Anonym bruker Skrevet 29. desember 2025 #1 Skrevet 29. desember 2025 Er det vanlig at innekatt smetter ut gjennom dør eller vindu om man glemmer seg å åpner opp? Hvis det f.eks. ringer på døra og man tror at katten er i ett annet rom. Anonymkode: c8466...60c
Lovemelikeyoudo Skrevet 29. desember 2025 #2 Skrevet 29. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det vanlig at innekatt smetter ut gjennom dør eller vindu om man glemmer seg å åpner opp? Hvis det f.eks. ringer på døra og man tror at katten er i ett annet rom. Anonymkode: c8466...60c Våre katter kan løpe superraskt ut om jeg åpner døren og de vil ut. Men de er inne/utekatter. Er din katt blitt borte?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2025 #3 Skrevet 29. desember 2025 Ja. Innekatter kan lett smette ut. Risikoen da er at de blir svært redd, fordi de ikke er vant til å være ute, og vil gjemme seg. Gjerne over lang tid, før de kommer frem og kommer til rette Anonymkode: f11d4...b44
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2025 #4 Skrevet 29. desember 2025 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ja. Innekatter kan lett smette ut. Risikoen da er at de blir svært redd, fordi de ikke er vant til å være ute, og vil gjemme seg. Gjerne over lang tid, før de kommer frem og kommer til rette Anonymkode: f11d4...b44 Ja var det jeg frykta. Hvordan finner man den da? Kan ikke rope på den som ved en katt. Er det sånn som med en hund som smetter ut døra? Hunden klarte å smette ut av ytterdøra i dag og det satt ett støkk i meg. Plutselig oppdaga ungen at hunden ikke var her og det var den ikke heller. Har planer om å kjøpe katt men denne bekymringa om at katten skal stikke av henger i meg. Anonymkode: c8466...60c
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2025 #5 Skrevet 29. desember 2025 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Ja. Innekatter kan lett smette ut. Risikoen da er at de blir svært redd, fordi de ikke er vant til å være ute, og vil gjemme seg. Gjerne over lang tid, før de kommer frem og kommer til rette Anonymkode: f11d4...b44 Er det noen som har opplevd dette selv på innekatter? Anonymkode: c8466...60c
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2025 #6 Skrevet 29. desember 2025 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Er det noen som har opplevd dette selv på innekatter? Anonymkode: c8466...60c Innekatt smatt ut og kom aldri tilbake. Anonymkode: 29e5f...521
Lovemelikeyoudo Skrevet 29. desember 2025 #7 Skrevet 29. desember 2025 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Ja var det jeg frykta. Hvordan finner man den da? Kan ikke rope på den som ved en katt. Er det sånn som med en hund som smetter ut døra? Hunden klarte å smette ut av ytterdøra i dag og det satt ett støkk i meg. Plutselig oppdaga ungen at hunden ikke var her og det var den ikke heller. Har planer om å kjøpe katt men denne bekymringa om at katten skal stikke av henger i meg. Anonymkode: c8466...60c Sett ut dokassen. Rist på matpose og rop på katten. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2025 #8 Skrevet 29. desember 2025 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Ja var det jeg frykta. Hvordan finner man den da? Kan ikke rope på den som ved en katt. Er det sånn som med en hund som smetter ut døra? Hunden klarte å smette ut av ytterdøra i dag og det satt ett støkk i meg. Plutselig oppdaga ungen at hunden ikke var her og det var den ikke heller. Har planer om å kjøpe katt men denne bekymringa om at katten skal stikke av henger i meg. Anonymkode: c8466...60c Klart du kan rope på en katt. Id merk den, du kan og sette airtag på den. Anonymkode: 47c72...f5b
Pobie Skrevet 29. desember 2025 #9 Skrevet 29. desember 2025 Hvis man har innekatt kan man aldri igjen ha vindu eller dører stå åpne.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2025 #10 Skrevet 29. desember 2025 Det er helt vanlig Kattens instinkt er at den vil ut, så om du ikke vil at den skal ut må du alltid være på vakt, aldri åpne en dør eller vindu uten å forsikre deg om at den er stengt i et annet rom. Om sommeren er det et mareritt 🙈 Jeg har en ragdoll. Endte med å chippe, sterilisere og vaksinere den så den kan gå ut og inn som den vil. Han går aldri langt fra huset, holder seg stort sett på tomta, men den måfå gå ut. Sønnen min og samboeren har en vanlig huskatt som hun tenkte skulle være innekatt, det gikk jo overhodet ikke. De endte også med katteluke og katten går som den vil. Anonymkode: 5820b...608
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #11 Skrevet 30. desember 2025 Stakkars. Man bør kanskje ta hensyn til kattens behov, og slutte å ha «innekatt»? Når katten har så stort behov for å være ute at den benytter enhver anledning til å stikke, så er det nok en god idé å la den være ute? Vi har to katter, som kommer og går som de ønsker. Det er lykkelige og tilfredse dyr. Anonymkode: e67a6...cb1
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #12 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er helt vanlig Kattens instinkt er at den vil ut, så om du ikke vil at den skal ut må du alltid være på vakt, aldri åpne en dør eller vindu uten å forsikre deg om at den er stengt i et annet rom. Om sommeren er det et mareritt 🙈 Jeg har en ragdoll. Endte med å chippe, sterilisere og vaksinere den så den kan gå ut og inn som den vil. Han går aldri langt fra huset, holder seg stort sett på tomta, men den måfå gå ut. Sønnen min og samboeren har en vanlig huskatt som hun tenkte skulle være innekatt, det gikk jo overhodet ikke. De endte også med katteluke og katten går som den vil. Anonymkode: 5820b...608 Og tar med seg halvdøde og levende fugler og mus inn Anonymkode: 5d8b3...cf1
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #13 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og tar med seg halvdøde og levende fugler og mus inn Anonymkode: 5d8b3...cf1 Vi har eller sånn katte dørklokke som reagerer med lyd når pusen står utenfor inngangsdøren å vil inn. Da sjekker vi bare at pusen ikke har noe med seg inn,før katten får slippe inn. Problem solved. Anonymkode: 5ece1...5f0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #14 Skrevet 30. desember 2025 Pobie skrev (10 timer siden): Hvis man har innekatt kan man aldri igjen ha vindu eller dører stå åpne. Og jeg som alltid har alle vinduene og dørene stå åpne om sommeren. Anonymkode: c8466...60c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #15 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Innekatt smatt ut og kom aldri tilbake. Anonymkode: 29e5f...521 Mitt værste mareritt det der. Anonymkode: c8466...60c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #16 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det er helt vanlig Kattens instinkt er at den vil ut, så om du ikke vil at den skal ut må du alltid være på vakt, aldri åpne en dør eller vindu uten å forsikre deg om at den er stengt i et annet rom. Om sommeren er det et mareritt 🙈 Jeg har en ragdoll. Endte med å chippe, sterilisere og vaksinere den så den kan gå ut og inn som den vil. Han går aldri langt fra huset, holder seg stort sett på tomta, men den måfå gå ut. Sønnen min og samboeren har en vanlig huskatt som hun tenkte skulle være innekatt, det gikk jo overhodet ikke. De endte også med katteluke og katten går som den vil. Anonymkode: 5820b...608 Kan ikke ha katten ute fordi de kjører så fort rett utenfor jeg bor. Bor på landet men har en bilvei rett ved som jeg er bekymra for. Derfor må katten være innekatt men tenkte å ha to sånn at de får selskap. Men ble usikker nå siden vi lufter så mye. Hvordan lufter man da? Blir så innestengt med ikke luft. Anonymkode: c8466...60c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #17 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Stakkars. Man bør kanskje ta hensyn til kattens behov, og slutte å ha «innekatt»? Når katten har så stort behov for å være ute at den benytter enhver anledning til å stikke, så er det nok en god idé å la den være ute? Vi har to katter, som kommer og går som de ønsker. Det er lykkelige og tilfredse dyr. Anonymkode: e67a6...cb1 Har dere ingen bilvei der bilene kjører fort? Anonymkode: c8466...60c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #18 Skrevet 30. desember 2025 Er det da dumt å stenge kattene inne på ett rom? Eller er det dumt og stressende? Vil ikke gjøre noe galt her. Anonymkode: c8466...60c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #19 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Kan ikke ha katten ute fordi de kjører så fort rett utenfor jeg bor. Bor på landet men har en bilvei rett ved som jeg er bekymra for. Derfor må katten være innekatt men tenkte å ha to sånn at de får selskap. Men ble usikker nå siden vi lufter så mye. Hvordan lufter man da? Blir så innestengt med ikke luft. Anonymkode: c8466...60c Alle katter kan bli påkjørt, uansett hva fartsgrensen er i området man bor. Stort sett går det greit, men uhell skjer. Skal du ha innekatt må du gjerne ha luftemulighet til den, enten ha den i sele/bånd eller ha en luftegård til den. Du må lufte i de rommene katten ikke er. Å ha to for selskap kan slå begge veier for katter er ikke flokkdyr på den måten, noen ganger blir de gode venner, andre ganger ikke. Mine to katter aksepterer hverandre, men har aldri vært venner. Anonymkode: 5820b...608
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #20 Skrevet 30. desember 2025 Det virker ikke som at det e ren god ide at du skaffer deg katt. Omgivelsene må passe, det er små liv som skal ha det godt! Anonymkode: e5d91...25b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #21 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan ikke ha katten ute fordi de kjører så fort rett utenfor jeg bor. Bor på landet men har en bilvei rett ved som jeg er bekymra for. Derfor må katten være innekatt men tenkte å ha to sånn at de får selskap. Men ble usikker nå siden vi lufter så mye. Hvordan lufter man da? Blir så innestengt med ikke luft. Anonymkode: c8466...60c Sett opp netting i dør og vindu, sånn som de har mye i utlandet. Du kan ikke regne med at katten ikke vil ut når alt står åpent. Anonymkode: 47c72...f5b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #22 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det da dumt å stenge kattene inne på ett rom? Eller er det dumt og stressende? Vil ikke gjøre noe galt her. Anonymkode: c8466...60c Ja, det er dumt. De kan ikke stenges inne på et rom store deler av vår og sommer. Anonymkode: 47c72...f5b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #23 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi har eller sånn katte dørklokke som reagerer med lyd når pusen står utenfor inngangsdøren å vil inn. Da sjekker vi bare at pusen ikke har noe med seg inn,før katten får slippe inn. Problem solved. Anonymkode: 5ece1...5f0 Så smart, kan du linke til en sånn? Anonymkode: 47c72...f5b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #24 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sett opp netting i dør og vindu, sånn som de har mye i utlandet. Du kan ikke regne med at katten ikke vil ut når alt står åpent. Anonymkode: 47c72...f5b Du må likevel være innstilt på at katten går og skriker ved vinduer og dører fordi den vil ut... Katten her var helt grusom å ha i hus etterhvert fordi den desperat ønsket å ut. Den remjet og skrek, lukket du opp en dør føk den forbi deg som en strek, den var desperat etter å ut. Og det enda det er en rasekatt. De sier rasekatter ofte er roligere inne fordi de er avlet frem for å være inne, men det er ikke sikkert altså. En vanlig huskatt kan du overhodet ikke stenge inne... Anonymkode: 5820b...608
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #25 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det da dumt å stenge kattene inne på ett rom? Eller er det dumt og stressende? Vil ikke gjøre noe galt her. Anonymkode: c8466...60c Det blir jo som å sette den i bur. Katter er ikke burdyr, de trenger plass. Anonymkode: 5820b...608
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå