Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #1 Skrevet 31. desember 2025 Mannen hadde forventet voksenmiddag kl 20 og hadde kjøpt inn middag til 2 personer. Jeg hadde sett for meg fellesmiddag med pent dekket bord og at alle pyntet seg og spiste kl 18. Penklær til barna ( 2 og 4) henger klare. Det skulle ikke spares på småkaker eller noe. Jeg vet at ting ikke blir som planlagt og at barna har det like bra med kjøttkaker og poteter kl 17. Jeg må innrømme at jeg mistet lysten til å pynte meg nå som barna ikke får delta og jeg redder stumpene med å dekke bordet ekstra pent til de. Jeg skal spise litt med de for jeg syns de skal ha en fin kveld, noe litt spesielt. Anonymkode: 1470a...13e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #2 Skrevet 31. desember 2025 Synes middag med små barna først og så senere dere voksne når barna har lagt seg høres helt supert ut Anonymkode: a3352...f67
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #3 Skrevet 31. desember 2025 Herregud, hva slags mann har du? Har dere barn eller ikke? Det er noen få år det er snakk om. Jeg har tenåringer og nå er det venner som gjelder. Vi har hatt mange nyttårsaftener med småbarn og store barn, er glede i det også. Be mannen din skjerpe seg!! Plutselig sitter dere der og er sjåfører for tenåringer på nyttårsaften. Becmannen din bli voksen!! Lev i den epoken dere er i…men små barn. Det går fort! Anonymkode: 3dd8b...9ef
TinaK 1990 Skrevet 31. desember 2025 #4 Skrevet 31. desember 2025 Nyt nyttårsaften med barna. Er som personen over skriver, plutselig har dere barn som vil være sammen med venner, kjærester på nyttårsaften. Vi har barna våre til låns, før du vet det er de ute av redet. Jeg har to barn, en som skal feire med masse venner, yngste i 10 klasse med oss.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #5 Skrevet 31. desember 2025 For meg er det en selvfølge å spise med dem. Kunne aldri falt meg inn å la dem spise alene på en festdag Om barna legger seg tidlig kan man heller spise og kose seg sammen kl 17, og ha litt kveldsmat sammen etter de er i seng. Nyttårsaften er vi sammen som familie. Anonymkode: 11553...fa5
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #6 Skrevet 31. desember 2025 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Mannen hadde forventet voksenmiddag kl 20 og hadde kjøpt inn middag til 2 personer. Jeg hadde sett for meg fellesmiddag med pent dekket bord og at alle pyntet seg og spiste kl 18. Penklær til barna ( 2 og 4) henger klare. Det skulle ikke spares på småkaker eller noe. Jeg vet at ting ikke blir som planlagt og at barna har det like bra med kjøttkaker og poteter kl 17. Jeg må innrømme at jeg mistet lysten til å pynte meg nå som barna ikke får delta og jeg redder stumpene med å dekke bordet ekstra pent til de. Jeg skal spise litt med de for jeg syns de skal ha en fin kveld, noe litt spesielt. Anonymkode: 1470a...13e Det er altså bare dere 4 som feirer? Og da skal dere ikke spise middag sammen. Utrolig rart. Men hvorfor er det mannen som bestemmer dette? Har du ikke noe du skulle ha sagt? »Mistet lysten til å pynte meg nå som barna ikke får delta», høres ikke helt sunt ut dette opplegget deres…..? Anonymkode: 91d5e...12f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #7 Skrevet 31. desember 2025 Hvorfor bestemmer mannen dette? Er han så kontrollerende til vanlig også? Hvis ikke, så må dere ta en prat om forventninger til kvelden på et tidligere tidspunkt. Anonymkode: 03ba3...436
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #8 Skrevet 31. desember 2025 Når våre barn var 2 og 4 hadde vi en middag sammen med dem rundt kl 17 på nyttårsaften hvor vi spiste litt. Rundt kl 21-22 hadde vi en voksenmiddag, god mat barna ikke liker enda. Det ene utelukker ikke det andre, syns det høres koselig ut av mannen din tenker at dere kunne ha en middag bare dere to, med barn på 2 og 4 er det ikke ofte man får tid til å bare være kjærester over en god middag. Anonymkode: 87ab9...79f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #9 Skrevet 31. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Mannen hadde forventet voksenmiddag kl 20 og hadde kjøpt inn middag til 2 personer. Jeg hadde sett for meg fellesmiddag med pent dekket bord og at alle pyntet seg og spiste kl 18. Penklær til barna ( 2 og 4) henger klare. Det skulle ikke spares på småkaker eller noe. Jeg vet at ting ikke blir som planlagt og at barna har det like bra med kjøttkaker og poteter kl 17. Jeg må innrømme at jeg mistet lysten til å pynte meg nå som barna ikke får delta og jeg redder stumpene med å dekke bordet ekstra pent til de. Jeg skal spise litt med de for jeg syns de skal ha en fin kveld, noe litt spesielt. Anonymkode: 1470a...13e Men hvorfor i alle dager lar du han bestemme dette alene, har du ikke noe du skal ha sagt? Anonymkode: 5ec6e...f79
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #10 Skrevet 31. desember 2025 Hæ? Har spist middag med barna mine på nyttårsaften bestandig. Har aldri hatt noe egen til de og oss? Merkelig ting å gjøre Anonymkode: 67f0b...29b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #11 Skrevet 31. desember 2025 Spiser selvsagt sammen med barna og barna får være våken så lenge de vil, eller klarer, på nyttårsaften Anonymkode: f52e9...77f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #12 Skrevet 31. desember 2025 Sånt skjønner jeg meg ikke på. At man har voksenmat en lørdag her og der når ungene har lagt seg, er en ting. Men man spiser da ikke nyttårsmiddag etter at ungene er lagt? I alle dager. Tror kanskje det er det verste av selvrealisering jeg har hørt. Jeg har spist med ungene alltid, da de var mindre spiste vi kl 17, de siste årene både 18 og 19. I kveld feirer jeg nyttår alene med mine to med hvit duk, koldtbord og dessert etter deres valg. Det blir koseligere og koseligere for hvert år, men da må man nesten legge grunnlaget. Anonymkode: 8c190...6ea
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #13 Skrevet 31. desember 2025 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Sånt skjønner jeg meg ikke på. At man har voksenmat en lørdag her og der når ungene har lagt seg, er en ting. Men man spiser da ikke nyttårsmiddag etter at ungene er lagt? I alle dager. Tror kanskje det er det verste av selvrealisering jeg har hørt. Jeg har spist med ungene alltid, da de var mindre spiste vi kl 17, de siste årene både 18 og 19. I kveld feirer jeg nyttår alene med mine to med hvit duk, koldtbord og dessert etter deres valg. Det blir koseligere og koseligere for hvert år, men da må man nesten legge grunnlaget. Anonymkode: 8c190...6ea Jeg er så enig, og jeg er veldig lei meg. Det skuffer meg forferdelig. Jeg hadde ansvar for juleaften og han for nyttårsaften. Alt jeg har gjort til jul, er for barna. Så kommer nyttårsaften, og de får restemat og lurer på hvorfor de ikke skal dekke av all bordpynten når de er ferdige. Jeg sa til slutt hva jeg mente, og det ble ikke særlig godt mottatt. Han er skuffet, mener han har stått på pinner for barna hele julen og at han har sett for seg denne kvelden lenge alene med god mat som han har bestemt. Jeg er visst den slemme som ikke har sagt i fra hva jeg forventer og får høre at jeg er lite raus. Familien min ringte for å ønske godt nytt år, og de spurte hva vi hadde kost oss med. Hva skulle jeg svare ? Vi har ikke spist, men barna fikk rester fra søndag Anonymkode: 1470a...13e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #14 Skrevet 31. desember 2025 Folk gjør det ulikt, og barna vet uansett ikke hva nyttårsaften er når de er så små. De er uansett ikke oppe til rakettene.   Vi spiste alltid middag med kalkun og dekket bord alle sammen hver nyttårsaften da barna var små. Så var vi ute med stjerneskudd og små smellerter. Så la de seg. Etter hvert fikk de være oppe til midnatt å se fyrverkeriet. Anonymkode: cb12a...d08
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #15 Skrevet 31. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er så enig, og jeg er veldig lei meg. Det skuffer meg forferdelig. Jeg hadde ansvar for juleaften og han for nyttårsaften. Alt jeg har gjort til jul, er for barna. Så kommer nyttårsaften, og de får restemat og lurer på hvorfor de ikke skal dekke av all bordpynten når de er ferdige. Jeg sa til slutt hva jeg mente, og det ble ikke særlig godt mottatt. Han er skuffet, mener han har stått på pinner for barna hele julen og at han har sett for seg denne kvelden lenge alene med god mat som han har bestemt. Jeg er visst den slemme som ikke har sagt i fra hva jeg forventer og får høre at jeg er lite raus. Familien min ringte for å ønske godt nytt år, og de spurte hva vi hadde kost oss med. Hva skulle jeg svare ? Vi har ikke spist, men barna fikk rester fra søndag Anonymkode: 1470a...13e Altså jeg hadde ikke villet leve sånn. Det kommer helg om et par dager, da kunne man tatt en voksenmiddag da, uten at det gikk utover noen. Merkedager er da viktig. Jeg ser flere skriver her at det er greit, men jeg må jammen innrømme at jeg tenker mitt om folk som gjør sånn. Anonymkode: 8c190...6ea
Anonym bruker Skrevet 1. januar #16 Skrevet 1. januar Dette synes jeg var trist å lese. I mitt hode, og i min familie og omgangskrets er jul- og nyttårsaften to helt selvfølgelige kvelder der hele familien inkluderes. Da ungene var små, ble middagen servert ved omtrent vanlig middagstid, så ble det litt senere middag ettersom de vokste til. Allerede som 3-4-åringer fikk de være oppe så lenge de ville eller klarte en eneste kveld i året. Hadde min mann gjort som HI sin, så ville jeg ringt legevakt, da måtte han vært alvorlig syk. Anonymkode: 05d13...b9d
Anonym bruker Skrevet 1. januar #17 Skrevet 1. januar At man en og annen kveld i året velger å ha en voksenmiddag sammen etter at ungene er i seng er helt greit synes jeg. Vi har ikke gjort det så ofte selv, men et par lørdager i året har det blitt. Det er fint å sitte sammen over middagsbordet uten å skulle hjelpe små barn, og ha gode samtaler som kanskje ikke hadde kommet frem om man satt i sofaen med TV på. Men akkurat nyttårsaften er i mine øyne en veldig rar dag å velge noe sånt, det er en dag vi alltid har feiret sammen som familie. Laget god middag, dekket bordet pent, hatt dessert osv. Ja, ungene la seg lenge før rakettene i mange år, men vi hadde det fint sammen til de la seg. Snakk sammen om forventninger, han ønsker en voksenmiddag med bare deg og det er helt innenfor altså, men du ønsker det en annen dag enn på nyttårsaften. Om man sier at jula varer 1-2 uker er det alltid en kveld man kan lage en slik voksendag også, det burde være uproblematisk og veldig koselig. Kanskje han ikke har slike familietradisjoner fra nyttårsaften fra egen barndom og derfor ikke ser problemet, men om dere snakker sammen burde det være enkelt å velge seg en annen dag i jula for en slik voksentradisjon. Man må ta vare på forholdet til partneren i den travle småbarnstiden også, mange glemmer det litt. Anonymkode: 11553...fa5
Anonym bruker Skrevet 1. januar #18 Skrevet 1. januar Middag kun dere 2 kan gjøres eller i året, også en annen dag i jula. Akkurat på Nyttårsaften feirer og spiser vi sammen. Pynter bord og pynter oss. Vi spiser pinnekjøtt, noe barna ikke liker ennå, men vi har da andre ting på bordet som de spiser. Da vår eldste var 6 mnd feiret vi hans første Nyttårsaften, vi valgte å spise i koseklær. Det skjer aldri igjen, føltes ut som en helt vanlig hverdag. Nå pynter vi oss. Mann og barn i skjorte og svart bukse. Jeg i kjole. Anonymkode: 31cc3...040
Anonym bruker Skrevet 1. januar #19 Skrevet 1. januar Er det første nyttår dere feirer sammen med barn ettersom dere har så stor forskjell på forventninger? Det er vel ingen riktig eller feil løsning på dette, men det høres ut som at kommunikasjonen kunne (burde) ha vært bedre på forhånd. Her hos oss er ungene alltid med, fra de har vært så små at de ikke skjønner hva nyttår er. Men det er ikke galt å legge dem heller, så lenge de er små i alle fall. Nyttårsaften er kjernefamilie-kveld her hos oss fra ungene er små til de en gang i fremtiden ikke gidder å feire med oss gamlinger . Anonymkode: a8a44...56b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå