Anonym bruker Skrevet 24. januar #1 Skrevet 24. januar Noen som lager surdeigsbrød her inne? Har satt min første starter nå og den bobler og hever seg godt. har kjøpt masse utstyr til surdeigsbrød baking. Føler det motiverer litt å ha riktig utstyr til hjelp. hvordan gikk det med dere? Fikk dere det til med en gang? Erfaringer dere ønsker å dele ? Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 24. januar #2 Skrevet 24. januar Fikk det til med en gang, helt uten noe spesielt utstyr. Har bare bakt med fint mel da. Er vanskeligere med grovere surdeigsbrød. Anonymkode: 43cfb...410
Anonym bruker Skrevet 24. januar #3 Skrevet 24. januar Temperatur, det er det aller viktigste. Så bruk et sånt sukkertermometer hele veien gjennom baksten. Bakteriene vil ha bestemte temperaturer. Mat starteren med vann som holder mellom 24 og 28 grader. Når du elter deigen må den aldri bli varmere enn 28 grader, det ideelle er å stoppe eltingen på 26 grader. Ikke ha i salt og frø med en gang. Elt deigen med iskaldt vann i ca 5 min, men ta tempen på den noen ganger så den ikke går over 28 grader. La den så stå i maskinen i 30-60 min før du starter den igjen og har i salt og frø. Da får du en perfekt deig. Det er her kjemien kommer inn, når du lar deigen stå rolig uten salt i en liten time skjer det noe med glutenet. Prøv å ta "vindustesten" før og etter så ser du. Det er ganske kult. Bruk tid, planlegg bakingen. Det kan ta tid å bake med surdeig, men det er ikke krevende om du planlegger det godt. Surdeig er kjemi, det krever litt øvelse. Men ikke gi opp om du mislykkes av og til, prøv igjen, det er SÅ verdt det når du endelig får det til. Sunt brø som er så mye bedre for tarmen, den fermenterte surdeigsstarteren er gull for systemet vårt. Om du vil bruke hevekurv og skjære fine mønstre i brødene før du steker så bruk rismel. Det forblir hvitt gjennom stekingen og smaker ingenting, så da får du tydelige fine mønstre. Strø rismel på brødet, kutt mønstre med et barberblad og stek. Mange mater forresten starteren sin 1:1:1, men jeg synes brødet blir altfor syrlig da. Du kan fint mate den 1:3:3 eller 1:4:4, da blir den ikke så sur, men virker like godt. Anonymkode: 99afe...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. januar #4 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Temperatur, det er det aller viktigste. Så bruk et sånt sukkertermometer hele veien gjennom baksten. Bakteriene vil ha bestemte temperaturer. Mat starteren med vann som holder mellom 24 og 28 grader. Når du elter deigen må den aldri bli varmere enn 28 grader, det ideelle er å stoppe eltingen på 26 grader. Ikke ha i salt og frø med en gang. Elt deigen med iskaldt vann i ca 5 min, men ta tempen på den noen ganger så den ikke går over 28 grader. La den så stå i maskinen i 30-60 min før du starter den igjen og har i salt og frø. Da får du en perfekt deig. Det er her kjemien kommer inn, når du lar deigen stå rolig uten salt i en liten time skjer det noe med glutenet. Prøv å ta "vindustesten" før og etter så ser du. Det er ganske kult. Bruk tid, planlegg bakingen. Det kan ta tid å bake med surdeig, men det er ikke krevende om du planlegger det godt. Surdeig er kjemi, det krever litt øvelse. Men ikke gi opp om du mislykkes av og til, prøv igjen, det er SÅ verdt det når du endelig får det til. Sunt brø som er så mye bedre for tarmen, den fermenterte surdeigsstarteren er gull for systemet vårt. Om du vil bruke hevekurv og skjære fine mønstre i brødene før du steker så bruk rismel. Det forblir hvitt gjennom stekingen og smaker ingenting, så da får du tydelige fine mønstre. Strø rismel på brødet, kutt mønstre med et barberblad og stek. Mange mater forresten starteren sin 1:1:1, men jeg synes brødet blir altfor syrlig da. Du kan fint mate den 1:3:3 eller 1:4:4, da blir den ikke så sur, men virker like godt. Anonymkode: 99afe...f9d Må man bruke kjøkkenmaskin? Ser mange bruker hendene bare? hva mener du med å elte deigen ang grader? At den blir varm i maskinen? Jeg har kjøpt bakestål til steking men har også kjele med lokk. Hva er best? jeg har også matet 1:3:3 Jeg lar starteren stå på badet inni et skap. Der er det jevn temp og varme. Kjøkkenbenken ble for ujevn. Varmt på dag kaldt på natt Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 24. januar #5 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Må man bruke kjøkkenmaskin? Ser mange bruker hendene bare? hva mener du med å elte deigen ang grader? At den blir varm i maskinen? Jeg har kjøpt bakestål til steking men har også kjele med lokk. Hva er best? jeg har også matet 1:3:3 Jeg lar starteren stå på badet inni et skap. Der er det jevn temp og varme. Kjøkkenbenken ble for ujevn. Varmt på dag kaldt på natt Anonymkode: bc2e1...48f Nei, du trenger ikke bruke kjøkkenmaskin, du kan bruke bare hendene også. Da blir ikke varme et problem for ja, den blir varm i maskinen og fra brødbaking med maskin er mange vant til å elte lenge, og da blir surdeigen for varm. Starteren skal bare stå varmt når den skal gjøres klar til baking. Så skal du bake i morgen har du den på badet til i morgen, det blir bra. Men når du ikke skal bake har du den i kjøleskapet. Da mater du den, lar den stå i romtemperatur i ca 3 timer, og setter den tilbake i kjøleskapet. Om du steker den på (pizza)stein eller i støpejernsgryte spiller ingen rolle. Smak og behag, eller bare noe du kan variere mellom som du vil. Du må uansett varme både stenen og gryten godt før du skal steke. Jeg stekte i gryte i dag. Har da deigen i glovarm gryte sammen med to isbiter for å lage damp og steker med lokk i 20 min. Tar av lokket og steker videre til brødet er ferdig (15-20 min). Anonymkode: 99afe...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. januar #6 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei, du trenger ikke bruke kjøkkenmaskin, du kan bruke bare hendene også. Da blir ikke varme et problem for ja, den blir varm i maskinen og fra brødbaking med maskin er mange vant til å elte lenge, og da blir surdeigen for varm. Starteren skal bare stå varmt når den skal gjøres klar til baking. Så skal du bake i morgen har du den på badet til i morgen, det blir bra. Men når du ikke skal bake har du den i kjøleskapet. Da mater du den, lar den stå i romtemperatur i ca 3 timer, og setter den tilbake i kjøleskapet. Om du steker den på (pizza)stein eller i støpejernsgryte spiller ingen rolle. Smak og behag, eller bare noe du kan variere mellom som du vil. Du må uansett varme både stenen og gryten godt før du skal steke. Jeg stekte i gryte i dag. Har da deigen i glovarm gryte sammen med to isbiter for å lage damp og steker med lokk i 20 min. Tar av lokket og steker videre til brødet er ferdig (15-20 min). Anonymkode: 99afe...f9d Ok, jeg har akkurat satt en starter og fikk tips om å ha den i romtemp første uka for å få den raskere aktiv. Kan jeg deretter sette resten i kjøleskap og mate den sjeldnere ? Når den står i kjøleskap og jeg skal mate den. Skal jeg da la den stå i rom temp i 3 timer under mating for så å sette den inn igjen? Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 24. januar #7 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, du trenger ikke bruke kjøkkenmaskin, du kan bruke bare hendene også. Da blir ikke varme et problem for ja, den blir varm i maskinen og fra brødbaking med maskin er mange vant til å elte lenge, og da blir surdeigen for varm. Starteren skal bare stå varmt når den skal gjøres klar til baking. Så skal du bake i morgen har du den på badet til i morgen, det blir bra. Men når du ikke skal bake har du den i kjøleskapet. Da mater du den, lar den stå i romtemperatur i ca 3 timer, og setter den tilbake i kjøleskapet. Om du steker den på (pizza)stein eller i støpejernsgryte spiller ingen rolle. Smak og behag, eller bare noe du kan variere mellom som du vil. Du må uansett varme både stenen og gryten godt før du skal steke. Jeg stekte i gryte i dag. Har da deigen i glovarm gryte sammen med to isbiter for å lage damp og steker med lokk i 20 min. Tar av lokket og steker videre til brødet er ferdig (15-20 min). Anonymkode: 99afe...f9d Legger du to isbiter i varm gryte og så legger deigen rett i gryta? Bruker du bakepapir? Smører du gryta med noe eller har på mel før du setter den inn? Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 24. januar #8 Skrevet 24. januar Ja, du har den alltid i kjøleskapet, og mater den en gang i uka. Da har du den ute i ca 3 timer før du setter den inn igjen. Min starter er mange år gammel, men en uke på badet hørtes da veldig mye ut. Når det blir bobler er den klar til bruk. Når du mater den begynner den vokse, med ganske glatt overflate. Når den glatte overflaten begynner boble seg er den klar. Men det er som sagt en mange år gammel starter som jeg fikk i gave, jeg har aldri laget en starter selv. Anonymkode: 99afe...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. januar #9 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Legger du to isbiter i varm gryte og så legger deigen rett i gryta? Bruker du bakepapir? Smører du gryta med noe eller har på mel før du setter den inn? Anonymkode: bc2e1...48f Jeg klipper til et bakepapir så det er litt større enn brødet. Ingen smøring eller mel utenom det rismelet jeg evt bruker for å lage mønster. Først oppi med brødet, så isbit inntil kanten på gryta og så på med lokket. Anonymkode: 99afe...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. januar #10 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja, du har den alltid i kjøleskapet, og mater den en gang i uka. Da har du den ute i ca 3 timer før du setter den inn igjen. Min starter er mange år gammel, men en uke på badet hørtes da veldig mye ut. Når det blir bobler er den klar til bruk. Når du mater den begynner den vokse, med ganske glatt overflate. Når den glatte overflaten begynner boble seg er den klar. Men det er som sagt en mange år gammel starter som jeg fikk i gave, jeg har aldri laget en starter selv. Anonymkode: 99afe...f9d Jeg satt starteren i går og fått tips om at den skal stå romtemp til dag 6 og da mates daglig. Fjerner da en del av starteren på dag 3 og tilsetter ny mel og vann - dette for å få aktivert den. Deretter settes den i kjøleskap videre med mating en gang i uka slik jeg forsto det. Starteren startet med 30 g mel så det var lite første dagen. Økte i dag, finsktalende bytte ut del av starter i morgen. Hbordan få deigen i varm kjele uten å brenne deg? Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 24. januar #12 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg satt starteren i går og fått tips om at den skal stå romtemp til dag 6 og da mates daglig. Fjerner da en del av starteren på dag 3 og tilsetter ny mel og vann - dette for å få aktivert den. Deretter settes den i kjøleskap videre med mating en gang i uka slik jeg forsto det. Starteren startet med 30 g mel så det var lite første dagen. Økte i dag, finsktalende bytte ut del av starter i morgen. Hbordan få deigen i varm kjele uten å brenne deg? Anonymkode: bc2e1...48f Det blir sikkert bra, jeg har som sagt aldri laget en starter. Jeg fikk en ss i gave engang og har bare fortsatt å bruke den. Når det kommer til å brenne seg så går det egentlig fint, deigen skal ikke være så klissete at den fester seg på fingrene. Jeg har bittelitt vann på fingrene mens jeg baker den ut og legger den i en hevekurv med rismel. Når den skal over i gryta kan jeg lett ta den fra kruven og slippe den i gryta. Må ha gode grytekluter for å sette på lokket og sette den i ovnen igjen da. Har forresten en venninne som har sånne grytehansker, de tåler visst alt uten at du brenner deg. Hun har de egentlig til utekjøkkenet hvor hun har en pizzaovn/brødovn som blir veldig varm. Anonymkode: 99afe...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. januar #13 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det blir sikkert bra, jeg har som sagt aldri laget en starter. Jeg fikk en ss i gave engang og har bare fortsatt å bruke den. Når det kommer til å brenne seg så går det egentlig fint, deigen skal ikke være så klissete at den fester seg på fingrene. Jeg har bittelitt vann på fingrene mens jeg baker den ut og legger den i en hevekurv med rismel. Når den skal over i gryta kan jeg lett ta den fra kruven og slippe den i gryta. Må ha gode grytekluter for å sette på lokket og sette den i ovnen igjen da. Har forresten en venninne som har sånne grytehansker, de tåler visst alt uten at du brenner deg. Hun har de egentlig til utekjøkkenet hvor hun har en pizzaovn/brødovn som blir veldig varm. Anonymkode: 99afe...f9d Kult! Matet den i dag på badet, og var inne å sjekket nå etter ca 4 timer og den har doblet seg. Er så glad 😅 at jeg får til starteren. Men etter en uke nå når gjæring er satt skal den i kjøleskap. Jo eldre den blir jo bedre, så du har en super god starter. Når du mater den nå fjerner du noe fra starteren eller tilsetter du bare og bruker av det? Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 24. januar #14 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Kult! Matet den i dag på badet, og var inne å sjekket nå etter ca 4 timer og den har doblet seg. Er så glad 😅 at jeg får til starteren. Men etter en uke nå når gjæring er satt skal den i kjøleskap. Jo eldre den blir jo bedre, så du har en super god starter. Når du mater den nå fjerner du noe fra starteren eller tilsetter du bare og bruker av det? Anonymkode: bc2e1...48f Jeg fjerner litt om jeg ikke skal bake, ingen vits i å ha så stor starter stående. Mater heller litt ekstra når jeg skal bruke av den så jeg har nok. Skal jeg f.eks bruke 200 g i en brøddeig mater jeg et par ganger i uka før så jeg har ca 230 gram, da har jeg 30 gram igjen i boksen. Men jeg kaster sjelden det jeg tar av, er jo supersunne bakterier i den. Fint å ha litt i vaffelrøre, lapper e.l Anonymkode: 99afe...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. januar #15 Skrevet 24. januar Anbefaler forresten å kjøpe et litt dyrere mel å bruke til å mate starteren. Et mel med mer proteiner enn vanlig hvetemel. Pizzamel, kolonihagen sitt mel e.l. Da blir starteren sterkere. Anonymkode: 99afe...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. januar #16 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Anbefaler forresten å kjøpe et litt dyrere mel å bruke til å mate starteren. Et mel med mer proteiner enn vanlig hvetemel. Pizzamel, kolonihagen sitt mel e.l. Da blir starteren sterkere. Anonymkode: 99afe...f9d Jeg bruker rugmel og hvetemel Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 24. januar #17 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg fjerner litt om jeg ikke skal bake, ingen vits i å ha så stor starter stående. Mater heller litt ekstra når jeg skal bruke av den så jeg har nok. Skal jeg f.eks bruke 200 g i en brøddeig mater jeg et par ganger i uka før så jeg har ca 230 gram, da har jeg 30 gram igjen i boksen. Men jeg kaster sjelden det jeg tar av, er jo supersunne bakterier i den. Fint å ha litt i vaffelrøre, lapper e.l Anonymkode: 99afe...f9d Når du har igjen 30 gram i glasset av starteren mater du den da opp igjen på nytt? Og lar den stå i kjøleskapet videre? Kun de timene på benken for at den skal komme igang? Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 24. januar #18 Skrevet 24. januar Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Når du har igjen 30 gram i glasset av starteren mater du den da opp igjen på nytt? Og lar den stå i kjøleskapet videre? Kun de timene på benken for at den skal komme igang? Anonymkode: bc2e1...48f Ja, det stemmer. Anonymkode: 99afe...f9d
Anonym bruker Skrevet 25. januar #19 Skrevet 25. januar Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ja, det stemmer. Anonymkode: 99afe...f9d Vil du da kun mate den fremover eller vil du ta ut noe og erstatte med nytt mel og vann? Anonymkode: bc2e1...48f
Anonym bruker Skrevet 25. januar #20 Skrevet 25. januar Anonym bruker skrev (6 timer siden): Vil du da kun mate den fremover eller vil du ta ut noe og erstatte med nytt mel og vann? Anonymkode: bc2e1...48f Jeg tar ut noe når jeg mater og ikke planlegger å bake, ellers blir den veldig stor. Det er bare når jeg skal bake jeg lager den så stor som jeg trenger. Anonymkode: 99afe...f9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå