Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å gå ned i vekt og veier meg hver uke. Så jeg hadde gått opp to kilo selv om jeg spiser mindre. Gir opp snart fordi kroppen vil jo ikke ned i vekt. Hva bør jeg gjøre? Må ned 30 kilo.

Anonymkode: f8bc6...053

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wegovy?

Anonymkode: ac947...e82

Skrevet

Jeg gikk ned 12 kg, opp igjen 5.

Det er utrolig vanskelig å gå ned i vekt, hele kroppen jobber imot det, med alle sine ressurser 

Det er ikke bare kalorier inn, kalorier ut. Det er stoffskifte, forbrenning, hormoner, insulinresistent, sultfølelse osv osv. Menneskekroppen har gjennom evolusjonen blitt sånn at man skal spise når det er mat tilgjengelig, lagre til dårlige tider, og ikke minst alltid jobbe seg tilbake til sin høyeste vekt. Så går du ned i vekt vil kroppen bl.a sette ned forbrenningen og øke hormonene som gir sultfølelse. 

Det er så komplekst at det er nærmest umulig for "mannen i gata" å forstå.

Men går du opp i vekt spiser du mest sannsynlig feil. Kunnskap kan hjelpe deg et stykke på vei, du må spise mat med mye volum og lav energitetthet.

Det er mye sunn mat som er veldig energitett...

Jeg valgte å starte på wegovy, har nå gått ned 16 kg fra mitt tyngste, og har 10 kg igjen. Hvordan veien blir videre vet jeg ikke, jeg håper jeg etterhvert kan slutte med sprøytene, eller ihvertfall klare meg med mikrodoser. Men jeg hadde ikke noe valg, jeg var i ferd med å utvikle diabetes 2.

Anonymkode: df294...9ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg gikk ned 12 kg, opp igjen 5.

Det er utrolig vanskelig å gå ned i vekt, hele kroppen jobber imot det, med alle sine ressurser 

Det er ikke bare kalorier inn, kalorier ut. Det er stoffskifte, forbrenning, hormoner, insulinresistent, sultfølelse osv osv. Menneskekroppen har gjennom evolusjonen blitt sånn at man skal spise når det er mat tilgjengelig, lagre til dårlige tider, og ikke minst alltid jobbe seg tilbake til sin høyeste vekt. Så går du ned i vekt vil kroppen bl.a sette ned forbrenningen og øke hormonene som gir sultfølelse. 

Det er så komplekst at det er nærmest umulig for "mannen i gata" å forstå.

Men går du opp i vekt spiser du mest sannsynlig feil. Kunnskap kan hjelpe deg et stykke på vei, du må spise mat med mye volum og lav energitetthet.

Det er mye sunn mat som er veldig energitett...

Jeg valgte å starte på wegovy, har nå gått ned 16 kg fra mitt tyngste, og har 10 kg igjen. Hvordan veien blir videre vet jeg ikke, jeg håper jeg etterhvert kan slutte med sprøytene, eller ihvertfall klare meg med mikrodoser. Men jeg hadde ikke noe valg, jeg var i ferd med å utvikle diabetes 2.

Har bare hørt at man må gå på de sprøytene resten av livet.

Finnes det tabletter som er like effektive? Liker mye mere tabletter enn sprøyte.

Vet om Mysimba men har hørt de ikke er så effektive?

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Har bare hørt at man må gå på de sprøytene resten av livet.

Finnes det tabletter som er like effektive? Liker mye mere tabletter enn sprøyte.

Vet om Mysimba men har hørt de ikke er så effektive?

Uansett hvordan man går ned i vekt er statistikken helt klar, mellom 95 og 97% går opp igjen. 

Men tommelfingerregelen er at de med bmi over 40 må se på som en livslang behandling å gå på sprøyter, fordi fedme er kronisk. De som med suksess har sluttet med den har hatt lavere bmi i utgangspunktet. 

De lærer stadig mer om bruken av sprøyter også, og der man før ville opp i maks dose på kortest mulig tid, mistet all matlyst og glede med mat, gikk småkvalm og raste ned i vekt fordi man ikke spiste har man jo erfart at når man da slutter med sprøyta og sultfølelsen kommer tilbake, så legger man på seg igjen.

Nå anbefaler de å gå mye mer langsomt frem, gå på lavest mulig dose med effekt. Kjenne at man blir sulten hver tredje-fjerde time, spise litt og bli mett, rett og slett lage seg normale og gode vaner, for da er sjansen større for å kunne slutte med den igjen.

Jeg går fremdeles på 0,5 ml jeg, nest laveste dose. Spiser 3-4 ganger om dagen, og går ned mellom 0,5 og 1 kg i uka. Jeg håper det gjør at jeg en gang kan slutte igjen.... Men jeg går heller på sprøyta resten av livet enn å veie nesten 100 kg resten av livet, man må veie fordeler mot ulemper rett og slett. Hadde jeg fortsatt å veie 97 kg hadde jeg måttet starte på medisiner mot diabetes.

Men snakk med legen din, det finnes flere typer tabletter å prøve. Få hjelp, det er vanskelig å klare dette alene.

Skrevet

Du må gjøre noen livsstilsendringer:

1. drikker du juice eller brus? Bytt ut all drikke med vann

2. vent lengst mulig med dagens første måltid, helst til lunsj. (Lengst mulig nattfaste). Om du spiser noe til frokost, pass på at det er noe med myefiber og proteiner.

3. Suppe! Gjerne buljong eller lignende, fyller opp og gir metthetsfølelse.

4. Ha mye grønnsaker på tallerkenen. Det fyller opp og er sunt.

5. Gå mye. Helst mint 10 000 skritt om dagen, men all øking hjelper. 8000 skritt er bedre enn 5000.

6. Prøv å trene styrketrening minst en gang i uka. Lavterskel: kjøp håndvekter (dumbbells) på Biltema eller lignende. Og tren med YouTube (Grow with Jo er genialt)

drikk mye vann. 

Anonymkode: 285a2...6be

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Uansett hvordan man går ned i vekt er statistikken helt klar, mellom 95 og 97% går opp igjen. 

Men tommelfingerregelen er at de med bmi over 40 må se på som en livslang behandling å gå på sprøyter, fordi fedme er kronisk. De som med suksess har sluttet med den har hatt lavere bmi i utgangspunktet. 

De lærer stadig mer om bruken av sprøyter også, og der man før ville opp i maks dose på kortest mulig tid, mistet all matlyst og glede med mat, gikk småkvalm og raste ned i vekt fordi man ikke spiste har man jo erfart at når man da slutter med sprøyta og sultfølelsen kommer tilbake, så legger man på seg igjen.

Nå anbefaler de å gå mye mer langsomt frem, gå på lavest mulig dose med effekt. Kjenne at man blir sulten hver tredje-fjerde time, spise litt og bli mett, rett og slett lage seg normale og gode vaner, for da er sjansen større for å kunne slutte med den igjen.

Jeg går fremdeles på 0,5 ml jeg, nest laveste dose. Spiser 3-4 ganger om dagen, og går ned mellom 0,5 og 1 kg i uka. Jeg håper det gjør at jeg en gang kan slutte igjen.... Men jeg går heller på sprøyta resten av livet enn å veie nesten 100 kg resten av livet, man må veie fordeler mot ulemper rett og slett. Hadde jeg fortsatt å veie 97 kg hadde jeg måttet starte på medisiner mot diabetes.

Men snakk med legen din, det finnes flere typer tabletter å prøve. Få hjelp, det er vanskelig å klare dette alene.

Interessant at så mange nå for tiden er rammet av den «kroniske sykdommen fedme». Mens på 50-tallet var langt de fleste normalvektige eller slanke.

Nei, dette er å individualisere et samfunnsproblem. Problemet er lett tilgjengelig ultraprosessert mat, lett tilgjengelig og billig mat og drikke med sukker, mye hvitt mel osv. Og at veldig mange av oss de siste 40 årene har fått kontorjobber, de fleste familier har nå to biler. 

Folk beveger seg for lite. Men om du drar inn til Oslo vil du se at småbarnsmødre der i snitt er mye slankere enn småbarnsmødre på bygda. Ikke fordi folk i Oslo er bedre eller har bedre gener. Fordi de går mye mer i hverdagen! Folk flest der bruker ikke bil, men går mye rundt omkring, går til bussen, mellom buss og bane, trikk osv. I tillegg er sunn og enkel mat lettere tilgjengelig i Oslo. 

løsningen er ikke å gjøre en stor mengde menneske avhengig av å ta medisiner resten av livet, og at legemiddelselskapene skal tjene masse penger på dette. Det er jo helt sykt.

Nei, løsningen er å endre samfunnet. Vi kan begynne med 6-timersdagen, slik at vi kan bruke all teknologien, digitaliseringen og effektiviseringen som har funnet sted og finner sted til å frigi mer tid så folk kan ta bedre valg for seg selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Interessant at så mange nå for tiden er rammet av den «kroniske sykdommen fedme». Mens på 50-tallet var langt de fleste normalvektige eller slanke.

Nei, dette er å individualisere et samfunnsproblem. Problemet er lett tilgjengelig ultraprosessert mat, lett tilgjengelig og billig mat og drikke med sukker, mye hvitt mel osv. Og at veldig mange av oss de siste 40 årene har fått kontorjobber, de fleste familier har nå to biler. 

Du har jo helt rett, men tilgangen på feil mat, dårlig mat, ultraprossesert mat osv har jo gjort at over 50% av oss i Norge nå er overvektig. Og har man først blitt overvektig er prosesser i kroppen ødelagt, og det går det ikke an å fikse igjen.

Så for oss som allerede er overvektig gjelder det å finne løsninger som fungerer på sikt. Det spiller som sagt ingen rolle hvordan man går ned i vekt, nesten alle (97%) går opp igjen. Kroppen er ødelagt. Det er kronisk. Uansett om man går ned med medisinsk hjelp eller uten, man går opp igjen...

Alle de tingene du snakker om må selvfølgelig gjøres, vi må endre hvordan hvermannsen spiser, vi må jobbe hardt for å bli kvitt all den ultraprosseserte maten osv, men det vil hjelpe generasjonene etter oss, ikke oss som allerede er overvektig.

Og å sammenligne med 50-tallet er ganske søkt. Den gangen brukte man mye større del av familiens inntekt på mat enn man gjør i dag, og man hadde akkurat nok. Det var ikke middag så man kunne forsyne seg flere ganger, det var to poteter og en kotelett til hver liksom, og snop/kake/søtt hadde man ikke tilgang til i hverdagen. Selvfølgelig var det få overvektige den gangen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Folk beveger seg for lite. Men om du drar inn til Oslo vil du se at småbarnsmødre der i snitt er mye slankere enn småbarnsmødre på bygda. Ikke fordi folk i Oslo er bedre eller har bedre gener. Fordi de går mye mer i hverdagen! Folk flest der bruker ikke bil, men går mye rundt omkring, går til bussen, mellom buss og bane, trikk osv. I tillegg er sunn og enkel mat lettere tilgjengelig i Oslo. 

løsningen er ikke å gjøre en stor mengde menneske avhengig av å ta medisiner resten av livet, og at legemiddelselskapene skal tjene masse penger på dette. Det er jo helt sykt.

Nei, løsningen er å endre samfunnet. Vi kan begynne med 6-timersdagen, slik at vi kan bruke all teknologien, digitaliseringen og effektiviseringen som har funnet sted og finner sted til å frigi mer tid så folk kan ta bedre valg for seg selv. 

Du har jo helt rett i det du sier. Samtidig er jo ikke samfunnet slik det var den gang da. 

På 50-tallet var ikke tilgangen så stor på mat som nå, de hadde ikke fullt opp av kjappe løsninger, ungene var ute å bidro på jordene og i fjøset, mor sprang rundt og stelte i hus og heim. 

Vi er jo skrudd sammen sånn at vi skal hamstre mat, spise når det er og sulte når ikke. Derfor har jo mange og gått bort fra at «frokosten er det viktigste måltidet». Det var det så absolutt den gang mat var mangelvare, for da skulle man lagre opp til neste gang man fikk mat. Nå kan de fleste av oss spise når vi vil og hva vi vil 

også er det ikke til å komme vekk fra at det er mye hormoner som er i sving. Først på 30-tallet ble endometriose en ting, men da var det jo ingen som ble undersøkt for det. Nå er kvinnehelse på agendaen og «alle» har det. Hva kommer det av? Lite søvn ødelegger for vekt, høyt kortisol gjør det omtrent klin umulig å gå ned. Det er så mange variabler og nesten helt håpløst å komme til bunns i 

Så problemene er mer sammensatt enn «spis mindre enn du forbrenner»

Anonymkode: ac947...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...