Gå til innhold

Hva trenger jeg til et «ost og kjeks-bord»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker ost og kjeks. Nå har jeg lyst å ha en tradisjon lille julaften på kveldstid med det.

Har en mann som ikke har spist det så mye og to tenåringsgutter.

Hvilke oster bør jeg ha? Hva annet?

Anonymkode: e0925...651

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er tradisjon her i huset på lille julaften, har alltid Blue Stilton på ostefatet. Varierer med andre oster, men en god brie er et must. Vesterbotten ost er godt. I år har jeg en vellagret engelsk Cheddar og Mont`dor i tillegg. Baker surdeigsbrød som tilbehør, har også et lite utvalg av god spekeskinke og italiensk salami. 

Hør litt hva de ønsker på bordet slik at alle får bidra med sin favoritt :) 

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Jarlsberg-, ridder- og gräddeost,  er et must for det er  noe alle liker.  Mannen "må" i tillegg ha brunost, antageligvis noe som henger igjen fra barndommen så det høre liksom med, så det MÅ bare være der.  En av ungene MÅ ha reke- eller skinkeost på tube.  Skrekk og gru...  Ellers varierer det med hva som er å få tak i fra ostedisken av litt spennende oster.  Blåmuggost er det ingen av oss som liker, men skal vi ha gjester, pleier jeg å kjøpe en av den typen også.   Så er det pære, druer, reddiker, paprika (selv om noen  "eksperter" mener at det ikke passer til ost i det hele tatt - smaken er som baken...) kanskje eple, klementiner i tillegg, litt "oste-syltetøy" kanskje.  Av og til litt spekeskinke.  Kommer an på hvor mange vi er også.  Vi har jo ikke alt dette om det bare en mannen og meg som skal kose oss med det en kveld. 

Anonymkode: f16c2...fed

Skrevet

Honning må du ha synes jeg, og en eller annen marmelade.

De har mye godt i ostedisken på Meny.

Anonymkode: 22bed...6e1

Skrevet

Vi er ganske enkle til vanlig. Vanlig hvitost, brie, krydderost og kremet pepperost er det vi pleier å ha.

I år har jeg handla inn camembert, tenkte å varme den. I jula er jo pepperkaker med Blåmuggost og gjerne litt honning på en "klassiker". Druer og klementiner til. Vi har noen ganger litt spekemat ved siden av, da har vi også godt brød og ailoli til. 

Anonymkode: bce44...c09

Skrevet

Vi bruker brie, krydderkrem ost og urtektemost fra Tine. Og pepper og ananas ostene i sånn plastring. Graddeost også. Vi er enkle på ost😅

Anonymkode: c37c4...8af

Skrevet

Brie, en fast hvit ost feks Høvding Sverre, chevre, jarlsberg. Er heller ikke så glad i blåmuggost, men en liten mild en til pepperkaker nå i jula er godt. Jeg elsker Chaumes, men den lukter ganske sterkt.

Så et utvalg kjeks og feks Melba toast eller andre sånne krutong-lignende salte crackers, honning, valnøtter, druer og frukt :) Kanskje en marmelade av noe slag.

Anonymkode: 42a36...afd

Skrevet

Jeg synes det er godt med brie, greddost og rondele smøreost med hvitløk. Liker godt salte kjeks til, som Sætre sine snackers., og druer og mandariner.

Anonymkode: 00291...048

Skrevet

Ritz kjeks er mine ungdommer glad i. Rugsprø knekkebrød går an + annen kjeks.

Druer og oppskjært pære er godt.

Ellers noen milde og noen sterkere oster + noe salt kjøttpålegg så pleier det å bli bra😊

Anonymkode: 2eb63...d1c

Skrevet

Om du skal lokke noen i gang med å like ost og kjeks så er det jo greit å ha noen oster som er litt enkle å like og milde i smaken. Noen kremoster, en ikke helt moden brie, en vellagret Jarlsberg og masse godt tilbehør som forskjellige kjeks, druer, honning, nøtter osv. Så kan du heller legge til en god blåmugg og annet du liker. Vi pleier å ha en roquefort eller en annen blåmuggost med litt trøkk, en moden brie, en Chaumes eller Saint Albray og en eller annen fast, gul. Ofte snoker vi i datohylla i matbutikken og plukker med oss ting vi ikke har smakt før også. Det er mange gode norske oster, for eksempel. 

Skrevet

Brie er alltid en vinner. Kjøp også smøreost med urter som er mild og god på smak. Ha litt ulike kjekser, og ha nok drue, paprika, oppskjærte pærer, honning som tilbehør. 

Anonymkode: 86b0e...208

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

I år har jeg handla inn camembert, tenkte å varme den.

Det ser så utrolig godt ut, kanskje på tide å teste snart 🤩

Skrevet

Dere som sier honning, har dere det oppå osten på kjeksen, eller brukes det på noe annet vis?

Skrevet

Nå som det er jul - pepperkaker, blåmuggost, (fersken) marmelade med riesling til😍

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Dere som sier honning, har dere det oppå osten på kjeksen, eller brukes det på noe annet vis?

Oppå brie sammen med valnøtter og litt grovmalt pepper, for eksempel. 

Skrevet

Kjeks 

hjemmelaget brød 

litt spekemat 

manchego-ost

ristede valnøtter i akasiehonning

marmelade (fiken eller solbær)

blåmuggost

god brie/camambert

krydderost 

Babybel 

Castello; en med ananas og en med pepper 

Anonymkode: 9666e...658

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...