Gå til innhold

Idrett med lav intensitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn måtte slutte med den idretten han holdt på med siden høy intensitet gir han migreneanfall. 

Nå prøver vi å finne noe annet til han som ikke har høy intensitet,  men det eneste jeg klarer å komme på er e-sport noe han ikke kan siden han også må ha lite skjermtid. Har også undersøkt sjakk, men det er ingen foreninger for barn i nærheten. 

Noen med forslag til hva jeg kan foreslå at han kan begynne med?

Han er 11 år dersom det har noe å si.

Anonymkode: a37ca...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bueskyting eller annen skyting, cosplay, golf, fisking, curling, bowling, klatring...

Anonymkode: 43728...116

Skrevet

Freesbe-golf er en greie her ihvertfall, men her har de bygget en stor bane i skogen ved skolen da.

Ellers synes jeg også at bueskyting er moro, den foreningen trener i fjellhallen her.

Anonymkode: c23f9...f8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min sønn måtte slutte med den idretten han holdt på med siden høy intensitet gir han migreneanfall. 

Nå prøver vi å finne noe annet til han som ikke har høy intensitet,  men det eneste jeg klarer å komme på er e-sport noe han ikke kan siden han også må ha lite skjermtid. Har også undersøkt sjakk, men det er ingen foreninger for barn i nærheten. 

Noen med forslag til hva jeg kan foreslå at han kan begynne med?

Han er 11 år dersom det har noe å si.

Så utrolig dumt og uproft av trenerne på den idretten sønnen din ga opp - det bør legges til noe lavere intensitet for gutter enn jenter i puberteten for eksempel, så den migrene skulle han aldri ha i utgangspunktet..

sånn generelt, idrett og intensitet henger sammen hvis en skal konkurrere. Hva med dans?  
Aikido er en type kampsport hvor plastisitet er viktigere enn intensitet. Turn?Roing er et lagsport med noe lavere intensitet enn fotball ol. Sjakk er også sport 😊 

Anonymkode: 3e0e2...60a

Skrevet

Terrengsykling kan være et alternativ? Ikke så mye konkurranse, så går an å tilpasse intensiteten som man vil omtrent 

Skrevet

Skyting er en flott idrett. 

Men må det være idrett? 

Hva med speideren eller å spille et instrument? 

Anonymkode: b6e87...968

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så utrolig dumt og uproft av trenerne på den idretten sønnen din ga opp - det bør legges til noe lavere intensitet for gutter enn jenter i puberteten for eksempel, så den migrene skulle han aldri ha i utgangspunktet..

Du skylder migrenen på trenere uten å vite noe som helst annet enn at han ikke klarte idretten sin lenger, veldig spesielt.

Anonymkode: c27dd...b9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skylder migrenen på trenere uten å vite noe som helst annet enn at han ikke klarte idretten sin lenger, veldig spesielt.

Veldig spesielt å drive trening til 11-åringer på en intensitet som gir plager, og enda verre migreneplager. Mulig jeg misforsto TS at det er en sykdom barnet hadde som gjorde at han måtte slutte med idrett, men det virker at det var idrett som var årsak til migrene, og sånn skal det ikke være 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det som er spesielt at i norsk barneidrett kan en trener være en forelder med hobby kunnskap om denne «idretten» og topp proffe trenere på internasjonalt nivå, for å sette det på spissen. Så det vil ikke overraske meg at en 11-åring kan få helseplager pga uproff trener, det har jeg  mange eksempler på gjennom årene på egne barn og andre jeg kjenner. Noen som trener barn har aldri hørt begrepet skadeforebyggende trening 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Veldig spesielt å drive trening til 11-åringer på en intensitet som gir plager, og enda verre migreneplager. Mulig jeg misforsto TS at det er en sykdom barnet hadde som gjorde at han måtte slutte med idrett, men det virker at det var idrett som var årsak til migrene, og sånn skal det ikke være 

Jeg får migrene av å gå.... Migrene er en hjernesykdom. 

Hi Likte forslagene over her. 

Feks bueskyting, klatring, speidern? E-sport er mye skjerm / lyd/ lys, ellers heier jeg på det. 

Anonymkode: 7b02e...1b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg får migrene av å gå.... Migrene er en hjernesykdom. 

Hi Likte forslagene over her. 

Feks bueskyting, klatring, speidern? E-sport er mye skjerm / lyd/ lys, ellers heier jeg på det. 

Har man hjernesykdom, ska man i hvert fall ikke drive med klatring …

Skrevet

Kor, korps, kulturskole, teater, dans (mange ulike former og varierende intensitet). Det er mye gøy å drive med som ikke er høy intensitet og idrett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Fordi?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke det? 

Det er ingenting som tilsier at klatring er noe problem for migrene. Høy puls kan være det. 

Anonymkode: 43728...116

Skrevet

HI her

Bare for å ha sagt det først som sist, treneren var fantastisk, og prøvde å tilrettelegge så godt det lot seg gjøre, men det gikk ikke i lengden.
Han har hatt barnemigrene siden har var 5, og tidligere tok det 2 uker til 3 måneder mellom hver anfall, og brått begynte det å komme 1-4 anfall i uken.
Fysisk aktivitet er en av flere ting som trigger det.

Tusen takk for alle forslag, da har vi et sted å starte å lete etter ny aktivitet :) 

Skrevet

Padling, seiling

golf og frisbeegolf

sjakk, det trenger ikke være en klubb for barn, mange klubber tar imot alle aldre

bridge

Ellers har jeg tre tenåringsgutter selv, som elsker styrketrening. Å følge et tredelt program og gjennomføre faste øvelser kan tilpasses til alle intensiteter. Styrketrening er også virkelig å anbefale, sætlig når han må begrense annen aktivitet. 

Anonymkode: 0da76...c97

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor ikke?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

HI her

Bare for å ha sagt det først som sist, treneren var fantastisk, og prøvde å tilrettelegge så godt det lot seg gjøre, men det gikk ikke i lengden.
Han har hatt barnemigrene siden har var 5, og tidligere tok det 2 uker til 3 måneder mellom hver anfall, og brått begynte det å komme 1-4 anfall i uken.
Fysisk aktivitet er en av flere ting som trigger det.

Tusen takk for alle forslag, da har vi et sted å starte å lete etter ny aktivitet :) 

Blir han dårligere av konsentrasjon? Tenker på skolen? Kanskje man kan få noe tilrettelagt? Flere pauser? 💙

Ser eksempler som sjakk,  supert forslag. Jeg blir mye dårligere av å spille brettspill. 

Én ting jeg blir ekstremt dårlig av, er aspartham. Feks solo, pepsi, Sprite , julebrus,  Fun saft, energidrikker osv. Eneste jeg tåler er litt husholdningssaft og vanlig Coca cola. Kan  noe mat og drikke trigge? Tilsetningsstoffer? 

Jeg har blitt veldig var for Toro produkter. Sukk. Ren mat er best. 

Ikke meningen å prakke på deg tips du ikke vil ha, men jeg har kronisk hodepine og syns det er for j... at barn har migrene. 💔💙 

Utenom smertestillende, så har jeg funnet ut at Resorb brusetabletter bringebær smak, den funker veldig bra for hodet. Mineraler osv.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Blir han dårligere av konsentrasjon? Tenker på skolen? Kanskje man kan få noe tilrettelagt? Flere pauser? 💙

Ser eksempler som sjakk,  supert forslag. Jeg blir mye dårligere av å spille brettspill. 

Én ting jeg blir ekstremt dårlig av, er aspartham. Feks solo, pepsi, Sprite , julebrus,  Fun saft, energidrikker osv. Eneste jeg tåler er litt husholdningssaft og vanlig Coca cola. Kan  noe mat og drikke trigge? Tilsetningsstoffer? 

Jeg har blitt veldig var for Toro produkter. Sukk. Ren mat er best. 

Ikke meningen å prakke på deg tips du ikke vil ha, men jeg har kronisk hodepine og syns det er for j... at barn har migrene. 💔💙 

Utenom smertestillende, så har jeg funnet ut at Resorb brusetabletter bringebær smak, den funker veldig bra for hodet. Mineraler osv.  

Kan svømming være noe? Hvis ikke på lag, kanskje svømme med en kompis to dager i uka? Hvis ikke noe annet funker. 💙

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.1.2026 den 8.45):

Kan svømming være noe? Hvis ikke på lag, kanskje svømme med en kompis to dager i uka? Hvis ikke noe annet funker. 💙

Svømming som idrett er en av de med høyest intensitet, men mosjonssvømming er bra for de fleste 😊

Skrevet

Bowling, frisbeegolf, curling

Skrevet

Jeg får migreneanfall etter få minutter i en svømmehall. Det går fint med svømming i både klor og saltvann utendørs, men svømmehall er drepen.

Styrketrening - migrene tvert

Alt som gir forhøyet puls - migrene

Solo og sprite - migrene

Epler, lakris, nøtter + mye mer - migrene

Gå tur, være ute med trekk i lufta, sol - migrene

Gå på rockekosert med flere tusen andre - merkelig nok ikke migrene

Jeg håper veldig at sønnen din finner noe å gjøre som han trives med, og at migrenen ikke hemner han for mye framover! 

Anonymkode: 62dca...a1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...