Anonym bruker Skrevet 4. januar #1 Skrevet 4. januar Jeg får ikke tilgang til å se status på en henvisning som er sendt for mitt 12 år gamle barn. Googler meg ihjel og ser at barnet kan logge inn når de er 13?! Hva skal jeg gjøre dette året frem til han er 13 år da? Og hvem får svar på henvisningen om jeg ikke får se den der? Han har jo ikke noe BankID eller behov for å den appen Anonymkode: ebb20...192
Anonym bruker Skrevet 4. januar #2 Skrevet 4. januar Vi har vært gjennom det samme, og vi måtte få sykehuset til å sende oss henvisninger og epikrise i papirform. Det er et helt vanvittig system, og jeg har ikke truffet på ett menneske som skjønner hensikten med dette. Vi har jo full juridisk ansvar for en tolvåring, hva i all verden skal holdes skjult for foresatte til et barn?? Anonymkode: cdb78...c33
Anonym bruker Skrevet 4. januar #3 Skrevet 4. januar Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Vi har vært gjennom det samme, og vi måtte få sykehuset til å sende oss henvisninger og epikrise i papirform. Det er et helt vanvittig system, og jeg har ikke truffet på ett menneske som skjønner hensikten med dette. Vi har jo full juridisk ansvar for en tolvåring, hva i all verden skal holdes skjult for foresatte til et barn?? Anonymkode: cdb78...c33 Overraskende mye, det er ikke alle som har gode foreldre... Du finner nok argumentasjonene i for arbeidene til loven, men et konkret eksempel er abort og prevensjon. Hvis far til barnet også er far til barnet i magen, eller hvis barnet risikerer å utsettes for fare hvis foreldrene får vite om abort eller prevensjon, feks. Anonymkode: 9e596...35b
Anonym bruker Skrevet 4. januar #4 Skrevet 4. januar Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Overraskende mye, det er ikke alle som har gode foreldre... Du finner nok argumentasjonene i for arbeidene til loven, men et konkret eksempel er abort og prevensjon. Hvis far til barnet også er far til barnet i magen, eller hvis barnet risikerer å utsettes for fare hvis foreldrene får vite om abort eller prevensjon, feks. Anonymkode: 9e596...35b De sakene er heldigvis sjeldne, og forsvarer ikke at grensen går ved barneskolen. Med de argumentene så bør man jo aldri få innsyn i barnas helseopplysninger. De lager et vakuum på flere år hvor ingen har full tilgang til helseopplysninger iom at de færreste tolvåringer har bank-id, og i hvert fall ikke uten foreldrenes godkjenning. Anonymkode: cdb78...c33
Anonym bruker Skrevet 4. januar #5 Skrevet 4. januar Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Overraskende mye, det er ikke alle som har gode foreldre... Du finner nok argumentasjonene i for arbeidene til loven, men et konkret eksempel er abort og prevensjon. Hvis far til barnet også er far til barnet i magen, eller hvis barnet risikerer å utsettes for fare hvis foreldrene får vite om abort eller prevensjon, feks. Anonymkode: 9e596...35b Og sier du at helsepersonell har lov å ta abort på et tolv år gammelt barn uten å informere foresatte?? Anonymkode: cdb78...c33
Anonym bruker Skrevet 4. januar #6 Skrevet 4. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi har vært gjennom det samme, og vi måtte få sykehuset til å sende oss henvisninger og epikrise i papirform. Det er et helt vanvittig system, og jeg har ikke truffet på ett menneske som skjønner hensikten med dette. Vi har jo full juridisk ansvar for en tolvåring, hva i all verden skal holdes skjult for foresatte til et barn?? Anonymkode: cdb78...c33 Så tungrodd! Men hvor havner svaret på henvisninga da? Anonymkode: ebb20...192
Anonym bruker Skrevet 4. januar #7 Skrevet 4. januar Jeg har to barn på 14 og 17 som trenger oppfølging av helsevesenet og systemet slik det er nå beskytter ikke utsatte barn. Dessverre er en avhengig av oppegående voksne i møte med helsevesenet, men barna kan heller ikke gi juridisk fullmakt. Altså har de mindre vern med denne ordningen. Ventelistene blir nok kortere, for det krever langt mer av oss å finne ut av systemet og hva som skal til for å komme på venteliste. Altså vil de som bestemmer være fornøyde Anonymkode: ebd1f...883
Anonym bruker Skrevet 4. januar #8 Skrevet 4. januar Du har begrenset tilgang frem til ungdommen blir 16 år, og grunnen til at du bare har begrenset tilgang er at legen har taushetsplikt om ungdommen kommer alene for å snakke om ting de ikke vil foreldrene skal vite om. Legen har bare lov til å kontakte foreldrene om det er noe veldig bekymringsverdig, som f.eks selvmordstanker o.l. Svar på henvisningen kommer i posten, for de kan ikke sende noe digitalt til en ungdom som ikke har digital tilgang. Jeg har selv et barn som har vært under behandlig av sykehus/spesialist hele ungdomstiden, og alt kommer i brevs form i postkassen. Alt fra kopi av epikriser som blir sendt til fastlegen til svar på henvisninger og timer. Dere kan også gi tillatelse både hos fastlegen og på sykehuset til at sms blir sendt både til ungdommen selv og til deg for å minne på timeavtaler o.l. Dere må gjøre det når begge er tilstede, men ellers er det ikke noe problem altså. Disse reglene er laget for å beskytte ungdommer som kommer fra hjem med dårlige foreldre, eller foreldre som ikke forstår, de er ikke laget for oss normale oppegående foreldre. Anonymkode: 6bc56...8f0
Anonym bruker Skrevet 4. januar #9 Skrevet 4. januar Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du har begrenset tilgang frem til ungdommen blir 16 år, og grunnen til at du bare har begrenset tilgang er at legen har taushetsplikt om ungdommen kommer alene for å snakke om ting de ikke vil foreldrene skal vite om. Legen har bare lov til å kontakte foreldrene om det er noe veldig bekymringsverdig, som f.eks selvmordstanker o.l. Svar på henvisningen kommer i posten, for de kan ikke sende noe digitalt til en ungdom som ikke har digital tilgang. Jeg har selv et barn som har vært under behandlig av sykehus/spesialist hele ungdomstiden, og alt kommer i brevs form i postkassen. Alt fra kopi av epikriser som blir sendt til fastlegen til svar på henvisninger og timer. Dere kan også gi tillatelse både hos fastlegen og på sykehuset til at sms blir sendt både til ungdommen selv og til deg for å minne på timeavtaler o.l. Dere må gjøre det når begge er tilstede, men ellers er det ikke noe problem altså. Disse reglene er laget for å beskytte ungdommer som kommer fra hjem med dårlige foreldre, eller foreldre som ikke forstår, de er ikke laget for oss normale oppegående foreldre. Anonymkode: 6bc56...8f0 Så potensielt så får vi svar på henvisningen i postkassa. Det er jo postgang 2 ganger i uka her. Så tungvint. Får ringe de og spørre i morra hva status er da Anonymkode: ebb20...192
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå