Iiiiik Skrevet søndag kl 14:34 #1 Skrevet søndag kl 14:34 Dette synes jeg var en bra kronikk! Det er noe skremmende i hvordan hva som er normalt forskyves. Når «alle andre» tar botox eller lipfillers, så blir egne rynker kanskje vanskeligere å tåle? Botox medisinsk er jo noe annet, men mimikkløse ansikter er vanskelige å forstå. Heldigvis er ikke mitt nettverk helt som det hun beskriver, men jeg ser folk med «nye» ansikter rundt meg også. Selv er jeg rynkete, og tenker at sånn er det - kunne ikke tenkt meg å gjøre noe med dem. Noen som kjenner igjen at hva som er vanlig forskyves? https://www.nrk.no/ytring/fugemassefjes-1.17443726
amandine Skrevet søndag kl 15:10 #2 Skrevet søndag kl 15:10 Jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg har møtt det samme som forfatteren beskriver, har mange bekjente som etterhvert likner mer og mer på hverandre. Rett og slett fordi de bruker samme nesekirurg, de har fylte lepper og injiserte ansikter. Det synes selvsagt, og mye mer enn de tror. Jeg synes det er leit, de mister særpreget og det som gjør dem til seg selv. Jeg kunne godt tenkt meg å ikke se fullt så trøtt ut om morgenen, og jeg ble oppriktig sjokkert da jeg oppdaget at huden på halsen min ikke lenger var så fast som jeg trodde. Men det blir ikke gjort noe med det. Jeg er så gammel som jeg er og sånn er det.
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden Kan ikke alle bare få gjøre som de vil uten å bli latterliggjort? Jeg synes dere damer som ikke fikser noenting er like stygge som dere synes jeg er. Men jeg unnlater å skrive kronikker om det. Anonymkode: 2096c...209
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kan ikke alle bare få gjøre som de vil uten å bli latterliggjort? Jeg synes dere damer som ikke fikser noenting er like stygge som dere synes jeg er. Men jeg unnlater å skrive kronikker om det. Anonymkode: 2096c...209 Spørsmålet er vel ikke så mye dine estetiske preferanser. Anonymkode: ace2c...66d
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke alle bare få gjøre som de vil uten å bli latterliggjort? Jeg synes dere damer som ikke fikser noenting er like stygge som dere synes jeg er. Men jeg unnlater å skrive kronikker om det. Anonymkode: 2096c...209 Jeg er helt enig. Jeg synes de som ikke fikser seg opp litt ser utrolig blasse, tørre og grå ut. Hvorfor skal det være om å gjøre å ha flest rynker og minst mulig sminke? Herregud piff dere opp litt! Og nei, jeg er ikke overfladisk, som dere kommer til å beskylde meg for å være. Jeg er varm og omsorgsfull, men ser likevel fresh ut. Anonymkode: 9f9ed...2fe
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #6 Skrevet 22 timer siden Jeg leste kronikken i går og tenkte at den var ganske fordummende og selvforherligende. Hun fyrer opp under fordommer, snakker nedsettende om andre kvinner og polariserer. Det var faktisk et litt nedrig angrep. Hun vet ingenting om de kvinnene som satt der, og det er åpenbart overdrevet. Men så lenge skyteskiven er tynn, pen og rik, er det bare å fyre løs i det offentlige. (Jeg har ingen egen botox eller fillers å forsvare) Anonymkode: 2dfe6...177
Iiiiik Skrevet 22 timer siden Forfatter #7 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Kan ikke alle bare få gjøre som de vil uten å bli latterliggjort? Jeg synes dere damer som ikke fikser noenting er like stygge som dere synes jeg er. Men jeg unnlater å skrive kronikker om det. Anonymkode: 2096c...209 Brukte jeg stygg som beskrivelse? Tror ikke det. Det er forskyvningen av hva som er normalt som bekymrer meg. Er enig i at kronikken overdriver litt, men liker diskusjonen den inviterer til.
amandine Skrevet 21 timer siden #8 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Kan ikke alle bare få gjøre som de vil uten å bli latterliggjort? Jeg synes dere damer som ikke fikser noenting er like stygge som dere synes jeg er. Men jeg unnlater å skrive kronikker om det. Anonymkode: 2096c...209 Det er ikke snakk om stygg eller pen. Noen av mine beste venninner helt siden barndommen er opererte på alle bauger og kanter. Man mister mye når man går i skyttergraven og drar det til stygg eller pen-diskusjon. Jeg synes det er leit at det bli normalisert at man ikke er «bra nok» uten, jeg synes det er leit at døtrene våre tenker de trenger kosmetiske justeringer allerede når de er i ungdomsårene. Jeg synes faktisk derfor også at vi voksne kvinnene har et ansvar for å holde på det normale, for å si at det er greit å bli eldre. Og jeg -helt personlig - er takknemlig for at jeg likner mer på min datter og min mor enn på mine venninner som bruker samme kirurg og ikke lenger har familiesærpreg. Du gjør selvsagt som du vil, jeg vil aldri latterliggjøre deg eller si du er stygg. Men jeg forstår ikke dine valg og jeg synes det synd at normalen flyttes uten at en del legger merke til det. Jeg tror bordet fanger litt, og jeg tror de som justerer mye blir litt blinde for forandringen de skaper i eget utseende nettopp fordi grensene flyttes.
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Kan ikke alle bare få gjøre som de vil uten å bli latterliggjort? Jeg synes dere damer som ikke fikser noenting er like stygge som dere synes jeg er. Men jeg unnlater å skrive kronikker om det. Anonymkode: 2096c...209 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg er helt enig. Jeg synes de som ikke fikser seg opp litt ser utrolig blasse, tørre og grå ut. Hvorfor skal det være om å gjøre å ha flest rynker og minst mulig sminke? Herregud piff dere opp litt! Og nei, jeg er ikke overfladisk, som dere kommer til å beskylde meg for å være. Jeg er varm og omsorgsfull, men ser likevel fresh ut. Anonymkode: 9f9ed...2fe Sånn går det når man blir forurettet Anonymkode: 3b195...484
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden amandine skrev (21 minutter siden): Det er ikke snakk om stygg eller pen. Noen av mine beste venninner helt siden barndommen er opererte på alle bauger og kanter. Man mister mye når man går i skyttergraven og drar det til stygg eller pen-diskusjon. Jeg synes det er leit at det bli normalisert at man ikke er «bra nok» uten, jeg synes det er leit at døtrene våre tenker de trenger kosmetiske justeringer allerede når de er i ungdomsårene. Jeg synes faktisk derfor også at vi voksne kvinnene har et ansvar for å holde på det normale, for å si at det er greit å bli eldre. Og jeg -helt personlig - er takknemlig for at jeg likner mer på min datter og min mor enn på mine venninner som bruker samme kirurg og ikke lenger har familiesærpreg. Du gjør selvsagt som du vil, jeg vil aldri latterliggjøre deg eller si du er stygg. Men jeg forstår ikke dine valg og jeg synes det synd at normalen flyttes uten at en del legger merke til det. Jeg tror bordet fanger litt, og jeg tror de som justerer mye blir litt blinde for forandringen de skaper i eget utseende nettopp fordi grensene flyttes. Min oppfatning er at vi ikke har ansvar for hvordan andre føler seg. I do me, you do you. Ellers vil det bli veldig vanskelig å vurdere hvor grensene for samfunnsansvaret går. Hvem skal bestemme normene? Jeg hater f.eks. når barn banner. Må andre foreldre i klassen til mitt barn la være å banne pga min oppfatning om dette? Kusina mi forbyr barna sine brunost. Må jeg la være å sende brunost med mine? Botox, fillers og operasjoner er ikke noenting verre en piercing, tatovering, sminke og hårfarge. Anonymkode: 2096c...209
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Sånn går det når man blir forurettet Anonymkode: 3b195...484 Jeg finnes ikke krenket her nei. Jeg har bare mine egne meninger av hva jeg synes er pent og ikke. Anonymkode: 9f9ed...2fe
Iiiiik Skrevet 21 timer siden Forfatter #12 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Min oppfatning er at vi ikke har ansvar for hvordan andre føler seg. I do me, you do you. Ellers vil det bli veldig vanskelig å vurdere hvor grensene for samfunnsansvaret går. Hvem skal bestemme normene? Jeg hater f.eks. når barn banner. Må andre foreldre i klassen til mitt barn la være å banne pga min oppfatning om dette? Kusina mi forbyr barna sine brunost. Må jeg la være å sende brunost med mine? Botox, fillers og operasjoner er ikke noenting verre en piercing, tatovering, sminke og hårfarge. Anonymkode: 2096c...209 Men det var du som tydelig sa at andre er stygge hvis de velger annerledes enn deg, var det ikke? Så ikke helt sånn at du gjør dine ting og lar andre gjøre sine?
Anonym bruker Skrevet 20 timer siden #13 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Min oppfatning er at vi ikke har ansvar for hvordan andre føler seg. I do me, you do you. Ellers vil det bli veldig vanskelig å vurdere hvor grensene for samfunnsansvaret går. Hvem skal bestemme normene? Jeg hater f.eks. når barn banner. Må andre foreldre i klassen til mitt barn la være å banne pga min oppfatning om dette? Kusina mi forbyr barna sine brunost. Må jeg la være å sende brunost med mine? Botox, fillers og operasjoner er ikke noenting verre en piercing, tatovering, sminke og hårfarge. Anonymkode: 2096c...209 Du er den eneste som har kalt andre for stygg. Anonymkode: 8ffc8...d68
Himmel og hav Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden Kronikken er veldig satt på spissen, men jeg synes den har et poeng. Som samfunn snakker vi om at det er viktig å trygge barn og unge på at de er bra nok som de er, at ingen er like og at det er en god ting. Så kaster man et blikk på en del av voksenbefolkningen, hovedsakelig kvinner, og da gjelder plutselig ikke de verdiene lengre. Jeg synes det er skremmende når tenåringer ønsker seg botox, når 15-åringer kjøper sminkespeil med forstørrelse for å se på "rynkene" sine og når de begynner å gjøre ting med ansiktet sitt som går ut over mimikk. Vi leser mye mer ut av de bittesmå bevegelsene som oppstår i ansiktet til mennesker vi møter enn det vi er bevisst på i det daglige. Jeg tipper at vi alle har møtt en venn eller en slektning som har sagt alle de rette tingene om at alt er bra og fint og flott, smilt og vært tilsynelatende glad, og så har vi allikevel blitt stående med en følelse av at ting ikke stemmer fordi noe, noe udefinerbart sendte signaler til oss om noe annet. Mimikk snakker. Når man så muter den delen av konversasjonen så gjør det noe mer enn å holde panner og øyekroker rynkefrie. Sminke, hårfarge, piercing og tatoveringer gjør ikke det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå