Gå til innhold

Overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber turnus og skal jobbe aften mandag og tirsdag mens mannen min jobber dag, så planen var å pynte juletreet i kveld sammen med han og barna etter at jeg hadde lagt minste på 1 år. 

Når jeg kommer opp, så har resten av gjengen pyntet treet uten meg. Dette gjorde at jeg ble veldig lei meg siden vi har snakket hele helgen om at vi skulle gjøre det sammen.

Alle som kjenner meg vet at jeg elsker jul, spesielt tradisjoner som dessverre blir amputert i år grunnet jobben min, så jeg sa klart å tydelig ifra til min mann at jeg følte dette var veldig dårlig gjort. Han mener jeg er barnslig. Er jeg helt på bærtur som ble lei meg siden jeg ønsket å pynte treet sammen som familie? 

Anonymkode: abf50...590

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber turnus og skal jobbe aften mandag og tirsdag mens mannen min jobber dag, så planen var å pynte juletreet i kveld sammen med han og barna etter at jeg hadde lagt minste på 1 år. 

Når jeg kommer opp, så har resten av gjengen pyntet treet uten meg. Dette gjorde at jeg ble veldig lei meg siden vi har snakket hele helgen om at vi skulle gjøre det sammen.

Alle som kjenner meg vet at jeg elsker jul, spesielt tradisjoner som dessverre blir amputert i år grunnet jobben min, så jeg sa klart å tydelig ifra til min mann at jeg følte dette var veldig dårlig gjort. Han mener jeg er barnslig. Er jeg helt på bærtur som ble lei meg siden jeg ønsket å pynte treet sammen som familie? 

Ja du overreagerer. Stakkars barna dine som må se en trist mor fordi de har pyntet juletreet. Gled deg over det 

Anonymkode: 7ae4b...6ef

Skrevet

Jeg støtter deg! Men ville ikke vist det til barna 

Anonymkode: e7059...7b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja du overreagerer. Stakkars barna dine som må se en trist mor fordi de har pyntet juletreet. Gled deg over det 

Anonymkode: 7ae4b...6ef

Nå har jeg ikke sagt det til barna eller vist det fremfor dem. Jeg sa fra til min mann. 

Skrevet

Ja, jeg forstår veldig godt at du ble lei deg! Å pynte juletreet sammen med familien er en viktig begivenhet for en som er glad i jul, og der er noe som samler familien og gir felles glede og felles minner. Dette ble du frarøvet.

Anonymkode: 7be40...108

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, du er barnslig. Og du overreagerer. 

Anonymkode: 9552e...f3c

Skrevet

Jeg synes du overreagerer.

Anonymkode: 8fcf6...25e

Skrevet

Barnslig overreaksjon. 

Det spiller virkelig ingen rolle hvem som pynter juletreet et år. Du skal gjerne pynte 70-80 juletrær gjennom livet, et fra eller til er lite å ta på vei for. 

Anonymkode: 20592...c4b

Skrevet

Jeg hadde nok også blitt lei meg om familien hadde pyntet  juletreet uten meg.  Jeg storkoser med med å pynte treet, ta fram den gamle pynten, og den nye, mimre, kjenne julestemningen og gleden....   MEN det er mitt problem om jeg blir lei meg i stede for å bli glad for at de har tatt jobben.  De hadde sikkert ikke gjort det for å kunne kose seg med "haha, i år får ikke mamma gjort det, gjett om hun kommer til å bli sur..."   

Anonymkode: 78d08...779

Skrevet

Synes du overreagerer 

Anonymkode: a65f8...ef2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei. Forståelig at du ble lei deg.

Anonymkode: 7993c...b97

Skrevet

Absolutt forståelig, en del menn kjemper ekstremt hardt for retten til å ikke tenke seg om.

Anonymkode: 3309d...4be

Skrevet

Absolutt overreaksjon

Anonymkode: 9552e...f3c

Skrevet

Jeg hadde også blitt lei meg. Jeg ville ikke vist det til barna, men inni meg ville jeg blitt lei meg. Å pynte treet, sammen med barna og mannen, er noe man gjør bare 1 gang i året, det er utrolig koselig og hos oss markerer det at nå begynner jula. Det er mine følelser, som jeg bare må eie. At andre ikke føler det samme gjør ikke mine følelser mindre verd eller at de er dumme.

Anonymkode: 13ac1...658

Skrevet

Jeg tenker jo at de gjorde det for å overraske og glede deg, og så ble det dessverre feil for deg. Jeg håper du ikke viste det fram til barna, som sikkert var spente på din reaksjon. At mannen så får kjeft for å gjøre dette er en bombesikker måte å sikre at han ikke tør å ta ansvar for noe julerelatert igjen. Husk det når du en dag sitter og gråter fordi du kjenner på at alt er ditt ansvar og han ikke gjør noe til jul. 

Anonymkode: ed66b...832

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker jo at de gjorde det for å overraske og glede deg, og så ble det dessverre feil for deg. Jeg håper du ikke viste det fram til barna, som sikkert var spente på din reaksjon. At mannen så får kjeft for å gjøre dette er en bombesikker måte å sikre at han ikke tør å ta ansvar for noe julerelatert igjen. Husk det når du en dag sitter og gråter fordi du kjenner på at alt er ditt ansvar og han ikke gjør noe til jul. 

Eventuelt; barna hadde lyst for sin egen del og far gadd ikke anstrenge seg for å få dem til å vente. Ikke undervurder menn på den måten, han tar det motsatte av ansvar her.m og han er ikke så dum at han ikke skjønner at “vi pyntet treet sammen når minste har sovnet” betyr nettop det. Det du beskriver er hele mekanismen bak weponized incompetence. En gjør noe som kan tolkes som et forsøk på bidra, vel vitende on at det vil såre ellee ødelegge for partneren. Når partneren gir utrykk for at “dette såret/ødela for meg” han en skapt seg rom til å ikke bidra i fremtiden “for du er jo aldri fornøyd så jeg tør ikke gjøre noen ting, stakkars, stakkars meg”.

Anonymkode: 3309d...4be

Skrevet

Poenget her er at mannen kjenner deg, han VET at du ville være med å pynte. Da er det sylfrekt å bare gjøre det. Må jo nesten bare spørre om han vanligvis er helt idiot og så lite omtenksom?

Anonymkode: b7146...299

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For noe tull! Man må slutte å behandle menn som skjøre blomster som man på tråkke forsiktig rundt og prise seg lykkelig hvis de skulle slumpe til å ta ansvar for noe! Han pyntet nok ikke treet i vond mening, men han må da virkelig tåle at konen blir skuffet - og gir uttrykk for det. 

Jeg hadde også blitt skuffet om jeg ble utelatt fra en hyggelig familieaktivitet. At andre ikke bryr seg betyr jo ingenting for meg og mine følelser. Man kan bli lei seg, og så går man videre. Forhåpentligvis med en felles forståelse av at dette ble litt dumt. 

Skrevet

Jeg hadde nok også blitt litt lei meg. Men jeg synes likevel du overreagerer veldig. Hadde takket barna for at de pyntet et fint tre, og tenkte at det kommer nok flere juletrær å pynte i årene fremover. Viktigst at barna fikk pynte.

Anonymkode: dbaa5...d66

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde nok også blitt litt lei meg. Men jeg synes likevel du overreagerer veldig. Hadde takket barna for at de pyntet et fint tre, og tenkte at det kommer nok flere juletrær å pynte i årene fremover. Viktigst at barna fikk pynte.

Anonymkode: dbaa5...d66

Hvordan overreagerer hi veldig? Ved å si fra til mannen? Hun viste jo ikke skuffelsen ovenfor ungene. 

Anonymkode: ae427...dab

Skrevet

Jeg hadde også blitt lei meg. For meg og oss er det en hyggelig tradisjon at vi gjør det i fellesskap. 

Anonymkode: ad98b...1f8

Skrevet

Jeg hater å pynte, så hadde blitt glad. Men hadde det vært noe jeg gledet meg til hadde jeg blitt skuffet, men ikke vist det til barna. 

MEN hadde jeg gledet meg til det hadde de vist det og ventet. Her venter vi ofte heller litt for mye enn for lite.

Anonymkode: 33757...f47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...