Anonym bruker Skrevet 5. januar #1 Skrevet 5. januar Heter det: Fuglene og meg. Eller. Fuglene og jeg? Barna og meg. Eller. Barna og jeg? Hundene og meg. Eller. Hundene og jeg? Hestene og meg. Eller. Hestene og jeg? Anonymkode: 2ee33...8b9
Anonym bruker Skrevet 5. januar #2 Skrevet 5. januar Når du skriver er det det til høyre. På dialekt, altså når du taler, er det det til venstre. Anonymkode: 3d5a1...75c
Anonym bruker Skrevet 5. januar #3 Skrevet 5. januar Men hvis man kun skriver: Fuglene og jeg. Eller er det Fuglene og meg. Feks: Hilsen fuglene og meg. Eller Hilsen fuglene og jeg. Jeg trodde det var Meg på alle. Er det forskjell på tale og skrift ? Jeg kan ikke norsk. Anonymkode: 2ee33...8b9
Anonym bruker Skrevet 5. januar #4 Skrevet 5. januar Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Når du skriver er det det til høyre. På dialekt, altså når du taler, er det det til venstre. Anonymkode: 3d5a1...75c Nei!! Helt feil! Anonymkode: 0575b...6be
Anonym bruker Skrevet 5. januar #5 Skrevet 5. januar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei!! Helt feil! Anonymkode: 0575b...6be Dobbel tegnsetting er helt feil, ja. Anonymkode: 3d5a1...75c
Anonym bruker Skrevet 5. januar #6 Skrevet 5. januar Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Når du skriver er det det til høyre. På dialekt, altså når du taler, er det det til venstre. Anonymkode: 3d5a1...75c Det er vell likt ? Skjønte ikke helt Anonymkode: 2ee33...8b9
Anonym bruker Skrevet 6. januar #7 Skrevet 6. januar Ts. Stemmer det ikke at det er: Barna og meg. Og ikke. Barna og jeg. Anonymkode: 2ee33...8b9
Anonym bruker Skrevet 6. januar #8 Skrevet 6. januar - og jeg. I alle fire eksempler. Anonymkode: 2bf81...0aa
Anonym bruker Skrevet 6. januar #9 Skrevet 6. januar Det kommer an på resten av setningen. "Fuglene og jeg spiser korn." vs. "Han ga kornet til fuglene og meg." Anonymkode: da71a...38d
Anonym bruker Skrevet 6. januar #10 Skrevet 6. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kommer an på resten av setningen. "Fuglene og jeg spiser korn." vs. "Han ga kornet til fuglene og meg." Anonymkode: da71a...38d HIs eksempler er alle begynnelser på setninge, det fuglene og jeg er subjekt. Du beskriver helt andre situasjoner, der fuglene og meg er objektet. Anonymkode: 2bf81...0aa
Anonym bruker Skrevet 6. januar #11 Skrevet 6. januar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): HIs eksempler er alle begynnelser på setninge, det fuglene og jeg er subjekt. Du beskriver helt andre situasjoner, der fuglene og meg er objektet. Anonymkode: 2bf81...0aa Argh! Det ble en skrivefeil etter komma i første setning. Det skal stå der. Anonymkode: 2bf81...0aa
Anonym bruker Skrevet 6. januar #12 Skrevet 6. januar Anonym bruker skrev (43 minutter siden): HIs eksempler er alle begynnelser på setninge, det fuglene og jeg er subjekt. Du beskriver helt andre situasjoner, der fuglene og meg er objektet. Anonymkode: 2bf81...0aa Hi skriver jo ikke hele setningen, kun disse ordene. Dermed kan vi ikke vite om det er subjekt eller objekt i setningen. Anonymkode: da71a...38d
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:49 #13 Skrevet tirsdag kl 15:49 Som de andre sier, begge deler kan brukes, men i rette setninger. "Det var ingen i skogen i dag, bare hundene og meg" "Vi skal gå en tur nå, hundene og jeg." Anonymkode: fc15e...b9f
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:38 #14 Skrevet tirsdag kl 17:38 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det kommer an på resten av setningen. "Fuglene og jeg spiser korn." vs. "Han ga kornet til fuglene og meg." Anonymkode: da71a...38d Korrekt. Det handler om hvorvidt frasen er subjekt eller objekt i setningen. Er det subjekt heter det jeg, er det objekt heter det meg. Subjekt er den som gjør noe, objekt er den som noen gjør noe med. Anonymkode: 240ba...8fa
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:39 #15 Skrevet tirsdag kl 17:39 Anonym bruker skrev (10 timer siden): HIs eksempler er alle begynnelser på setninge, det fuglene og jeg er subjekt. Du beskriver helt andre situasjoner, der fuglene og meg er objektet. Anonymkode: 2bf81...0aa 🛶🛶🛶 Anonymkode: 240ba...8fa
sug lut Skrevet tirsdag kl 17:42 #16 Skrevet tirsdag kl 17:42 Anonym bruker skrev (1 time siden): Som de andre sier, begge deler kan brukes, men i rette setninger. "Det var ingen i skogen i dag, bare hundene og meg" "Vi skal gå en tur nå, hundene og jeg." Anonymkode: fc15e...b9f Meg var ikke i skogen, altså? Det var neppe fordi meg var hjemme og leste grammatikk.
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:18 #17 Skrevet tirsdag kl 19:18 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Når du skriver er det det til høyre. På dialekt, altså når du taler, er det det til venstre. Anonymkode: 3d5a1...75c Haha, for noe tull. Mulig det er slik i enkelte dialekter, men å skille mellom muntlig og skriftlig slik gjør man ikke. Anonymkode: d1a22...73a
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:38 #18 Skrevet tirsdag kl 21:38 Du kan sjekke ved å ta bort «Fuglene og…». Fuglene og jeg var i skogen = Jeg var i skogen. Gaven var til barna og meg = Gaven var til meg. Anonymkode: c7a7c...3e3
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 09:58 #19 Skrevet onsdag kl 09:58 Ts. Setningen er: Hilsen barna og meg. Eller er det: Hilsen barna og jeg. Anonymkode: 2ee33...8b9
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 10:13 #20 Skrevet onsdag kl 10:13 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ts. Setningen er: Hilsen barna og meg. Eller er det: Hilsen barna og jeg. Anonymkode: 2ee33...8b9 Anonym bruker skrev (På 6.1.2026 den 0.06): Når du skriver er det det til høyre. På dialekt, altså når du taler, er det det til venstre. Anonymkode: 3d5a1...75c Anonymkode: 3d5a1...75c
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 10:31 #21 Skrevet onsdag kl 10:31 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Ts. Setningen er: Hilsen barna og meg. Eller er det: Hilsen barna og jeg. Anonymkode: 2ee33...8b9 Jeg foreslo en test over her. Hører du selv at det blir rett hvis du tar bort barna, og sier «hilsen meg»? Du kan også bytte til flertall for å sjekke: «Hilsen oss = hilsen barna og meg». «Hilsen vi = hilsen barna og jeg». Hører du selv at den første er rett? Anonymkode: c7a7c...3e3
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 11:49 #22 Skrevet onsdag kl 11:49 Ja jeg trodde det var Hilsen barna og meg. Anonymkode: 2ee33...8b9
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 12:51 #23 Skrevet onsdag kl 12:51 Så bra! Det er ikke lett å lære et nytt språk! Anonymkode: c7a7c...3e3
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 21:30 #25 Skrevet torsdag kl 21:30 Anonym bruker skrev (På 6.1.2026 den 0.49): Men hvis man kun skriver: Fuglene og jeg. Eller er det Fuglene og meg. Feks: Hilsen fuglene og meg. Eller Hilsen fuglene og jeg. Jeg trodde det var Meg på alle. Er det forskjell på tale og skrift ? Jeg kan ikke norsk. Anonymkode: 2ee33...8b9 Det kommer an på om det er subjekt eller objekt: fuglene og jeg liker mat (du ville ha saft jeg liker mat) hilsen fuglene og meg (du ville ha sagt hilsen meg) Anonymkode: 0b8fd...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå