Gå til innhold

Å ikke takke for gaven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man kjøper en liten julegave til naboene. Typ sjokoladehjerter for 50 kr, for å ønske god jul. Er det ikke normal vanlig høflighet å takke? Viner alle på sosiale medier. Å sende en takk for julehilsen liksom? Er folk blitt så utakknemlige at de ikke klarer å si takk? 
Mine barn har lært å takke for mat, takke for gaver og takke for hjelp. 

Anonymkode: 6bb0e...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når man kjøper en liten julegave til naboene. Typ sjokoladehjerter for 50 kr, for å ønske god jul. Er det ikke normal vanlig høflighet å takke? Viner alle på sosiale medier. Å sende en takk for julehilsen liksom? Er folk blitt så utakknemlige at de ikke klarer å si takk? 

Takket de ikke når de fikk den?

Anonymkode: 4c65e...0f6

Skrevet

Jeg har inntrykk av at vi har kommet dit at folk synes det er ubehagelig å få noe fra noen de ikke ønsker mer enn absolutt nødvendig kontakt med. Og om de ikke takker i tillegg så bekrefter det vel det. Jeg takker alltid selv når jeg får noe, så forstår poenget ditt. 

Anonymkode: 2abef...80c

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Takket de ikke når de fikk den?

Anonymkode: 4c65e...0f6

La den i postkassa 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at vi har kommet dit at folk synes det er ubehagelig å få noe fra noen de ikke ønsker mer enn absolutt nødvendig kontakt med. Og om de ikke takker i tillegg så bekrefter det vel det. Jeg takker alltid selv når jeg får noe, så forstår poenget ditt. 

Anonymkode: 2abef...80c

Få som gir gaver til noen som ønsker minimalt kontakt med en. 
Vi har naboer som har kommet med julebakst fra andre land, en sjokolade, kort eller blomster. Disse naboene jeg snakker om her har gitt konfirmasjons gave til alle barna våre, blomster til oss ved dødsfall i familie, de ringer på å låner snøfresen hvis de ikke får start på sin egen. Jeg passet hunden deres ei uke når de var borte. 
Så nei, ikke trekk konklusjon med at dette er naboer som ikke ønsker kontakt. 
Hadde de vist en slik holdning hadde jeg snappet den og aldri gitt de noe. 
Det handler om å klare takke 

Skrevet

Jo, det å takke er vanlig høflighet.  Men i travle dager er det fort gjort å glemme også. 

Anonymkode: e590b...d50

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det heter for eksempel, ikke typ. 

Anonymkode: 28fa6...a9d

Skrevet

Da takker de nok dere når de ser dere, men du ønsker altså en offentlig takk i sosiale media? For at alle andre skal se så snill du er? Har aldri fått takk for noe i sosiale media, aller minst fra noen som bor i nærheten. Har dere sett dem etterpå? 

Anonymkode: 930bb...8fd

Skrevet

De har vel glemt det, da, i julestria. Vær litt raus, da!

Anonymkode: 6468e...ae2

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Da takker de nok dere når de ser dere, men du ønsker altså en offentlig takk i sosiale media? For at alle andre skal se så snill du er? Har aldri fått takk for noe i sosiale media, aller minst fra noen som bor i nærheten. Har dere sett dem etterpå? 

Folk takker ikke offentlig på sosiale media. Folk sender en melding på Messenger eller snap. 
Gud så treigt å være her inne. Hopper av dette forumet for godt, og henger på KG heller. Det er så mange mindre interessante folk her 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.1.2026 den 23.12):

De takker deg nok ved neste anledning. Typisk er når man sees ved postkassen. Da kan du kanskje si sånn: Mottok dere sjokoladehjertene til jul? Og så svarer de kanskje, ja, tusen takk ❤️

Anonymkode: c2067...ca9

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.1.2026 den 10.32):

Hvor tar du det fra at hi ønsker å bli takker offentlig på sosiale medier?

Anonymkode: cb5c1...32f

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.1.2026 den 23.12):

Ved personlig overlevering sier man jo takk der og da. For gaver man får levert på annen måte er det ikke så lett å huske hvordan man fikk hver enkelt. Alt legges jo under treet julaften. Så om man husker å takke alle er ikke sikkert. Det kan glippe. Offentlig takk er hvertfall ikke vanlig om det ikke kun er for fasade for enten giver eller mottaker.

Det mest uvanlige vil jeg si er å bli så krenket av at ikke DU fikk en takk for akkurat denne gaven på en slik måte DU ønsket. Hvem var gaven for? For å glede mottaker, eller for å gi DEG poeng av noe slag? Du virker smålig opptatt av regnskap, ikke av å glede andre. 

Anonymkode: 93d84...0df

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ved personlig overlevering sier man jo takk der og da. For gaver man får levert på annen måte er det ikke så lett å huske hvordan man fikk hver enkelt. Alt legges jo under treet julaften. Så om man husker å takke alle er ikke sikkert. Det kan glippe. Offentlig takk er hvertfall ikke vanlig om det ikke kun er for fasade for enten giver eller mottaker.

Det mest uvanlige vil jeg si er å bli så krenket av at ikke DU fikk en takk for akkurat denne gaven på en slik måte DU ønsket. Hvem var gaven for? For å glede mottaker, eller for å gi DEG poeng av noe slag? Du virker smålig opptatt av regnskap, ikke av å glede andre. 

Det er bare usiviliserte og udanna folk som ikke takker for en gave de har mottatt. Ikke prøv å legge dette over på hi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvor tar du det fra at hi ønsker å bli takker offentlig på sosiale medier?

Her: Er det ikke normal vanlig høflighet å takke? Viner alle på sosialemedier. Å sende en takk for julehilsen liksom?  

Ellers hadde vel HI ønsket seg en melding. Hun som skriver sosiale medier, ikke jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Her: Er det ikke normal vanlig høflighet å takke? Viner alle på sosialemedier. Å sende en takk for julehilsen liksom?  

Ellers hadde vel HI ønsket seg en melding. Hun som skriver sosiale medier, ikke jeg. 

Vet ikke hva du bruker sosiale medier til, men de fleste bruker snap, Messenger til å chatte med hverandre. Ikke mange som bruker sms mer. Det er ganske 2015 at folk takket hverandre offentlig på veggen sin. De fleste legger ikke ut offentlig lengre, men chatter privat med hverandre. Jeg har de fleste på fb, og da også på Messenger. Om jeg skal takke min bror for middagen sier jeg det til han når vi er der, evt en snap om jeg glemmer det. Man takker ikke for middag offentlig med mindre man vil skryte av det 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er bare usiviliserte og udanna folk som ikke takker for en gave de har mottatt. Ikke prøv å legge dette over på hi.

Så du gjør et stort nummer ut av hver eneste julegave du får og sender formell takk? Du glemmer aldri noen? Det var en liten julegave, det ble glemt. So what?

Skrevet

En liten oppmerksomhet til jul, det er jo fint, men man forventer vel ikke at de skal ringe på døra og si takk? De gir nok en gave til dere 17. mai eller noe.

Anonymkode: c2067...ca9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så du gjør et stort nummer ut av hver eneste julegave du får og sender formell takk? Du glemmer aldri noen? Det var en liten julegave, det ble glemt. So what?

Nei. Jeg «gjør ikke et stort nummer ut av det». Jeg takker når jeg mottar gaver, slik siviliserte folk gjør. Det krever ikke store innsatsen, altså.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...