Anonym bruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Jeg er svært sensitiv for mennesker som tror de er bedre enn andre – de som ikke ser mine verdier og min integritet, og som klatrer i hierarkiet på bekostning av andre. Jeg reagerer på dømmende holdninger. Dette stammer nok fra barndommen. Da min søster og jeg var ti år, flyttet vi hit med vår alenemor, som jobbet i et lavtlønnet yrke. Vi bodde i leilighet, og jeg merket tidlig hvordan andre foreldre så ned på mamma. Deres egne prestasjoner ble fremhevet, mens mamma ofte forble usynlig. Jeg ble også selv merket som et “problembarn”. Selv som voksen, med utdanning, stabil jobb, familie og økonomisk trygghet, opplever jeg fortsatt å stå utenfor enkelte miljøer. Jeg følger ikke flokken og smisker ikke for å vinne status – jeg uttrykker mine egne meninger og står for hvem jeg er. Dette blir ofte oppfattet som avvik, og jeg kan merke at jeg blir sett på som en trussel eller misforstått, særlig på jobb. Samtidig har jeg venner og mennesker som heier på meg. Jeg verdsetter dem som ser og respekterer meg for den jeg er, ikke for hvordan jeg smisker meg inn i hierarkier. Det skal sies at folk her er dømmende og higer etter de som alltid har vært godtatt for å bli sett i det riktige klientellet. Folk utenfra møter meg på en helt annen måte en. Folk herfra flere med lignende erfaring fra mindre steder ? Anonymkode: c3d29...5e7
Anonym bruker Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar Nei. Men jeg har heller ikke behov for å stå for hvem jeg er til ethvert tidspunkt. Slike folk er slitsomme. Slapp av og ikke tenk så mye på hva andre tenker om deg. Sjansen for at de knapt ofrer deg en tanke er overveldende. Anonymkode: 4e0ab...10e
Anonym bruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar Er du en av de som sier det som det er, og gjemmer kjipe kommentarer bak at du bare er ærlig? Anonymkode: 100ac...fcd
Anonym bruker Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Er du en av de som sier det som det er, og gjemmer kjipe kommentarer bak at du bare er ærlig? Anonymkode: 100ac...fcd Nei, jeg tenker mer i jobbsammenheng. Jeg kan komme med et forslag og bli ignorert. Så kommer en annen kollega som er bedre likt og foreslår det samme og blir hyllet. Jeg er bare ikke «riktig person» Jeg er aldri kjip. Jeg får ikke folk til å føle seg utilpass. Jeg har sosiale antenner, jeg leser rommet, folka og har ikke stort behov for å bli sett og hørt. Anonymkode: c3d29...5e7
Anonym bruker Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nei. Men jeg har heller ikke behov for å stå for hvem jeg er til ethvert tidspunkt. Slike folk er slitsomme. Slapp av og ikke tenk så mye på hva andre tenker om deg. Sjansen for at de knapt ofrer deg en tanke er overveldende. Anonymkode: 4e0ab...10e Det har ikke jeg heller. Jeg lever ganske anonymt egentlig. Stikker meg lite frem. Anonymkode: c3d29...5e7
Anonym bruker Skrevet 18. januar #6 Skrevet 18. januar Du burde slappe av litt. Anonymkode: 0d602...017
Anonym bruker Skrevet 18. januar #7 Skrevet 18. januar Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Du burde slappe av litt. Anonymkode: 0d602...017 Kjenner ikke bakgrunnen til de to kollegaene mine som tror de er bedre enn alle andre, og som egentlig oser dårlig selvtillit. Men fikk vite nå i kveld at hun ene var en outsider hele barndommen og ungdomstiden. Hadde få venner, og var ikke en del av miljøet. Satt hjemme å strikket med foreldrene sine. Der falt noen brikker på plass. Er jo derfor hun nå higer etter å være «inne med» for hun har jo aldri vært det. Anonymkode: c3d29...5e7
Anonym bruker Skrevet 18. januar #8 Skrevet 18. januar Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Kjenner ikke bakgrunnen til de to kollegaene mine som tror de er bedre enn alle andre, og som egentlig oser dårlig selvtillit. Men fikk vite nå i kveld at hun ene var en outsider hele barndommen og ungdomstiden. Hadde få venner, og var ikke en del av miljøet. Satt hjemme å strikket med foreldrene sine. Der falt noen brikker på plass. Er jo derfor hun nå higer etter å være «inne med» for hun har jo aldri vært det. Anonymkode: c3d29...5e7 Så nå dømmer du ut i fra noen rykter du har hørt.... Anonymkode: 100ac...fcd
Anonym bruker Skrevet 18. januar #9 Skrevet 18. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Kjenner ikke bakgrunnen til de to kollegaene mine som tror de er bedre enn alle andre, og som egentlig oser dårlig selvtillit. Men fikk vite nå i kveld at hun ene var en outsider hele barndommen og ungdomstiden. Hadde få venner, og var ikke en del av miljøet. Satt hjemme å strikket med foreldrene sine. Der falt noen brikker på plass. Er jo derfor hun nå higer etter å være «inne med» for hun har jo aldri vært det. Anonymkode: c3d29...5e7 Og vips har du fortalt alle hvorfor du ikke funker. For DU er ikke kjip og dømmende, neiiiiiida. Anonymkode: 34fef...4af
Anonym bruker Skrevet 18. januar #10 Skrevet 18. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Kjenner ikke bakgrunnen til de to kollegaene mine som tror de er bedre enn alle andre, og som egentlig oser dårlig selvtillit. Men fikk vite nå i kveld at hun ene var en outsider hele barndommen og ungdomstiden. Hadde få venner, og var ikke en del av miljøet. Satt hjemme å strikket med foreldrene sine. Der falt noen brikker på plass. Er jo derfor hun nå higer etter å være «inne med» for hun har jo aldri vært det. Anonymkode: c3d29...5e7 Jeg trodde problemet ditt var at andre følte seg bedre enn andre, men så er det jo du som er kjip og usikker. Det er jo ikke merkelig at folk kikker litt rart på deg. Anonymkode: 4e0ab...10e
Iiiiik Skrevet 18. januar #11 Skrevet 18. januar Hvis man ofte opplever at andre er dømmende og tror de er bedre enn andre, kan man selvfølgelig være sensitiv og god til å lese andre. Man kan også være preget av tidligere erfaringer og tillegge andre tanker de slett ikke har. Jeg ville uansett jobbet med egne tanker og følelser. Det er aller mest slitsomt for deg selv å så ofte tenke negativt om andre. Drit i hva de tenker, og husk at de aller fleste har sitt, og er preget av eget liv. Det gjelder deg også ser jeg. Det å føle at man skiller seg ut som barn, gjør at man kan dra med seg negative attribusjoner inn i voksenlivet. Noen av dem stemmer sikkert, men jeg er også sikker på at noen av dem er feil. Ved å bruke tid på å tenke at kollegaer ser ned på deg, påvirker du også hva du selv viser frem i arbeidsmiljøet, og hvilken rolle du får. Det er alltid lettere å endre seg selv enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå