Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #1 Skrevet 27. desember 2025 Det har frem til nå vært en overvekt av kvinnelige politimestere i Norge (syv av tolv). Nå øker denne overvekten enda mer til total kvinnedominans; ni av landets tolv politimestere som kvinner. Det kommenteres at "Likestillingsarbeidet har vært målrettet" og "knytter utviklingen til politiets likestillingsarbeid". Hvis målet er likestilling, hvorfor fortsetter kjønnsrettede tiltak for kvinner når balansen allerede er passert? https://www.smp.no/nyheter/n/q6LVWe/rekordmange-kvinnelige-politimestere-paa-nyaaret Anonymkode: 9cb13...361
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #2 Skrevet 27. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det har frem til nå vært en overvekt av kvinnelige politimestere i Norge (syv av tolv). Nå øker denne overvekten enda mer til total kvinnedominans; ni av landets tolv politimestere som kvinner. Det kommenteres at "Likestillingsarbeidet har vært målrettet" og "knytter utviklingen til politiets likestillingsarbeid". Hvis målet er likestilling, hvorfor fortsetter kjønnsrettede tiltak for kvinner når balansen allerede er passert? https://www.smp.no/nyheter/n/q6LVWe/rekordmange-kvinnelige-politimestere-paa-nyaaret Anonymkode: 9cb13...361 Nei, det viser vel bare at kvinner er dyktigere enn menn da. Slik at når de faktisk har en reel sjangse, så går de seirende ut. Anonymkode: 11c4f...ce9
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #3 Skrevet 27. desember 2025 22 minutes ago, Anonym bruker said: Nei, det viser vel bare at kvinner er dyktigere enn menn da. Slik at når de faktisk har en reel sjangse, så går de seirende ut. Anonymkode: 11c4f...ce9 Hadde de fått jobbene hvis det ikke var for at de var kvinner? Anonymkode: a1d4c...f57
Østerdølen Skrevet 27. desember 2025 #4 Skrevet 27. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hadde de fått jobbene hvis det ikke var for at de var kvinner? Anonymkode: a1d4c...f57 Nei, ofte går menn foran kvinner fordi det er "Gutteklubben Grei". Så er det kompetanse og ikke kjønn som bestemmer ,klarer kvinner seg bedre enn menn.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #5 Skrevet 27. desember 2025 24 minutes ago, Østerdølen said: Nei, ofte går menn foran kvinner fordi det er "Gutteklubben Grei". Så er det kompetanse og ikke kjønn som bestemmer ,klarer kvinner seg bedre enn menn. Gjør de virkelig det? Anonymkode: a1d4c...f57
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #6 Skrevet 27. desember 2025 Det har vært flest meningsløse år, rodhe var den første kvinnelige for ikke så mange år siden. Det bør være likestilt. Anonymkode: 7590e...6c9
Østerdølen Skrevet 28. desember 2025 #7 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Gjør de virkelig det? Anonymkode: a1d4c...f57 Ja, de gjør faktisk det. Menn får stillingen fordi er i omgangskretsen, ikke fordi de er best kvalifisert.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #8 Skrevet 28. desember 2025 Man ser jo hvilken vei det har gått også når kvinnene har vært sjef... Anonymkode: 5f370...881
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #9 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hadde de fått jobbene hvis det ikke var for at de var kvinner? Anonymkode: a1d4c...f57 Det vises til bruk av «målrettede likestillingstiltak» der det allerede har vært overvekt av kvinner, og hvor dette nå har utviklet seg til total kvinnedominans. Dette kommenteres som uproblematisk og "bare fint". Det er Politidirektoratet (POD) og Justis- og beredskapsdepartementet (JD) som foretar disse valgene, basert på politiske og administrative føringer. Spørsmålet er om det er i tråd med likestillingsbegrepet å bruke likestilling som begrunnelse for tiltak som ytterligere forsterker eksisterende kjønnsforskjeller. Bør ikke likestilling innebære en reell balanse, snarere enn systematisk favorisering av kvinner for enhver pris? Anonymkode: 9cb13...361
Østerdølen Skrevet 28. desember 2025 #10 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Det vises til bruk av «målrettede likestillingstiltak» der det allerede har vært overvekt av kvinner, og hvor dette nå har utviklet seg til total kvinnedominans. Dette kommenteres som uproblematisk og "bare fint". Det er Politidirektoratet (POD) og Justis- og beredskapsdepartementet (JD) som foretar disse valgene, basert på politiske og administrative føringer. Spørsmålet er om det er i tråd med likestillingsbegrepet å bruke likestilling som begrunnelse for tiltak som ytterligere forsterker eksisterende kjønnsforskjeller. Bør ikke likestilling innebære en reell balanse, snarere enn systematisk favorisering av kvinner for enhver pris? Anonymkode: 9cb13...361 Men bekymret dette deg når det kun var menn i slike stillinger? Eller er det overvekten av kvinner som gnager deg? Hvorfor ikke bare innse at kvinner faktisk er like gode, om ikke enda bedre kvalifisert enn menn?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #11 Skrevet 28. desember 2025 Sju av tolv er da ikke å ta fullstendig over, det er bare rett over halvparten. Det vil naturligvis variere, av og til litt flere kvinner, av og til litt flere menn, man får ikke nøyaktig 50-50 fordeling hele tiden. Anonymkode: 4ea81...cdc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #12 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Sju av tolv er da ikke å ta fullstendig over, det er bare rett over halvparten. Det vil naturligvis variere, av og til litt flere kvinner, av og til litt flere menn, man får ikke nøyaktig 50-50 fordeling hele tiden. Anonymkode: 4ea81...cdc Det var syv av tolv. Men med disse "målrettede likestillingstiltakene" er det nå ni av tolv. Spørsmålet er hvorfor det anvendes målrettede likestillingstiltak for kvinner i sektorer der kvinner allerede er i flertall. Anonymkode: 9cb13...361
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #13 Skrevet 28. desember 2025 Enig med deg hi. Nå må det gå andre veien hvis de ønsker likestilling. Anonymkode: 34f2e...c60
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #14 Skrevet 28. desember 2025 Her er jeg enig HI. Hvorfor fortsette å favorisere kvinner på denne måten? Jeg ble selv bedt om å være med å utforme en stillingsannonse en gang hvor de ville jeg skulle skrive noe slikt som at kvinner ble foretrukket. Dette nektet jeg. Jeg sa også at jeg ikke ønsket å jobbe et sted hvor det virket som jeg fikk jobben fordi jeg var kvinne og ikke for hva jeg kunne. (Nå ble jeg headhuntet inn da) Jeg med IT og ja jeg vet det finnes mange flike damer der ute, men det er ikke til å putte under en stol at det finnes enda flere menn som er gode i IT. Jeg ønsket vi skulle gå for de beste uansett kjønn. Anonymkode: 91c6b...162
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #15 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Her er jeg enig HI. Hvorfor fortsette å favorisere kvinner på denne måten? Jeg ble selv bedt om å være med å utforme en stillingsannonse en gang hvor de ville jeg skulle skrive noe slikt som at kvinner ble foretrukket. Dette nektet jeg. Jeg sa også at jeg ikke ønsket å jobbe et sted hvor det virket som jeg fikk jobben fordi jeg var kvinne og ikke for hva jeg kunne. (Nå ble jeg headhuntet inn da) Jeg med IT og ja jeg vet det finnes mange flike damer der ute, men det er ikke til å putte under en stol at det finnes enda flere menn som er gode i IT. Jeg ønsket vi skulle gå for de beste uansett kjønn. Anonymkode: 91c6b...162 Enig. Jeg er i luftfart og har opplevd akkurat det samme. Hadde en stilling ute for et års tid siden, og av rundt 80 søkere var tre kvinner. Kun ei nådde ganske høyt opp, men fordi det var en mann som var dyktigere, ansatte vi ham. Bare rett og rimelig. Anonymkode: 34f2e...c60
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #16 Skrevet 28. desember 2025 Jeg er psykolog og ansetter andre psykologer. I en søkerliste med 80 søkere er det kanskje fem kvalifiserte menn. Det hender ganske ofte at vi ansetter en mann selv om det finnes flinkere kvinner. Liker det ikke 100%, men innser at vi trenger en variert ansattgruppe. Det samme gjelder for søkere med ikke-vestlig bakgrunn. At ni av tolv er kvinner ville ikke bekymret meg, og jeg tviler også på at det er brukt målrettete likestillingstiltak for disse. Anonymkode: 81c14...908
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #17 Skrevet 28. desember 2025 Burde det være likestilling? Kvinner er trass alt klokere enn menn. Det er derfor kvinner gjør det så mye bedre på høyere utdanning. Kvinner er bedre ledere enn menn. Jeg gleder meg over at så mange kvinner får lederstilling. Anonymkode: 6020a...757
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #18 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Burde det være likestilling? Kvinner er trass alt klokere enn menn. Det er derfor kvinner gjør det så mye bedre på høyere utdanning. Kvinner er bedre ledere enn menn. Jeg gleder meg over at så mange kvinner får lederstilling. Anonymkode: 6020a...757 Ja, hvorfor skal menn få en stilling bare fordi han er mann? I hvertfall om en kvinne er mye dyktigere (noe hun mest sannsynligvis er) Anonymkode: 11c4f...ce9
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #19 Skrevet 28. desember 2025 15 hours ago, Østerdølen said: Ja, de gjør faktisk det. Menn får stillingen fordi er i omgangskretsen, ikke fordi de er best kvalifisert. Kilder på dette? Anonymkode: a1d4c...f57
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2025 #20 Skrevet 29. desember 2025 At kvinner er i overtall ett sted betyr ikke at de er på vei til å ta over. Ærlig talt. Anonymkode: 8c1f2...650
Østerdølen Skrevet 29. desember 2025 #21 Skrevet 29. desember 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Kilder på dette? Anonymkode: a1d4c...f57 Agnenda-notat: Menn som ikke liker karrierekvinner – Tankesmien Agenda Karrierekvinne, nei takk! – Ytring Og når det gjelder påstanden om at "kvinner tar over", viser SSB at kvinner ligger fortsatt etter innen lederstillinger, deltagelse i ulike stiftelser, lønninger osv. Samtidig klarer kvinnen seg mye bedre på skolen, har bedre utdanning og bedre karakterer. Likevel er det mannen som får stillingen foran kvinnen.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #22 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (På 28.12.2025 den 14.03): Burde det være likestilling? Kvinner er trass alt klokere enn menn. Det er derfor kvinner gjør det så mye bedre på høyere utdanning. Kvinner er bedre ledere enn menn. Jeg gleder meg over at så mange kvinner får lederstilling. Anonymkode: 6020a...757 Det er ingenting galt med likestilling. Det som er spesielt her, er at det allerede var en tydelig overvekt av kvinner. Likevel bruker de som har det politiske og administrative ansvaret for ansettelsene «målrettede likestillingstiltak» for å få inn enda flere kvinner i politiledelsen. Resultatet er at ubalansen øker ytterligere og hele sektoren er "totalt" kvinnestyrt. Ingen av kvinnene som ble ansatt som politimestre har formell politiutdanning. Men det er ikke kompetansen som er poenget her. Det er om feminismen driver kvinnesak for enhver pris og at de musbruker hele likestillingsbedgrepet? Anonymkode: 9cb13...361
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #23 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ingenting galt med likestilling. Det som er spesielt her, er at det allerede var en tydelig overvekt av kvinner. Likevel bruker de som har det politiske og administrative ansvaret for ansettelsene «målrettede likestillingstiltak» for å få inn enda flere kvinner i politiledelsen. Resultatet er at ubalansen øker ytterligere og hele sektoren er "totalt" kvinnestyrt. Ingen av kvinnene som ble ansatt som politimestre har formell politiutdanning. Men det er ikke kompetansen som er poenget her. Det er om feminismen driver kvinnesak for enhver pris og at de musbruker hele likestillingsbedgrepet? Anonymkode: 9cb13...361 Bare bra i så fall. Jeg heier på alle tiltak som får inn flere kvinner i posisjon. Kvinner er mye flinkere til å være ledere enn menn er. Kvinner er klokere, dyktigere og mer arbeidssomme. Det er vel derfor kvinner som ikke har utdanningen bak seg har klart å få jobben, fordi de har klart å sette seg inn i og forstå jobben likevel. Kvinner er bare mye flinkere enn menn til det meste. For øvrig kan ikke likestilling misbrukes. Anonymkode: 6020a...757
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #24 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Bare bra i så fall. Jeg heier på alle tiltak som får inn flere kvinner i posisjon. Kvinner er mye flinkere til å være ledere enn menn er. Kvinner er klokere, dyktigere og mer arbeidssomme. Det er vel derfor kvinner som ikke har utdanningen bak seg har klart å få jobben, fordi de har klart å sette seg inn i og forstå jobben likevel. Kvinner er bare mye flinkere enn menn til det meste. For øvrig kan ikke likestilling misbrukes. Anonymkode: 6020a...757 De har klart å få jobben fordi det er satt inn politiske "målrettede likestillingstiltak" for å velge flere kvinner i disse maktposisjonene. Spørsmålet er ikke om hvor mye flinkere kvinner er enn menn. Spørsmålet er om det er riktig å bruke "målrettede likestillingstiltak" for å få ansatt flere kvinner i maktposisjoner i sektorer hvor kvinner allerede er i stort flertall? Anonymkode: 9cb13...361
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #25 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): De har klart å få jobben fordi det er satt inn politiske "målrettede likestillingstiltak" for å velge flere kvinner i disse maktposisjonene. Spørsmålet er ikke om hvor mye flinkere kvinner er enn menn. Spørsmålet er om det er riktig å bruke "målrettede likestillingstiltak" for å få ansatt flere kvinner i maktposisjoner i sektorer hvor kvinner allerede er i stort flertall? Anonymkode: 9cb13...361 Ja det er riktig. Anonymkode: 6020a...757
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå