Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #1 Skrevet 27. desember 2025 så har 1,2 millioner flyktet til Russland? Det var jo litt rart…? Anonymkode: 963cd...3c3
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #2 Skrevet 27. desember 2025 Før 2022 ja. Anonymkode: 5f3df...dcc
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #3 Skrevet 27. desember 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Før 2022 ja. Anonymkode: 5f3df...dcc Så ikke fremstill det som om de har flyktet til Russland nå. Anonymkode: 5f3df...dcc
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #4 Skrevet 27. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Før 2022 ja. Anonymkode: 5f3df...dcc Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så ikke fremstill det som om de har flyktet til Russland nå. Anonymkode: 5f3df...dcc Tallene er fra slutten av 2023. Anonymkode: 963cd...3c3
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #5 Skrevet 27. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tallene er fra slutten av 2023. Anonymkode: 963cd...3c3 2023 da, men det er fremdeles ikke noe rart med det. Anonymkode: 5f3df...dcc
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #6 Skrevet 27. desember 2025 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): så har 1,2 millioner flyktet til Russland? Det var jo litt rart…? Anonymkode: 963cd...3c3 Ja, dette er ukrainere som er tro til Russland og har familie der. Men hva vil du egentlig? Ha det til at Russland er snille? Anonymkode: 72060...59a
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #7 Skrevet 27. desember 2025 Egentlig ikke. Ville mye heller bodd i Russland enn i Ukraina. Anonymkode: 4031f...c8d
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #8 Skrevet 27. desember 2025 I Russland blir de ikke bombet, og mange har familie der. Sikkert det tryggeste stedet å være. Russland vil ikke «kvitte seg med» ukrainere, de vil ha landet med folket og kalle det russisk. Utenkelig for oss, men at mange gjør det forstår man jo. Valget mellom å aldri se familie igjen, eller å dra til Russland. Og en del Ukrainere mener det var bedre når Ukraina var en del av Sovjet, men det er gjerne de gamle. Anonymkode: c432c...ed6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2025 #9 Skrevet 27. desember 2025 1 hour ago, Anonym bruker said: så har 1,2 millioner flyktet til Russland? Det var jo litt rart…? Anonymkode: 963cd...3c3 Hvorfor er det rart? Anonymkode: 702be...72f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #10 Skrevet 28. desember 2025 De flykter fra bombing. Det er naturlig at noen flykter til Russland. De har gjerne allerde familie der. I tillegg har flere av dem allerede russisk som morsmål. Noen av disse fikk det vanskelig etter at krigen startet fordi man tok dem for å være russere. Noen av dem er russere og holder kanskje med Russland. Mange andre gjør ikke det, men ønsker å være trygg for krig Anonymkode: 204c3...36d
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #11 Skrevet 28. desember 2025 Har de mulighet til å flykte noe annet sted? Om de kommer fra de russiskokkuperte områdene, får de jo ikke flyktet vestover. Anonymkode: c2741...0cc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #12 Skrevet 28. desember 2025 Poenget var at vi her i Norge blir fortalt at Russland er den store, stygge ulven, og at alle ukrainere hater dem. Da er det jo et tankekors at såpass mange har flyktet dit, og noe iallfall jeg ikke var klar over før her forrige dagen. Hi Anonymkode: 963cd...3c3
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #13 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Poenget var at vi her i Norge blir fortalt at Russland er den store, stygge ulven, og at alle ukrainere hater dem. Da er det jo et tankekors at såpass mange har flyktet dit, og noe iallfall jeg ikke var klar over før her forrige dagen. Hi Anonymkode: 963cd...3c3 Mener du at Russland ikke er dem store sygge ulven? Anonymkode: 5f3df...dcc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #14 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Poenget var at vi her i Norge blir fortalt at Russland er den store, stygge ulven, og at alle ukrainere hater dem. Da er det jo et tankekors at såpass mange har flyktet dit, og noe iallfall jeg ikke var klar over før her forrige dagen. Hi Anonymkode: 963cd...3c3 Men hva tror du at det betyr? At krigen ikke er reell? Hvem tjener i så tilfelle på det? Hvorfor tenker du at dette er mistenkelig? Mange ukrainere har familie i russland. I en desperat situasjon flykter en i trygghet, for mange vil Russland være trygt. Anonymkode: a69d6...de6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #15 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Poenget var at vi her i Norge blir fortalt at Russland er den store, stygge ulven, og at alle ukrainere hater dem. Da er det jo et tankekors at såpass mange har flyktet dit, og noe iallfall jeg ikke var klar over før her forrige dagen. Hi Anonymkode: 963cd...3c3 Hvor vil du med det ‘poenget’? Antyde at det ikke er krig i Ukraina? At Russland ikke er et diktatur? Jeg skjønner ikke hva det er du tror du har oppdaget. Anonymkode: 5cd47...b03
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #16 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Poenget var at vi her i Norge blir fortalt at Russland er den store, stygge ulven, og at alle ukrainere hater dem. Da er det jo et tankekors at såpass mange har flyktet dit, og noe iallfall jeg ikke var klar over før her forrige dagen. Hi Anonymkode: 963cd...3c3 Når Russland bomber dem, invaderer og hindrer folk i å reise i andre retninger, havner noen i Russland. Det betyr ikke at Russland ikke er den store stygge ulven. Hadde de ikke angrepet, hadde ingen behøvd å flykte. Anonymkode: c2741...0cc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #17 Skrevet 28. desember 2025 Vi hører ingenting om dette i norske medier. Der fremstilles krigen som om alle ukrainere hater russere, noe som ikke kan være tilfelle når så mange har flyktet dit. Det jeg prøver å si er at kanskje også denne saken har flere sider. Selvsagt er det ikke greit å bombe og drepe sivile, det tror jeg alle er enige om. Hi Anonymkode: 963cd...3c3
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #18 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi hører ingenting om dette i norske medier. Der fremstilles krigen som om alle ukrainere hater russere, noe som ikke kan være tilfelle når så mange har flyktet dit. Det jeg prøver å si er at kanskje også denne saken har flere sider. Selvsagt er det ikke greit å bombe og drepe sivile, det tror jeg alle er enige om. Hi Anonymkode: 963cd...3c3 Har du lest og sett absolutt alle nyhetssaker om Ukraina? Jeg har visst at ukrainere har flyktet til Russland veldig lenge. Jeg har heller aldri fått inntrykk av at alle ukrainere hater aller russere eller at alle russere støtter krigen. Hvorfor har du inntrykk av at norske medier skulle holde dette skjult? Det kan vel ikke ventes at det skal nevnes hver gang de rapporterer frå krigen i Ukraina? Anonymkode: a69d6...de6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #19 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vi hører ingenting om dette i norske medier. Der fremstilles krigen som om alle ukrainere hater russere, noe som ikke kan være tilfelle når så mange har flyktet dit. Det jeg prøver å si er at kanskje også denne saken har flere sider. Selvsagt er det ikke greit å bombe og drepe sivile, det tror jeg alle er enige om. Hi Anonymkode: 963cd...3c3 Men hva flere sider er det enn at Russland har angrepet og bombet ett land, okkupert store deler av det, stjålet tusenvis av ukrainske barn, drept titusenvis av mennesker. Det finnes ikke flere sider, Russland er ikke "snille" slik du så desperat forsøker å finne på unnskyldninger. Anonymkode: 72060...59a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #20 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Vi hører ingenting om dette i norske medier. Der fremstilles krigen som om alle ukrainere hater russere, noe som ikke kan være tilfelle når så mange har flyktet dit. Det jeg prøver å si er at kanskje også denne saken har flere sider. Selvsagt er det ikke greit å bombe og drepe sivile, det tror jeg alle er enige om. Hi Anonymkode: 963cd...3c3 Hva tenker du egentlig foegår da, hvilke sider er det vi ikke blir fortalt om? Anonymkode: 5f3df...dcc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2025 #21 Skrevet 28. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi hører ingenting om dette i norske medier. Der fremstilles krigen som om alle ukrainere hater russere, noe som ikke kan være tilfelle når så mange har flyktet dit. Det jeg prøver å si er at kanskje også denne saken har flere sider. Selvsagt er det ikke greit å bombe og drepe sivile, det tror jeg alle er enige om. Hi Anonymkode: 963cd...3c3 Det har aldri vært fremstilt som alle ukrainere hater russere, i øst har det alltid vært en sterkt tilhørighet til Russland for mange som bor der Anonymkode: d8fd5...f6f
Admin Skrevet 28. desember 2025 #22 Skrevet 28. desember 2025 Tråden er ryddet for brukerangrep og politiske innlegg. Admin
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. desember 2025 #24 Skrevet 29. desember 2025 Det er ikke nødvendigvis rart når man ser på Ukrainas befolkningssammensetning og situasjonen i krigens startfase. Ukraina er et fleretnisk land med store russisktalende minoriteter, særlig i øst og sør. Mange hadde familie, språkfellesskap eller arbeidstilknytning til Russland allerede før krigen. I tillegg må man skille mellom frivillig flukt og tvang. En betydelig andel av dem som har endt opp i Russland, kom fra områder som ble okkupert tidlig i krigen, og flere internasjonale rapporter beskriver at både sivile og barn ble presset eller deportert dit. Tallene sier derfor lite om politiske sympatier eller «valg», og mer om geografi, språk, familieforbindelser og maktforhold under krig. Kort sagt: når man tar hensyn til Ukrainas blandede befolkning og hvordan krigen faktisk har foregått, er dette mindre overraskende enn det kan se ut som ved første øyekast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå