. 

Positive kommentarer er fint, men det er den «nå var du fin!» jeg vil til livs. Og si at man har gjort en god jobb, eller vært flink eller hva som helst er ok og en anerkjennelse av jobben som ligger bak. Men jeg innser at det kan være meg som er hårsår og hater at alle plutselig skal gi meg oppmerksomhet nå og ikke før. Personligheten min har alltid vært den samme, men jeg har bestandig vært hu tjukke. Veide 85 kilo på slutten av barneskolen og hadde ikke venner. Ble mobba gjennom hele grunnskolen og ut videregående. Fordi jeg var tjukk. Når jeg er slank så er jeg god nok 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Positive kommentarer er fint, men det er den «nå var du fin!» jeg vil til livs. Og si at man har gjort en god jobb, eller vært flink eller hva som helst er ok og en anerkjennelse av jobben som ligger bak. Men jeg innser at det kan være meg som er hårsår og hater at alle plutselig skal gi meg oppmerksomhet nå og ikke før. Personligheten min har alltid vært den samme, men jeg har bestandig vært hu tjukke. Veide 85 kilo på slutten av barneskolen og hadde ikke venner. Ble mobba gjennom hele grunnskolen og ut videregående. Fordi jeg var tjukk. Når jeg er slank så er jeg god nok 

Jeg opplever "Nå var du fin!" som en positiv kommentar. 

Om du er hårsår vet jeg ikke, jeg har jo også hørt andre med samme mening som deg. Jeg ville bare ha inn i debatten at det finnes andre meninger også blandingsskog som har vært store men ikke er det lenger. Også tenker jeg at for egen psykiske helse sin del, kan det være lurt å prøve å ta ting i beste mening. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.1.2026 den 12.03):

Tror dumt finne en måte å bli komfortabel i egen kropp. Dette her var jo helt hinsides av reaksjon. Hadde det vært motsatt hadde jeg skjønt deg, men du har blitt slankere. 

Virker som det du protesterte mot er at ved å si dette også indirekte sa at de så at du var feit før? Men når man er feit sier ikke fikk det, de bare ser det og tenker det. Nå ble det satt ord på, indirekte? Og skammen over at du da var feit, og at du skjønte at alle så det da overveldet deg?

Anonymkode: dd2ff...923

Er du seriøs? Snakk om å lire av seg en hel haug med piss uten å ha noe grunnlag for det. Jeg har vært i hi sin situasjon og å ikke ønske en slikt fokus har ingenting med at man skammer seg over å ha vært feit og så bli overveldet av det. Går folk virkelig rundt å tror at vi som veier for mye ikke vet det, og kun blir oppmerksom på det hvis noen forteller oss det direkte eller indirekte? Jeg liker ikke kommentarer på min kropp uansett om jeg er feit eller slank som jeg er nå, og eneste grunn til det er at det er min kropp og ingen har noe med hvordan min kropp ser ut. 

Anonymkode: 5ba77...188

Skrevet

Jeg har gått ned nesten 30 kg, og jeg synes det er hyggelig at folk gir meg komplimenter.

Jeg forstår at det kan være kleint i visse situasjoner, jeg skammer meg også over at jeg har vært feit og alt det der, men jeg tar nå likevel imot et kompliment når jeg får et.

Folk kommenterer da ikke sånn av vond vilje, og de mener garantert ikke at du var stygg før, bare at de legger merke til jobben du har gjort og synes du er fin.

Anonymkode: 9e371...e2f

Skrevet
oslofrk skrev (På 26.1.2026 den 7.46):

I helgen var jeg i bryllup. Der møtte jeg familie jeg ikke har sett på 8-10år. De siste to-tre årene har jeg lagt om livet, gått ned mange kg og trener mer. Jeg hadde fullstendig glemt det da jeg dro i bryllupet. Jeg var veldig opptatt av hvordan jeg skulle håndtere spørsmål om jobb, ettersom jeg har «tatt til takke» med jobb i bhg, selv om jeg har høy utdannelse osv.

Da vi var på vei ut av kirken møtte jeg på en onkel og en mer diffus slektning. «Hva har du gjort?» utbryter de ene. «Det er jo fantastisk» sier den andre. Jeg forsto først ikke hva de snakket om. Så skjønte jeg at det var vekten min, kroppen min. Jeg er snart 50år. At andre voksne kommenterer kroppen min er mildt sagt ugreit. Tidligere har jeg tullet med en venninne om hva man kan svare, så jeg sa  «Ja, den cellegiftkuren var temmelig tøff». De bleknet begge to og tok seg til munnen. «Har du virkelig fått kreft?» »Nei» sa jeg «jeg bare tulla».

Var det for drøyt? 

Jeg hadde tatt komplimentene som de var ment. Positivt. Veldig ugrei spøk syns jeg. Hadde jeg vert dem hadde du havnet på «do not talk to» lista mi.

Anonymkode: bd998...f2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.1.2026 den 7.26):

God nok? Man gir jo ikke komplimenter om hvor fin noen er når de ikke er så fine? Det er jo naturlig? Man er ikke fin når man er veldig feit. Men da er det liksom ikke lov å gi deg komplimenter når du er blitt fin heller? Altså, hæ?

De som fra naturens side ikke er så pene får mindre komplimenter på utseende, det er jo selvsagt? De som er smellvakre får mye. Er det da krenkende? Og hvis en som vanligvis er litt kjedelig virkelig har pyntet seg og sminket seg og ser skikkelig bra ut, da kan man ikke gi komplimenter fordi da sier man De er stygge til vanlig?

Hva skjer med folk??

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.1.2026 den 14.20):

Er du seriøs? Snakk om å lire av seg en hel haug med piss uten å ha noe grunnlag for det. Jeg har vært i hi sin situasjon og å ikke ønske en slikt fokus har ingenting med at man skammer seg over å ha vært feit og så bli overveldet av det. Går folk virkelig rundt å tror at vi som veier for mye ikke vet det, og kun blir oppmerksom på det hvis noen forteller oss det direkte eller indirekte? Jeg liker ikke kommentarer på min kropp uansett om jeg er feit eller slank som jeg er nå, og eneste grunn til det er at det er min kropp og ingen har noe med hvordan min kropp ser ut. 

Nei men herregud da, det var da ikke det jeg sa. Jeg skjønner at folk veit at de er feite. 

Men å greie å bli fornærma av et kompliment som anerkjenner innsats det er bare sært, og da må det jo være noe i deg som blir så støtt av det. De fleste liker jo å få komplimenter, de gis jo ikke for å krenke folk. Dette er positive greier altså. 

Skrevet

Rart ikke Hi har kommentert noe som helst her. 

Anonymkode: 427b8...9d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.1.2026 den 14.20):

Det er heller ingen som ønsker å ha noe med hvordan din kropp ser ut. Likevel kommer folk til å mene noe om kroppen din, folk er ikke blinde, og akkurat det får du ikke gjort en dritt med.

Anonymkode: d71f0...34c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Rart ikke Hi har kommentert noe som helst her. 

Det tenkte jeg også. Men: det ble mye tyn her. Med rette, for den cellegiftkommentaren er noe av det verre jeg har hørt folk har liret av seg i en sosial setting, det er så langt over streken. Og i tillegg var det en respons til noen som sa hun så bra ut. Jeg hadde kanskje også unngått tråden om det hadde gått opp for meg hva jeg egentlig hadde sagt/gjort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.1.2026 den 16.55):

Jeg har blitt klappet på magen midt i kasseområdet på stor matbutikk, og gratulert med graviditet av en tidligere kollega, noe jeg ikke var. 

Anonymkode: 70b36...aab

Oisann 😳 Vil du fortelle hvordan det gikk etter dette skjedde?

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

De som fra naturens side ikke er så pene får mindre komplimenter på utseende, det er jo selvsagt? De som er smellvakre får mye. Er det da krenkende?

Velkommen til verden, det er nettopp dette som ER trakassering.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Og hvis en som vanligvis er litt kjedelig virkelig har pyntet seg og sminket seg og ser skikkelig bra ut, da kan man ikke gi komplimenter fordi da sier man De er stygge til vanlig?

Nei, da kan man gi komplimenter. Handler om sosiale antenner. Vanskelig å navigere hvis man ikke har det. 

Anonymkode: 12ab5...810

Skrevet

Jeg tror om man spør hva som er motivet for å si slikt så tror jeg at mange vil svare at man kommenterer for å vise at man ser at vedkommende har mestret å gå ned, at man har lyktes ned noe man har jobbet hardt for, støtte, gi komplimenter for å ha nådd sitt mål osv. Jeg tror de fleste sier slikt for å vise støtte og at man er glad på vedkommendes vegne, slik man er i andre sammenhenger. "Hører du fikk jobben du ønsket deg. Så fint! Gratulerer", kan vi si eller vise at vi er glade når noen blir gravide, endelig kan kjøpe egen bopel etc. 

Tror ikke folk sier det fordi de mener deg ille eller at du var stygg før. Det hjelper å ta på seg "bra-billene" og ikke tolke alt i verste mening ;)

Jeg har også gått ned mye i vekt. "Takk", sier jeg og smiler når andre kommenterer det. Jeg er stolt av min vektnedgang, all jobben jeg har lagt ned i det og jeg blir glad når andre sier noe om "prosjektet" jeg har lyktes med. Akkurat som jeg sier takk og blir glad når andre gleder seg over andre positive ting jeg har fått til i livet mitt :)

Anonymkode: d1a55...a46

Skrevet

Jeg har gått ned 20 kg, og ingen bortsett fra min mor har kommentert det. Det syns jeg er litt sårt, da det virkelig har kostet blod, svette og tårer. 

Anonymkode: 1dd91...762

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det tenkte jeg også. Men: det ble mye tyn her. Med rette, for den cellegiftkommentaren er noe av det verre jeg har hørt folk har liret av seg i en sosial setting, det er så langt over streken. Og i tillegg var det en respons til noen som sa hun så bra ut. Jeg hadde kanskje også unngått tråden om det hadde gått opp for meg hva jeg egentlig hadde sagt/gjort.

At hun fortjener tyn er med det rette, ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.1.2026 den 14.05):

Folk som blir krenket av å få skryt bør virkelig gå i seg selv. Du er håpløs. 

Helt enig! Hva er det for galt med dere? Bli fornærmet over positiv tilbakemelding. Blir helt satt ut….

Jeg har også gått ned mange kilo seneste årene. Fått utallige kommentarer på det og jeg blir kjempeglad hver gang.

Anonymkode: e0375...042

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.1.2026 den 3.19):

På ingen måte!

Dere kjenner ikke vakhistorieb til denne historien, om jeg var hi eller familie osv…Jeg er glad for kommentarer begge veier for å forstå flere sider av en sånn sak.

Skrevet
oslofrk skrev (3 timer siden):

På ingen måte!

Dere kjenner ikke vakhistorieb til denne historien, om jeg var hi eller familie osv…Jeg er glad for kommentarer begge veier for å forstå flere sider av en sånn sak.

Vi kjenner bare det du forteller som er at du er hi og at det var familie. Uansett bakgrunn var kommentaren svært upassende. 

Skrevet

Alt man velger å bli krenket over. Herregud. 

Anonymkode: 369f4...81c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vi kjenner bare det du forteller som er at du er hi og at det var familie. Uansett bakgrunn var kommentaren svært upassende. 

Ikke bare at den var upassende. Hun skulle sagt takk for fine kommentarer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Alt man velger å bli krenket over. Herregud. 

Anonymkode: 369f4...81c

Jeg vet det. Håpløst. 

Skrevet

I helgen var jeg i bryllup. Der møtte jeg familie jeg ikke har sett på 8-10år. De siste to-tre årene har jeg lagt om livet, gått ned mange kg og trener mer. Jeg hadde fullstendig glemt det da jeg dro i bryllupet. Jeg var veldig opptatt av hvordan jeg skulle håndtere spørsmål om jobb, ettersom jeg har «tatt til takke» med jobb i bhg, selv om jeg har høy utdannelse osv.

Tidligere har jeg tullet med en venninne om hva man kan svare, så jeg sa  «Ja, den cellegiftkuren var temmelig tøff». De bleknet begge to og tok seg til munnen. «Har du virkelig fått kreft?» »Nei» sa jeg «jeg bare tulla».

oslofrk skrev (21 timer siden):

På ingen måte!

Det er bra du synes det er bra med kommentarer begge veier, men veldig rart om du skriver det i «jeg»-form om det ikke er deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...