Anonym bruker Skrevet 20. desember 2025 #1 Skrevet 20. desember 2025 Har noen kommet i en alder og fått såpass kontroll på hvem de er og hvem de ønsker å omgås at de har ryddet i vennskap? Redd jeg blir sittende igjen med få venner, men føler jeg trenger å sortere. Hvor legge lista? Anonymkode: d4a08...ac4
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2025 #2 Skrevet 20. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har noen kommet i en alder og fått såpass kontroll på hvem de er og hvem de ønsker å omgås at de har ryddet i vennskap? Redd jeg blir sittende igjen med få venner, men føler jeg trenger å sortere. Hvor legge lista? Anonymkode: d4a08...ac4 Noen vennskap har fadet naturlig mer ut. "Rydde og sortere". Det høres ut som du ser på mennesker som noe materielt. Anonymkode: e5e40...a2c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2025 #3 Skrevet 20. desember 2025 Jeg har bestemt meg for at jeg ikke lenger orker å være i livene til folk som bare trenger meg i motgang, men ikke inkluderer meg i medgang. Folk jeg ikke hører noe fra når de har det bra, det orker jeg ikke. Jeg er nok en som engasjerer meg for mye i mennesker. Har du fortalt meg i dag at du skal til legen om to uker fordi du har en føflekk du vil sjekke, så spør jeg deg om to uker hvordan det gikk. Men jeg får sjeldent den type omsorg tilbake. Nå har livet mitt vært ett shitshow i noen år, og jeg merker hvem som er der og ikke. Det er de samme menneskene jeg deler oppturer med, de menneskene som gleder seg med meg, og de som er der når det røyner på men jeg rydder ikke opp. Jeg bare fader det ut Anonymkode: f534f...026
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2025 #4 Skrevet 20. desember 2025 Rydder aldri i vennskap. Tar bare mindre kontakt med mennesker som jeg har lite til felles med, som suger energi og som er slitsomme å forholde seg til. Anonymkode: 0599a...55c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2025 #5 Skrevet 20. desember 2025 Jeg ble skilt, fikk baby alene, og mistet faren min i løpet av seks måneder for noen år tilbake. Da ble det en naturlig seleksjon. Anonymkode: d043e...a05
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #6 Skrevet 21. desember 2025 Har aldri tenkt tanken «rydde i vennskap» jeg har mange venner og bekjente. Kollegaer og familie. Noen er svært nære, andre litt lengre ut. Noen måter jeg vi felles venner, andre mer i perioder. Nå er livet slik at man har perioder der man har det hektisk med jobb og barn, og kanskje står i ting. I perioder er jeg mye sammen med «Kari» i andre perioder er det mer «liv» alt ettersom. Jeg stiller opp for venner når de trenger meg, men stort sett har jeg venner som har det bra og ikke trenger noe voldsomt ekstra. Om det er folk jeg ikke har så mye til felles med, eller er ulike er det kanskje ikke de jeg er mest med, men å fase ut venner eller slå opp med venner er ikke noe jeg driver med. Jeg ønsker ikke skape drama eller såre andre. Det er barnslig og styrete. Er det noen du liker mindre så ta en pause da? Trenger du å lage oppstyr? Hva vil du egentlig? Har du blitt såret og trenger å har lyst å såre tilbake ved å kutte ut folk så er det bare deg selv du sårer og smerter Anonymkode: 70784...4ee
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #7 Skrevet 21. desember 2025 Det er bare å la være åt ta kontakt og fade ut de du merker ikke gir deg noe positivt. Jeg hadde ei venninne jeg har stilt opp for i 25 år, og som jeg anså som en av mine beste venner. Vi ble venner under studiene og en del år etter endt studier gav jeg henne til og med jobb når hun trengte det selvom firmaet mitt egentlig ikke hadde behov for den kompetansen. Men de siste årene har vennskapet vært veldig ensidig, og hun har sagt/gjort ting som jeg har blitt såret av uten at jeg har gjort en greie av det. I år har ting toppet seg da hun fylte rundt år, samt at hun giftet seg og jeg ble ikke inkludert i noe. Greit nok det er hennes valg, men det viser at jeg ikke er en nær venn av henne da de hadde mange venner inkludert i feiringene. Men det som gjorde at jeg har fadet henne ut (ikke tatt kontakt på 6 måneder, og hun har heller ikke hørt fra seg) er at jeg opplevde at hun var på tur med bobilen i området jeg bor (vi bor 3 timerfra hverandre) flere ganger uten å spørre en gang om vi skulle treffes. Jeg fikk kun snap hvor hun viste at hun var i nærområdet og var med andre og hvor fint de hadde det. Jun gjorde det sikkert ikke for å såre meg, men jeg ble lei meg og følte meg lite viktig som venn. Kanskje feil reaksjon av meg, men etter at dette skjedde flere ganger forsto jeg at jeg måtte skjerme meg selv da jeg merket at det påvirket meg negativt. Hun har ikke gjort noe galt, det er kun jeg som la mer i vennskapet enn hun har gjort og da må jeg ta et valg som er best for meg og det er å slette henne på Snap så jeg slipper å se hennes turer i nærområdet mitt. Utover det så har jeg ikke tatt kontakt, og det har heller ikke hun så da var nok dette valget riktig for begge to. Som voksen bør man ikke høylytt avslutte ett vennskapet ved å proklamere det til vedkommende, man avslutter ett vennskapet ved å slutte å ta kontakt og da blir kontakten brutt naturlig så lenge den andre parten ikke ser på vennskapet som viktig. Anonymkode: 97e56...6b1
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #8 Skrevet 21. desember 2025 Det er helt normalt å sitte igjen med færre venner når man sorterer. Få, stabile relasjoner er ofte bedre enn mange halvhjertede. Lista bør ligge der det er gjensidighet, respekt og lavt konfliktnivå. Hvis du stadig føler deg tappet, tilpasser deg for mye eller går fra samvær med uro, er det et tydelig signal. Å velge bort enkelte relasjoner er ikke kynisk, det er ansvarlig. Det kan føles ensomt i perioder, men gir som regel et bedre liv på sikt. Anonymkode: 5de45...5ef
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #9 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Jeg har bestemt meg for at jeg ikke lenger orker å være i livene til folk som bare trenger meg i motgang, men ikke inkluderer meg i medgang. Folk jeg ikke hører noe fra når de har det bra, det orker jeg ikke. Jeg er nok en som engasjerer meg for mye i mennesker. Har du fortalt meg i dag at du skal til legen om to uker fordi du har en føflekk du vil sjekke, så spør jeg deg om to uker hvordan det gikk. Men jeg får sjeldent den type omsorg tilbake. Nå har livet mitt vært ett shitshow i noen år, og jeg merker hvem som er der og ikke. Det er de samme menneskene jeg deler oppturer med, de menneskene som gleder seg med meg, og de som er der når det røyner på men jeg rydder ikke opp. Jeg bare fader det ut Anonymkode: f534f...026 Samme her. Jeg mistet min nærmeste for ikke lenge siden, folk som ikke orker å spandere en melding på meg engang, fader jeg nå ut. Anonymkode: a66e7...31c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå