Gå til innhold

Når stoppe ved trafikkuhell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man har jo plikt til å stoppe ved trafikkuhell. Ser jrg uhellet stopper jeg og sjekker, men det har aldri skjedd. Ser jeg en bil i grøfta på et sted med lite trafikk stopper jeg og sjekker at bil er tom. Skal der varsles inn noe sted. Eier var borte den ene gangen det skjedde, venter nok på å få hjelp til å bli dratt opp.

Men, nå om dagen står det biler i grøfta og brøytekant rett son det er. På trafikkert sted, er det noen vits å stoppe om det ser ut som de bare har sklidd av, og man ser sjåfør er ok? Jeg får de ikke opp igjen. Man vet jo ikke hvor lenge de har stått der og hvor mange som allerede har stoppet. Antar de signaliserer om de trenger noe? Alle har jo telefon i dag. Hva gjør dere?

Anonymkode: 75a3b...275

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ser at det er andre tilstede eller at de som var i bilen er ute, så kjører jeg videre. Jeg er ikke helsepersonell så jeg tenker ikke at jeg har noe mer å bidra med enn de som allerede står der. Hadde jeg vært sykepleier eller lege hadde jeg nok stoppet selv om det var andre tilstede. Om jeg hadde kommet over en tom bil i grøfta hadde jeg nok ringt politiet og gitt beskjed (ikke nødnummeret). Det hender jo at noen bare stikker av fra stjålne biler etter at de har kjørt ut. 

Skrevet

Har også lurt på det samme. Pleier å rulle ned vinduet og å spørre om de trenger hjelp med noe. Men aner ikke om det er noe vits i når folk står i veibanen eller går i grøfta og jeg kan nå dem. Det er så mange biler som står i grøfta nå overalt.

I tillegg så leser jeg i avisene at ingen stoppet og hjalp osv. Så jeg vet ikke hva man egentlig skal gjøre.

Anonymkode: a5225...75d

Skrevet

Etter min erfaring så stopper ingen, folk kjører forbi, sakker gjerne farten og filmer eller tar bilder.

Anonymkode: 9c4dc...b0e

Skrevet

Jeg er helsepersonell, så jeg må stoppe. Men har heldigvis aldri kommet over en ulykke, kun biler som står med nødblink i sida og da sitter de som regel i telefon og da tenker jeg de holder på å ordne det selv. Var involvert i en kjedekollisjon selv en gang, og da var det ingen som kom ut for å bidra selv om trafikken stoppa opp. Jeg ringte nødetatene og de var der på 3 min så det var greit 

Anonymkode: e1556...77f

Skrevet

Jeg stopper og spør, herregud. Trodde det var vanlig! De to gangene det har skjedd meg har de takket og sagt at hjelpen er på vei. Men man kan jo aldri vite, så man må jo sjekke! 

Anonymkode: ed14c...e3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg stopper og spør, herregud. Trodde det var vanlig! De to gangene det har skjedd meg har de takket og sagt at hjelpen er på vei. Men man kan jo aldri vite, så man må jo sjekke! 

Jeg kjørte i rumpa på bilen foran, og jeg og den andre føreren fikk begge oss en smell og ble sittende i bilene. Ikke en kjeft kom bort til noen av bilene. Det var mange biler som kjørte over i motgående kjørefelt og forbi oss,  mens de satt der med telefonene sine. Det var parkeringsplass på motsatt side hvor det var en god del folk som sto og glodde, eller sto med telefonene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Alle har jo telefon i dag. Hva gjør dere?

Ikke alle har telefon, den kan og være tom for strøm, man kan ha fått et illebefinnende. En bekjent kjørte sakte ut av veien og  litt ut i grøfta, og ble ståendes der. Heldigvis for han så kom det folk bort for å spørre om det gikk bra, det reddet livet hans, han hadde satt en bollebit i halsen.

Selv stoppet jeg for endel år siden for en bil som sto oppå et autovern. Det var et eldre ektepar uten telefon, som ikke kom seg ut av bilen på egenhånd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Men alle de 470 bilene som passerer forbi kan jo ikke stoppe heller da liksom.

Anonymkode: 75a3b...275

Skrevet

Stopper. Et menneske på utsiden av en bil, kan være i sjokk, ha skadede i bilen osv. En liten sjekk om at alt er greit, tar ingen tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...