Anonym bruker Skrevet lørdag kl 13:56 #2 Skrevet lørdag kl 13:56 Det er litt vanskelig å svare på det spørsmålet. Hvis man gjør noe «blindt» har man ikke særlig stor bevissthet rundt det. Det er grunn til å tro på at våre styresmakter handler i den tro at samfunnet er best på den måten. Stort sett gjøres vurderinger ut fra nokså god dokumentasjon. Retningslinjer og regler lages ut fra hensyn til fellesskapets beste, og det aksepterer jeg selv om det kan gå på tvers av det som er best for meg. Jeg kan også ofte velge om jeg vil følge retningslinjer eller ikke. Det er en styrke i et samfunn Vi har tradisjon for transparens og redelighet. Vi har grunn til å stole på myndighetene. Det er også slik at tillit til myndighetene i seg selv gir mye bedre samfunn, og at det å trekke i en felles retning gir stabilitet. Men «myndighetene» består også av individer som gjør gale vurderinger. Særlig på saksbehandlernivå. «Myndighetene» er kommune, fylke, stat, regjering, barnehageansatte, legen, nav… Klart det skjer feil. Vanskelig spørsmål. Jeg har tillit til myndigheten. Men mange avgjørelser i mitt liv fatter jeg på bakgrunn av egen erfaring, behov og ønske. Noe som strengt tatt ofte ikke er mulig i samfunn der man ikke kan stole på myndighetene… Anonymkode: fc87d...481
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 13:56 #3 Skrevet lørdag kl 13:56 Jeg er ikke blind så jeg stoler selvsagt på myndighetene. Anonymkode: d4b66...0c2
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 15:41 #4 Skrevet lørdag kl 15:41 Blindt? Nei. Ikke noe i veien med verken syn eller samfunnsforståelse. Jeg har relativt høy tillit til norske myndigheter. Anonymkode: 280f0...d9b
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 15:56 #5 Skrevet lørdag kl 15:56 Jeg stoler ikke blindt på noe eller noen, men jeg har tiltro til at myndighetene til enhver tid gjør det de mener er det beste for landet. Anonymkode: 93af3...e8e
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:29 #6 Skrevet lørdag kl 16:29 Stoler ikke blindt på noen borsett fra bikkja, menhar generelt stor tillit til norske myndigheter Anonymkode: 1c15b...875
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:55 #7 Skrevet lørdag kl 17:55 Nei det gjør jeg ikke. Anonymkode: 947d2...6ab
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:06 #8 Skrevet lørdag kl 21:06 Egentlig, ja. Men jeg har jo hjerne, så jeg vet jo hva som er fakta og hva som er falsk. Anonymkode: 86233...a25
Anonym bruker Skrevet søndag kl 15:56 #9 Skrevet søndag kl 15:56 Nei, det gjør jeg ikke. Men det kan man ikke si høyt for da er man konspirasjonsteoretiker. Da blir man plassert i en bås med de som tror jorda er flat. Myndighetene styrer radaltørstyrt media og de vil styre den informasjonen som folket får. Alle andre saker som dysses ned som de ikke vil folket skal vite havner i andre medier. Anonymkode: be902...41d
Anonym bruker Skrevet søndag kl 19:34 #10 Skrevet søndag kl 19:34 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, det gjør jeg ikke. Men det kan man ikke si høyt for da er man konspirasjonsteoretiker. Da blir man plassert i en bås med de som tror jorda er flat. Myndighetene styrer radaltørstyrt media og de vil styre den informasjonen som folket får. Alle andre saker som dysses ned som de ikke vil folket skal vite havner i andre medier. Anonymkode: be902...41d Hvilke andre medier? Anonymkode: 93af3...e8e
Anonym bruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden Anonym bruker skrev (På 11.1.2026 den 16.56): Nei, det gjør jeg ikke. Men det kan man ikke si høyt for da er man konspirasjonsteoretiker. Da blir man plassert i en bås med de som tror jorda er flat. Myndighetene styrer radaltørstyrt media og de vil styre den informasjonen som folket får. Alle andre saker som dysses ned som de ikke vil folket skal vite havner i andre medier. Anonymkode: be902...41d Foliehatt. Anonymkode: d4b66...0c2
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden Det avhenger jo av hva det er snakk om. Til daglig går ikke myndighetene ut med en masse som er til å stole på eller ikke stole på, til daglig er det vanlig demokrati der en masse diskuteres. Men en sjelden gang skjer det unike ting som en brann som fører til giftige gasser, da hender det at myndighetene går ut og ber folk i nærheten om å lukke vinduene sine. Da stoler jeg blindt på myndighetene fremfor å sitte der, "åh, de prøver å lure oss fra å sniffe inn disse stoffene! håhå, men jeg vet bedre!". I tilfelle krig stoler jeg på myndighetene ja, ikke på invasjonsstyrkene. Myndighetene fraråder det å jobbe med asbest uten verneutstyr. Det stoler jeg på er lurt. Jeg vet faktisk ikke hva du tenker myndighetene går ut med som du mener vi ikke skal stole på? Anonymkode: 1d0b3...046
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Jeg stoler blindt på absolutt INGEN. Anonymkode: 0047f...c9a
Iiiiik Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden Å stole blindt på er vel ikke en betegnelse noen kjenner seg igjen i, og innebærer ofte stor grad av naivitet. Hvis du vil innlede en ryddig diskusjon bør du stille spørsmålet annerledes. Jeg stoler stort sett på offentlige råd, tenker at de stort sett er godt funderte. Innen eget fagfelt savner jeg nyanser i offentlige råd, så skjønner at det samme sikkert gjelder på andre områder også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå