Gå til innhold

Ungdom med tvangstanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
hvordan være en god mor for ei ungdom på 16år? 

Anonymkode: b40d9...d47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså ei jente på 15 med tvangstanker. Spesielt mtp hygiene og repeterende mønster, og som blir stressa ved endringer av. Faste rutiner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså ei jente på 15 med tvangstanker. Spesielt mtp hygiene og repeterende mønster, og som blir stressa ved endringer av. Faste rutiner. 

Går hun til BUP?

Skrevet

Snakk med behandleren hennes, be om en time sammen med henne og evt en alene og få råd til hvordan du skal følge opp dette.

I utgangspunktet tenker jeg at du skal være mammae hennes og ikke behandleren hennes, du skal elske henne uten forbehold og være der for henne når ting er vanskelig. Men det kan godt hende datteren din trenger mer fra deg enn det, og da han du få veiledning av behandleren hennes.

Anonymkode: e4c28...138

Skrevet
Lovemelikeyoudo skrev (22 timer siden):

Går hun til BUP?

Hun prøvde. 
men hun ville ikke prate og BuP så ikke noe problem. 
men det er vanskelig å være mamma og se at det er vanskelig og ikke bli hørt av Bup. Om ikke de vil hjelpe vil jeg gjerne få veiledning og tips om hva jeg kan gjøre. 

Skrevet

Det er et litt vanskelig tema, det er jo ikke sikkert at hun åpne opp for at du får bry deg. Tvang fører ofte til skam, og hvis du sier noe om det, kan hun gjemme seg når hun f.eks vasker seg. Følelsen av å måtte vaske er jo reell, så skal litt til før hun i den enkelte situasjonen er enig i at det er uttrykk for tvang. Jeg ville prøvd å snakke med henne i en nøytral situasjon, altså ikke mens hun handler på tvangen, og sagt at jeg lurte på om hun noen ganger gjør ting fordi hun må, og om det eventuelt er noe hun vil slutte med. Ikke push for hardt, det skyver henne bare bort. 

Skrevet
Iiiiik skrev (46 minutter siden):

Det er et litt vanskelig tema, det er jo ikke sikkert at hun åpne opp for at du får bry deg. Tvang fører ofte til skam, og hvis du sier noe om det, kan hun gjemme seg når hun f.eks vasker seg. Følelsen av å måtte vaske er jo reell, så skal litt til før hun i den enkelte situasjonen er enig i at det er uttrykk for tvang. Jeg ville prøvd å snakke med henne i en nøytral situasjon, altså ikke mens hun handler på tvangen, og sagt at jeg lurte på om hun noen ganger gjør ting fordi hun må, og om det eventuelt er noe hun vil slutte med. Ikke push for hardt, det skyver henne bare bort. 

Takk, slike råd trenger jeg ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hun prøvde. 
men hun ville ikke prate og BuP så ikke noe problem. 
men det er vanskelig å være mamma og se at det er vanskelig og ikke bli hørt av Bup. Om ikke de vil hjelpe vil jeg gjerne få veiledning og tips om hva jeg kan gjøre. 

Hva mener du med at BUP «ikke så noe problem»? Hvorfor vil ikke jenta di prate med BUP?

Hun må jo til behandling.

Anonymkode: 56492...1f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hva mener du med at BUP «ikke så noe problem»? Hvorfor vil ikke jenta di prate med BUP?

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg pratet alene med behandler og forklarte hva hun strir med. Men han synes ikke problemet var stort nok til å gå videre. Og hun ville jo ikke prate med han. 
så det ble ikke flere timer der. 
men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til henne og det hun strir med. Det er jo veldig slitsomt for henne. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Kanskje fastlege kan prate med henne?

Minn på at vanskelige/skamfulle tanker kommer hele tiden, men man må ikke svare på de. 
Får hun lyst til å styre, be om å vente 1-15 min for å avvenne trangen. 
Vasking og mye såpe si fra at det ikke er lov. 

Minn på, lytt og være støttende gjerne med litt humor. 

Anonymkode: f9453...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...