Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt merkelig spørsmål. Diskuterte med venner og vi var alle enige. 
Da vi vokste opp i Akershus på åttitallet så kan vi ikke huske å ha sett Nordlys. 
Kanskje vi bare ikke brydde oss?
Jeg har familie ganske langt nord og jeg husker at jeg syntes det var spennende å se på det når vi var der. Pappa fortalte overtro om nordlyset og at de var redd det. De voksne sa at Stallo (samisk for troll) var på vei og at de måtte skynde seg hjem. Så jeg visste godt hva dette var og synes det er rart at jeg alltid så det nordpå men ikke la merke til det sørpå. 
Nå har jeg sett nordlys mange ganger sørpå og begynte å fundere på dette. 
Så, dere som er på min alder (50) og har vokst opp på Østlandet. Husker dere Nordlys fra oppveksten. 

Anonymkode: fe180...bad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bare 40, men bestemor var fra nord. Første gang hun opplevde nordlys her var i 2018. Så tror ikke det har vært så fryktelig vanlig tidligere 

Anonymkode: fe64a...a76

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er bare 40, men bestemor var fra nord. Første gang hun opplevde nordlys her var i 2018. Så tror ikke det har vært så fryktelig vanlig tidligere 

Ja det er litt rart om alle i gjengen ikke kan huske et eneste tilfelle. 
For Nordlys er jo veldig pent så man ser det jo. 
Da er neste spørsmål hvorfor vi plutselig ser det så ofte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er litt rart om alle i gjengen ikke kan huske et eneste tilfelle. 
For Nordlys er jo veldig pent så man ser det jo. 
Da er neste spørsmål hvorfor vi plutselig ser det så ofte. 

Jeg husker selv første gang jeg så det, på vei hjem fra bestemor samme året. Hele himmelen var grønn og jeg skjønte ikke noe 🤣 dagen etter leste jeg i avisa at det var nordlys her. Og etter det har det jo vært relativt ofte… hvorfor? Nei, er vel noe krefter i endring kanskje 

Skrevet

Nordlys går i perioder. Det var sjeldent på mitt hjemsted på Vestlandet da jeg vokste opp, nå ser vi det ofte. 

Anonymkode: 3969f...c2d

Skrevet

For ca 10 år siden var det hver kveld her vi bor en periode. Hurum. 

Anonymkode: 66e51...f38

Skrevet

Jeg husker at jeg ble båret ut i dyna en natt som barn for å se på nordlyset. Det må ha vært på 70-tallet og jeg bor i Vestfold. Det går jo i sykluser det med Nordlys. Nå er vi vel på et maksimum og så faller det igjen 

Anonymkode: 33c8a...ac9

Skrevet

Nordlys går i perioder på ca 10-11 år. Da har man 1-2 år med økt aktivitet. Det er dermed ikke så ofte det er mulig å se nordlys langt sør. Vi er nå inne i en slik periode og denne er relativt sterkt. Forrige gang var det en svak periode. For mange vil det dermed føles som der er ca 22 år siden sist. For ca 21-22 år siden var det også en sterk periode.

De gangene jeg har sett nordlys har det vært sent på kvelden. Da er jo barn gjerne inne eller i seng. I tillegg brukte ikke folk kamera på samme måte og vi hadde ikke digitale aviser. Man fikk dermed ingen varsel om å komme seg ut for å oppleve nordlyset. Nordlys er jo gjerne sterkt bare en kort periode så var man ikke tilfeldigvis ute på riktig tid så fikk man det sjeldnere med seg før. 

Anonymkode: 8ef8a...7e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nordlys går i perioder på ca 10-11 år. Da har man 1-2 år med økt aktivitet. Det er dermed ikke så ofte det er mulig å se nordlys langt sør. Vi er nå inne i en slik periode og denne er relativt sterkt. Forrige gang var det en svak periode. For mange vil det dermed føles som der er ca 22 år siden sist. For ca 21-22 år siden var det også en sterk periode.

De gangene jeg har sett nordlys har det vært sent på kvelden. Da er jo barn gjerne inne eller i seng. I tillegg brukte ikke folk kamera på samme måte og vi hadde ikke digitale aviser. Man fikk dermed ingen varsel om å komme seg ut for å oppleve nordlyset. Nordlys er jo gjerne sterkt bare en kort periode så var man ikke tilfeldigvis ute på riktig tid så fikk man det sjeldnere med seg før. 

Anonymkode: 8ef8a...7e1

Aaaaah. Dette stedet er noen ganger enklere enn Google. Forsøkte å finne svaret men fant ikke noe informasjon. 

Skrevet

Så relativt ofte nordlys i Gudbrandsdalen i min oppvekst på 1970- og 80-tallet. 

Nå er det nordlys "hele tiden". 

Anonymkode: 60173...27e

Skrevet

Jeg vokste opp på Østlandet og så nordlys et par ganger som jeg kan huske. Nordlys går i perioder, dessuten ser man det som regel ganske sent på kvelden såpass langt sør, så barn vil ofte ha lagt seg. Det er vanskelig å se om man bor et sted med mye kunstig lys (gatelykter osv.) også. 

Skrevet

Jeg så det én gang i ca. 1990. Jeg var 6 år. Husker mamma vekka oss kl. 22, vi så ut av vinduet vårt i blokka at nordlyset danset på himmelen. Ble hekta på nordlys etter dette.  Så ikke nordlys før 15 år senere ca. 

Ca. År 2006 var det voldsomt med solstorm.  Da var det nordlys , Husker ikke når på året, men Husker himmelen var helt grønn. 

Etter 2009 , har jeg sett mye nordlys fra loftsvinduet vårt. Det jeg vet, er at nattmodus på kamera fanger opp lyset bedre enn våre øyne, så det syns bedre på bilder enn med det blotte øyet. 

Syns etter 2015 at det har vært endel nordlys, ser det hvert år her i Sarpsborg.  Mest etter 2018 - 2020. 

Tror det var i 2024, så jeg det beste. Nordlyset med det blotte øyet. 11. Mai. Masse lilla og grønt. 

Anonymkode: 96fea...9af

Skrevet

Jeg så nordlys EN gang som barn på østlandet. Som voksen har jeg sett flere ganger de siste årene.

Anonymkode: b34e0...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...