oslofrk Skrevet 26. januar #1 Skrevet 26. januar I helgen var jeg i bryllup. Der møtte jeg familie jeg ikke har sett på 8-10år. De siste to-tre årene har jeg lagt om livet, gått ned mange kg og trener mer. Jeg hadde fullstendig glemt det da jeg dro i bryllupet. Jeg var veldig opptatt av hvordan jeg skulle håndtere spørsmål om jobb, ettersom jeg har «tatt til takke» med jobb i bhg, selv om jeg har høy utdannelse osv. Da vi var på vei ut av kirken møtte jeg på en onkel og en mer diffus slektning. «Hva har du gjort?» utbryter de ene. «Det er jo fantastisk» sier den andre. Jeg forsto først ikke hva de snakket om. Så skjønte jeg at det var vekten min, kroppen min. Jeg er snart 50år. At andre voksne kommenterer kroppen min er mildt sagt ugreit. Tidligere har jeg tullet med en venninne om hva man kan svare, så jeg sa «Ja, den cellegiftkuren var temmelig tøff». De bleknet begge to og tok seg til munnen. «Har du virkelig fått kreft?» »Nei» sa jeg «jeg bare tulla». Var det for drøyt?
Anonym bruker Skrevet 26. januar #2 Skrevet 26. januar Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk blir så fornærmet over at noen kommenterer utseende på en positiv, ikke-slibrig måte. Deg er jo ikke sånn at folk ikke ser at kroppen din har endret seg til et bedre, men man skal liksom late som om man ikke ser det. «Takk, jeg trener mye for tiden», hadde jeg svart. Anonymkode: d71f0...34c
Anonym bruker Skrevet 26. januar #3 Skrevet 26. januar Du sa ikke det der i retur? Kom igjen a. Det var da veldig passivt aggressivt! Dette var folk du ikke har sett på mange år, du har forandret deg på den tiden, og dr hadde lite å snakke om. De kommenterte hyggelig fordi du så godt ut. Det var bare det. Ikke gå rundt og overtenk og overdramatiser dette. Men! Jeg ER faktisk enig i at man ikke kommenterer kropp. Men når folk har lagt om livstil, gått ned mange kg, ser sunn og frisk ut, du har gjort en knalljobb , så er det akkuart her folk gjerne kommenterer. Nettopp kommenterer innsatsen. Så her syns jeg ikke det gjør noe å si det der. Ja, de tråkker så vidt i salaten, ikke ofte dere sees. Ta det positivt. Tenk at det er i beste mening. Den første jeg hilste på i en konfirmasjon for lenge siden, sa foran alle :" GRATULERER SÅ MYE MED GRAVIDITETEN DA!" Alle sto i en halvsirkel og hun marserte bort til meg og strakte ut hånda. Jeg var ikke gravid. Ingen helt de nærmeste heller. Jeg veier mye mere nå, men jeg var 22 år og hadde akkurat vært i en alvorlig trafikkulykke, så jeg var litt skjør. Hadde det vært i dag, 20 år etter, hadde jeg ikke brydd meg særlig. Samme dama ropte over gressplenen :" Du smisker etter arven !" Så lo hun. Farfaren min spurte og jeg kunne ta med kake til han fordi han var dårlig til beins. Ikke greit. Men din kommentar om kreft , hevn, ta igjen, syns ikke noe om det. Anonymkode: 63b80...3e3
MissSaigon Skrevet 26. januar #4 Skrevet 26. januar Jeg syns den var for drøy. Det er en uting å kommentere kropp, men de ble nok oppriktig forbauset og skjulte det ikke. Man kommer ganske langt i det sosiale livet om man evner å selv være litt rund i kantene og ikke ta alt som en personlig fornærmelse.
Anonym bruker Skrevet 26. januar #5 Skrevet 26. januar oslofrk skrev (4 timer siden): I helgen var jeg i bryllup. Der møtte jeg familie jeg ikke har sett på 8-10år. De siste to-tre årene har jeg lagt om livet, gått ned mange kg og trener mer. Jeg hadde fullstendig glemt det da jeg dro i bryllupet. Jeg var veldig opptatt av hvordan jeg skulle håndtere spørsmål om jobb, ettersom jeg har «tatt til takke» med jobb i bhg, selv om jeg har høy utdannelse osv. Da vi var på vei ut av kirken møtte jeg på en onkel og en mer diffus slektning. «Hva har du gjort?» utbryter de ene. «Det er jo fantastisk» sier den andre. Jeg forsto først ikke hva de snakket om. Så skjønte jeg at det var vekten min, kroppen min. Jeg er snart 50år. At andre voksne kommenterer kroppen min er mildt sagt ugreit. Tidligere har jeg tullet med en venninne om hva man kan svare, så jeg sa «Ja, den cellegiftkuren var temmelig tøff». De bleknet begge to og tok seg til munnen. «Har du virkelig fått kreft?» »Nei» sa jeg «jeg bare tulla». Var det for drøyt? Tror dumt finne en måte å bli komfortabel i egen kropp. Dette her var jo helt hinsides av reaksjon. Hadde det vært motsatt hadde jeg skjønt deg, men du har blitt slankere. Virker som det du protesterte mot er at ved å si dette også indirekte sa at de så at du var feit før? Men når man er feit sier ikke fikk det, de bare ser det og tenker det. Nå ble det satt ord på, indirekte? Og skammen over at du da var feit, og at du skjønte at alle så det da overveldet deg? Anonymkode: dd2ff...923
amandine Skrevet 26. januar #6 Skrevet 26. januar Kanskje litt drøyt nå sett i bakspeilet, men jeg har forståelse for at du ble tatt på senga og bare utbrøt noe sånt. Det er veldig langt fra god kutyme å kommentere andres kropp og utseende ut over «hyggelig å se deg, å fin du er i dag!» om man er pyntet og i en formell setting. Folk får tenke hva de vil men jeg vil ha meg frabedt kommentarer om kroppen min.
Anonym bruker Skrevet 26. januar #7 Skrevet 26. januar Problemet med å være "litt tjukk" (eller veldig, alt ettersom) for så å gå ned og bli en freshere og sunnere utgave av seg selv er at folk klarer faen ikke holde kjeft! Det er INGEN, virkelig ingen (andre enn oldemor på 102) som finner på å si "nå har du lagt på deg!!" Det er ikke greit å kommentere andres kropper. punktum. Og det verste jeg veit er folk som sier "NÅ er du fin!" Jeg har alltid vært fin, jeg. Så skjønner godt frustrasjonen din, hi Anonymkode: c8928...760
Anonym bruker Skrevet 26. januar #8 Skrevet 26. januar Jeg har også gått ned mye i vekt. Jeg jatter bare med selv om jeg hater å snakke om det. Det er jo påfallende, og folk tenker de sier noe positivt Anonymkode: 15445...7b9
Anonym bruker Skrevet 26. januar #9 Skrevet 26. januar oslofrk skrev (6 timer siden): I helgen var jeg i bryllup. Der møtte jeg familie jeg ikke har sett på 8-10år. De siste to-tre årene har jeg lagt om livet, gått ned mange kg og trener mer. Jeg hadde fullstendig glemt det da jeg dro i bryllupet. Jeg var veldig opptatt av hvordan jeg skulle håndtere spørsmål om jobb, ettersom jeg har «tatt til takke» med jobb i bhg, selv om jeg har høy utdannelse osv. Da vi var på vei ut av kirken møtte jeg på en onkel og en mer diffus slektning. «Hva har du gjort?» utbryter de ene. «Det er jo fantastisk» sier den andre. Jeg forsto først ikke hva de snakket om. Så skjønte jeg at det var vekten min, kroppen min. Jeg er snart 50år. At andre voksne kommenterer kroppen min er mildt sagt ugreit. Tidligere har jeg tullet med en venninne om hva man kan svare, så jeg sa «Ja, den cellegiftkuren var temmelig tøff». De bleknet begge to og tok seg til munnen. «Har du virkelig fått kreft?» »Nei» sa jeg «jeg bare tulla». Var det for drøyt? Folk som blir krenket av å få skryt bør virkelig gå i seg selv. Du er håpløs. Anonymkode: 427b8...9d3
Anonym bruker Skrevet 26. januar #10 Skrevet 26. januar Joda, jeg er enig i at man ikke skal kommentere folks kropp, det kan ligge ting bak en endring som man ikke vet om. Men seriøst, de gav deg et kompliment, og du svarer med at du har tatt cellegift... Det er hårreisende av deg synes jeg. Du kunne bare smilt og gått videre, eller sagt takk og gått videre, så hadde de fort skjønt at dette ikke var noe du ville snakke om. Å svare på den måten du gjorde synes jeg er helt syk. Jeg har selv gått ned nesten 20 kg og får noen kommentarer av og til, det er virkelig ikke vondt ment altså. Jeg tenker at de vil gi et kompliment, fortelle at de ser hva jeg har jobbet med og fått til. Det er ingen krise det, noen har jeg gått inn i en samtale om det med, andre har jeg bare sagt takk til uten å videre inn i det. Det styrer jeg jo selv. Anonymkode: 9e371...e2f
Iiiiik Skrevet 26. januar #11 Skrevet 26. januar Jeg ville nok ikke svart sånn selv, men synes det er ganske kult. De aktuelle kommentatorene vil neppe komme med bemerkninger om andres vekt igjen. Jeg har hørt tilsvarende, og synes det er en uting. Når man er tynn er man fin, når man er overvektig er man ikke fin.
prekæs Skrevet 26. januar #12 Skrevet 26. januar Jeg syns det er greit å tolke enkelte kommentarer som det ikke er vondt ment. Mao. Folk flest sier ikke sånt for å være slemme. Mulig ubetenktsomt, men sjeldent slemt. Det hender jeg får slike kommentarer selv med tanke på vekt. "Ja du kan vel spise det du vil" osv. Velger å tolke det som en hyggelig tilbakemelding.
Anonym bruker Skrevet 27. januar #13 Skrevet 27. januar La meg gå mot strømmen her. Jeg har også gått ned de siste årene. Ganske mye. Jeg får en del kommentarer, og jeg setter faktisk stor pris på disse kommentarene. Det føles godt å få anerkjennelse for den jobben jeg har lagt ned. Anonymkode: d65de...69b
Anonym bruker Skrevet 27. januar #14 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (25 minutter siden): La meg gå mot strømmen her. Jeg har også gått ned de siste årene. Ganske mye. Jeg får en del kommentarer, og jeg setter faktisk stor pris på disse kommentarene. Det føles godt å få anerkjennelse for den jobben jeg har lagt ned. Anonymkode: d65de...69b Anerkjennelse for jobben som ligger bak er super! Men kommentarer som «nå er du fin!» indikerer at man ikke var det tidligere. Og så har man de som alltid har sett deg overvektig som har mange meninger om at NÅ må du ikke gå ned mer! (Selv om man fortsatt er 15 kilo overvektig). Folk må slutte å mene så mye. «godt jobba» er helt innafor, men ikke kommentarer om hvor fin man er NÅ. Fin har man alltid vært Anonymkode: c8928...760
Anonym bruker Skrevet 27. januar #15 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Anerkjennelse for jobben som ligger bak er super! Men kommentarer som «nå er du fin!» indikerer at man ikke var det tidligere. Og så har man de som alltid har sett deg overvektig som har mange meninger om at NÅ må du ikke gå ned mer! (Selv om man fortsatt er 15 kilo overvektig). Folk må slutte å mene så mye. «godt jobba» er helt innafor, men ikke kommentarer om hvor fin man er NÅ. Fin har man alltid vært Anonymkode: c8928...760 Men folk generelt er jo finere med normalvekt. Overvekt er jo ikke pent. Det er heller ikke sunt. Da gjelder jo det samme om komplimenter om hår? Klær? Så fin du var i dag osv? Antyder det at man var stygg i går? Er ikke komplimenter for utseende lov o det hele tatt? For da kansellerer man alle andre dager? Hjelpes for et krenkesamfunn... Anonymkode: dd2ff...923
Anonym bruker Skrevet 27. januar #16 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Men folk generelt er jo finere med normalvekt. Overvekt er jo ikke pent. Det er heller ikke sunt. Da gjelder jo det samme om komplimenter om hår? Klær? Så fin du var i dag osv? Antyder det at man var stygg i går? Er ikke komplimenter for utseende lov o det hele tatt? For da kansellerer man alle andre dager? Hjelpes for et krenkesamfunn... Anonymkode: dd2ff...923 «Så fin du ble på håret» indikerer ikke at man var stygg i går. Men når folk går ned 20-30 kilo i vekt og det blir påpekt «NÅ er du fin!» så blir det noe annet… Anonymkode: c8928...760
Anonym bruker Skrevet 27. januar #17 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (22 minutter siden): «Så fin du ble på håret» indikerer ikke at man var stygg i går. Men når folk går ned 20-30 kilo i vekt og det blir påpekt «NÅ er du fin!» så blir det noe annet… Anonymkode: c8928...760 Er jo akkurat det samme. Nå var du fin på håret, så fin du ble, sier jo at man ble finere. Anonymkode: dd2ff...923
Anonym bruker Skrevet 27. januar #18 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Er jo akkurat det samme. Nå var du fin på håret, så fin du ble, sier jo at man ble finere. Anonymkode: dd2ff...923 Nei, det er absolutt ikke det samme. Å gjøre noe med håret sitt, er noe man velger selv - med noen unntak, selvfølgelig - det kan være medisinske årsaker også, men å legge på seg eller gå ned i vekt er ikke alltid man "velger" selv. Jeg har vært både for tjukk og for tynn, og det verste var faktisk å være tynn. Bortsett fra en gammel tante som stadig minte meg på om å ikke bli særlig tjukkere, så var det så og si aldri noen som kommenterte vekta mi da jeg var på mitt tjukkeste. Men da jeg var veldig tynn, fikk jeg stadig høre at jeg måtte gå hjem å spise mer, eller at nå var jeg for tynn. Kan vi ikke bare rett og slett slutte å kommentere kropp og vekt? Unntak kan selvfølgelig være når man har noen veldig nære som man ser at er på ville veier vektmessig. Men da kommenterer man ikke, man tar om forsiktig og omsorgsfull samtale. Anonymkode: 8bc38...566
Anonym bruker Skrevet 27. januar #19 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er absolutt ikke det samme. Å gjøre noe med håret sitt, er noe man velger selv - med noen unntak, selvfølgelig - det kan være medisinske årsaker også, men å legge på seg eller gå ned i vekt er ikke alltid man "velger" selv. Jeg har vært både for tjukk og for tynn, og det verste var faktisk å være tynn. Bortsett fra en gammel tante som stadig minte meg på om å ikke bli særlig tjukkere, så var det så og si aldri noen som kommenterte vekta mi da jeg var på mitt tjukkeste. Men da jeg var veldig tynn, fikk jeg stadig høre at jeg måtte gå hjem å spise mer, eller at nå var jeg for tynn. Kan vi ikke bare rett og slett slutte å kommentere kropp og vekt? Unntak kan selvfølgelig være når man har noen veldig nære som man ser at er på ville veier vektmessig. Men da kommenterer man ikke, man tar om forsiktig og omsorgsfull samtale. Anonymkode: 8bc38...566 Jeg har blitt klappet på magen midt i kasseområdet på stor matbutikk, og gratulert med graviditet av en tidligere kollega, noe jeg ikke var. Har fått andre kommentarer og, ikke minst blikk. Så det er ikke sånn at ikke folk kommenterer når man er overvektig. Anonymkode: 70b36...aab
Anonym bruker Skrevet 27. januar #20 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har blitt klappet på magen midt i kasseområdet på stor matbutikk, og gratulert med graviditet av en tidligere kollega, noe jeg ikke var. Har fått andre kommentarer og, ikke minst blikk. Så det er ikke sånn at ikke folk kommenterer når man er overvektig. Anonymkode: 70b36...aab Ja, det har jeg også opplevd, og ikke bare fra folk jeg har kjent eller hatt en forbindelse med. Glemte de i farten. "Å, jeg ser at du er gravid....." - men de har aldri sagt at de ser at jeg er tjukk. En skikkelig uting det med å kommentere "graviditet" også. Like ille som å bli fortalt at man er for tynn. Man bør bare rett og slett la være å kommentere andres kropper. Anonymkode: 8bc38...566
Anonym bruker Skrevet 27. januar #21 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ja, det har jeg også opplevd, og ikke bare fra folk jeg har kjent eller hatt en forbindelse med. Glemte de i farten. "Å, jeg ser at du er gravid....." - men de har aldri sagt at de ser at jeg er tjukk. En skikkelig uting det med å kommentere "graviditet" også. Like ille som å bli fortalt at man er for tynn. Man bør bare rett og slett la være å kommentere andres kropper. Anonymkode: 8bc38...566 Å tro at du er gravid er jo det samme som å si at du er tykk. Anonymkode: 70b36...aab
Anonym bruker Skrevet 28. januar #22 Skrevet 28. januar Det får da være måte på hva man skal ta negativt? Hvis folk sier til meg «så pen du var i dag» så tenker jeg ikke at det de egentlig sier er «du var stygg sist». Men kommentaren din var skikkelig stygg. Å tulle med at man har hatt kreft er verre enn å kommentere kroppen til folk i positiv forstand. Ta det heller til deg om folk sier noe positivt til deg. Anonymkode: 65de5...43d
Anonym bruker Skrevet 28. januar #23 Skrevet 28. januar Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det får da være måte på hva man skal ta negativt? Hvis folk sier til meg «så pen du var i dag» så tenker jeg ikke at det de egentlig sier er «du var stygg sist». Men kommentaren din var skikkelig stygg. Å tulle med at man har hatt kreft er verre enn å kommentere kroppen til folk i positiv forstand. Ta det heller til deg om folk sier noe positivt til deg. Anonymkode: 65de5...43d Men da har du kanskje ikke opplevd å være veldig overvektig tidligere for så å gå ned i vekt. Det at folk plutselig skal kommentere fordi man «plutselig» er så fin er ikke greit. Anonymkode: c8928...760
Anonym bruker Skrevet 28. januar #24 Skrevet 28. januar Anonym bruker skrev (15 timer siden): Å tro at du er gravid er jo det samme som å si at du er tykk. Anonymkode: 70b36...aab Ja, for så vidt. Men for min del hadde det vært bedre at de sa at jeg var tjukk, mer realt også. Begge deler er ille. Det er ikke gøy å være tjukk, men det er neimen ikke gøy å slite med å bli gravid og stadig bli klappet på magen med kommentarer om at "du er gravid, ser jeg" heller. (Når man ikke er gravid) Så jeg blir generelt skikkelig sur når noen kommenterer min eller andres kropp uten at de har blitt bedt om å gjøre det. Anonymkode: 8bc38...566
Anonym bruker Skrevet 28. januar #25 Skrevet 28. januar Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Men da har du kanskje ikke opplevd å være veldig overvektig tidligere for så å gå ned i vekt. Det at folk plutselig skal kommentere fordi man «plutselig» er så fin er ikke greit. Anonymkode: c8928...760 Hadde ingen lagt merke til det var sikkert det feil også? Dette sitter i ditt hode, deal with it. Anonymkode: dd2ff...923
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå