Anonym bruker Skrevet 20. januar #1 Skrevet 20. januar Kom sjokkert over denne teksten på siden til veterinæren. Jeg er 51 år og har faktisk flere venner som er veldig begreistret over hormonsprayen som er så lett å ta i forhold til tabletter og plaster. Aldri tenkt over hvordan den sprayen smitter over på dyr og barn som er mye mer følsomme for sånt enn oss "gamle kjærringer". Greit å tenke på. Se opp og les her, alle hundeeiere som er i overgangsalderen!! Hudspesialister på dyreklinikkene rundt om i landet rapporterer om en voldsom økning i antall tilfeller av hunder som viser symptomer på hormon (østrogen) påvirkning. Tidligere så de slike kasus toppen1-2 ganger i året, mens nå rapporterer de at de får slike inn ukentlig! Med økende fokus på kvinnehelse, (samt at det har vært i en periode vanskelig å få tak på hormonplaster) så har det vært økende bruk av østrogen-spray for kvinner i overgangsalderen. Som kvinne får man ofte råd å om spraye på innsiden av armene der huden er tynnest. Det som ikke man har tenkt på er at når man bærer mye rundt på et dyr (eller et barn), så vil noe av disse hormonene kunne overføres til dette dyret eller barnet! Selv med klær på, og selvom dyrene har pels. Hunder og barn har mye tynnere hud enn voksne og vil kunne absorbere hormonrestene som sitter huden. Symptomene utarter ulikt mellom kjønn: Hannhunder kan blant annet få forstørret jurvev, testikler som begynner å skrumpe inn, prostataproblemer og anemi. I noen tilfeller ser de symptomer som kan minne om testikkelkreft. Håravfall er vanlig. Tisper kan få forstyrrelser i eggstokkene og unormale løpetider. Løpetiden kan komme helt ut av kontroll. Også de får håravfall. De får forstørret jurvev og de kan få forstørret vulva. Småbarn kan vise tegn til tidlig pubertetsutvikling De mindre hunderasene har blitt veldig populære de siste 5-10 årene, spesielt raser som Chihuahua og Pomeranian, som bæres ofte mye rundt av eier, og ligger nær eieren i sofa og i sengen. Disse rasene er oftest under 5 kg og da blir det mye hormonpåvirkning i forhold til størrelsen på hunden. Legene har ikke hatt noe fokus på dette, så eiere får ikke noe informasjon om dette når de får resepter; selv om det står noe om det i pakningsvedlegget til sprayene. En tips for å unngå dette, er å spraye heller på innside av lårene. I disse bildene var vi hunden Snella som har begynnende tegn på forstørret jur og håravfall på grunn av hormonsprayen til matmor. Anonymkode: 59225...51b
Anonym bruker Skrevet 20. januar #2 Skrevet 20. januar Hva om kroppen ikke mangler noe – men prøver å fortelle oss noe? Hva om lavere østrogen ikke bare er et problem, men et signal om at tempoet, kravene og livsstilen vi lever ikke lenger er i takt med den fasen vi er i? Naturen hviler. Trekker seg tilbake. Blomstrer igjen. Den later aldri som den er i en annen årstid enn den er. Kanskje er ikke spørsmålet hvordan vi kan fortsette som før, men hvordan vi kan leve sannere – i den kroppen og den fasen vi faktisk er i nå. Jeg kommer antageligvis til å takke nei til hormonbehandling den dagen overgangsalderen banker på døra 🧡 Anonymkode: aa3ca...087
Anonym bruker Skrevet 20. januar #3 Skrevet 20. januar Jeg bruker den sprayen. Tar den på om morgenen mens jeg er på badet, like før jeg sminker meg. Når jeg er ferdig på badet er jeg rett ut av døren og på jobb. Før det er jeg ferdig med å lufte, mate og kose med hunden. Ungene er også klare for dagen, og klarer seg selv til de drar på skolen. Det er mens sprayen tørker på armen frem til du kan dekke stedet til man må unngå kontakt med dyr og barn Anonymkode: 735de...a79
Anonym bruker Skrevet 20. januar #4 Skrevet 20. januar Helt utrolig at dette er wow for noen som helst, det sier seg selv. Anonymkode: 27a97...b99
Anonym bruker Skrevet 20. januar #5 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg kommer antageligvis til å takke nei til hormonbehandling den dagen overgangsalderen banker på døra 🧡 Anonymkode: aa3ca...087 Du kan slappe helt av, ingen tilbyr deg dette. Anonymkode: 27a97...b99
Anonym bruker Skrevet 20. januar #6 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Du kan slappe helt av, ingen tilbyr deg dette. Anonymkode: 27a97...b99 Jo. Samtlige av mine venninner i overgangsalderen har gått på hormoner. Anonymkode: aa3ca...087
Anonym bruker Skrevet 20. januar #7 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hva om kroppen ikke mangler noe – men prøver å fortelle oss noe? Hva om lavere østrogen ikke bare er et problem, men et signal om at tempoet, kravene og livsstilen vi lever ikke lenger er i takt med den fasen vi er i? Naturen hviler. Trekker seg tilbake. Blomstrer igjen. Den later aldri som den er i en annen årstid enn den er. Kanskje er ikke spørsmålet hvordan vi kan fortsette som før, men hvordan vi kan leve sannere – i den kroppen og den fasen vi faktisk er i nå. Jeg kommer antageligvis til å takke nei til hormonbehandling den dagen overgangsalderen banker på døra 🧡 Anonymkode: aa3ca...087 Ja, slik kan man jo faktisk tenke om alle sykdomstegn - kroppen prøver å si meg noe - og takke nei til alle moderne medisinske fremskritt. Fritt frem. Anonymkode: f0de0...774
Anonym bruker Skrevet 20. januar #8 Skrevet 20. januar Dette har vært kjent en stund. Typisk konsekvens av at kvinnehelse er så nedprioritert at ingen ordner opp i kronisk leveringsproblemer på medikamenter i tablettform. Anonymkode: 5d00f...fe0
Anonym bruker Skrevet 20. januar #9 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg bruker den sprayen. Tar den på om morgenen mens jeg er på badet, like før jeg sminker meg. Når jeg er ferdig på badet er jeg rett ut av døren og på jobb. Før det er jeg ferdig med å lufte, mate og kose med hunden. Ungene er også klare for dagen, og klarer seg selv til de drar på skolen. Det er mens sprayen tørker på armen frem til du kan dekke stedet til man må unngå kontakt med dyr og barn Anonymkode: 735de...a79 Det forstår jeg, og sikkert alle andre også, men jeg forsto dette som at det smitter av også etter å ha tørket jeg? Samme med gel. Er jo en del mennesker som får testosteron i gel.... Hi Anonymkode: 59225...51b
Anonym bruker Skrevet 20. januar #10 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det forstår jeg, og sikkert alle andre også, men jeg forsto dette som at det smitter av også etter å ha tørket jeg? Samme med gel. Er jo en del mennesker som får testosteron i gel.... Hi Anonymkode: 59225...51b Etter hva jeg har forstått det så er det verst den første timen, og etter det holder det å dekke det til. De hundene som har vært mest utsatte har vært hunder som har sovet i sengen til eierne, og eieren har tatt på kvelden før de legger seg. Jeg har ikke kontakt med barna og hunden vår igjen før jeg kommer hjem fra jobb en 8-8,5 timer senere. Anonymkode: 735de...a79
Anonym bruker Skrevet 20. januar #11 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hva om kroppen ikke mangler noe – men prøver å fortelle oss noe? Hva om lavere østrogen ikke bare er et problem, men et signal om at tempoet, kravene og livsstilen vi lever ikke lenger er i takt med den fasen vi er i? Naturen hviler. Trekker seg tilbake. Blomstrer igjen. Den later aldri som den er i en annen årstid enn den er. Kanskje er ikke spørsmålet hvordan vi kan fortsette som før, men hvordan vi kan leve sannere – i den kroppen og den fasen vi faktisk er i nå. Jeg kommer antageligvis til å takke nei til hormonbehandling den dagen overgangsalderen banker på døra 🧡 Anonymkode: aa3ca...087 Før det første; ingen kommer til å tilby deg dette. For det andre; før du uttaler deg om saken bør du kanskje vite om hvordan din kropp vil reagere på hormonnivåer som synker. Noen merker ikke noe og andre merker mye. Anonymkode: be438...f17
Anonym bruker Skrevet 20. januar #12 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Før det første; ingen kommer til å tilby deg dette. For det andre; før du uttaler deg om saken bør du kanskje vite om hvordan din kropp vil reagere på hormonnivåer som synker. Noen merker ikke noe og andre merker mye. Anonymkode: be438...f17 Jo, alle blir tilbudt. Og joda, jeg skal nok klare meg fint. Anonymkode: aa3ca...087
Anonym bruker Skrevet 20. januar #13 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jo, alle blir tilbudt. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på Anonymkode: 4c0e8...e97
Anonym bruker Skrevet 20. januar #14 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hva om kroppen ikke mangler noe – men prøver å fortelle oss noe? Hva om lavere østrogen ikke bare er et problem, men et signal om at tempoet, kravene og livsstilen vi lever ikke lenger er i takt med den fasen vi er i? Naturen hviler. Trekker seg tilbake. Blomstrer igjen. Den later aldri som den er i en annen årstid enn den er. Kanskje er ikke spørsmålet hvordan vi kan fortsette som før, men hvordan vi kan leve sannere – i den kroppen og den fasen vi faktisk er i nå. Jeg kommer antageligvis til å takke nei til hormonbehandling den dagen overgangsalderen banker på døra 🧡 Anonymkode: aa3ca...087 Hvis du liker hjernetåke, konsentrasjonsproblemer, søvnvasker fra helvete, svettetokter osv osv, bare dropp det! Mange opplever disse plagene. Uansett hvor "naturlig" det er sier jeg tusen millioner takk til forskning på kvinnehelse som ENDELIG har gjort det mulig uten for stor risiko å unngå disse plagene. Jeg sier tusen takk og HALLELUJA hvor høyt jeg elsker hormonplasterene mine. Anbefaler det til absolutt alle damer jeg treffer. Det har vært tabu alt for lenge å snakke om overgangsalder og legene har visst alt for lite om nye behandlingsformer. Det er selvsagt frivillig å ta hormonpreparater, men jeg som har prøvd med og uten er ikke i tvil: livskvalitet trumfer lidelse og liv som "naturlig" kvinne Anonymkode: dab8c...639
Anonym bruker Skrevet 21. januar #15 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jo, alle blir tilbudt. Og joda, jeg skal nok klare meg fint. Anonymkode: aa3ca...087 Vi er en venninnegjeng på fem og ingen av oss har blitt tilbudt hormoner, rett og slett fordi overgangsplagene ikke har vært så ille. Men søsteren min ble nesten sprø av hetetokter, humørsvingninger og søvnmangel og hun fikk svært god hjelp av hormonplaster. Så hvorfor påstår du noe du selv må vite at du ikke har belegg for? Har du samme holdning til all medisin, du klarer deg fint uten? Anonymkode: d923c...ca7
Anonym bruker Skrevet 21. januar #16 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ikke snakk om ting du ikke har peiling på Anonymkode: 4c0e8...e97 Hva er hensikten med slike kommentarer? Jo, samtlige av mine venninner og kolleger rundt meg med normale overgangsplager er blitt tilbudt hormoner. Alle jeg har snakket med. Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvis du liker hjernetåke, konsentrasjonsproblemer, søvnvasker fra helvete, svettetokter osv osv, bare dropp det! Mange opplever disse plagene. Uansett hvor "naturlig" det er sier jeg tusen millioner takk til forskning på kvinnehelse som ENDELIG har gjort det mulig uten for stor risiko å unngå disse plagene. Jeg sier tusen takk og HALLELUJA hvor høyt jeg elsker hormonplasterene mine. Anbefaler det til absolutt alle damer jeg treffer. Det har vært tabu alt for lenge å snakke om overgangsalder og legene har visst alt for lite om nye behandlingsformer. Det er selvsagt frivillig å ta hormonpreparater, men jeg som har prøvd med og uten er ikke i tvil: livskvalitet trumfer lidelse og liv som "naturlig" kvinne Anonymkode: dab8c...639 Ingen «liker» slike plager, men det er helt naturlig og viser en kropp i endring. Jeg mener det er noe feil når vi blir tilbudt medisiner i stedet for å se på andre situasjoner i livet. Trappe ned på jobb en periode? Riktig kost? Stress? Andre ting? Alle gjør slik de selv ønsker, men at vi er overbevist om å ta en pille for hver plage er for meg enda et eksempel på at vi er lurt av legemiddelindustrien. Anonymkode: aa3ca...087
Anonym bruker Skrevet 21. januar #17 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvis du liker hjernetåke, konsentrasjonsproblemer, søvnvasker fra helvete, svettetokter osv osv, bare dropp det! Mange opplever disse plagene. Uansett hvor "naturlig" det er sier jeg tusen millioner takk til forskning på kvinnehelse som ENDELIG har gjort det mulig uten for stor risiko å unngå disse plagene. Jeg sier tusen takk og HALLELUJA hvor høyt jeg elsker hormonplasterene mine. Anbefaler det til absolutt alle damer jeg treffer. Det har vært tabu alt for lenge å snakke om overgangsalder og legene har visst alt for lite om nye behandlingsformer. Det er selvsagt frivillig å ta hormonpreparater, men jeg som har prøvd med og uten er ikke i tvil: livskvalitet trumfer lidelse og liv som "naturlig" kvinne Anonymkode: dab8c...639 Legg til muskelsmerter, UVI, migrene med mer på dette. Enig Halleluja! Takk og på tide at kvinner endelig får behandling for dette! Anonymkode: be438...f17
Anonym bruker Skrevet 21. januar #18 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hva er hensikten med slike kommentarer? Jo, samtlige av mine venninner og kolleger rundt meg med normale overgangsplager er blitt tilbudt hormoner. Alle jeg har snakket med. Ingen «liker» slike plager, men det er helt naturlig og viser en kropp i endring. Jeg mener det er noe feil når vi blir tilbudt medisiner i stedet for å se på andre situasjoner i livet. Trappe ned på jobb en periode? Riktig kost? Stress? Andre ting? Alle gjør slik de selv ønsker, men at vi er overbevist om å ta en pille for hver plage er for meg enda et eksempel på at vi er lurt av legemiddelindustrien. Anonymkode: aa3ca...087 Perimenopause og menopause kan vare i 10 år. Bli en statistikken på NAV som uførestrygded i stedenfor å ta medisiner å kunne gå på jobb. Valget er enkelt for meg. Anonymkode: be438...f17
Anonym bruker Skrevet 21. januar #19 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Perimenopause og menopause kan vare i 10 år. Bli en statistikken på NAV som uførestrygded i stedenfor å ta medisiner å kunne gå på jobb. Valget er enkelt for meg. Anonymkode: be438...f17 Dessuten er jo dette hormoner du har hatt i kroppen din i hele livet. Men i denne perioden mister du de. (Derfor alle forandringer skjer, pga mangel). Hva er det da som er så farlig å hjelpe til med å tilføre de? Anonymkode: be438...f17
MissSaigon Skrevet 21. januar #20 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (20 timer siden): Hva om kroppen ikke mangler noe – men prøver å fortelle oss noe? Hva om lavere østrogen ikke bare er et problem, men et signal om at tempoet, kravene og livsstilen vi lever ikke lenger er i takt med den fasen vi er i? Naturen hviler. Trekker seg tilbake. Blomstrer igjen. Den later aldri som den er i en annen årstid enn den er. Kanskje er ikke spørsmålet hvordan vi kan fortsette som før, men hvordan vi kan leve sannere – i den kroppen og den fasen vi faktisk er i nå. Jeg kommer antageligvis til å takke nei til hormonbehandling den dagen overgangsalderen banker på døra 🧡 Anonymkode: aa3ca...087 Har du samme holdning til alt av medisiner? Smerter, plager og sykdom er jo bare kroppens måte å fortelle oss at den mangler eller feiler noe på. Hvorfor skal du takke nei til noe som potensielt kan gi deg bedre livskvalitet?
Anonym bruker Skrevet 21. januar #21 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Perimenopause og menopause kan vare i 10 år. Bli en statistikken på NAV som uførestrygded i stedenfor å ta medisiner å kunne gå på jobb. Valget er enkelt for meg. Anonymkode: be438...f17 Det sier jo litt om hvordan samfunnet er lagt opp, og at det åpenbart er feil for millioner av mennesker. Vi dytter i oss piller og setter på plaster for å kunne takle hverdagen, når det vi trenger mest sannsynlig er ro og riktig kost. Anonym bruker skrev (1 time siden): Dessuten er jo dette hormoner du har hatt i kroppen din i hele livet. Men i denne perioden mister du de. (Derfor alle forandringer skjer, pga mangel). Hva er det da som er så farlig å hjelpe til med å tilføre de? Anonymkode: be438...f17 Selvfølgelig mister man de hormonene. Det er slik kroppen er konstruert og ikke noe feil. Vi skal ikke lenger kunne reprodusere. Å da tilføre disse hormonene er imot naturen. MissSaigon skrev (1 time siden): Har du samme holdning til alt av medisiner? Smerter, plager og sykdom er jo bare kroppens måte å fortelle oss at den mangler eller feiler noe på. Hvorfor skal du takke nei til noe som potensielt kan gi deg bedre livskvalitet? Personlig tar jeg verken Ibux eller Paracet ved hodepine, nei. Jeg sørger for å drikke mer og/eller hvile, og det hjelper i 9 av 10 ganger. Ved mer alvorlig sykdom er jeg sjeleglad for at det finnes medisiner og god forskning. Anonymkode: aa3ca...087
Anonym bruker Skrevet 21. januar #22 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jo, alle blir tilbudt. Og joda, jeg skal nok klare meg fint. Anonymkode: aa3ca...087 Det er absolutt ikke tilfelle. Jeg fikk ekstremt store plager da overgangsalderen satte inn. Jeg var totalt utslitt. Ble sykemeldt for første gang i mitt 30 årige arbeidsliv. De hormonene måtte jeg spørre etter selv, og de kom ikke på dagen for å si det sånn. Det var opptil flere prøver og samtaler før jeg fikk det. Anonymkode: bc525...302
Anonym bruker Skrevet 21. januar #23 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er absolutt ikke tilfelle. Jeg fikk ekstremt store plager da overgangsalderen satte inn. Jeg var totalt utslitt. Ble sykemeldt for første gang i mitt 30 årige arbeidsliv. De hormonene måtte jeg spørre etter selv, og de kom ikke på dagen for å si det sånn. Det var opptil flere prøver og samtaler før jeg fikk det. Anonymkode: bc525...302 Mulig det er noen geografiske forskjeller, for her jeg bor blir alle tilbudt. Anonymkode: aa3ca...087
Anonym bruker Skrevet 21. januar #24 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Legg til muskelsmerter, UVI, migrene med mer på dette. Enig Halleluja! Takk og på tide at kvinner endelig får behandling for dette! Anonymkode: be438...f17 Og økt risiko for brystkreft dersom man kommer tidlig i overgangsalder Anonymkode: 6ace1...045
MissSaigon Skrevet 21. januar #25 Skrevet 21. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Det sier jo litt om hvordan samfunnet er lagt opp, og at det åpenbart er feil for millioner av mennesker. Vi dytter i oss piller og setter på plaster for å kunne takle hverdagen, når det vi trenger mest sannsynlig er ro og riktig kost. Selvfølgelig mister man de hormonene. Det er slik kroppen er konstruert og ikke noe feil. Vi skal ikke lenger kunne reprodusere. Å da tilføre disse hormonene er imot naturen. Personlig tar jeg verken Ibux eller Paracet ved hodepine, nei. Jeg sørger for å drikke mer og/eller hvile, og det hjelper i 9 av 10 ganger. Ved mer alvorlig sykdom er jeg sjeleglad for at det finnes medisiner og god forskning. Anonymkode: aa3ca...087 Jeg syns argumentene dine er litt merkelige. Det har jo eksistert sykdommer i alle tider, men siden det ikke fantes medisiner og behandling så måtte man leve med plagene, eventuelt dø av sykdommer som nå anses som bagatellmessige. Hvor setter du grensen for "mer alvorlige sykdommer"? Mange med overgangsplager opplever svært forringet livskvalitet, de har psykiske og fysiske plager og det kan vare i opp til 10 år. Hvorfor skal dette ikke behandles når det finnes medisiner og god forskning som viser at det virker? Og du syns ikke at du går litt høyt ut, iom at du faktisk ikke har erfart overgangsalderen enda? Jeg har vært kjempeheldig med min overgangsalder, har knapt hatt en hetetokt, men skjønner jo at andre trenger mer hjelp fra medisinen enn meg. Det er snakk om flaks, og ikke noe jeg slår meg på brystet og mener meg bedre enn andre for. Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Mulig det er noen geografiske forskjeller, for her jeg bor blir alle tilbudt. Anonymkode: aa3ca...087 Selv om alle du har spurt har fått tilbudet (det er også litt rart, hva tenker folk om at du bedriver en slik spørreundersøkelse?) så vil ikke det si at alle i hele kommunen har fått dette tilbudet. Det du bedriver er en såkalt svogerforskning, som vil si at du tar en ørliten del av befolkningens erfaring til støtte for dine egne påstander.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå