Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har en datter som er 15 år, la oss kalle henne Anna. Hun er venninne med min datter. Anna har hatt en kjæreste i et år, bak ryggen på sine foreldre. Foreldrene er veldig strenge (helt urimelige mener jeg), og nekter datteren å ha kjæreste. Anna forteller alt til min datter, som forteller det videre til meg. Frem til nå har jeg tenkt at det er greit at jeg har denne informasjonen uten å dele den med min venninne. Men nå har Anna og kjæresten begynt å ha sex uten prevensjon. Jeg har prøvd å få min datter til å overtale Anna til å dra til helsestasjon for å få prevensjon, men hun vil ikke. Hun sier hun ikke kan bruke prevensjon fordi moren vil merke at hun mister mensen. Moren vil «drepe henne» hvis hun finner ut at hun har kjæreste og at de har sex. Ikke bokstavelig talt, men jeg kjenner min venninne og vet at konsekvensene for datteren vil bli store. 

jeg har nå flere ganger måttet skaffe Anna angrepiller. Jeg kan ikke fortsette med dette. Men Anna vet ikke at min datter deler alt dette med meg. Hun tror min datter har sagt til meg at angrepillene er til henne. 

hva gjør jeg nå? Skal jeg bryte tilliten min datter har vist meg og si fra til Annas foreldre? Det vil føre til brudd mellom Anna og min datter. Min datter har ikke andre venner. Hun sliter med mye i livet og det vil påvirke henne veldig negativt om hun mister Anna.

Eller skal jeg ikke gjøre noe og bare vente på at Anna blir gravid?

Anonymkode: da306...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke si noe til Annas foreldre. Det vil bare gjøre ting verre. 

Uff dette er et bevis på hvor idiotisk det er å være så strenge som hennes foreldre er. 

Anonymkode: 10c81...ed0

Skrevet

Mens du tenker på hva du bør gjøre så bør du skaffe Anna kondomer. Det er mer enn bare graviditet man skal passe seg for. Ungdom kan få kondomer gratis tilsendt i posten i nøytrale konvolutter. Datteren din kan bestille til seg selv i tilfelle dere er redd foreldrene skal åpne eller spørre om konvolutten. 

Anonymkode: 6b726...35a

Skrevet

Heisann - dette var en heftig problemstilling! Jeg tror jeg ville forsøkt å få datteren til å overtale Anna til å dele info med deg. Datteren kan si at: "jeg kan ikke lengre bryte tilliten til mamma ved å skaffe deg angrepiller osv - men mamma er skikkelig OK, og hun kan hjelpe deg!!". Om du får Anna i tale er det lettere. Da kan dere snakke om graviditetproblematikk etc. Spør henne om ikke graviditet er verre enn prevensjon for disse foreldrene. Og jeg er enig med en over - hvorfor bruker de ikke kondomer????

Man får "mensen" på P-piller - så hun kan gå på dette "i skjul". I tillegg kan hun få dette av fastlegen sin uten at foreldre vet om det!

Unge under 16 år kan få prevensjon uten at foreldrene samtykker eller orienteres - Helsedirektoratet

Jeg tenker at dette er den beste måten å hjelpe henne på. Alternativt - skaff P-piller til din datter som hun kan gi til denne jenta - men det beste er at det står i hennes journal! Strenge foreldre hadde jeg holdt utenfor - når de er så urimelige og koko - har de jo ikke foreldre-evner.

Anonymkode: cb765...342

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Heisann - dette var en heftig problemstilling! Jeg tror jeg ville forsøkt å få datteren til å overtale Anna til å dele info med deg. Datteren kan si at: "jeg kan ikke lengre bryte tilliten til mamma ved å skaffe deg angrepiller osv - men mamma er skikkelig OK, og hun kan hjelpe deg!!". Om du får Anna i tale er det lettere. Da kan dere snakke om graviditetproblematikk etc. Spør henne om ikke graviditet er verre enn prevensjon for disse foreldrene. Og jeg er enig med en over - hvorfor bruker de ikke kondomer????

Man får "mensen" på P-piller - så hun kan gå på dette "i skjul". I tillegg kan hun få dette av fastlegen sin uten at foreldre vet om det!

Unge under 16 år kan få prevensjon uten at foreldrene samtykker eller orienteres - Helsedirektoratet

Jeg tenker at dette er den beste måten å hjelpe henne på. Alternativt - skaff P-piller til din datter som hun kan gi til denne jenta - men det beste er at det står i hennes journal! Strenge foreldre hadde jeg holdt utenfor - når de er så urimelige og koko - har de jo ikke foreldre-evner.

Ikke gi henne p-piller eller medisiner dere har fått i andres navn. Det kan potensielt være farlig. Før man får p-piller skal man gjennom en legeundersøkelse. Får man senere helseutfordringer er det viktig at det står at man går på p-piller f.eks. pga risikoen for blodpropp. 

Anonymkode: 6b726...35a

Skrevet

Moren vil merke at hun mister mensen.

Da er det to ting hun kan gjøre, enten skaffe seg prevensjon,  og skylde på store menssmerter, eller hente gratis kondomer på helsestasjonen.

Anonymkode: e6436...3bf

Skrevet

De har tilgang til kondomer (kjæresten skaffer), men de bruker de ikke. Hun sier de bare faller av eller sprekker. De bruker hoppe av i svingen-metoden. Jeg har bedt datteren min være veldig tydelig med Anna på hvor risikabelt dette er, men Anna svarer at hun mener det er trygt. Og at hun i verste fall får ta abort… det er helt fortvilende. 

hun har brukt p-piller tidligere pga store blødninger, men kunne ikke fortsette med det (jeg vet ikke hvorfor). Men da mistet hun mensen, og hun sier moren vil merke det hvis hun starter med dette igjen. 

takk for svar. Hører gjerne hva flere tenker også 🙂 HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du tenker at dattera skal lyve til seg p-piller hos sin lege for å gi de videre til en venninne, er du helt rusk?

Anonymkode: 2071d...070

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du tenker at dattera skal lyve til seg p-piller hos sin lege for å gi de videre til en venninne, er du helt rusk?

Min datter har egne p-piller som hun bruker så det er uansett ikke aktuelt. Men ville uansett ikke gjort det sånn, eventuelle medisiner må skrives ut i riktig navn, det skal jo følges opp av lege/helsesykepleier i forhold til allergier, blodtrykk etc.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

i følge deg tydeligvis ;) jeg tenker det er veldig suboptimalt og ville vært absolutt nederst på min liste etter 1. kondomer og 2. P-piller i eget navn. Men jeg ville vært bekymret for denne jenta og tenkt at en graviditet er potensielt at hun hopper utenfor en bro. Når hun er så redd sine foreldre som HI beskriver - så ville jeg nok gått til "rusk" nivå

Skrevet

Jeg tenker at du ikke kan gå til foreldrene, dette må hun rett og slett ta ansvar for selv.

Ja, hun kan bli gravid, og ja, da må hun ta abort, men det er likevel ikke verdt å bryte tilliten for tenker jeg.

Om hun har brukt piller før for å få mindre blødninger har hun antagelig gått rett fra brett til brett uten å ha en bortfallsblødning mellom, det trenger hun ikke. Hun kan ta pillene med en ukes pause hver måned og få mens som vanlig.

Datteren min har p-stav, jeg vet de på helsestasjonen ofte setter det på unge jenter for det er liten sjanse for feilbruk på dem. Pillen kan de fort glemme en av og bli gravide.

Uansett bør hun oppfordres til å gå på helsestasjon for ungdom og fortelle at foreldrene overhodet ikke kan få vite at hun går på prevansjon så hun må ha noe hun beholder mensen på, da vil de hjelpe henne med dette. Helsesykepleier der er minst like opptatt av å unngå uønskede svagerskap som det du er. Det finnes alternativer.

Anonymkode: 628c6...906

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

i følge deg tydeligvis ;) jeg tenker det er veldig suboptimalt og ville vært absolutt nederst på min liste etter 1. kondomer og 2. P-piller i eget navn. Men jeg ville vært bekymret for denne jenta og tenkt at en graviditet er potensielt at hun hopper utenfor en bro. Når hun er så redd sine foreldre som HI beskriver - så ville jeg nok gått til "rusk" nivå

Å ta andres reseptbelagte medisiner kommer høyt på listen over hva man aldri gjør. Og i hvert fall ikke gi hormonpreparater til en så ung jente. Det er jo ingen grunn til at Anne ikke kan skaffe seg resept til seg selv. 

Hi. Jeg syns du skal slutte helt med å skaffe angrepiller til denne jenta (hvorfor gjør du dette i utgangspunktet? Datteren din kan jo skaffe sine egne angrepiller om hun har behov for det). 

Du har gitt råd, så mer kan du ikke gjøre. Om denne jenta mener at mor vil merke om hun mister mensen, hvordan skal hun da holde en eventuell abort skjult? Som sagt syns jeg du skal trekke deg helt tilbake, eventuelt melde bekymring til barnevernet om du er bekymret for hva som skjer med Anne om foreldrene får vite hva hun bedriver. Slutt å lek den gode hjelper, dette kan bare ende dårlig n

Anonymkode: c36a6...511

Skrevet

Sikker på at ikke angrepillene er til din egen datter, at hun skylder på «Anna» for å  dekke over for seg selv? 

Anonymkode: d09ee...563

Skrevet

Det er  for øvrig   ikke aldersgrense på dette på apoteket så det kan hun heller skaffe selv.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Sikker på at ikke angrepillene er til din egen datter, at hun skylder på «Anna» for å  dekke over for seg selv? 

HI skriver at hennes datter bruker p-piller

Anonymkode: e6436...3bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er  for øvrig   ikke aldersgrense på dette på apoteket så det kan hun heller skaffe selv.  

De kostet mye, hun har ikke penger til dette selv. Og om hun hadde hatt det hadde foreldrene lurt på hva pengene gikk til, de har innsyn i nettbank og Vipps.

Min datter hadde ikke hatt problemer med å si det hvis det var til henne, hun vet at jeg ville håndtert det helt fint. Vi snakker åpent om sex, prevensjon etc. Og dessuten bruker hun p-piller. 

Skrevet

Herregud for en problemstilling. 
Sier du ikke noe så skjer det lite, og hun kan i verste fall bli gravid. Men det er ikke ditt problem. 
Sier du noe vil din venninne ta dette opp med sin datter og det høres ut som det kan bli drama. Jenta vil da ta det ut på din datter og det kan bli drama mellom de, og din datter blir sur på deg. 

Anonymkode: ae1d2...bb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De kostet mye, hun har ikke penger til dette selv. Og om hun hadde hatt det hadde foreldrene lurt på hva pengene gikk til, de har innsyn i nettbank og Vipps.

Min datter hadde ikke hatt problemer med å si det hvis det var til henne, hun vet at jeg ville håndtert det helt fint. Vi snakker åpent om sex, prevensjon etc. Og dessuten bruker hun p-piller. 

Og dette er nok grunnen til at det er vanskelig for henne å få p-piller på resept, legetime hvor hun kan bestille dette selv osv….foreldrene har totalkontroll over Anne og sørger for at dørene er eller føles lukket….bor dere et sted med helsestasjon for ungdom? For det er gratis og hun kan skaffe seg resept på p-piller selv? 

Jeg lurer på hva disse foreldrene hadde tenkt om de visste konsekvensen av sin rigide og strenge tilnærming…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...