Gå til innhold

Inkompetente arbeidstakere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterer deres arbeidere som ikke er flinke med det de jobber med? Jeg var innom en arbeidsplass for en stund siden tiden. Der var det en hyggelig dame med masse kunnskap på et fagområdet. Hun var nok en av de som visste mest om dette i selskapet. Problemet var at hun hadde klart å få seg en jobb på en annen avdeling fordi hun synes den jobben var mye kjekkere. Her er hun ikke flink fordi hun rett og slett ikke forstår det og ikke helt bryr seg om at hun ikke forstår det. "Jeg gjør bare slik og slik jeg" og så kan det se greit ut på overflaten, men det har skjulte feil og mangler eller resultatet kan være feil. Enkle oppgaver blir riktig, men hun kaster seg gjerne over de komplekse og følger ikke retningslinjer og glemmer info hun får på kurs og på opplæring og det kolleger forteller henne. Om noen setter seg ned med henne og forklarer, gjør hun likevel samme feil neste gang for hun klarer ikke trekke paralleller og finner hun en løsning som ser ut til å virke bryr hun seg ikke om hun har fått beskjed om at den er feil og ikke skal benyttes. Hun forstår rett og slett ikke hvor lite hun vet på dette området og alle hensyn det er viktig å ta. Selv om det er formidlet flere ganger så er det rett og slett for komplekst for henne.

Firmaet vil jo ikke miste henne ettersom hun kan mye om det hun ikke jobber med og kan svare raskt på noen spørsmål i løpet av uken. De kan ikke gi henne den gamle jobben tilbake (og hun vil trolig heller ikke ha den) og de har ikke mulighet til å ansette flere til å løse den jobben hun roter til. Hun er dermed ikke særlig produktiv og det hun gjør gir en del merarbeid og frustrasjon for de hun jobber tettest med.  

Hadde vært kjekt med en diskusjon på hva dere gjør eller kjenner til at har blitt gjort med arbeidstakere som har havnet på feil hylle, mer enn å prøve å finne løsning på akkurat denne situasjonen her. Det er ikke så viktig for det vil ikke være så lett når mye ikke kan fortelles om og andre ting gjerne må skrives om. 

Anonymkode: 1db67...418

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du var "innom en arbeidsplass" men du skriver en hel roman om det?8

Anonymkode: f0588...b91

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan håndterer deres arbeidere som ikke er flinke med det de jobber med? Jeg var innom en arbeidsplass for en stund siden tiden. Der var det en hyggelig dame med masse kunnskap på et fagområdet. Hun var nok en av de som visste mest om dette i selskapet. Problemet var at hun hadde klart å få seg en jobb på en annen avdeling fordi hun synes den jobben var mye kjekkere. Her er hun ikke flink fordi hun rett og slett ikke forstår det og ikke helt bryr seg om at hun ikke forstår det. "Jeg gjør bare slik og slik jeg" og så kan det se greit ut på overflaten, men det har skjulte feil og mangler eller resultatet kan være feil. Enkle oppgaver blir riktig, men hun kaster seg gjerne over de komplekse og følger ikke retningslinjer og glemmer info hun får på kurs og på opplæring og det kolleger forteller henne. Om noen setter seg ned med henne og forklarer, gjør hun likevel samme feil neste gang for hun klarer ikke trekke paralleller og finner hun en løsning som ser ut til å virke bryr hun seg ikke om hun har fått beskjed om at den er feil og ikke skal benyttes. Hun forstår rett og slett ikke hvor lite hun vet på dette området og alle hensyn det er viktig å ta. Selv om det er formidlet flere ganger så er det rett og slett for komplekst for henne.

Firmaet vil jo ikke miste henne ettersom hun kan mye om det hun ikke jobber med og kan svare raskt på noen spørsmål i løpet av uken. De kan ikke gi henne den gamle jobben tilbake (og hun vil trolig heller ikke ha den) og de har ikke mulighet til å ansette flere til å løse den jobben hun roter til. Hun er dermed ikke særlig produktiv og det hun gjør gir en del merarbeid og frustrasjon for de hun jobber tettest med.  

Hadde vært kjekt med en diskusjon på hva dere gjør eller kjenner til at har blitt gjort med arbeidstakere som har havnet på feil hylle, mer enn å prøve å finne løsning på akkurat denne situasjonen her. Det er ikke så viktig for det vil ikke være så lett når mye ikke kan fortelles om og andre ting gjerne må skrives om. 

Her må du nok vurdere nøye om det stemmer at den ansatte har havnet på feil hylle eller om det er andre årsaker til at det ikke fungerer så bra. Hvordan har opplæringen vært? Har den vært systematisk, har det blitt gitt skikkelig forklaring på hvorfor noe er rett eller feil måte å gjøre det på (beskrivelse av konsekvenser), har hun fått opplæring i datasystemer og blitt fortalt hvilke arbeidsområder og oppgaver det forventes at hun skal bruke det til? 

Anonymkode: f2206...60b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, jeg var bare innom. Hadde jeg kunne forklart alt slik det var så hadde det vært tydelig. Men kan/ vil ikke det. Det var ikke dette tilfelle jeg ville diskutere. Jeg lurte på om andre hadde erfaring med arbeidstakere som ikke er flinke i jobben sin og hva man har gjort for å løse dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Her må du nok vurdere nøye om det stemmer at den ansatte har havnet på feil hylle eller om det er andre årsaker til at det ikke fungerer så bra. Hvordan har opplæringen vært? Har den vært systematisk, har det blitt gitt skikkelig forklaring på hvorfor noe er rett eller feil måte å gjøre det på (beskrivelse av konsekvenser), har hun fått opplæring i datasystemer og blitt fortalt hvilke arbeidsområder og oppgaver det forventes at hun skal bruke det til? 

Dette stemmer. Opplæringen er god og satt i system og her har man i tillegg gjort ekstra. Men jeg var egentlig mer opptatt av å hvilke erfaringer andre har/ hvilke tiltak man har gjort i situasjoner der man har arbeidstakere som ikke passer i jobben sin. De fleste som havner på feil hylle synes jo dette er ubehagelig og slutter. Men så har man noen som blir værende på feil hylle. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Ja, jeg var bare innom. Hadde jeg kunne forklart alt slik det var så hadde det vært tydelig. Men kan/ vil ikke det. Det var ikke dette tilfelle jeg ville diskutere. Jeg lurte på om andre hadde erfaring med arbeidstakere som ikke er flinke i jobben sin og hva man har gjort for å løse dette. 

Dette henger jo ikke på greip i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det kan være du tror det, men den er faktisk riktig. Historien var bare med fordi det var denne opplevelsen som fikk meg til å tenke på dette. Dessuten så illustrerer/eksemplifiserer den det jeg tenker på. Men det er helt greit at du ser bort fra eksempelet. Det var ikke dette jeg ønsket å diskutere, men andres opplevelser.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hva konkret er det som ikke henger på greip? Er det umulig for deg å svare på his spørsmål uten å ha absolutt alle detaljer?

Anonymkode: 8c82c...e69

Skrevet

I eksemplet ditt setter du jo noen forutsetninger som gjør dette uløselig. Den inkompetente kan ikke sies opp, fordi arbeidsgiver vil ha henne der fordi hun er flink til et eller annet. Hun verken kan eller vil omplasseres. Da er jo eneste løsning så vidt jeg kan se at hun får fortsette til sine kollegers store frustrasjon. Jeg tipper at løsningen for kollegene vil bli at de på sikt finner seg andre jobber, og at mye kompetanse forsvinner fra firmaet. 

I tillegg tenker jeg at en såpass detaljert historie som den du kommer med her, stenger for den generelle diskusjonen du sier du vil ha. Når historien blir så detaljert vil det ikke være mange som tenker at de han opplevd noe liknende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvem ER du som alltid må ødelegge tråder på denne måten? Har du ikke noe svar til hi, hold deg unna!

Anonymkode: 07180...508

Skrevet

Lag et avvikssyatem der man legger inn hva feilen er og hvordan den skal rettes opp, dette sendes til leder og leger sender saken videre til den som har gjort feilen. Så må de rette den opp selv. Dette fører ofte til at den som gjør feilen ikke ønsker å gjøre den igjen om de får en lang liste med ting de må rette opp i.
Feilen på mange arbeidsplasser er at folk generelt gidder å rydde opp i andres feil i stedet for at den som gjør feilen må rydde opp selv. Det lærer man ikke noe av. 

Anonymkode: 0d138...cca

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

😂😂😂

Anonymkode: 51ff8...ff2

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvordan vet du alt dette hvis du bare var innom en tur?

Anonymkode: 10e1b...d61

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du alt dette hvis du bare var innom en tur?

Anonymkode: 10e1b...d61

Hvorfor svarer du ikke på his spørsmål? Hun har understreker spørsmålet sitt flere ganger nå. Hvis du ikke har et svar så trenger du ikke å skrive noe i tråden.

Anonymkode: 8c82c...e69

Skrevet

Dessverre er det sånn at om man som arbeidsgiver ikke tar tak i udugelighet fra starten av så kan man ende i en situasjon der  noen har hevd på å være udugelige og det må en ytterligere forverring til før man kan starte en oppsigelsesprosess. Nå vil de jo beholde damen i ditt tilfelle, så da er jo arbeidsgiver litt fortapt. Vi hadde en lignende sak på min arbeidsplass. En person som ble flyttet til stadig enklere arbeidsoppgaver, fordi vedkommende ikke fungerte, inntil det ikke var noen enklere å flytte til, men også fordi at de enklere oppgavene som sentralbord og arkivering forsvant. Hen ble værende i jobben i flere år og til tross for tett oppfølging av leder så ble verken kvantiteten eller kvaliteten på arbeidet bedre. Til slutt tror jeg arbeidsgiver ga opp og bare ventet på at vedkommende skulle gå av med pensjon. Det var en hemsko for avdelingen for vedkommende satt i 100% stilling og gjorde på gode dager kanskje jobb tilsvarende en 30% og belastet derfor kolleger med merarbeid. Arbeidsgivere må tørre å ta tak i ting tidlig, benytte ev. prøvetid og ikke bare la til skure og gå i flere år. Da ender man med absurde situasjoner, som i en barnehage jeg var der de hadde en kjøkkenassistent som ikke kunne lage mat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.1.2026 den 9.03):

Dette stemmer. Opplæringen er god og satt i system og her har man i tillegg gjort ekstra. Men jeg var egentlig mer opptatt av å hvilke erfaringer andre har/ hvilke tiltak man har gjort i situasjoner der man har arbeidstakere som ikke passer i jobben sin. De fleste som havner på feil hylle synes jo dette er ubehagelig og slutter. Men så har man noen som blir værende på feil hylle. 

Du må snakke med vedkommende og si at dere opplever det slik. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.1.2026 den 0.37):

Denne personen du beskriver her er en person som er skapt for norsk arbeidsliv.

Slik du beskriver deg selv er det deg som ender opp med å enten falle av eller bli presset ut, fordi du er «for smart».

Anonymkode: 2f814...fc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.1.2026 den 9.03):

De fleste som havner på feil hylle synes jo dette er ubehagelig og slutter. Men så har man noen som blir værende på feil hylle. 

Dette er bortimot 100% feil. 

Anonymkode: 2f814...fc3

Skrevet
Himmel og hav skrev (På 23.1.2026 den 12.27):

Dessverre er det sånn at om man som arbeidsgiver ikke tar tak i udugelighet fra starten av så kan man ende i en situasjon der  noen har hevd på å være udugelige og det må en ytterligere forverring til før man kan starte en oppsigelsesprosess. Nå vil de jo beholde damen i ditt tilfelle, så da er jo arbeidsgiver litt fortapt. Vi hadde en lignende sak på min arbeidsplass. En person som ble flyttet til stadig enklere arbeidsoppgaver, fordi vedkommende ikke fungerte, inntil det ikke var noen enklere å flytte til, men også fordi at de enklere oppgavene som sentralbord og arkivering forsvant. Hen ble værende i jobben i flere år og til tross for tett oppfølging av leder så ble verken kvantiteten eller kvaliteten på arbeidet bedre. Til slutt tror jeg arbeidsgiver ga opp og bare ventet på at vedkommende skulle gå av med pensjon. Det var en hemsko for avdelingen for vedkommende satt i 100% stilling og gjorde på gode dager kanskje jobb tilsvarende en 30% og belastet derfor kolleger med merarbeid. Arbeidsgivere må tørre å ta tak i ting tidlig, benytte ev. prøvetid og ikke bare la til skure og gå i flere år. Da ender man med absurde situasjoner, som i en barnehage jeg var der de hadde en kjøkkenassistent som ikke kunne lage mat. 

Oi! Jobber vi samme sted? Hørtes veldig kjent ut!

Anonymkode: 07180...508

Skrevet

Har vært borti det en gang et sted jeg startet, men der hadde kollegaen som nærmet seg pensjonsalder gjort masse i feil noen år helt fra hun startet, og jeg vet ikke hvordan den opprinnelige opplæringen hadde vært. Jeg og leder måtte rydde opp da hun ble sykemeldt og det tok lang tid. Hun kom brått tilbake fra 100% sykemelding til helt friskmeldt uken før maksdato, og fungerte like dårlig. Hun sluttet etter hvert, fikk 12 mnd sluttpakke tror jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...