Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #1 Skrevet 19. desember 2025 Hva tenker dere? Blir ønskene helt feil? https://www.varden.no/nyheter/n/XMwKbW/reagerer-kraftig-paa-juleoenskene-jeg-blir-kvalm Anonymkode: d0315...87a
Superdolly Skrevet 19. desember 2025 #2 Skrevet 19. desember 2025 Jeg har ikke lest artikkelen, da den krever innlogging, men jeg så bildet. Jeg tenker at denne saken har to sider. Barn og ungdom som har lite, ønsker seg naturligvis alt det andre barn og ungdommer har. Kanskje ønsker de seg det mer, fordi de har så lite ellers. Kanskje er den merkejakka eller den genseren ekstremt viktig når du ikke har noe som helst ellers i livet du kan vise fram og være stolt av. Samtidig som jeg kan forstå at de ønsker slike ting, så skjønner jeg også at det begrenser sjansene for å få nettopp det. Folk gir vel stort sett ikke så dyre gaver til fremmede. Det er ikke veldig lenge siden jeg sto og så på et slikt ønsketre, men gikk derfra uten å plukke med meg et eneste hjerte. Jeg hadde rett og slett ikke råd til å gi noen av gavene. Jeg blir slett ikke kvalm av ønskene. Jeg tenker ikke at "de fattige" ikke får lov å ønske seg fine ting, merkeklær eller dyre gaver. Tvert i mot så skjønner jeg godt at de gjør nettopp det. Men jeg ser at det kanskje ødelegger litt også, for det blir for dyrt for mange.
MissSaigon Skrevet 19. desember 2025 #3 Skrevet 19. desember 2025 Jeg blir ikke kvalm, jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle barn skal få ønske seg det de vil uten å måtte skamme seg! Men jeg gir ikke RL genser til mine egne barn engang, så da blir det jo ikke til at jeg gir gave for over 1000 kr til fremmede, dessverre. Men å ønske seg må virkelig være lov!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #4 Skrevet 19. desember 2025 Skjønner hva du mener. Ved første øyekast, rister man på hodet. Når det er sagt, og man får tenkt seg om, så vil vi mennesker høre til, være en del av flokken. Hvis alle jentene i klassen har slike gensere, så er det klart at en ungdom ønsker seg en slik. Å eie én dyr og eksklusiv ting som er in. Klart det. Og jakke til jul... Javel, så er det en holdbar og varm jakke. Jakker er en bruksting unger får på en onsdag. Husker jeg fikk Levis bukse til jul. Jeg hadde én. Det var ikke bare en bukse for å si det sånn. Man føler seg mindre utenfor, synes det er moro med en så fin bukse. Det er realiteten. Selvom jeg prøver å oppdra barna mtp merkeklær osv, så vil vi alle være med i gjengen og ikke føle oss utenfor. Voksne konkurerer i biler, yrker, økonomi, klær, osv. Da må man prøve å forstå ungdommen. Anonymkode: 1cdbe...276
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #5 Skrevet 19. desember 2025 Disse ungdommene vet godt at familien har dårlig råd og at slike ønsker aldri kan gå i oppfyllelse fra foreldrene. Så får de vite at de kan ønske seg hva de vil også skal en familie med god råd hjelpe dem litt denne jula. Selvfølgelig skriver ungdommen da hva de virkelig ønsker seg, men som de vet foreldrene ikke kan innfri.... Det er ungdommer, de ønsker seg selvfølgelig det samme som vennene sine, selv om de kommer fra en dårlig stilt familie. Anonymkode: 1f05f...c1b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #6 Skrevet 19. desember 2025 Det burde være maks antall kr man skal kunne gi til sånne ting mener jeg, maks 500 kr. Anonymkode: c2573...7fa
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #7 Skrevet 19. desember 2025 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det burde være maks antall kr man skal kunne gi til sånne ting mener jeg, maks 500 kr. Anonymkode: c2573...7fa Hvorfor? Anonymkode: f6b94...12a
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. desember 2025 #8 Skrevet 19. desember 2025 Får ikke lest, men hvorfor skal ikke fattige barn kunne ønske seg det samme som de andre? Det å være den eneste uten RL genser er også stigmatiserende. Og Lars Monsen jakke? Fra Sport Outlet? Det er jo ikke akkurat Amundsen eller Norrøna i pris.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #9 Skrevet 19. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Anonymkode: f6b94...12a Fordi det skaper ulikheter, akkurat det som mange av dere bruker som argument for å kunne ønske seg hva en vil. Tenk hvis man har 2 barn, som begge har ønsket seg noe gra gavetreet, kanskje samme tingen. Så får den ene en gave til 200 kroner, mens den andre får en gave til 2000 kroner. Anonymkode: c2573...7fa
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #10 Skrevet 19. desember 2025 Man kan jo ønske seg hva man vil, jeg hadde hest på ønskelista i alle år, og man kan ikke forvente at barn er smarte nok til å ønske seg noe innafor mulighetens grenser. Det er imidlertid merkelig at ikke det er noen fornuftige voksne involvert. Dette er jo ikke en liste - det er en bestilling. Det er helt usannsynlig at noen skal kjøpe så dyre gaver til en fremmed (gjør det ikke til egne engang), men samme barn har garantert andre ønsker som faktisk KUNNE være mulige å oppfylle. Anonymkode: 5cce0...763
Iiiiik Skrevet 19. desember 2025 #11 Skrevet 19. desember 2025 Dette har jo alle vi andre skapt. Vi er med og legger lista skyhøyt for hva unger «må» ha. For meg er det mest av alt en påminnelse om betydningen av å holde igjen på dyre merkeklær (og telefoner). Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi mine unger ikke skal være med og pushe lista for fellesskapet. Derfor plukka jeg heller ikke de lappene fra juletreet på senteret, kjøpte i stedet lego til én og superundertøy til en annen.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #12 Skrevet 19. desember 2025 Før var det slik at man måtte være snil for å få gaver. Nå får både snille og slemme barn, og voksne, gaver. Lista ligger på fattig. Er du fattig verken fortjener du å kunne ønske deg eller å få gaver. Anonymkode: 68da2...401
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #13 Skrevet 19. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Før var det slik at man måtte være snil for å få gaver. Nå får både snille og slemme barn, og voksne, gaver. Lista ligger på fattig. Er du fattig verken fortjener du å kunne ønske deg eller å få gaver. Anonymkode: 68da2...401 For et patetisk forsøk på hersketeknikk, Anonymkode: c2573...7fa
Himmel og hav Skrevet 19. desember 2025 #14 Skrevet 19. desember 2025 Jeg skjønner godt de ønskene av akkurat samme grunnen som mange har nevnt. Når det er sagt så kunne jeg godt ha kjøpt skalljakka, men ikke genseren. Jakka er et fornuftig valg som kan brukes mye og lenge. Jeg kjøper heller ikke merkeklær til egne barn eller tantebarn. Når det gjelder pris så vet jeg at her jeg bor kan du også donere penger, så samler de som organiserer dette sammen og sørger for at alle får et eller annet fra ønskelista si. Jeg ser jo at de lappene som forsvinner først på treet her er til småbarn, så jeg går aktivt etter lappene til store gutter. De henger gjerne igjen. Det er tydeligvis ikke like moro å shoppe vintersko str. 44 som å shoppe babytøy og leker.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2025 #15 Skrevet 19. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): For et patetisk forsøk på hersketeknikk, Anonymkode: c2573...7fa Det er det faktisk ikke. Å si at fattige barns ønsker er feil, når de ønsker seg det samme som alle andre barn, det er et ønske om å herske. Over barns ønsker Anonymkode: 68da2...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå