Gå til innhold

Ikke uten min datter -møkkakultur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat sett filmen "Ikke uten min datter". Fy f... for en møkkakultur islam er. Skumle greier. 

Er det virkelig så ille det er i virkeligheten? 

Anonymkode: 618f9...d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Filmen er vekk rundt 35 år gammel? 

Det har selvfølgelig skjedd endringer også i Iran siden den tid.

Ikke er islam én kultur heller, men jeg kan være enig med deg at den i all hovedsak fremstår som en møkkareligion. Så er det selvfølgelig betydelige forskjeller mellom Bosnia, Zanzibar, Indonesia og Afghanistan. 

Anonymkode: 12fd0...0a4

Skrevet
21 minutes ago, Anonym bruker said:

Filmen er vekk rundt 35 år gammel? 

Ikke er islam én kultur heller, men jeg kan være enig med deg at den i all hovedsak fremstår som en møkkareligion. Så er det selvfølgelig betydelige forskjeller mellom Bosnia, Zanzibar, Indonesia og Afghanistan. 

Har det egentlig det?

Anonymkode: 85487...cb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har det egentlig det?

Enig. Under prestestyret har det ikke skjedd rart..

Anonymkode: 02f63...acb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har det egentlig det?

Selvsagt. Det er jo bare å se på omfanget av opprør. 

Skrevet

Jeg er oppvokst rundt høy andel av muslimer og den oppfatning deler jeg ikke. Muslimer er generelt mer forståelsesfulle og empatiske, full av omsorg og giverglede. 

Angående kulturen i den filmen/boka så vil jeg også si den er skremmende. Mange kulturer er det uavhengig av religion. 

Anonymkode: 5c6c5...2e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er oppvokst rundt høy andel av muslimer og den oppfatning deler jeg ikke. Muslimer er generelt mer forståelsesfulle og empatiske, full av omsorg og giverglede. 

Angående kulturen i den filmen/boka så vil jeg også si den er skremmende. Mange kulturer er det uavhengig av religion. 

Kan du tillegge mennesker egenskaper kun ut i fra hvilken religion de tilhører altså? Hvem er muslimer mer empatiske enn? 

Anonymkode: 8a247...1ac

Skrevet

Så klart det finnes liberale muslimer, men veldig mange er oppdratt til å tenke at mannen er sjefen. Har bodd i Tyrkia og har både konservative og liberale muslimer som venner. Jeg tror det dessverre er lettere å være konservativ enn liberal for en mann innen islam, for som.liberal kan man bli stemplet som svak, selv om vi her i vesten er uenig i det. 

I begynnelsen tenkte jeg alle var så hyggelig så oppdaget jeg at noen av de som var mest hyggelig sende meldinger til han jeg var sammen med på den tiden om hva jeg hadde på meg og hvilken vei jeg gikk😡

Forskjellen på islam (+kulturen) og kristendommen er at vi er opptatt av individet mens i islam så er det familien og klanen(stor familien) som er i sentrum. Så om ei jente må gifte seg med voldtektsmannen så er det et gode for familien/klanen for da får de ikke et dårlig rykte siden datteren ikke er jomfru lenger. 

Hør Ærespoden, der er det flere tidligere muslismke jenter som forteller sine historier om ære, tvangsekteskap og mangel på frihet. 

Dødelig skilsmisse er en annen spesiell dokumentar å se. 

Anonymkode: 653b6...dde

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å ha venner som er muslimske og kjenne folk fra sidelinjen er overhode ikke det samme som å være gift med en muslim, ha felles barn osv. å være norsk og venn med muslim kan ikke sammenlignes. Kjenner også mange muslimer som er hyggelig og gjestfri, empatisk osv. det er ikke slik at de er en egen rase av personligheter da. Men majoriteten forventer at konene (så snart de er gift) skal bruke hijab, og det er mannen som bestemmer. Jeg jobber tett på muslimske familier, og jeg vet hvordan det fungerer innad. Utad kan det se helt annerledes ut. 
I Norge bestemmer kvinner selv hva de vil gå med. Mor bestemmer over barna til de er 18 år. I de fleste muslimske familier vil guttebarna bli sjefen over mor i huset. 
Muslimske kvinner som bor i Norge skal ha rett til å bestemme selv, og mennene deres må få opplæring i norsk kultur 

Anonymkode: d4132...9ea

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Det er vel derfor det er opprør nå fordi det ikke har skjedd noe på over 40 år?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er vel derfor det er opprør nå fordi det ikke har skjedd noe på over 40 år?

Du tenker ikke at de som gjør opprør også utgjør en del av kulturen? 

Som sagt, det har vært en utvikling også i Iran de siste tredve årene. Det er ikke en motsetning til at prestestyret suger rojalt, da som nå.

Det er uansett en digresjon. Essensen er at islam er religion, ikke kultur. Så har ofte islamske land utviklet salige møkkakulturer, med Bosnia som et relativt hederlig unntak (ting å ta tak i der også, for all del, men stort sett ikke verre enn hos serberne ved siden av). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.1.2026 den 16.13):

Akkurat sett filmen "Ikke uten min datter". Fy f... for en møkkakultur islam er. Skumle greier. 

Er det virkelig så ille det er i virkeligheten? 

Anonymkode: 618f9...d1a

Kulturrasisme!!🤪🤪

Ja, klart islam er dritt. Meld deg inn i SIAN. Jeg er stolt medlem.

Anonymkode: 0990e...f12

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Har det egentlig det?

Nei

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.1.2026 den 16.29):

Nei, der har det ikke skjedd noen verdens ting. 

Skrevet

Denne er nyttig å hør på: 

Anonymkode: 653b6...dde

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.1.2026 den 18.57):

Tror du trenger å komme deg utav den rosa boblen du lever i. Ikke mye har skjedd med tanke på innholdet i filmen og kvinners rettigheter og status i Iran

Anonymkode: 70f7f...eab

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Tror du trenger å komme deg utav den rosa boblen du lever i. Ikke mye har skjedd med tanke på innholdet i filmen og kvinners rettigheter og status i Iran

Anonymkode: 70f7f...eab

Rosa boble, faktisk. Hva begrunner du det i? Hvor ofte har du vært i Iran?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Rosa boble, faktisk. Hva begrunner du det i? Hvor ofte har du vært i Iran?

«Kom deg ut av den rosa bobla» er visst den nye, fancy hersketeknikken her inne. Folk er så lite kreative.

Anonymkode: 8a247...1ac

Skrevet

Tror du den filmen representerer alle muslimer? Og alle i Iran? Jeg har naboer som er fra Iran. Hyggelige, flinke og sekulære muslimer. 

Anonymkode: f9de7...6de

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Tror du den filmen representerer alle muslimer? Og alle i Iran? Jeg har naboer som er fra Iran. Hyggelige, flinke og sekulære muslimer. 

Anonymkode: f9de7...6de

Ingen tror det, men det er en grunn til at Iran er det det er i dag, og at Norge er veldig annerledes. Det er ikke noe å diskutere, det er bare å konstatere. Enn så lenge, kanskje.

Anonymkode: 8e3f0...bd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...