Anonym bruker Skrevet søndag kl 17:57 #1 Skrevet søndag kl 17:57 Det er veldig i vinden nå å snakke om ultraprosessert mat. Men vet egentlig de fleste hva som er ultraprosessert eller ikke, ta for eksempel Pizza Grandiosa - vet folk hva som gjør den ultraprosessert og at det også er Grandiosa versjoner som ikke er det? Anonymkode: 9e1d0...379
Anonym bruker Skrevet søndag kl 18:33 #2 Skrevet søndag kl 18:33 De som er litt interessert i det vet selvfølgelig. Appen Trygg mat er fin om man vil følge med litt. Noen ting overrasket meg litt når jeg begynte være litt våken i forhold til dette, som at noen knekkebrød er ultraprossesert og andre ikke, noen leverposteier er og andre ikke osv. Anonymkode: eb2c5...dd2
prekæs Skrevet søndag kl 18:33 #3 Skrevet søndag kl 18:33 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det er veldig i vinden nå å snakke om ultraprosessert mat. Men vet egentlig de fleste hva som er ultraprosessert eller ikke, ta for eksempel Pizza Grandiosa - vet folk hva som gjør den ultraprosessert og at det også er Grandiosa versjoner som ikke er det? Anonymkode: 9e1d0...379 Jeg tror det er en økende bevissthet mot den type "mat". Tenker mange leser seg opp og de aller fleste skjønner at mat på skikkelige råvarer, gjør godt for kroppen. For egen del gjør jeg så godt jeg kan, selv om det hender jeg kjøper posebearnaise og stekemargarin. Leser ofte innholdsfortegnelse og unngår maltodekstrin i stor grad, selv om det finnes i bernaise på pose. Unngår også mat med overdrevent mange produkter i innholdsfortegnelsen, bruker smør og bremykt før brelett og rører aldri produkter "uten tilsatt sukker", bortsett fra brus Grandiosaen du mener er den med 4 oster.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 18:34 #4 Skrevet søndag kl 18:34 Just now, prekæs said: Grandiosaen du mener er den med 4 oster. Helt rett Anonymkode: 9e1d0...379
prekæs Skrevet søndag kl 18:36 #5 Skrevet søndag kl 18:36 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Helt rett Anonymkode: 9e1d0...379 Da kan den være en god basis, hvis man vil putte på noe mer fyll selv
Anonym bruker Skrevet søndag kl 18:40 #6 Skrevet søndag kl 18:40 3 minutes ago, prekæs said: Da kan den være en god basis, hvis man vil putte på noe mer fyll selv Det er toppingen som er eneste forskjellen som gjør at 4 oster ikke er ultraprosessert Anonymkode: 9e1d0...379
Anonym bruker Skrevet søndag kl 21:13 #7 Skrevet søndag kl 21:13 Som en tommelfingerregel er ferdigekjøttprodukter som spises kaldt nesten alltid ultraprosseserte. De må ha heftige konserveringsmidler for å holde seg lenge nok i butikken og de har gjerne konsistensmidler og smakstilsetninger i tillegg. Det omfatter omtrent alt av kjøttpålegg og leverpostei om det ikke er hjemmelaget, og tydeligvis også kjøttet på grandiosaen. Anonymkode: c03c0...360
Anonym bruker Skrevet mandag kl 06:35 #8 Skrevet mandag kl 06:35 Dette er hysteri, og bare enda en ny hype. Ha hovedvekt på vanlig, norsk mat, så går det antakeligvis helt greit. Og hør på Jøran Hjelmeset på Wolfgang W. Endelig en fornuftig og nøktern stemme. Anonymkode: e3b40...4b3
Anonym bruker Skrevet mandag kl 07:00 #9 Skrevet mandag kl 07:00 Det er det glade vanvidd å tro at en type Sørlandschips er sunnere enn den andre fordi den inneholder ett krydder mindre. Og at knekkebrød med masse fullkorn og lite salt ikke bør spises fordi det er en ingredisens mer på listen enn det mindre bearbeidede som i tillegg har mindre fiber og mer salt. Godteri, kaker, loff, pølser, søte frokostblandinger og snacks er usunt. Fisk, fullkorn, grønnsaker, frukt og bær, melk og yoghurt er sunt. Det har ikke skjedd noe der. Bruk hodet. Anonymkode: 5cce2...480
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå