Gå til innhold

Venninne innlagt på psykiatrisk sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hun har et mindreårig barn. Kjenner jeg ikke vet hvor mye jeg skal blande meg inn. Hun har vært psykisk syk lenge, og bor flere timer med fly unna meg, så det er egentlig lite jeg kan stille opp med på kort varsel. Hun har ingen familie der hun bor, annet enn et tantebarn som nå tar vare på barnet hennes, men det er jo ingen varig løsning. Jeg har mine formeninger om hvorfor hun er blitt syk, blant annet en medisin hun får som ikke er bra for henne. Skal jeg ringe sykehuset og forklare dette? Skal jeg holde avstand? Skal jeg hjelpe henne å komme ut fra den psykiatriske institusjonen slik som sist, med å forklare hva hun trenger nå? (Søvn, mat, og ingen medisiner) eller skal jeg overlate det til de å finne ut av? De siste to årene har vi ikke egentlig hatt et nært forhold, fordi hun har vært så syk- men vi er enda nære, og jeg bryr meg masse om henne. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 58f43...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Og hun har et mindreårig barn. Kjenner jeg ikke vet hvor mye jeg skal blande meg inn. Hun har vært psykisk syk lenge, og bor flere timer med fly unna meg, så det er egentlig lite jeg kan stille opp med på kort varsel. Hun har ingen familie der hun bor, annet enn et tantebarn som nå tar vare på barnet hennes, men det er jo ingen varig løsning. Jeg har mine formeninger om hvorfor hun er blitt syk, blant annet en medisin hun får som ikke er bra for henne. Skal jeg ringe sykehuset og forklare dette? Skal jeg holde avstand? Skal jeg hjelpe henne å komme ut fra den psykiatriske institusjonen slik som sist, med å forklare hva hun trenger nå? (Søvn, mat, og ingen medisiner) eller skal jeg overlate det til de å finne ut av? De siste to årene har vi ikke egentlig hatt et nært forhold, fordi hun har vært så syk- men vi er enda nære, og jeg bryr meg masse om henne. Hva ville dere gjort? 

Behandlingen hennes finner sykehuset ut av, det trenger du ikke tenke på. Det jeg ville ha gjort, er og sende henne meldinger for å vise henne at du bryr deg. Videre ville jeg ha tatt kontakt med dette tantebarnet, for å høre om du kan hjelpe til med noe. 

Anonymkode: d9b95...c18

Skrevet

Dine formeninger betyr svært lite. Leger på et sykehus liker ikke at andre sier leger har gitt feil medisin eller medisin pas blir dårlig av. 
Husk at leger vet best. 
Ring heller henne og snakk med henne selv. Om hun setter deg opp som nærmeste pårørende kan du snakke med sykehuset. Uten at du er det kan de ikke snakke med deg eller bekrefte at hun er pas der. Min venninne var også lagt inn på en slik plass etter selvmordsforsøk. Grunnet kroniske alvorlige sykdommer tok legene av henne alle medisinene slik at hun ble kjempesyk. Legen ved universitetssykehuset hadde satt henne på dette. Det endte med at hun satt meg opp som nærmeste pårørende. Aldri møtt en så arrogant og aggressiv lege før. Hvem trodde jeg at jeg var som bare kom her og kom her. Vi skulle ha et felles møte men legen nektet meg å delta, selv om jeg sto som nærmeste pårørende. Han selv foreslo å starte opp igjen på medisin, men understreket at det hadde ingenting med meg å gjøre. Det var hans kloke vurdering. 
Tenk deg godt om og rådfør deg før du tar kontakt med slike steder. 

Anonymkode: 12030...965

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dine formeninger betyr svært lite. Leger på et sykehus liker ikke at andre sier leger har gitt feil medisin eller medisin pas blir dårlig av. 
Husk at leger vet best. 
Ring heller henne og snakk med henne selv. Om hun setter deg opp som nærmeste pårørende kan du snakke med sykehuset. Uten at du er det kan de ikke snakke med deg eller bekrefte at hun er pas der. Min venninne var også lagt inn på en slik plass etter selvmordsforsøk. Grunnet kroniske alvorlige sykdommer tok legene av henne alle medisinene slik at hun ble kjempesyk. Legen ved universitetssykehuset hadde satt henne på dette. Det endte med at hun satt meg opp som nærmeste pårørende. Aldri møtt en så arrogant og aggressiv lege før. Hvem trodde jeg at jeg var som bare kom her og kom her. Vi skulle ha et felles møte men legen nektet meg å delta, selv om jeg sto som nærmeste pårørende. Han selv foreslo å starte opp igjen på medisin, men understreket at det hadde ingenting med meg å gjøre. Det var hans kloke vurdering. 
Tenk deg godt om og rådfør deg før du tar kontakt med slike steder. 

Pasientens erfaringer og pårørendes observasjoner er svært viktige. Arroganse hos leger er utdatert. 

Anonymkode: c2fb7...68e

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Pasientens erfaringer og pårørendes observasjoner er svært viktige. Arroganse hos leger er utdatert. 

Jeg skulle ønske du hadde rett i det...

Anonymkode: 0b211...e22

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Du skal ikke blande deg inn!

Anonymkode: dcf6c...b18

Skrevet

Det er det jeg skriver, men virkeligheten er ofte ikke slik 

Skrevet

Min kollega var med mannen sin til lege, svært syk av kreft og sto på div medisiner. Legen skrev ut noen medisiner, kollegaen min gav tydelig beskjed at han ikke kan bruke det når han gikk på noe annet samtidig. Legen ble tydelig irritert og sa: er det jeg eller du som er lege. 
2 dager etter med legens medisin ble mannen akutt kritisk syk og innlagt. Da måtte sykehuslege sette legekontor legen på plass. 
arrogansen lever i beste velgående 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har mine formeninger om hvorfor hun er blitt syk, blant annet en medisin hun får som ikke er bra for henne. Skal jeg ringe sykehuset og forklare dette?

Nei. De vil nok da bare tenke at både venninnen din og du er noen psykiatriske tilfeller. Du har ikke hatt noe sørlig kontakt med henne på 2 år, men vet at medisinen gjør henne syk? 

Er du riktig frisk selv?

Anonymkode: 185e4...3ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er det jeg skriver, men virkeligheten er ofte ikke slik 

Det skal jeg være enig i. Heldigvis lærer nye medisinstudenter nå mer om dette.

Skrevet

Vært borti mye rare arrogante leger gjennom årene desverre som trur de vet alt og forlanger respekt fordi de sitter med hvit frakk og "makt". Og det er noen leger som ikke tenker eller vet nok om medisin interaksjoner og det skal poppe tydligt opp på skjermen når de legger inn resept trudde jeg. Samme på apoteket som skriver ut medisinene. Jeg vet hva min kropp tåler og ikke og heldigvis har jeg en lege som lytter på meg. Du kjenner din egen kropp best og ingen kropper reagere likt på noe. 

men til det du spør om hi, jeg trur at vennen din hadde satt stor pris på at du tok kontakt med henne og viste at du var der for henne. Om det skulle være for barna, henne og evt nærmeste pårørende må være opp til henne. Men det er en tøff situasjon hun er i nå og det kan være ekstra tøft å være der inne uten noe støtte utenfra. 

Anonymkode: 2fbfb...93b

Skrevet

Mange som står på medisiner så blir det lagt på nye oppå der igjen, og enda en. Mange står på altfor mange medisiner og en cocktail som gjør de syke. Dette er jo bevist. Men om det e tilfelle for din venninne vet jeg ikke. 
Hvordan vet du at hun er innlagt? Hørt fra andre eller har du snakket med henne selv? Hvis du bare har hørt det hadde jeg vært litt forsiktig med å ta kontakt. Ka skje sende ei melding å si hei, så ser du hvilke respons du får. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...