Gå til innhold

Menn og husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første samboer gjorde alt i huset, uten å bli spurt, vi begge gjorde det vi så trengtes, og samarbeidet om alt. Jeg kunne komme hjem til middag på bordet, nyvasket hus og rent sengetøy med rene klær på snora. Vi hadde ingen barn.

Min forrige samboer som jeg fikk barn med, gjorde en del i starten av forholdet. Og uten barn holder jo huset seg mer ryddig og rent også. Men etter barna sluttet han å virke, eller det kom tydelig fram at dette ikke var hans ansvar og han hadde ingen oversikt.

Ser damer klager på mental load og at de må skrive liste til mannen og be ham gjøre ting. Hadde enda det gått... om jeg ba ham gjøre ting skulle han hvertfall ikke gjøre det. Helt umulig, så ikke tok han ansvar og ikke tok han i mot oppgaver. Er naturligvis ikke sammen mer, ikke bare pga dette.

Hvordan opplever du menn er? Fra venner høres det ut som de fleste menn er slik min siste samboer er, gjør ikke stort, tar ikke imot beskjeder. Dette er menn med gode jobber og ledelsesansvar, likevel greier de ikke dette? 

Hvorfor er det slik? Jeg trodde for 20 år siden at verden var blitt ganske likestilt, men ser jo at jeg tok helt feil. Mistet håpet om menn og vet ikke hvordan jeg skal oppdra sønnene mine til ikke å bli slik. Mye lettere å ta etter pappa enn å måtte hjelpe til 😔

Anonymkode: c029c...8b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør ca like mye husarbeid i sum, men forskjellige ting. Jeg vasker for eksempel aldri gulv og han handler ikke eller lager mat om han ikke må. 

De fleste par jeg kjenner har ganske 50/50 deilig på husarbeidet på samme måte, jeg har bare en venninne som klager på at mannen ikke bidrar. Men han er en lat slask på alle måter. 

Anonymkode: 99563...b49

Skrevet

Det tok oss 18 år, en skilsmisse og tilbake til hverandre før vi fant ut at han er autist, så for meg føles det som at all jobben jeg forsøkte å legge ned i oss, var forgjeves. Hvilket det jo var. 
Han kan dog gjøre ting når det blir skrevet ned, men han kan ikke ha "vaske bad" som ett punkt, for det innebærer ikke vaske gulv, dusjkabinett og speil for han. Det innebærer bare toalett og vask... 

Anonymkode: 4f056...26b

Skrevet

Mannen min kan gjøre husarbeid, og er veldig nøye når han gjør det, men han jobber mye mer enn meg så det er stort sett jeg som gjør det.

Jeg tenker at om vi måler hvem som sitter mest på rumpa, så der det meg 🙈

Han er veldig rastløs, og gjør noe nesten hele tiden. Han jobber mye, fikser og ordner, rydder gjerne på de usynlige stedene og holder orden på loft, kott, i garasje osv. Men han kan også støvsuge, vaske gulv og lage middag altså.

Når ungene var små hadde vi vaskehjelp. Det var en avgjørelse som satt litt langt inne hos meg, så det endte med at mannen fikset det uten at jeg visste om det. En dag kom jeg hjem til et skinnende rent og  velduftende hus, og vips var jeg solgt.

Sønnene mine som begge er i 20 årene med samboere er veldig flinke. Men de har også jenter som aldri ville funnet seg i at de tok mindre enn halvparten, så "steller hjemme" som bare det 😅

Anonymkode: 64bc2...8a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Mannen min kan gjøre husarbeid, og er veldig nøye når han gjør det, men han jobber mye mer enn meg så det er stort sett jeg som gjør det.

Jeg tenker at om vi måler hvem som sitter mest på rumpa, så der det meg 🙈

Han er veldig rastløs, og gjør noe nesten hele tiden. Han jobber mye, fikser og ordner, rydder gjerne på de usynlige stedene og holder orden på loft, kott, i garasje osv. Men han kan også støvsuge, vaske gulv og lage middag altså.

Når ungene var små hadde vi vaskehjelp. Det var en avgjørelse som satt litt langt inne hos meg, så det endte med at mannen fikset det uten at jeg visste om det. En dag kom jeg hjem til et skinnende rent og  velduftende hus, og vips var jeg solgt.

Sønnene mine som begge er i 20 årene med samboere er veldig flinke. Men de har også jenter som aldri ville funnet seg i at de tok mindre enn halvparten, så "steller hjemme" som bare det 😅

Anonymkode: 64bc2...8a5

Men da gjør jo han mye, holder orden andre steder. Det gjorde ikke min. Garasjen, loft og steder han "eide" var bomba, kaos overalt, og han gjorde ikke noe noe sted. Men latet som da, satt å "gjemte" seg på do, eller i garasjen, eller skulle dra å handle "melk" og ble borte to timer.

Skrevet

Jeg har en sånn mann selv. Oppdratt to gutter til å se ting og gjøre. De har skiftet sengetøy siden de var 7 år, jeg skal ikke «sende» fra meg sånne talentløse mannfolk. Guttene begynner nå og bli en mal for mannen også. 

Anonymkode: 26420...d28

Skrevet

Mannen gjør mer enn meg, alt med handling, matlaging og oftest støvsuging og klesvask. jeg vasker opp alltid, vasker bad og gulv og er litt oversiktsmenneske, tar mye av "det tredje skiftet" med ansvar for sosialt liv, kontakt med familie, gaver, klær til barna, innkjøp av sengetøy, håndklær, dyner osv. Alt i alt tror jeg det går opp, men han gjør nok litt mer enn meg, så kjenner jeg må stå litt på med initiativer til rydding osv for at det ikke skal bli skjevt. Jevnfordelig for meg og oss er utrolig viktig for oss fordi vi begge har jobber vi brenner utrolig for, og om det blir skjevt og urettferdig, blir det skikkelig dårlig for forholdet vårt.

Et godt tips: se partneren og ros han/hun for det de gjør. Jeg setter uendelig stor pris på middag på bordet hver dag og sier alltid dette, hver eneste dag. 

Anonymkode: 65205...005

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Mannen gjør mer enn meg, alt med handling, matlaging og oftest støvsuging og klesvask. jeg vasker opp alltid, vasker bad og gulv og er litt oversiktsmenneske, tar mye av "det tredje skiftet" med ansvar for sosialt liv, kontakt med familie, gaver, klær til barna, innkjøp av sengetøy, håndklær, dyner osv. Alt i alt tror jeg det går opp, men han gjør nok litt mer enn meg, så kjenner jeg må stå litt på med initiativer til rydding osv for at det ikke skal bli skjevt. Jevnfordelig for meg og oss er utrolig viktig for oss fordi vi begge har jobber vi brenner utrolig for, og om det blir skjevt og urettferdig, blir det skikkelig dårlig for forholdet vårt.

Et godt tips: se partneren og ros han/hun for det de gjør. Jeg setter uendelig stor pris på middag på bordet hver dag og sier alltid dette, hver eneste dag. 

Anonymkode: 65205...005

Det tipset fungerer kun når det går begge veier, noe det ikke gjorde her. Han skulle ha ros for alt, fikk oppramsing hver lille ting han hadde gjort de dagene han gjorde noe. Akkurat som han skulle ha medalje for å støvsuge kjøkkengulv en dag i løpet av en uke. Jeg gjør det nesten hver dag... og hundre ting til som han aldri så, aldri noen gode ord til meg om det jeg hadde gjort. Alltid klaging om han ikke fikk ros for det lille gan gjorde. Dessuten tror jeg oppriktig han trodde han gjorde mest, for den ene støvsugingen for ham var liksom wow, jeg har støvsugd helt alene. 

Skrevet

Mannen gjør masse og jeg gjør masse: jeg er enig med hun som måler «tid på rumpa» heller enn tid i gjøremål. Vi har i grunnen lite rumpetid begge to selv om jeg gjør mer middag-klesvask-ting (jeg jobber 100 %, han sikkert 150%) 

Anonymkode: 5fbeb...4fb

Skrevet

Jeg ser mange gir plater diss fordi det ikke er like fint som fliser. Jeg vet nå ikke. Dårlig lagt flis er grelt. Plater er membran og arbeidet går fort. Og du slipper misfargede fuger. 

Jeg har pusset opp tre bad med plater og fått masse skryt for alle tre. Vi har også dusjkabinett fordi vi bor i et område med kalk i vannet og kabinett er lettere å bytte enn vegger.

Har også valgt belegg på gulvet men er ikke fornøyd med jobben som ble gjort av siste håndtverker.. men lite å gjøre med det nå.

At du liker det er det viktigste.

Anonymkode: 59c7a...953

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ser mange gir plater diss fordi det ikke er like fint som fliser. Jeg vet nå ikke. Dårlig lagt flis er grelt. Plater er membran og arbeidet går fort. Og du slipper misfargede fuger. 

Jeg har pusset opp tre bad med plater og fått masse skryt for alle tre. Vi har også dusjkabinett fordi vi bor i et område med kalk i vannet og kabinett er lettere å bytte enn vegger.

Har også valgt belegg på gulvet men er ikke fornøyd med jobben som ble gjort av siste håndtverker.. men lite å gjøre med det nå.

At du liker det er det viktigste.

Anonymkode: 59c7a...953

Tror du har svart i feil tråd 😊

Anonymkode: 55181...e66

Skrevet

Mannen lager som regel middag, da han er hjemme først. Jeg har da planlagt måltidet. Han vasker klær, jeg bretter. Jeg vasker hus, rydder med barna. Jeg gjør nok mer, men ikke hver dag.

Anonymkode: d8855...71b

Skrevet

Jeg gjør nesten alt. Han har ansvar for garasjen og den ser ikke ut. Nå er den så full at man kommer ikke inn der med bilen. 

Anonymkode: 78ccb...1cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...