Gå til innhold

Skolen ødelegger mange

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn var en glad gutt ut av en annen verden. Kreativ, smart og lærte seg å prate  i fulle setninger fra 1 år. Bleieslutt før han var 2. blomstret i barnehagen og fornøyd med livet. Så kom skolen. Han leste ikke fort nok i følge stoppeklokka. Han var ukonsentrert, han var ditt han var datt. ADHD og dysleksi ble konstatert. En lang kamp for å få sjekket dysleksi, og ble ikke hørt før på ungd trinnet. Mye klaging fra lærerne, aldri flink nok, aldri god nok. På vgs tok han en linje som han interesserte seg i. Gikk ut med høyt snitt, fikk lærlingplass og fagbrev. Etterfulgt av fast jobb. Selvtilliten er nå på bunn. 
Selv om flink og hardtarbeidende føler han seg aldri god nok. 
Kjære alle lærere der ute. Ikke drep gleden og slukk lyset hos barn med utfordringer. De vil klare seg bra likevel, men selvtilliten kan få seg en knekk selv om de er voksne. Dette henger ved de hele livet. 
Som foreldre har det vært en kamp å bli hørt og krangle seg til utredning for dysleksi. Parallelt med at lærerne klager over lesing og skrivefeil og ikke tok tak. 
Som en mor som selv likte skolen i min tid,  er jeg sjeleglad min sønn er ferdig med skolen. Jeg blir kvalm bare jeg hører om skole. Dagens skole ødelegger barna de bygger ikke opp. Man må være innenfor A4 rammene for å komme seg helskinnet gjennom det. 

Anonymkode: 70752...969

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonymkode: 57c11...27a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mitt barn var en glad gutt ut av en annen verden. Kreativ, smart og lærte seg å prate  i fulle setninger fra 1 år. Bleieslutt før han var 2. blomstret i barnehagen og fornøyd med livet. Så kom skolen. Han leste ikke fort nok i følge stoppeklokka. Han var ukonsentrert, han var ditt han var datt. ADHD og dysleksi ble konstatert. En lang kamp for å få sjekket dysleksi, og ble ikke hørt før på ungd trinnet. Mye klaging fra lærerne, aldri flink nok, aldri god nok. På vgs tok han en linje som han interesserte seg i. Gikk ut med høyt snitt, fikk lærlingplass og fagbrev. Etterfulgt av fast jobb. Selvtilliten er nå på bunn. 
Selv om flink og hardtarbeidende føler han seg aldri god nok. 
Kjære alle lærere der ute. Ikke drep gleden og slukk lyset hos barn med utfordringer. De vil klare seg bra likevel, men selvtilliten kan få seg en knekk selv om de er voksne. Dette henger ved de hele livet. 
Som foreldre har det vært en kamp å bli hørt og krangle seg til utredning for dysleksi. Parallelt med at lærerne klager over lesing og skrivefeil og ikke tok tak. 
Som en mor som selv likte skolen i min tid,  er jeg sjeleglad min sønn er ferdig med skolen. Jeg blir kvalm bare jeg hører om skole. Dagens skole ødelegger barna de bygger ikke opp. Man må være innenfor A4 rammene for å komme seg helskinnet gjennom det. 

❤️

Anonymkode: b6bd7...624

Skrevet

Dessverre er dette ulempen med den såkalte enhetsskolen!! Den fungerer ikke for alle, tvert imot.

Har selv et voksent barn som har mange av de samme opplevelsene som ditt barn. Ja, skolen kan virkelig ødelegge at ungt sinn.

Er selv lærer. Er alltid bevisst på denne problemstillingen. Men det er så mye regler og så mye byråkrati!! Hjelpes!

Anonymkode: 1280e...16d

Skrevet

Det er vanskelig å få til en skole som skal ivareta 25 små og forskjellige personligheter i klasserommet....

Men enig i at det må mer fokus på å ivareta de som ikke 100% passer inn i boksen, det blir for mye kritikk av dem.

Anonymkode: cdec3...3c3

Skrevet

Likevel higer folk etter å få merkelapper og diagnoser på ungene sine. De ønsker å plassere dem i hver sin lille boks, men forventer samtidig at skolen skal ta klare å ivareta alle sine ønsker og krav. Det er et paradoks. 

Anonymkode: 8199b...e49

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Likevel higer folk etter å få merkelapper og diagnoser på ungene sine. De ønsker å plassere dem i hver sin lille boks, men forventer samtidig at skolen skal ta klare å ivareta alle sine ønsker og krav. Det er et paradoks. 

Ingen ønsker å plassere barna i boks og få diagnose. Men når barn sliter er det vår jobb og få skjekket opp. Man bestiller ikke en adhd diagnose. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror at det at man tidvis, både skole og foreldre, higer etter å få en merkelapp / diagnose på barnet, er fordi det ofte er den eneste måten til å få midler til ekstra hjelp på.  Jeg tror helt seriøst at man på sikt kunne spart ganske mye penger og gjort hverdagen letter for flere elever om alle klasser, eller i alle fall trinn,  hadde en ekstra voksen  til å støtte opp og være tilstede.  

Anonymkode: e0d2a...5e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror at det at man tidvis, både skole og foreldre, higer etter å få en merkelapp / diagnose på barnet, er fordi det ofte er den eneste måten til å få midler til ekstra hjelp på.  Jeg tror helt seriøst at man på sikt kunne spart ganske mye penger og gjort hverdagen letter for flere elever om alle klasser, eller i alle fall trinn,  hadde en ekstra voksen  til å støtte opp og være tilstede.  

Anonymkode: e0d2a...5e9

Nei, adhd er en medfødt forstyrrelse. Dette er noe man har hele livet. Handler ikke om merkelapp, det er en diagnose som kan være veldig slitsomt å leve med og fungere. 
Man får ikke ekstra midler grunnet adhd, ekstra midler går på funksjonsnivået. 
Det er mange voksne som blir utredet for adhd i voksen alder, som har slitt hele oppveksten uten å få hjelp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, adhd er en medfødt forstyrrelse. Dette er noe man har hele livet. Handler ikke om merkelapp, det er en diagnose som kan være veldig slitsomt å leve med og fungere. 
Man får ikke ekstra midler grunnet adhd, ekstra midler går på funksjonsnivået. 
Det er mange voksne som blir utredet for adhd i voksen alder, som har slitt hele oppveksten uten å få hjelp. 

For de som reelt har adhd er det tungt og vanskelig. Likevel er det mange som sier de har det når det ikke er tilfelle, og det er blitt ‘kult’ å si man har det. 

https://www.nrk.no/rogaland/dobling-i-bruk-av-adhd-medisin--lege-vegrer-seg-for-a-skrive-ut-resepter-1.17151381

Skrevet

Steinerskolen har en helt annen holdning til mennesket, utdannelse og dannelse. Ja, det er alltids mye man kan kritisere ved skolen, enkelte lærere og pedagogikken. Men etter å ha gått både på offentlig skole og Steinersksolen selv, samt at de fleste av barna mine har fullgåtte løp der, vil jeg påstå at dette er en skole som virkelig setter barnets unike egenart og egne evner i sentrum. Oppgaven er ikke å måle mot en gauskurve eller finne 5 feil og hull og tomrom i det barnet ikke kan. Istedenfor bygger man opp barnet rundt dets sterke sider.

Anonymkode: a5767...4ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For de som reelt har adhd er det tungt og vanskelig. Likevel er det mange som sier de har det når det ikke er tilfelle, og det er blitt ‘kult’ å si man har det. 

https://www.nrk.no/rogaland/dobling-i-bruk-av-adhd-medisin--lege-vegrer-seg-for-a-skrive-ut-resepter-1.17151381

Alle kan lyve på seg en diagnose eller to om de synes det er kult. Men man må utredes for å fastslå en diagnose. Man blir ikke medisinert av å ha selvdiagnostiseet seg selv 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Steinerskolen har en helt annen holdning til mennesket, utdannelse og dannelse. Ja, det er alltids mye man kan kritisere ved skolen, enkelte lærere og pedagogikken. Men etter å ha gått både på offentlig skole og Steinersksolen selv, samt at de fleste av barna mine har fullgåtte løp der, vil jeg påstå at dette er en skole som virkelig setter barnets unike egenart og egne evner i sentrum. Oppgaven er ikke å måle mot en gauskurve eller finne 5 feil og hull og tomrom i det barnet ikke kan. Istedenfor bygger man opp barnet rundt dets sterke sider.

Anonymkode: a5767...4ff

Det er slik alle skoler burde strebe etter. Ikke lett å være lærer i offentlig skole. Systemet over som bestemmer hvordan alt skal gjøres. 

Skrevet

Samme her ang min sønn. Er visst om å gjøre å presse folk inn i samme form. 

Anonymkode: f8784...44b

Skrevet

Å leve med ADHD er vanskelig. Mest fordi det er så ekstremt vanskelig for nevrotypiske å forstå hvordan en kan gjøre det veldig bra når en er interessert og ikke klare å fokusere om en ikke er det. De aller fleste vil tenke at det egentlig handler om latskap og vondt i viljen, derfor biter også folk veldig på når diagnosen trekkes i tvil.  Mange med ADHD trigges veldig av det fordi dette er holdningene de har vokst opp med som har ødelagt selvbildet deres.

Anonymkode: 29bbf...971

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...