Gå til innhold

Noen som har ulikt samvær for barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn med utfordringer og ulike behov slik at de ikke har lik samværsordning med far?

Hvordan løses dette?

Anonymkode: a13d0...462

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Noen som har barn med utfordringer og ulike behov slik at de ikke har lik samværsordning med far?

Hvordan løses dette?

Hva mener du? 

Anonymkode: 9828f...009

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hva mener du? 

Anonymkode: 9828f...009

Det var vel ikke så vanskelig å forstå hovedinnlegget…

Nei, har ikke erfaring med ulik samværsordning.

Anonymkode: a8ae7...59f

Skrevet

Ja, vi har det. De er tenåringer nå, da - men har hatt ulike grader av ulike ordninger i mange år. 

Den ene har store behov og er veldig krevende å tilbringe tid med, den andre har i varierende grad måttet bli skjermet fra søskenet. Akkurat nå bor en 80% hos meg, den andre 50-50, med minst mulig samtidig tid i samme hjem.

Anonymkode: d6d01...602

Skrevet

Ungdommene bor mest hos meg. De er drittlei 50/50-ordning og gidder ikke den konstante flyttingen mer. De er såpass store at det kan de bestemme selv (13 år og 15 år). Yngste er også lei, og vil bo mest her, men far nekter. Hun må fortsatt bo 50/50. 

Anonymkode: 280d4...10c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ungdommene bor mest hos meg. De er drittlei 50/50-ordning og gidder ikke den konstante flyttingen mer. De er såpass store at det kan de bestemme selv (13 år og 15 år). Yngste er også lei, og vil bo mest her, men far nekter. Hun må fortsatt bo 50/50. 

Det er jo forståelig at far vil ha barnet på samvær.

Anonymkode: 9dffb...d4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvor ofte og hva slags løsning har dere på at ungdommene får hatt tid med far da?

Merkelig at han nekter, bør jo ta hensyn til barnas beste, men min barnefar blir nok likedan nå når de vil bo fast et sted.

Skrevet

Ingen egen erfaring, men møter ofte barn og ungdom via jobb som har andre samværsordninger enn sine søsken. Tenker ulik løsning bør sikre at søsken er litt sammen, men også at det kan være veldig gode grunner til at ikke alle i en søskenflokk har samme ordning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.1.2026 den 18.45):

Hvor ofte og hva slags løsning har dere på at ungdommene får hatt tid med far da?

Merkelig at han nekter, bør jo ta hensyn til barnas beste, men min barnefar blir nok likedan nå når de vil bo fast et sted.

Ikke så merkelig egentlig. Den yngste ser på hva de eldste gjør, det er ikke sikkert det er til yngstes beste likevel. 

Anonymkode: c8a47...056

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.1.2026 den 18.45):

Det er da ikke merkelig at en far vil ha mest mulig samvær med barnet sitt. Og hva barnet ønsker er ikke nødvendigvis til dets beste. 

Anonymkode: 9110d...6ab

Skrevet

Min eldste har litt mer tid hos meg. Småsøsken savner henne, men hun trenger litt ekstra tid med mammaen sin. De er sammen en uke hos meg, og fire dager alene hos pappaen sin, og så tre dager sammen hos ham før de er hos meg igjen. 

Anonymkode: 20c44...ec8

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ikke så merkelig egentlig. Den yngste ser på hva de eldste gjør, det er ikke sikkert det er til yngstes beste likevel. 

Kommer jo an på. I vårt tilfelle er det en udugelig far i bildet så barnets beste er ikke å være mye der. Kontakt bør de ha, men ikke mye samvær.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kommer jo an på. I vårt tilfelle er det en udugelig far i bildet så barnets beste er ikke å være mye der. Kontakt bør de ha, men ikke mye samvær.

Det er i deres tilfelle. Poenget er at barn kan hi utrykk for at de ønsker ting selv om det ikke er til deres beste. Spesielt om til eksempel noe endrer seg, som at eldre søsken endrer samvær. Det er jo da foreldrenes ansvar å vurdere frem til barnet er modent nok til å gjøre en helhehetlig vurdering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...