Anonym bruker Skrevet 20. januar #1 Skrevet 20. januar Jeg har nylig blitt ufør og fikk utbetalt en uførekapital i tillegg til at jeg får litt ekstra hver mnd fra forsikringsselskapet mitt. Hva lønner det seg å gjøre med den engsngssummen? Betale inn på huslånet? Sette i fond til senere? Jeg trenger egentlig bruke dem på oppgradering av huset. Ser jo at jeg får mye dårligere råd, men vi skal greie oss. Problemet er når barna fyller 18 går inntekten min ned da det både i uføretrygden og i det jeg får hver mnd fra forsikring er en god del barnetillegg. I tillegg så faller jo barnetrygd og barnebidrag bort når de blir 18. Da blir det veldig trangt økonomisk. Noen med erfaring eller peiling på økonomi som jan gi meg noe råd? Anonymkode: e943c...ea4
Anonym bruker Skrevet 20. januar #2 Skrevet 20. januar Det kommer jo, som du selv påpeker, helt an på din situasjon. Om det å ikke gjøre ting på huset, vil gjøre det dyrere etter hvert, er det trolig det som lønner seg. Da har du ikke midler disponibelt til noe fond. Ellers kommer det an på bl.a boligmarkedet der du bor og aksjemarkedet, hvorvidt nedbetaling av huslån eller fondssparing er mest lønnsomt. Vær oppmerksom på at det kan være restriksjoner knyttet til å få tatt opp mer lån som ufør, slik at det noen ganger er best å holde størrelsen på lån man har og bruke innkommende midler som disponible. Anonymkode: 6797e...91e
Anonym bruker Skrevet 20. januar #3 Skrevet 20. januar Da jeg ble ufør kjøpte jeg meg bunaden jeg alltid har ønsket meg og betalte resten inn på lånet for å få litt romsligere hverdagsøkonomi. Den dagen ungene flytter hjemmefra selger jeg og kjøper noe rimeligere så jeg blir gjeldfri. Anonymkode: f2d10...8b5
Anonym bruker Skrevet 20. januar #4 Skrevet 20. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har nylig blitt ufør og fikk utbetalt en uførekapital i tillegg til at jeg får litt ekstra hver mnd fra forsikringsselskapet mitt. Hva lønner det seg å gjøre med den engsngssummen? Betale inn på huslånet? Sette i fond til senere? Jeg trenger egentlig bruke dem på oppgradering av huset. Ser jo at jeg får mye dårligere råd, men vi skal greie oss. Problemet er når barna fyller 18 går inntekten min ned da det både i uføretrygden og i det jeg får hver mnd fra forsikring er en god del barnetillegg. I tillegg så faller jo barnetrygd og barnebidrag bort når de blir 18. Da blir det veldig trangt økonomisk. Noen med erfaring eller peiling på økonomi som jan gi meg noe råd? Anonymkode: e943c...ea4 Dere bør jo vurdere om dere må downsize hvis det blir vanskelig å bli boende, evt. må ungene få seg jobb så de kan holde seg selv med alt utenom det nødvendigste. Eller begge deler, hvis økonomien tilsier det. Anonymkode: e330b...39c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå