Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #1 Skrevet 21. desember 2025 Vi er i starten av 30-årene. Hun har vært en "evig singel" type. En som ikke tolererer noe dritt fra menn. En typisk "strong, independent woman". Hun har alltid blitt sint på oss andre i gjengen hvis vi har stått i forhold hun mener ikke er bra for oss. Nå har hun selv fått seg kjæreste. Det hører til historien at hun har fortalt meg at han er ekstremt sjalu. Spesielt fortids-sjalu. Han er ekstremt sjalu på hennes fortid (og de er fremdeles tidlig i forholdet). Nå hører jeg aldri fra henne noe mer. Hun lager avtaler med meg som hun ikke holder (kommer med unnskyldninger for hvorfor det ikke passer likevel). Hun har ALDRI hatt lyst på barn før, men nå skal hun plutselig prøve å bki gravid. Dette er ekstremt ulikt min venninne, og jeg er bekymret for hvordan denne nye typen egentlig er... hva ville du sagt/gjort hvis det var din venninne? Anonymkode: e4e59...d2c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #2 Skrevet 21. desember 2025 Dessverre er hun trolig så lovebombet og hektet at hun trolig ikke kommer til å høre på deg! Jeg ville gjort mitt beste for å undersøke hans fortid, ekser, ev. kriminelle handlinger, om han har hatt besøksforbud mot seg. Jeg ville forsøkt å snakke med en eller flere av hans ekser om det er mulig. Den beste sjansen til å få henne til å se lyset, det er hvis minst en, helst flere, av hans ekser kunne fortalt henne lignende historier. Men sjansen er dessverre stor for at hun ikke vil lytte til noe. En annen ting er at hun lager avtaler med deg som hun ikke holder - da er det en reell risiko for at han har utsatt henne for vold slik at hun ikke vil møte deg eller andre før merkene eller smerten etter volden er borte. En annen sak er at det kan være hun ikke lenger har kontroll over egen telefon lenger. Han driver nok med sterk påvirkning for å isolere henne fra de som bryr seg om henne. Jeg ville også vurdert å ta en samtale med politiet og spørre om råd i dette tilfellet, for det virker som om din venninne er på full fart inn i et ekstremt ødeleggende, voldelig forhold. Om du kan gi politiet hans navn nå, så vil det kunne være viktig om det blir større problemer senere, spesielt viktig om hun skulle bli gravid og få barnet. Anonymkode: d78f4...f77
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #3 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dessverre er hun trolig så lovebombet og hektet at hun trolig ikke kommer til å høre på deg! Jeg ville gjort mitt beste for å undersøke hans fortid, ekser, ev. kriminelle handlinger, om han har hatt besøksforbud mot seg. Jeg ville forsøkt å snakke med en eller flere av hans ekser om det er mulig. Den beste sjansen til å få henne til å se lyset, det er hvis minst en, helst flere, av hans ekser kunne fortalt henne lignende historier. Men sjansen er dessverre stor for at hun ikke vil lytte til noe. En annen ting er at hun lager avtaler med deg som hun ikke holder - da er det en reell risiko for at han har utsatt henne for vold slik at hun ikke vil møte deg eller andre før merkene eller smerten etter volden er borte. En annen sak er at det kan være hun ikke lenger har kontroll over egen telefon lenger. Han driver nok med sterk påvirkning for å isolere henne fra de som bryr seg om henne. Jeg ville også vurdert å ta en samtale med politiet og spørre om råd i dette tilfellet, for det virker som om din venninne er på full fart inn i et ekstremt ødeleggende, voldelig forhold. Om du kan gi politiet hans navn nå, så vil det kunne være viktig om det blir større problemer senere, spesielt viktig om hun skulle bli gravid og få barnet. Anonymkode: d78f4...f77 Gud hjelpe meg. Snakk om å dramatisere til klimaks Anonymkode: f7f18...ca0
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #4 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Dessverre er hun trolig så lovebombet og hektet at hun trolig ikke kommer til å høre på deg! Jeg ville gjort mitt beste for å undersøke hans fortid, ekser, ev. kriminelle handlinger, om han har hatt besøksforbud mot seg. Jeg ville forsøkt å snakke med en eller flere av hans ekser om det er mulig. Den beste sjansen til å få henne til å se lyset, det er hvis minst en, helst flere, av hans ekser kunne fortalt henne lignende historier. Men sjansen er dessverre stor for at hun ikke vil lytte til noe. En annen ting er at hun lager avtaler med deg som hun ikke holder - da er det en reell risiko for at han har utsatt henne for vold slik at hun ikke vil møte deg eller andre før merkene eller smerten etter volden er borte. En annen sak er at det kan være hun ikke lenger har kontroll over egen telefon lenger. Han driver nok med sterk påvirkning for å isolere henne fra de som bryr seg om henne. Jeg ville også vurdert å ta en samtale med politiet og spørre om råd i dette tilfellet, for det virker som om din venninne er på full fart inn i et ekstremt ødeleggende, voldelig forhold. Om du kan gi politiet hans navn nå, så vil det kunne være viktig om det blir større problemer senere, spesielt viktig om hun skulle bli gravid og få barnet. Anonymkode: d78f4...f77 Kontakte politiet og gi navnet hans? Du kan ikke mene dette seriøst? Det er jo villeste galskap. Anonymkode: 869e7...eb8
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #5 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Kontakte politiet og gi navnet hans? Du kan ikke mene dette seriøst? Det er jo villeste galskap. Anonymkode: 869e7...eb8 Du svarer ikke HI her. Du svarer en konspirasjon teoretiker som dramatiserer det hele. Anonymkode: f7f18...ca0
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #6 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Kontakte politiet og gi navnet hans? Du kan ikke mene dette seriøst? Det er jo villeste galskap. Anonymkode: 869e7...eb8 «Hei, min venninne har fått seg kjæreste. Hun avlyser avtaler med meg og vil plutselig bli gravid, kan dere sjekke typen hennes?» 🤣 Anonymkode: 9e13a...5c4
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #7 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du svarer ikke HI her. Du svarer en konspirasjon teoretiker som dramatiserer det hele. Anonymkode: f7f18...ca0 Hva fikk deg til å tro at jeg tror jeg svarer hi. Anonymkode: 869e7...eb8
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #8 Skrevet 21. desember 2025 Vennskapet med venninnen din ryker nok om du sender politi på døra og tror han mishandler henne, fordi hun er nyforelsket og vil bruke tid med kjæresten sin. Du startet innlegget med at hun har kritisert deres menn, og nå har hun funnet en mann du mener er kritikkverdig. Dama er voksen og m finne ut av dette selv. Anonymkode: f7f18...ca0
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #9 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Gud hjelpe meg. Snakk om å dramatisere til klimaks Anonymkode: f7f18...ca0 Ikke når man har sett kvinner i flertall starte forhold på samme måten som His venninne og har endt i langvarige voldelige forhold som også har skadet barn for livet. Et par av dem kunne kanskje kommet seg ut tidligere hvis noen hadde snakket med politiet, fordi de hadde rotet seg borti menn som hadde en voldelig historie også i politiets register. Dessuten, politiet er der for å gi råd, for å gi forebyggende råd. Det er langt mindre arbeid for politiet å gi råd i en slik situasjon enn å rydde opp etter at det ev. har gått virkelig galt. Om det likevel går galt, så vil det gjøre arbeidet lettere om de har en form for historikk om forhistorien. Anonymkode: d78f4...f77
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #10 Skrevet 30. desember 2025 Hi her. Scenarioet i første svar her, er jo selvsagt skrekkscenarioet i mitt hode. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er sånn, og jeg ønsker ikke, og kommer heller ikke til å skape et stort styr over dette. Som venninne er jeg bare i en situasjon hvor jeg har en dårlig magefølelse av flere årsaker. Både fordi venninnen min ikke er seg selv lengre (jeg kjenner hun virkelig ikke igjen), fordi hun isolerer seg bort fra vennene sine, og fordi hun selv har fortalt meg at den nye kjæresten er sykelig sjalu.. (sist vi hadde julebord med jentene, ble han kjempesjalu, fordi vår homofile venn var med på julebordet. Han mente at hvis det var andre mannfolk der, burde han også få komme). Jeg har selv møtt den nye kjæresten et par ganger, og har egentlig fått et godt inntrykk av han. Synes han er veldig hyggelig og omgjengelig. Jeg og samboeren min har planlagt nyttårsaften med vennegjengen i morgen. Min venninne har sagt i flere uker at hun kommer (enten med eller uten kjæresten, fordi han skulle kanskje jobbe). Nå viser det seg at kjæresten har fått fri, og hun "orker" ikke å komme likevel, fordi hun synes det kommer for mange mennesker (vi hadde blitt totalt 10 inkludert dem, og hun er god venn med alle sammen). Dette er totalt ulikt min vanligvis så sosiale venninne.. Må si at jeg har en ordentlig klump i magen, men håper selvfølgelig at jeg tar feil❤️ Anonymkode: e4e59...d2c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #11 Skrevet 30. desember 2025 Du kan ikke gjøre noen ting egentlig, annet enn å fortelle henne at du alltid vil være der når hun trenger deg. Jeg ville nok sagt noe sånt som at jeg skjønner hun er nyforelsket og prioriterer kjæresten i denne fasen, for der har du selv også vært engang. Men når hverdagen kommer og hun plutselig savner deg eller trenger noen å ta en kaffekopp med og skravle litt, så vil du alltid være der. Anonymkode: da2cd...50e
Tante Hufsa Skrevet 30. desember 2025 #12 Skrevet 30. desember 2025 Det er ikke noe å si. Hun er voksen. Men er du glad i henne skal du fortsette å være venn. Gjøre avtaler og holde ut. Når gode venner endrer personlighet så gir man de ikke opp. Man prøver, legger tilrette og forsøker få de på tomannshånd. DA kan du forsiktig nevne at du savner henne og at du syns kontakten har blitt dårligere. Kanskje er hun i et destruktivt forhold, kanskje er hun bare ekstremt forelska. Dette med å prøve å bli gravid. Jeg har selv sagt jeg ikke vil ha barn, en forsvarsmekanisme da jeg ikke hadde møtt en jeg ville ha barn med, og jeg innerst inne lurte på hva som var galt med meg. Så møtte jeg mannen da jeg var 36 og alt falt på plass for meg. Ungene trillet på og vi var lenge i bobla vår. Kontakten med venninner var i en periode mindre, men jeg avlyste aldri avtaler da. Ha is i magen, vær på tilbudssiden og bare vær en god venn.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #13 Skrevet 30. desember 2025 Skjønner at du bekymrer deg når atferdsendringen er såpass radikal. Jeg ville også blitt bekymret..... Anonymkode: 783f9...5cc
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #14 Skrevet 31. desember 2025 Hvis hun er så forbanna "strong og independent woman" (som det forresten også er mulig å si på norsk) hadde jeg ikke brydd meg. Hun er voksen nok til å klare seg selv. Anonymkode: 8993d...bbd
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2025 #15 Skrevet 31. desember 2025 Ring venninnen din. ❤️ bedre at du gjør det, enn ikke det. Høres ikke bra ut. Anonymkode: d9131...ca9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå