Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lurt å ha mindre hunderaser om man begynner å bli eldre? Er snart 50 år. Tenkte på balansen og man skal ha styrke nok til å holde igjen. Hvis de lever i 15 år så begynner jeg også å bli gammel og kanskje mere skrøpelig også. Eller?

Anonymkode: 71fb6...79e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs helt hvor mye energi du legger i å oppdra hunden de første årene vil jeg si 😊 Jeg har en stor hund som trekker mye og burde brukt mye mer tid tidligere. Nå når jeg er 45år takler jeg det fint, men det spørs om jeg hadde taklet det veldig godt som 60-åring. Min mor som er 65 klarer ikke å gå med hunden, den er for sterk. Men jeg har tenkt samme tanken som deg, at hvis det blir en ny hund en gang så blir det en mindre som ikke er så sterk i utgangspunktet. 

Anonymkode: a9802...b6e

Skrevet

Hunden blir jo gammel sammen med deg, en energisk unghund er ikke det samme som en seniorhund 

Naboen her passer stadig sønnens hund, naboen er i midten av 80 årene og hunden er en portugisisk vannhund på 13 år. De loffer rundt her i bedagelig tempo, hunden trekker ikke i det hele tatt lenger.

Anonymkode: c124e...b84

Skrevet

Man skal jo oppdra hunden til å virke uansett størrelse. Det sagt så krever jo en hund mer tur og aktivitet jo større den er, jeg tenker at det er viktigere å vurdere enn hvor sterk den er. Og du er ikke gammel og skjør fordi du bikker 50! 

Anonymkode: e09ff...67f

Skrevet

Du trenger da ikke å bli svak og skrøpelig som 65-åring! Tren og hold deg i form, så håndterer du fint en stor hund som 60-åring.

Anonymkode: c341e...e3b

Skrevet

Min hunder har vært 45 kg ++ de er opplært til å gå bak eller ved siden. Har kommandoer for når de må ta det rolig. Disse små hundene uten oppdragelse og med flexibånd på max er ikke enkel og holde igjen de heler.(tydeligvis)

Anonymkode: ec7dd...ed9

Skrevet

Du beskriver en 50 åring som det skulle vært 70++

Anonymkode: 57023...fa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du beskriver en 50 åring som det skulle vært 70++

Anonymkode: 57023...fa5

Hunden lever i ca. 15 år, da er hun 65. Hun snakker ikke om nå, men om 15 år. 

Hi Mamma har en liten hund , tibetansk spaniel, hun nærmer seg 65, hun syns det er kjekt med en liten en. 

Anonymkode: f6d7b...7cd

Skrevet

De fleste på 65 år er ganske spreke i dag, og det å ha en hund som er litt stor og trenger mosjon vil også øke sjansen på at du holder deg skrek.
Så sant du ikke har noen grunner til å tro at du vil være skrøpelig om 15 år hadde jeg ikke tenkt noe på det.

Du må også huske på at større hunder lever kortere enn små, så det er langt fra sikkert at en stor hund vil bli 15 år, de fleste av dem blir bare 11-13 år, små hunder blir eldre.

Anonymkode: 77a3a...418

Skrevet

Handler ikke om størrelse på bikkja, det handler om hvordan den er trent og oppdratt. 

Må være mye mer meningsfylt å ha en skikkelig hund med god oppdragelse og oppførsel, enn ei lita gneldrebikkje som plukkes opp og bæres på armen. 

Anonymkode: 59c8f...22f

Skrevet

Akkurat det med å trekke i båndet handler mye om trening av hunden. Men når det er sagt så synes jeg det er lettere å ha små hunder enn store. Jeg har hatt begge deler. De trenger mindre plass, vanligvis ikke så lange turer og de er letter å håndtere i forhold til pelsstell/bad inn/ut bil osv. 

Anonymkode: 7eb7b...337

Skrevet

Tenker som de over her, oppdragelse er alt!

Har selv en liten hund, under 3kg, som fungerer akkurat slik folk forventer av en hund. Han bjeffer sjelden, går lange turer, finner fint roen inne.

Etter å ha hatt hunder på 30-50 kg i hele oppveksten, så jeg alltid for meg en stor hund som godt voksen. Men etter å ha brukt lang tid på å finne ut hvilke raser som statistisk sett har få sykdommer med seg, og i tillegg har høy gjennomsnittlig levealder, endte vi altså opp med en veldig liten hund.

Den lille hunden vår blir oppdratt slik vi har oppdratt de store hundene, turene er lange, og formen hans er god. Vi kan også ta han med oss på ferie uten problem. Han er liten nok til å bli med inn i flykabinen, noe som har gjort at opplevelsene sammen med hunden er blitt utvidet på sett og vis. Han er virkelig en del av familien.

Når vi ikke lenger har han med oss lenger, forhåpentligvis om lenge til, ender vi nok opp med en ny liten venn. Jeg ser virkelig bare fordeler!

Anonymkode: 050ae...eab

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Handler ikke om størrelse på bikkja, det handler om hvordan den er trent og oppdratt. 

Må være mye mer meningsfylt å ha en skikkelig hund med god oppdragelse og oppførsel, enn ei lita gneldrebikkje som plukkes opp og bæres på armen. 

En liten hund kan også være en skikkelig hund med god oppdragelse og oppførsel altså.

Jobben du legger ned er alfa og omega uansett hvor stor hunden er.

En chihuahua kan være en uoppdragen "gneldrebikkje" eller en godt oppdratt hund, akkurat som at en golden retriever kan være det.

Alle raser trenger innsats, jobb og oppdragelse, men gidder du ikke legge ned den jobben er en chihuahua lettere å håndtere enn en større og sterkere hund som trekker som et uvær og ikke lystrer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

En liten hund kan også være en skikkelig hund med god oppdragelse og oppførsel altså.

Jobben du legger ned er alfa og omega uansett hvor stor hunden er.

En chihuahua kan være en uoppdragen "gneldrebikkje" eller en godt oppdratt hund, akkurat som at en golden retriever kan være det.

Alle raser trenger innsats, jobb og oppdragelse, men gidder du ikke legge ned den jobben er en chihuahua lettere å håndtere enn en større og sterkere hund som trekker som et uvær og ikke lystrer.

100 % enig! 

Problemet er bare at jeg inntil d.d. har til gode å møte en slik liten "minihund" med oppdragelse. Bortsett fra et par overvektige mopser, de har hatt mer enn nok med å puste. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

100 % enig! 

Problemet er bare at jeg inntil d.d. har til gode å møte en slik liten "minihund" med oppdragelse. Bortsett fra et par overvektige mopser, de har hatt mer enn nok med å puste. 

Da har du ikke møtt min 😊

Vi er faktisk ganske mange som behandler også små hunder som skikkelige bikkjer og ikke veskehunder altså.

Jeg bor "på landet", et ganske jordnært og lite fisefint miljø, om vi kan si det sånn, og det er små hunder her også. Vi både trener og mosjonerer dem, som hunder. Ingen barnevogner eller vesker til hund i sikte 😅

Det er faktisk 3 chihuahuaer i agility-klubben her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

100 % enig! 

Jeg kjenner 4 stk som har små hunder som er veloppdragne, fine dyr. Også kjenner jeg noen som har 3 btitesmå kneldrebikkjer. Store hunder bjeffer og, men de er for noen enklere og oppdra fordi det "kreves" av dem. Uansett hvilken rase man har kan man oppdra de til å bli skikkelige hunder. Kjenner en svær schæfer som ikke gjør annet enn å gneldre hele dagen. 
Alt handler om oppdragelse

Anonymkode: 403cf...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...